Gå til innhold

Pusse opp trehov..


Anbefalte innlegg

I mange år, har jeg benyttet en håndlaget enkel trehåv, som jeg er svært glad i. Denne er nok nært 20 år, og trenger litt kjærlighet og pleie, for et nytt og langt liv.

Er det noen, som har tips om hvor jeg kan få tak i hovnett?

 

Håven har 64 monteringpunkter, noe som er relativt uvanlig. Jeg er ikke ute etter mesh, eller gohst net..

Men helt vanlig knuteløst nylon nett, helst grønt, mørke grønt i farge.

 

Håper noen kan hjelpe meg, da denne hoven har en sjel, som jeg vil ta vare på :-)

 

Ronny.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg love at den håven til Ronny er absolutt ikke ræl.  Jeg vet for jeg har akkurat maken sjøl og har samme problemet med å finne et nytt håvnett. 

Håven min ble kjøpt i 1991 på Fluefiskedager på Elverum og den heter Sländan.  Det var Jarle og Bjørnars Fluefiske som hadde disse håvene som ble håndlaget av en svensk håndtverker.  Håven har en litt spesiell utforming som jeg synes er helt optimal til ørretfiske samtidig som den er veldig smekker.  I håndtaket er det brent inn et motiv av ei døgnflue og håven har en snedig, genial men fantastisk enkel løsning for å henge opp håvnettet når du ikke bruker den.

 

Jeg husker det var to utgaver av denne håven å få kjøpt. Det var denne som vi har og en mer påkostet luksusvariant med innlegg av masurbjørk og reinhorn.  Husker jeg hadde lyst på den, men den bikka godt over tusenlappen, og det ble for mye for en hardt prøvet lærlingelønn for 23 år siden. Men den billigversjonen kostet nær innpå 600 den også, så det var en veldig dyr hov og er fortsatt en veldig pen håv av godt håndtverk.

 

Kjellemann

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope desverre, Pool 12 har nok ikke noe med disse her å gjøre.  

 

Skulle gjerne lagt ut noe bilder her på detta forumet igjen. Men jeg prøvde rett etter at det ble ny side og da fikk jeg det ikke til og har liksom gitt fa.... etterpå. Jeg er ingen kløpper på pc så foreløpig har det ikke blitt bilder.

 

Kjellemann

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pool 12 er en masseprodusert håv som er relativt billig. Ikke ta det ille opp Skævvens. Men Pool 12 har vært et rimeligere alternativ til dyre merker både når det gjelder stenger, håver og annet utstyr.

 

Disse som jeg og Ronny har er håndlaget av en kar i Sverige og ble laget i ytterst få eksemplarer og har ingen merketilhørighet til noen produsent. Han kalte den bare Sländan og brukte døgnflua/sländan som sin signatur på sitt håndtverk.

 

Kjellemann

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært gøy med litt bilder. Ikke bare av håvet, men sånn generelt.

Er ikke noe flink til å legge ut bilder selv heller, men bare å lagre de på pcen i en mappe, velg fil under 'full editor' så er man der. Beklager off topic, har bare lyst på mer bilder.

Mvh truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næmmen har du sett på dæven, det ble bilder jo. Har banna dette bildet greiene opp og ned lenge nå fordi jeg ikke skjønte åssen jeg skulle legge inn bilder.  Takk til Truls.

Jeg har litt vanskelig for dette har jeg blitt fortalt i dag og det er sikkert noe i det. At det ene bildet ligger på sida får dere tåle i mitt første forsøk med å legge inn bilder her.

 

Men her er i hvertfall bilder av den berømmelige håven. Og harren er dau om noen vil ta meg for det.

 

 

Kjellemann

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I enkelte sine øyne, er en trehov, en trehov, Skævvens. Og det er nok ikke mye feil. Disse "Sländan" hovene er nok ikke så utrolig vakre, eller spesielle på så mange måter. Men når disse var tilgjengelig, som Kjell nevner, kostet de 6-700 kroner.

Husker jeg tjente 12.500,- pr. mnd, og måtte fingnu på krona, for og få handlet meg en..

Hoven har alt jeg ønsker meg av en hov. Stor og lett! Men gjennom tiden, har den blitt utsatt for moderat hærværk i form av bruk. Og denne skal pusses opp igjen. Har sjekket mye rundt etter hovnett, og funnet mye, men med 64 kontaktpunkter til rammen, er det neimen ikke lett. Ingen som vet om noen som håndterer det gamle håndarbeidet det er å lage et slikt nett?

 

Planen, er og ta av nettet, slipe den, fjærne gamle skader og sår, før den brennes lett med en gassbrenner og får ny finnish og nett. Ikke store jobben,men denne hoven, skal få nytt liv, om jeg så skal lage nettet selv.... :-)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...