Gå til innhold

Ny håv, men hvilken?


Dan Steffen

Anbefalte innlegg

De håvtypene jeg har sett, med vekt, har ikke justerbar vekt. Dette kan innebære, at vekten du har, ikke nødvendighvis er korrekt. Jeg liker og bruke løs vekt, som jeg justerer i null, med våt hov, for og ha korrekt vekt.

I tillegg, liker jeg lette trehover. Syntes disse rett og slett er penere.

Hardy har en ordentlig pen tre hov, men jeg ser for meg at den er tung. Skal sjekke nærmere.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både mjuk og knuteløs, Dan Steffen. Gero reklamerer med gumminett, men du får den med vanlig også. Har hatt noen McLean håver, og ingen av den har feilmålt, sjøl etter lang tids bruk. De tjue-tredve gramma med vann som holdes i nettet, er rein karma Ronny ;)

Endret av Olav Haug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på disse trehåvene, og jeg skal nok være enig i at det ser litt penere ut med trehåv:)

Men likevel så er det veldig praktisk med vekt i håven:)

Jeg stusset litt over dette med gumminett, det har jeg ikke sånn veldig lyst på! Men om man får dem med vanlig nett så er ikke det noe problem iallefall:)

Og det er bra at de ikke feilmåler etter lang tids bruk som du sier:)

Er evt bare og trekke ifra noen gram med vann! Så der er ikke noe problem:)

Jeg takker for svar, hyggelig at dere hjelper :)

Mvh

Dan Steffen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gumminett versjon skal være mere skånsom mot fisken og også mere slitesterk i bruk. Mc lean blir jo produsert på new zealand og deretter fokus på akkurat c&r. Lagde faktisk den første c&r håven med innebygget vekt. Testet i år gumminett versjon i ørret large på island :P Men skal ta med meg vanlig nett neste år, ved dyp eller rask håving f.eks blir det litt mye motstand i vannet med dette gumminettet. slepper lite vann i gjennom :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gumminett versjon skal være mere skånsom mot fisken og også mere slitesterk i bruk. Mc lean blir jo produsert på new zealand og deretter fokus på akkurat c&r. Lagde faktisk den første c&r håven med innebygget vekt. Testet i år gumminett versjon i ørret large på island :P Men skal ta med meg vanlig nett neste år, ved dyp eller rask håving f.eks blir det litt mye motstand i vannet med dette gumminettet. slepper lite vann i gjennom :)

 

Jeg kjenner meg igjen i dette. Gumminettet er ganske grunt og straks det blir litt størrelse på fisken blir det lett krøll… Vurderer å byttte fra gumminett til vanlig på min Mc Lean M. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på noen som er veldig finmaska. Som ser veldig fine ut. Men det er kanskje ikke noe særlig da.

Blir nok en McLean på håv meg etterhvert. Selvom trehåv ser mye bedre ut. 

 

Dette er ikke noe som haster, ettersom jeg ikke skal ha det før til sesongen igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ihvertfall bytte ut alle meshnett til det gamle grønne igjen på Mine håver. Aldri håvet så tungt og sett så mye skjell ligge igjen som etter mesh blei inn !

Men hvordan er mesh nettene som er på MCLean håvene da? 

Er det ikke noe særlig det da eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her er en sjøørret håvet i en Hardy håv. Min fisk, en kamerats håv. Det er en fin håv som fungerer bra til ørret av ulik størresle. 

Selv har jeg en McLean håv med plastikknett, men har ikke håvet noe særlig med den enda, så kan ikke signere på hva jeg synes om den.

 

 

post-4182-0-23247700-1413295604_thumb.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smak og behag , men jeg synes de blir for tette og da vanskelige å håve med , spesielt i stri strøm.

Os som sagt , så synes jeg det virker som om de ikke er mere skånfulle mot fisken enn de grønne nettene som de hadde før

 

 

Enig med Lars P her. De nye McLean-netta er tettvevde, og blir grepet hardere av strømmen. En annen ting, som også Lars P nevner, er at det kan stilles spørsmål ved om de gamle gode, myke og knuteløse McLean-nettene egentlig er noe mindre skånsomme mot fisken? Sånn i teorien, ja. Men i praksis? 

 

Jeg synes også de gamle knuteløse nettene funka helt fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Lars P her. De nye McLean-netta er tettvevde, og blir grepet hardere av strømmen. En annen ting, som også Lars P nevner, er at det kan stilles spørsmål ved om de gamle gode, myke og knuteløse McLean-nettene egentlig er noe mindre skånsomme mot fisken? Sånn i teorien, ja. Men i praksis? 

 

Jeg synes også de gamle knuteløse nettene funka helt fint. 

Hva slags håv bruker du, André? :)

Jeg har egentlig bestemt meg for at det blir en McLean, men om noen har gode andre forslag så tar jeg imot det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og har hatt mange McLean-håver de siste årene. Og jeg bruker nå den tettvevde i size M til det meste av ørretfiske. Jeg er ikke noen "samlertype", så jeg har gitt bort en del utstyr gjennom tidene. Om jeg tror noen andre kan ha mer bruk for det, enn jeg har bruk for det som samlerobjekt, så gir jeg stort sett bort. Der i blant en McLean M med grønt knuteløst nett til en fluefiskebroder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og har hatt mange McLean-håver de siste årene. Og jeg bruker nå den tettvevde i size M til det meste av ørretfiske. Jeg er ikke noen "samlertype", så jeg har gitt bort en del utstyr gjennom tidene. Om jeg tror noen andre kan ha mer bruk for det, enn jeg har bruk for det som samlerobjekt, så gir jeg stort sett bort. Der i blant en McLean M med grønt knuteløst nett til en fluefiskebroder. 

Skjønner:) 

Bare og si ifra om du har lyst til og gi bort en McLean håv til meg :P hehe

 

McLean virker værtfall som en veldig fin håv, det skal være sikkert:) Veldig kjekt at de har innebygd vekt:)

 

Har en sølvkroken håv nå, som jeg har brukt i mange år. Men den begynner å bli ganske 'ferdig' 

Så det er på høy tid med ny håv iallefall:)

Endret av Dan Steffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
×
×
  • Opprett ny...