Gå til innhold

Hva binder du nå?


Anbefalte innlegg

Nå jobbes det med stankelbein, nærmere bestemt JKs Tipula, dog med bein av fireline. Skulle vel helst kanskje hatt tynne gummeibein, men når jeg bor her jeg bor, med den sportsbutikken jeg har så... Kan jo bestille over nett, men det blir så dumt for en pakke bed slike...

 

Etter stankelbein blir det døgniser i str 18-20... Og så trenger jeg vel noen flere Aurivillii-imitasjoner og spinnere...

 

Jk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Ørreten

Imponerende fluebokser Dverak!

Noen fler som vil legge ut boksene sine? Er alltid gøy å se hva folk har i boksen :D

Skal se om ikke jeg kan få lagt ut mine i løpet av dagen eller i morra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ros, tipper 10 turer så ser det ut som et bomba-horehus:)

Ja rubber-legs til daddies, jeg selv har mer trua på fasan-hale med knuter(ledd). blir mye lettere større % for at flua lander slik den skal #-o , føler rubber leggsa kan skape sleng i flua. Er jo ikke akkurat lett å kontrollere disse rubber-beina. men men smaken er som baken delt i to.

Jeg selv har en box full med daddies-fasanhale-bein.

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddige fluebokser... =D>

 

Etter min mening blir fasanfibre for svake og har lett for å slite seg. Rubber-legs har en lei tendens til å råtne som følge av kombinasjonen vann og sollys.

 

Jeg prøvde også litt med stangbyggings-tråd. Dette så pent ut men den viste seg å være for myk slik at den ble liggenede langsetter kroppen bare men dro litt i flua.

 

Pesonlig synes jeg vanlig monofilament er det beste materialet å bruke til bein på daddy-long-legs. Det beste er den gamle brune maxima senen, den glinser ikke så mye som blank sene. Men pass på å få den tynn nok ca 0,20mm. Blir den for tykk, tror jeg fisken vil ha problemer med å bite over/trekke den under. Samtidig som den er stiv nok til å ikke å klappe sammen om man trekker inn litt.

 

Den siste setningen kan sikkert tolkes på flere måter, men jeg lar det ligge i dette forum :oops:

 

Knut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddige fluebokser... =D>

 

Etter min mening blir fasanfibre for svake og har lett for å slite seg. Rubber-legs har en lei tendens til å råtne som følge av kombinasjonen vann og sollys.

 

Jeg prøvde også litt med stangbyggings-tråd. Dette så pent ut men den viste seg å være for myk slik at den ble liggenede langsetter kroppen bare men dro litt i flua.

 

Pesonlig synes jeg vanlig monofilament er det beste materialet å bruke til bein på daddy-long-legs. Det beste er den gamle brune maxima senen, den glinser ikke så mye som blank sene. Men pass på å få den tynn nok ca 0,20mm. Blir den for tykk, tror jeg fisken vil ha problemer med å bite over/trekke den under. Samtidig som den er stiv nok til å ikke å klappe sammen om man trekker inn litt.

 

Den siste setningen kan sikkert tolkes på flere måter, men jeg lar det ligge i dette forum :oops:

 

Knut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krs,

Det beste er den gamle brune maxima senen, den glinser ikke så mye som blank sene. Men pass på å få den tynn nok ca 0,20mm

 

Bruker også Maxima, men da i 0.15.

 

Det at rubberlegsa råtner, skjer jo over så lang tid at jeg har fått så mye fisk på flua at den må kasseres uansett 8)laugh.png' alt=':lol:'> . Har ikke opplevd dette som et problem. Kan være fordi jeg som oftest lager nye fluer til hver sesong :shock: , i allefall av de mønstrene som jeg bruker mye...

 

jk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo et pent og greit mønster det å Daddie-no-legs, bare mye større hackel. Men det er jo da grunen til at jeg har en box med daddies, er sårbare men virker jo som dere synes det er det beste men pga ødelegelse så bytter dere ut?? hehe, bind en box:9 hehe jau jau

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksperimenterer med swimming nymph krok (Mustad 08150) for å prøve å få etterligne en Vulgata som står med mye av fremkroppen over vann.

Har du fått testet hvordan denne flua blir stående på vannet ?

Fikk noen pakker med slike kroker av en kollega på jobb her forleden, men har ikke bundet noe på dem enda !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått testet hvordan denne flua blir stående på vannet ?

 

Testa i vasken :roll: . Står fint og det ser ut som den fungerer som den skal, altså at den står med overkroppen over vannet og bena nedpå/nedi vannet. Altså kanskje en fordel å trimme liit av hackelet på undersiden slik at den ikke bryter vannhinna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Noen cdc loopwing døgnflueklekkere, marginata, spent spinner, vespertina og rhodani.

 

Fy f..... som jeg ser frem til døgnfluesesongen..........

 

Terje Refsahl!

post-0-13949846473052_thumb.jpg

post-0-13949846473411_thumb.jpg

post-0-13949846473661_thumb.jpg

post-0-13949846474152_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksperimenterer med swimming nymph krok (Mustad 08150) for å prøve å få etterligne en Vulgata som står med mye av fremkroppen over vann.

 

Har slitt litt med kroking ved bruk av slike kroker... Har bare brukt det på nymfer, så det kan kanskje være annerledes med tørrfluer.. Kanskje er det bare meg..

 

jk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt litt med kroking ved bruk av slike kroker... Har bare brukt det på nymfer' date=' så det kan kanskje være annerledes med tørrfluer.. Kanskje er det bare meg..

 

jk[/quote']

Jeg er også litt redd for at denne kroken lett rettes ut. Men vi får se sånn uti juni en gang. Å som jeg gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Ble litt surring i går kveld.

Har kjøpt inn et arsenal med Partridge "The Wet"-kroker, så disse måtte testes. Bandt vel omtrent 30 kulehodenymfer. -Doubble Legs, GRHE, PT, Red Tag for å nevne noen...

Godt å se at boksene fylles igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

×
×
  • Opprett ny...