Gå til innhold

Fluebinding og dårlig syn...?


Skævvens_Mann

Anbefalte innlegg

Begynte som sagt med fluebinding nylig og har

et ørlite problem; jeg har gammelmanns-syn...:-)

 

Er det noe hjelpemidler der ute? Jeg tenker da på

en type forstørrelsesglass / briller i caps-type e.l?

Gjerne med innebygget lys. Men de må ikke være

sånn at jeg må sitte med trynet helt inn mot stikka

for at glasset skal kunne fokusere.

 

Det kan da ikke være bare jeg som har probs

med dette? :)

 

Jeg har jo briller, men jeg synes det blir litt anstrengende

når jeg sitter i timevis....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. tips som funker for meg: 

 

1. Sikre virkelig godt lys. Det er koselig med stearinlys men ikke nok til fluebinding. Godt lys generelt + punktlys kan gjøre en stor forskjell.  

2. Sikre at ikke omgivelsene stikker av med alt lyset (mørke/ ubehandlede flater rundt/ bak stikka)

3. Ta en tur til optiker/ synsundersøkelse, forklar problemet og hva som er vanlig avstand for deg mellom øyne og flue.  

 

Sitter du, som du sier, i timevis foran små fluer så blir du uansett sliten både i synet, hodet og ellers av både å konsentrere/ fokusere synet samt spenning i muskulatur (skulder/ nakke gjerne). Ta mikropauser og fest synet lengre unna + beveg kroppen <<l   

 

Forstørrelsesglass med lys kan sikkert funke fint som avlastning eller når man har et ekstra stort behov for syn/ lys, men det gjør egentlig ikke så mye med det grunnleggende faktum at menneskekroppen ikke er bygget for å sitte statisk og fikle med liksominsekter i timevis i et dårlig opplyst rom.

 

EDIT: glemte å si at jeg synes det er mye mye bedre å bruke stikke som ikke sitter fast i bordkanten, men kan flyttes oppe på bordet fritt etter hva jeg skal gjøre. Gir en mye bedre sittestilling for meg, da jeg slipper å forholde meg til en stikke som sitter fast på bordkanten.

Endret av Øyvind Jensen
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med forstørrelsesglass o.l.  Men vil støtte synspunktet om at godt lys og bakgrunn har enormt mye og si.  Jeg har bundet fluer i 35 år og har nok passert 25 000 fluer i stikka på disse årene da jeg drev med salg i en del år.

 

Jeg fikk for 25 år siden et eget rom som far min bygde til meg for å drive med fluebinding og kunne utøve hobbyen.  Dette rommet hadde luta panelvegger og bindebelysningen besto av vanlige 200 kroners skrivebordslamper.  Bak stikka inn mot veggen hadde jeg hyller og bokser av alle slag som også var i synsfeltet. 

Men de senere år har jeg liksom strevd mer og mer med å binde fluer selv om synet tilsynelatende har vært i orden. Var hos optiker og han strevde stort med å gi meg briller som skulle hjelpe. Men fikk briller for et drøyt år siden selv om det ikke hjalp stort.

 

Men i vinter og våres ble den store drømmen om nytt fluebinderverksted realisert med gode venners hjelp. 30m2 kun til hobbybruk ble resultatet hvor selve bindeplassen ble hovedfokus.   Jeg brukte lang tid på å tenke ut løsninger som passet for meg og snakket med andre som err avhengig av riktig lys når dem utfører jobb eller andre kunstneriske oppgaver. Fotografer, billedkunstnere og urmakere fikk komme med synspunkter, og sammen med egen erfaring fra kvalitetskontroll av små mekaniske komponenter var det noen fellesnevnere som gikk igjen.

Rommet ble malt i en lys nøytral gråfarge med hvitt tak.  Hovedbelysningen i rommet ble lysstoffrør av dagslystype og selve bindebenken er i lys grå eikelaminat. Veggen bak bindestedet er ren, der er det ikke hyller, bokser bilder etc som forstyrrer synsbildet.  Utover dette bruker jeg bakgrunn ca 25-30 cm fra bindestikka som gjør at alt jeg gjør kommer tydligere frem. Dette er en billig investering og noe som gir umiddelbar effekt når det gjelder å se bedre.  Du kan gjøre det så enkelt som å bruke en hvit papplate eller et papir.  Jeg har kjøpt tre såkalte Canvas Board på Clas Ohlson. Dette er en form for malelerret som er på stive plater (ca 3 mm tykke). Disse har en litt ruglete matt overfalte som gir lite reflekser og skygge. En av dem har jeg beholdt i hvit, også har jeg spraylakkert dem to andre med en silkematt lakk. En i en mellomblå tone og en i en lys grå tone. Da har jeg tre forskjellige bakgrunner som jeg kan veksle mellom ettersom fargene i fluene krever det for å få frem konturene bedre.

 

Når det gjelder selve lyset over fluebinderstikka har jeg en løsning jeg veldig godt skjønner at ikke alle kan koste på seg. Men jeg har prøvd mye forskjellig lys, og i sommer fikk jeg prøve en dyr løsning beregnet for fluebinding. 3 watt led belysning som skulle gi dagslys.  Lampa fungerte fint den, men...... Problemet var at det ble veldig punktbelysning akkurat på selve stikka og flua, og ikke noe rundt.  Dette ga mye skygger rundt på bordet og lite belysning ellers.  For meg er det et poeng å ha god belysning også på bordet rundt der jeg har verktøy, materialer kroker osv.

Løsningen var for meg innlysende men veldig kostbar. Det ble en lampe utviklet for urmakere og andre med presisjonsarbeid. Lampa er på 36W effektiv led belysning med dimmefunksjon, dagslys og opalglass.  Dette gir minimalt med reflekser og skygger samtidig som det er vanvittig god belysning på stikka og i området rundt på bordet.

 

Resultatet er nå at jeg ikke trenger briller for å binde fluer. Jeg kan sitte flere timer da alt nå er tilpasset med farger, lys sittestilling og alt annet som gir innvirkning. Og skuldre, nakke, øyne og hodet har fått et mye bedre liv.

 

Dette var kanskje litt på siden av hva du Skævvens egentlig spurte om, men det var noen betraktninger om ting jeg selv har hatt en unik mulighet til å gjøre noe med. Men noen grep går det an å gjøre noe med og gjør livet for øynene litt lettere. Er bindebordet mørkt så kan en legge på en lys grå voksduk, en kan rydde bakgrunnen og en kan lage en papplate som kontrastplate.

 

Kjellemann

Endret av Kjell Karlsen
  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med forstørrelsesglass o.l.  Men vil støtte synspunktet om at godt lys og bakgrunn har enormt mye og si.  Jeg har bundet fluer i 35 år og har nok passert 25 000 fluer i stikka på disse årene da jeg drev med salg i en del år.

 

 

 

Kjellemann

 

Takker...veldig gode råd her. Og det er helt klart at belysningen og småpauser

har mye og si.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette var kanskje litt på siden av hva du Skævvens egentlig spurte om, men det var noen betraktninger om ting jeg selv har hatt en unik mulighet til å gjøre noe med. Men noen grep går det an å gjøre noe med og gjør livet for øynene litt lettere. Er bindebordet mørkt så kan en legge på en lys grå voksduk, en kan rydde bakgrunnen og en kan lage en papplate som kontrastplate.

 

Kjellemann

Å jo...dette er kjempetips! Si meg, er du DØNN proff? Selger du fluer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette var kanskje litt på siden av hva du Skævvens egentlig spurte om, men det var noen betraktninger om ting jeg selv har hatt en unik mulighet til å gjøre noe med. Men noen grep går det an å gjøre noe med og gjør livet for øynene litt lettere. Er bindebordet mørkt så kan en legge på en lys grå voksduk, en kan rydde bakgrunnen og en kan lage en papplate som kontrastplate.

 

Kjellemann

Hvilken farge anbefaler du som bakgrunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med forstørrelsesglass o.l.  Men vil støtte synspunktet om at godt lys og bakgrunn har enormt mye og si.  Jeg har bundet fluer i 35 år og har nok passert 25 000 fluer i stikka på disse årene da jeg drev med salg i en del år.

 

Jeg fikk for 25 år siden et eget rom som far min bygde til meg for å drive med fluebinding og kunne utøve hobbyen.  Dette rommet hadde luta panelvegger og bindebelysningen besto av vanlige 200 kroners skrivebordslamper.  Bak stikka inn mot veggen hadde jeg hyller og bokser av alle slag som også var i synsfeltet. 

Men de senere år har jeg liksom strevd mer og mer med å binde fluer selv om synet tilsynelatende har vært i orden. Var hos optiker og han strevde stort med å gi meg briller som skulle hjelpe. Men fikk briller for et drøyt år siden selv om det ikke hjalp stort.

 

Men i vinter og våres ble den store drømmen om nytt fluebinderverksted realisert med gode venners hjelp. 30m2 kun til hobbybruk ble resultatet hvor selve bindeplassen ble hovedfokus.   Jeg brukte lang tid på å tenke ut løsninger som passet for meg og snakket med andre som err avhengig av riktig lys når dem utfører jobb eller andre kunstneriske oppgaver. Fotografer, billedkunstnere og urmakere fikk komme med synspunkter, og sammen med egen erfaring fra kvalitetskontroll av små mekaniske komponenter var det noen fellesnevnere som gikk igjen.

Rommet ble malt i en lys nøytral gråfarge med hvitt tak.  Hovedbelysningen i rommet ble lysstoffrør av dagslystype og selve bindebenken er i lys grå eikelaminat. Veggen bak bindestedet er ren, der er det ikke hyller, bokser bilder etc som forstyrrer synsbildet.  Utover dette bruker jeg bakgrunn ca 25-30 cm fra bindestikka som gjør at alt jeg gjør kommer tydligere frem. Dette er en billig investering og noe som gir umiddelbar effekt når det gjelder å se bedre.  Du kan gjøre det så enkelt som å bruke en hvit papplate eller et papir.  Jeg har kjøpt tre såkalte Canvas Board på Clas Ohlson. Dette er en form for malelerret som er på stive plater (ca 3 mm tykke). Disse har en litt ruglete matt overfalte som gir lite reflekser og skygge. En av dem har jeg beholdt i hvit, også har jeg spraylakkert dem to andre med en silkematt lakk. En i en mellomblå tone og en i en lys grå tone. Da har jeg tre forskjellige bakgrunner som jeg kan veksle mellom ettersom fargene i fluene krever det for å få frem konturene bedre.

 

Når det gjelder selve lyset over fluebinderstikka har jeg en løsning jeg veldig godt skjønner at ikke alle kan koste på seg. Men jeg har prøvd mye forskjellig lys, og i sommer fikk jeg prøve en dyr løsning beregnet for fluebinding. 3 watt led belysning som skulle gi dagslys.  Lampa fungerte fint den, men...... Problemet var at det ble veldig punktbelysning akkurat på selve stikka og flua, og ikke noe rundt.  Dette ga mye skygger rundt på bordet og lite belysning ellers.  For meg er det et poeng å ha god belysning også på bordet rundt der jeg har verktøy, materialer kroker osv.

Løsningen var for meg innlysende men veldig kostbar. Det ble en lampe utviklet for urmakere og andre med presisjonsarbeid. Lampa er på 36W effektiv led belysning med dimmefunksjon, dagslys og opalglass.  Dette gir minimalt med reflekser og skygger samtidig som det er vanvittig god belysning på stikka og i området rundt på bordet.

 

Resultatet er nå at jeg ikke trenger briller for å binde fluer. Jeg kan sitte flere timer da alt nå er tilpasset med farger, lys sittestilling og alt annet som gir innvirkning. Og skuldre, nakke, øyne og hodet har fått et mye bedre liv.

 

Dette var kanskje litt på siden av hva du Skævvens egentlig spurte om, men det var noen betraktninger om ting jeg selv har hatt en unik mulighet til å gjøre noe med. Men noen grep går det an å gjøre noe med og gjør livet for øynene litt lettere. Er bindebordet mørkt så kan en legge på en lys grå voksduk, en kan rydde bakgrunnen og en kan lage en papplate som kontrastplate.

 

Kjellemann

Hjertens takk for at du gidder å ta deg tid til dette. Jeg skylder deg en.... :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greier meg ikke uten denne. Slitt ut flere.Sikkert andre tilsvarende som er like bra, men denne har vært mer enn bra nok for meg.

http://biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Kontorutstyr/Maskiner/Hodelupe-19712/

 

Har prøvd ulike lupelamper. Men, de fungerer ikke for meg. Bra lys, men det blir dugg på linsa når du puster. Med hodelupa kan du fint bruke briller samtidig.

 

:)

bjorni

Endret av bjorni
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss Bjørni, denne har jeg! Jeg kjøpte den for 1000 år siden.

Og den eksisterer enda? laugh . Det må jo bety at det er prima vare...

 

Men det står at den har fire forskjellige fokusmuligheter.

Den jeg har kan jeg kun bruke to muligheter. Så da må denne

være litt mer fleksibel? Jeg drar innom i mårra på biltema

for å sjekke...

 

Jeg bruker den nå, men jeg synes at jeg må ha trynet så veldig nær

stikka. Men det er kanskje bare en vane?

Endret av Skævvens_Mann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg er ikke proff, men jeg koser meg med fluebinding.  Jeg knøt mine første fluer som 7 åring da jeg vokste opp i et miljø det var vanlig.  Men i en periode fra jeg var rundt 12 til 2-23 års alderen bandt jeg mye fluer for salg. Da kunne det fort bli et par tusen fluer på året.  Dette salget brukte jeg til å finansiere hobbyen videre med mens jeg gikk på skole og drev utdanning.

Jeg gikk lei noen år da det ble for mye, men i dag koser jeg meg stort med dette igjen. Noen dager binder jeg ikke i det hele tatt, andre dager hele dagen. Men fokus er ikke at det skal gå så fort. Jeg kan stoppe i ei flue, lese litt, høre på musikk eller annet og fortsette igjen. Men jeg er i fluebinderommet hver dag og steller med et eller annet.

Nå i dag binder jeg ikke mye fluer for salg, tar noen få små bestillinger som er litt sånn på ubestemt tid.  Ellers hender det jeg selger litt av overskuddslageret av fluer noen ganger når noen er på besøk. Så gir jeg bort noen som en gest til gode venner eller en som en liten gave i stedet for vinflaska når jeg besøker noen.

Men proff, nei det er jeg altså ikke.

 

Når det gjelder farge på bakgrunn bruker jeg som jeg skrev. Lys grå bordplate og tre forskjellige bakgrunner som jeg bytter på, hvit, mellomblå og lys grå.

 

Kjellemann

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier; lys er alfa og omega (? i alle fall jæskla viktig). Prøv deg frem med forskjellige bakgrunner. Jeg har det lyset fra clas ohlson med forstørrelses-glass, men bruker ikke glasset noe - får rett og slett ikke til å binde med det fremfor trynet. Mulig et sånn glass på capsen vil fungere bedre.

Har du nok lys, så er du i alle fall godt i gang.

 

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker briller (bifokale) til vanlig. Pannelupen erstatter ikke disse, men bruker den sammen med brillene. Den jeg bruker har bare 2 forstørrelser + en mini lupe, som jeg ikke bruker.
Det gir totalt 6 kombinasjoner, men det er vel bare 3 av dem som er praktiske i bruk. Selv trenger jeg bare bruke den svakeste forstørrelsen til vanlig, men det hender jeg bruker sterkere ved små fluer. Synes ikke jeg trenger sitte nærmere stikka enn vanlig. Men, som noen påpeker, godt lys er alfa og omega når en binder fluer.

Det finnes sikkert bedre kvalitetsprodukter, men for meg har den fungert utmerket.

:)
bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...