Gå til innhold

Sjøørret, Børstemark og Fullmåne


Bendikstvg

Anbefalte innlegg

Hei hå,

 

var ute i kveld og fikk øye på at det var fullmåne ute. Dette fikk meg til å tenke på noe som en sjøørret-fisker sa til meg ved påsketidene. Han sa "Vi skal fiske i natt, det er fullmåne". 

Han forklarte så, at det skjer noe med børstemarken når fullmånen står for fullt. Han mente at børstemarken drar seg opp fra sanden og herjer rundt på grunnere vann. Det betydde at sjøørreten kom inn i bukter og sandstrender i store stimer for å jage etter børstemarken. Det var altså den beste dagen/natten å fiske på.

Er det noen som har kjennskap til dette? Eller opplevd det? Er det i det hele tatt fakta?
Det hørtes veldig spennende ut, så jeg tar nok turen i morgen tiiidlig for å prøve lykken. 
Kan så gi en oppdatering på hvordan det går med mitt forsøk.

 

Mh. Bendik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børstemark svermer vel stort sett hele året, men selvfølgelig da i større konsentrasjoner og større individer på vårparten. Har spikra de neste fem dagene til sjøørret, og jeg gleder meg til å fiske litt utover kvelden nå som det kan bli skikkelig fint og månelyst. Deilig å kunne fiske å knyte sjøl om det er mørkt. Går som regel for noe som lager heftig silhuett på slike kvelder, feks svarte wollys eller zonkere. Skitt fiske :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi tilbakemelding ang fiske utover kvelden Olav! Skal teste ut dette sjøl utover da det stort sett kun er småfisk inne på dagen for tida...Har vært slik en stund nå,det hadde vært artig å se om den større fisken kommer innover i mørten eller om den konstant går i silda dypere/lengre ut også da.Fisker plasser som har levert pene fisker på denne tiden i mange år,men ikke nå..Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fisker SØ seint på året så bruker jeg plasser der det renner ut bekker eller tillsig av ferskvann på andre måter (zonker og Wollys i skyminga). Når det gjelder børstemark eller fiske om våren, jeg har snakka med ett par gæmliser som før i tiden dreiv aktivt garnfiske etter sjøørret og det de var enig om var at ved nymåne på våren var vel så viktig og kanskje viktigere tidspunkt en ved fullmåne. Hvorfor vet jeg ikke men jeg har opplevd skikkelig sverming ved fullmåne en gang i Sogn. Det ser helt sykt ut.

Fikk ingenting..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Når det svermer som værst kan det være lurt å bruke noe som skiller seg veldig ut fra mengden.

En stor sildeimitasjon i annen farge eller noe kan være rett medisin.

Har på følelsen at det er litt spesielt med børstemarken, ellers er det jo ofte lurt å etterligne litt når det kommer til andre byttedyr, kanskje bare variere fargen litt.

Endret av THJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

I Trøndelag...relativt langt nord....i min hemmelige fjord hvor jeg er oppvogst, men ikke bor lengre, men som jeg besøker hver påske er sjøøøret fiske alltid best på fullmåne. Ikke sett en eneste børstemaksverming, men megnder av krill.

Rosa reke imitasjoner har funka bra.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...