Gå til innhold

Støvler og bruk: En gang for alle...


Skævvens_Mann

Anbefalte innlegg

Gå-langt/kort-støvler...? Tja, hva skal man velge lissom?

 

En ting først: Hold deg langt unna syntetiske støvler

for bruk på langturer. For korte turer er det helt greit

(trekkings)...

 

Og du må må du vite en ting: Du skal ha veldig spesielle

føtter dersom nye skogs/fjell-støvler ikke har gitt deg gnagings, 

det gjør de de alle, og alle tur-vante kan skrive under på det.

 

Du kan ikke sammenligne dine enkle hverdags-sko med støvler

du skal gå langt med og kanskje i mange dager i ulendt terreng. 

Vått er det, varmt, svette, og klamt... det er en helt annen

verden, og du VIL få gnagsår dersom du ikke prepper både

støvlene og føttene til turen. Og det gjelder uansett hvor

dyrt du har kjøpt. Både billige og dyre støvler gir gnagsår, ok?

 

Så hva er da forskjellen mellom billige og dyre da (lurer du på)?

 

Egentlig veldig lite. Det kan seff være kvaliteten på læret, men jeg har gjennom 30 år hatt både billige og dyre støvler. Alle skuffet meg

mer eller mindre før jeg skjønte poenget:

Forberedelser av føtter før turen og behandling av støvlene over tid samt inn-gåing av NYE støvler!

 

Nok en gang; Langtur VIL gi deg GNAGSÅR, ok? Men du kan unngå det dersom du er flink i forberedelsene. Kødd ikke med gnagsår!

Dersom du merker antydning til det må turen avbrytes øyeblikkelig

og du må gjøre noe med det. Vær heller FØRE VAR!

 

Ok...

 

Det er forskjell om du skal på dagstur eller 1-3 ukers tur.

Det skjønner vel du og. En dagstur på 2-10KM krever litt,

men ikke mye forberedelser. Doble par sokker med syntetisk

innerst og tynne ull ytterst gjør jobben dersom du har gått 

inn støvlene på forhånd (ALDRI BOMULL!)...

 

På langturer over dager må du preppe føttene dine sånn:

 

Klipp neglene helt rette, ikke i bue. Fil av ruglete og

hard hud som kan skade sokker og innlegg. Smør de hver dag

mange dager før turen. Myk dem opp og smør igjen. Gjør det

samme jevnlig under langturen. Du må også ha med deg

SPORTSTAPE OG GNAGSÅRPLASTER! Det er et MUST, viktigere 

enn fiskeutstyret! Du driter i fisken når smertene

er alt du tenker på...

 

Merk deg, jeg og mange andre vet hva det vil si å måtte

avbryte en lenge planlagt tur etter noen mil fordi vi dreit 

i føttene og støvlene. Så lite skal det nemlig til før ferien

blir totalt misslykka!

 

Gore-tex, eller ikke? Hmmm...

Det blir som å diskutere MAC eller PC. Fanatiske folk beskytter

"sin kjære" for hva som helst. MAC er noe dritt, ikke sant... laugh.png' alt=':lol:'>

 

Ok, jeg har begge deler. Begge har sine fordeler og ulemper.

Jeg bruker ofte lær/Gore-tex på kortere turer der jeg vet jeg

ikke vil "plumpe" i vann eller myr. Men når jeg vet at jeg skal

traske i vått og myr-terreng er det KUN LÆR som gjelder.

 

Gore-tex er greit det, helt til du plumper. Men da er ikke

gore-tex så jævla kuult lenger, ok? De tørker ALDRI igjen

dersom de er blitt våte innvendig

(joda, tørre igjen til neste sesong). 

 

Altså: Langtur, rene LÆRstøvler!

Korte turer: Gjerne Gore-tex og lær....

Gummistøvler: Er det klikka for deg?

Neopren: Prøv, og du vil få deg en solid overraskelse

du ikke vil oppleve igjen.... :-)

 

Og behandling av støvlene dine? det orker jeg ikke skrive om.

Det får noen andre ta eller som blir det en ny tråd...

 

Husk at turen blir aldri bedre enn føttene dine....(..ævve...)

 

 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som traskende mil etter mil etter to utrettelige Gordonsettere på leit etter fjørkre over en periode på 15 år, kan jeg si meg enig i mange av dine synspunkter.

Tottelikker med gnagesår, dreper all annen glede!

Jeg har personlig veldig god erfaring med noen typer støvler, og omvendt med andre. Dette handler også vel så mye om passform, som hvilken type du velger. Goretex, tørker uhyggelig seint, som du sier. Men jeg velger likevel Goretex støvler, som følge av passformen til mine pedaler. Jeg har hatt flere sett, med Lundhags, og det ender på samme måen alle sammen. Etter vel 3 sesonger, så virker det nesten, som om rågummien i fotdelen krymper og støvelen blir stiv som plastikk. De er vedlikeholdt og tatt vare på, men har ikke holdt til mitt bruk. Det beste for min fot, er Viking Hunter modellene. Det paret jeg har nå, er på 7 sesongen, men nå har læret sprukket i knekkpunktet på hælen på begge støvlene. En god lærstøvel, med eller uten Goretex, er alltid og foretrekke til lange turer i kuppert terreng. Som regel gir slike støvler bedre støtte til anklene, og har ofte veldig gode såler i forhold til grip og avlastning, ved tunge bører. Holder man de rene og smører med riktig type og mengde smørning, har man et par lenge. Om risikoen for og "plumpe" til stadighet, eller man vet at turen vil innebære en del forsering av små elver og liknende, ville jeg som Skævvens_mann, valt et par uten membran. I all hovedsak på grunnlag av tørketid. Om det er i mer normalt lende, ville det blitt et par med membran :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, med såre føtter går det sakte, og kan være riktig så vondt. Så riktig fottøy er alfa omega.

Har trasket i fjellheimen på jakt og fiske siden tidlig 80tall med alt fra gummistøvler til joggesko på føttene. Problemet var da alt for ofte våte føtter og/eller gnagsår. Mange typer støvler ble prøvd men ble liksom ikke fornøyd med noen, godt inngåtte marsjstøvler ble brukt i mange år med farmors hjemmestrikka ullsokker under,bra fottøy men mye vedlikehold.

Så for et par år siden fikk jeg et par Alfa fjellstøvler til Jul, jeg har ikke hatt gnagsår eller hvert nevneverdig våt på beina siden jeg fikk disse (med farmors fantastiske hjemmestrikka ullsokker under). Så meget fornøyd med de skoene, problem solved.

Neste problemet var hvis jeg gikk dagevis i vadebuksa og vadesko, så ble jeg våt på bena (fot svette, skikkelig gammelmanns pung på bena) og her holder ullsokkene på vannet som en svamp. I sommer ble jeg overtalt til å kjøpe et par Simms vadesokker (type tykke). Ikke sikker på hva de er laget av men de er fantastiske, brukte samme paret ei hel uke (jo da, det dufta litt). Litt fuktige etter en dags bruk men det tørka i soveposen i løpet av natta. Kan anbefales.

 

 

Texas, Sibir

ta vare på utstyr og føtter

Endret av RuneR
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellstøvler ja. hvem går i slikt ? :D personlig går jeg hele sommeren i vadesko, halve høsten i lettvekts terrengsko (jakt). Men jada, jeg har vært på akutten med betent gnagsår også. Aldri tenkt på gnagsår som dødelig utfall, men denne gangen holdt jeg det gående til ene foten hovnet opp fra ankeln og over knehøyde. Da var det nærmere 40 i feber og jeg ble tatt inn umiddelbart til "operasjon" på legevakta når jeg først fikk karra meg dit. Halve ankeln ble nesten skåret vekk :P 
Så til de av dere som var like uviten som meg til gnagsår, det kan være dødelig. du kan faktisk stryke med av et lite sår på hælen :P pass på føttern dine! 
 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine fjell er det gjennomimpregnerte fullblods lærstøvler som er greia, sammen med ei goretexbukse seff. Kommer deg over mang ei elv tørrskodd, samt ur etter ur, med det oppsettet. På hjemmefiske i marka har det blitt støvler som gjelder i 85 prosent av fisket/tråkketida. Investerte nettopp i noen Vikingstøvler med UGC(=kvass såle). Strålende fornøyd så langt, men vær forsiktig så du ikke kneler i blautmyra ved håving eller utslepp, hvis du skulle finne på og ha buksa nedi støvla...  angel 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fælt å måtte stå så tidlig opp for å jobbe, men men...

 

Her er det helt klart folk som har mye peiling pga lang erfaring:-)

 

Og som de fleste har erfart: Det er ikke prisen som bestemmer, 

men DINE føtter. Støvler til kr.10.000 kan bli dine verste opplevelser

dersom de ikke passer nettopp deg. Et av mine aller beste par gjennom

mange år kosta under 1000.

 

Jeg selv har vel også opp igjennom åra hatt diverse støvler, og det

er for meg helt klart en ting som gjelder: Rene lærstøvler med både høyt

og lavt skaft. Med både myke og harde såler. Selv har jeg i dag

fire billige par jeg veksler på i forhold til turtype. De vaskes og fettes

med jevne mellomrom. Luftes og tørkes godt uten innersålene i.

(husk at LÆR må tørke saaaaakte uten hjelp av varme)

 

Så har jeg to par TREKKINGS med høyt og lavt skaft for korte, tørre, 

og enkle skogsturer eller på skogsveier som er opptråkket. Disse har

gore-tex.

 

Jeg gruer meg for hver gang jeg må bytte ut et par av mine sett

pga slitasje og slik. Det er et helvette hver gang med å gå dem inn

på korte turer på sommeren i +25C. Men det er det som er det fine

med rene lærstøvler. De lever og tilpasser seg DIN FOT etter noen

turer. Og da vil du helst ikke bytte dem ut igjen.

 

En av de få tingene jeg hater å kjøpe nytt er støvler. Dersom jeg heller

kan få dem reppa med nye såler og sånn hos en skomaker

betaler jeg heller 1500 for det. Mitt beste par har jeg nå hatt i ca 20 år

og er fortsatt still going etter et par runder hos skomakeren... :)

 

Og ja, som OLAV sier er den perfekte kombi preppa ekte lærstøvler

og gore-tex-bukse tredd over støvlene. Da har du plutselig nødvadere og.

 

Som sagt, turen blir aldri bedre enn skotøyet ditt... :D

Endret av Skævvens_Mann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så til de av dere som var like uviten som meg til gnagsår, det kan være dødelig. du kan faktisk stryke med av et lite sår på hælen :P pass på føttern dine! 

 

 

Veldig bra du skrev dette så ferske traskere skjønner at gnagings er ikke bare

ødeleggende for turen, men det kan være livsfarlig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter vel 3 sesonger, så virker det nesten, som om rågummien i fotdelen krymper og støvelen blir stiv som plastikk. De er vedlikeholdt og tatt vare på, men har ikke holdt til mitt bruk.

 

Akkurat det samme problemet fikk jeg på et av parene mine. De ble stive

som fanken. Jeg dro til skomaker, og han fiksa problemet etter et par dager.

Vet ikke helt hva han gjorde, men det var noe oppvarming og smøring

som måtte til på en spesiell måte. Nå to år etter er de like fine og jeg har

ikke opplevd problemet igjen... :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer ble jeg overtalt til å kjøpe et par Simms vadesokker (type tykke). Ikke sikker på hva de er laget av men de er fantastiske, brukte samme paret ei hel uke (jo da, det dufta litt). Litt fuktige etter en dags bruk men det tørka i soveposen i løpet av natta. Kan anbefales.

 

 

Texas, Sibir

ta vare på utstyr og føtter

 

Du har helt rett angående simms-sokkene. De er knallbra til alle slags turer.

De er laget av noe syntetiske greier som trekke fukt og svette bort

fra tottene dine. Og fibrene de er laget av er så fine at de på en måte

motvirker gnagsår-syndromet. Men man bør uansett preppe tottine

med sprtstape på utsatte steder før turen. Det er en god forsikring....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet litt med gnagsår og sår hud under føttene. Dette løste seg når jeg begynte å bruke to ullsokker. Til mine alfa bever pro (ny modell) har jeg funnet ut at et par tekniske ullsokker innerst og hjemmestrikkede ullsokker ytterst er helt prima, aldri hatt noen problemer med dette. Funket bra tidligere på Lundhags Ranger High og M77 også.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mye bra om fjellsko/støvler her. Jeg brukte bare gummistøvler i skog og fjell før i tiden, og hadde aldri gnagsår. Men kunne bli sårbeint, altså under fotabladet, samt at de kunne bli iskalde når vinteren satte inn, (jaktturer). Etter hvert kjøpte jeg mine første fjellsko i lær fra alfa, med glatt skinn også på innsiden. De var egentlig kjempegode, men jeg fikk likevel noen seriøse gnagsår som gjorde turene til ett helvete! Jeg hatet det, og det førte til flere ting: jeg kjøper sko som virkelig passer foten, IKKE GI DEG PÅ DET! Foten skal ha god plass til tærne og sitte godt uten å kippe, (hælen beveger mye inni skoen). jeg bruker litt tid på å gå kortere turer hjemme med de for at sko og føtter skal gå seg til litt, selv om nye sko egentlig ikke skal gåes inn. Enten så passer skoa, eller så gjør de det som regel aldri. Det er mest føttene som trenger litt "herding", og det er utrolig hvor tykkhudet føttene blir etter ei uke eller to. På denne måten har jeg atter svært sjeldent gnagsår, men blir fortsatt sårbeint under føttene etter en lengre tur med tyngre ryggsekk. Av sokker er selvfølgelig bomull forbudt, og innerst bruker jeg gode turstrømper med tykk underside, og kanskje ett par litt tynne ullstrømper ytterst. Jeg vet at det finnes mye teknisk gode såler å ha i fjellsko, men har ikke brukt det selv. Frykter egentlig at de vil være for plasskrevende, og dermed ødelegge passformen ellers. Men det er muligens verdt ett forsøk. Stive, halvhøye fjellstøvler som når de knytes ordentlig virker som tunge jernsko der alt blod i føttene forsvinner ut av øra på deg, kan virke ekstreme, men jeg lover, med 20-30 kg i ryggsekken er det det eneste som gjelder! Da kjenner du støtten de gir foten, og tryggheten det gir i ulendt terreng.

Endret av idar
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 år siden jeg benyttet gummistøvler så mye som i år og sist sommer. En str. over, med ullstrømper og tjukke sokker. Før det jaktstøvler, etter hvert med Gore-tex. De fleste er for varme og tunge, men har fortsatt et par Crispi Hunter jeg benytter da det er kaldt. Også på høstturer på Hardangervidda.

På fjellet om sommeren har jeg benyttet Lundhags Ranger de siste 4 år. De tørker fort og er utrolig bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benytter også Alfa Horn, 1 str. for liten med tynne ullsokker + et par Salomon "anmarsj sko". Salomon skoene har mye gummi nederst, sitter som støpt. Alfa skoene slites fort, men er antagelig et problem med tøy støvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er verdt å huske på når man velger ulike typer fjellsko, er at stivheten i sålene er beregnet på ulikt bruk.

 

For eksempel har en fjellsko beregnet for gåing med tung sekk, alt for stive såler til å vandre i marka med på fisketur, eller å gå i fjellet med lettere oppakning. Og da uavhengig av avstander. Hvis sålene er beregnet for fjellgåing med 40 kilo reinskjøtt i sekken, så er de gjerne meget mye stivere enn hva som er behagelig når du ikke bærer tungt.

 

Og motsatt: En lett fjellsko beregnet for hardgåing, men med lett oppakning, har mye mykere såle, nettopp fordi den skal være komfortabel til det den er tiltenkt. Lett oppakning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig Andre... Derfor har jeg et par som har en yttersåle midt i mellom

myk og hardere. Disse dekker et større bruksområde. Er egentlig

laget som verne-støvler men er perfekte til skog og mark.

 

Men det aller viktigste: Stelle veldig pent med dem. Vaskes og fettes

inn flere ganger gjennom sesongen... :)

 

Skinnstøvlene med Gore-tex får jeg nesten aldri brukt da jeg

kan plumpe når som helst med dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...