Gå til innhold

Storelv i Arna


Anbefalte innlegg

Utrolig bra tilrettelagt, all ære til ildsjelene det gjelder! Det er ganske strenge reguleringer for hva man kan/og skal ta opp, konsulter derfor med reglene på hjemmesiden til Arna sportsfiskarlag.

 

Det er veldig fint i de øvre partier (av nedre sone, det er kun den jeg kjenner til). Nå er det en flomelv, og som kjent er det jo aldri vann når man trenger det. Det fine med dette er at det ikke er så mange fiskere når vannføringen er lav, fisket blir ellers veldig købasert. Selv ved lav vannføring bør du fiske tidlig morgen og i arbeidstid.

 

Elva, særlig den fineste delen, består av små kulper avbrutt av korte strykpartier, bratte skråninger på hver side. Ser ganske tropisk ut. En langskaftet håv anbefales. (Jeg slet godt da jeg skulle få opp en nygått firekilos med ørrethoven min. Dette var på femmer med 0.25 spiss. Etter litt løping endte kampen opp i et strykparti. Med hjelp fra en forbipasserende medfisker, også uten håv, gikk det hele heldigvis bra, og gav meg årets fiskeopplevelse, en opplevelse jeg kan leve lenge på.) Det er laget stier og treganger, og man kan gå langs hele elvestrekket.

 

Det finnes to egne soner for fluefiskere som sikkert er greie, men de er nedenfor det jeg beskriver som den fine (ville) delen av elva.

 

Kortprisene er upåklagelige, og avstanden fra Bergen sentrum er ufattelige 8 minutter. Å sitte med vadebukser på toget fremkaller nyskjerrige blikk, men er ellers uproblematisk og et nødvendig steg for å bringe den kollektivreisende fluefisker inn i bybildet.

 

Min eneste klage er at det er mulig å kjøpe fiskekort på Inatur selv om elva er stengt for fiske, noe den plutselig blir ved for lav vannføring. I et uoppmerksomt øyeblikk gikk jeg i fella av å ikke sjekke på nettsidene til Arna sportsfiskarlag før jeg kjøpte kort, stod opp klokken fem og tok toget. Følte meg ganske dum når jeg da kom fram og så vannføringen. Idiotsikring mot dette etterspørs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers har mine år i Bergen (riktignok som billøs) vært en stor depresjon når det gjelder sjøørretfiske. Noen kommer kanskje til å tipse om Nordåsvannet. Hele greia er fredningssone utenom sesongen, noe som dessverre er altfor underkommunisert. Kanskje mulig å finne noen ålreite plasser i Os, men der er det 500 meters fredningssone rundt elveutløpet, hvilket utelukker bukta ved kulturhuset Oseana.

 

Bil er nok essensielt, men generelt er vel sjøørreten ganske dårlig stilt i Hordaland. (Tror ikke jeg ville tatt fisk med hjem.)

 

Jeg tror du skal kunne fiske store deler av Storelungeren og på Danmarksplass. Her går litt SØ og en og annen oppdrettslaks. Det blir for urbant for min smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Frøysetelva er fin. Litt langt å sykle eller ta buss fra bergen. Kan sikkert sitte på med meg en gang til sumaren igjen, så lenge du ikke er en gal øksemorder. Spennende også om Ekso åpnes for fiske igjen også. 

Urban fisking er ikke noe for meg heller, selv om jeg har stanga rigget klar på kontoret. Jobber på Hibben så jeg har gammle Nygårdsbroen som nærmeste nabo. Har tatt et par småttiser under der i lønsjen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...