Gå til innhold

Norsk streamerserie. Problemer.


Scott90

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ganske ny på å binde fluer, så har litt problemer med teknikken innenfor dette.

 

Jeg tenkte jeg skulle binde noen av streamerne fra Andre Brun sin Norske streamerserie

 

http://www.thetroutbum.com/fluefiske/fluebinding/17-den-norske-streamer-serien.html

 

Så her er mine følgende spørsmål:

 

1.  Klipper man bare av dubbing på oversiden? Se bilde 2 på siden.

 

2.  På bilde 4 står det "bind så inn sidene" - så ser jeg en markant forskjell fra bilde 4 til 5, men skjønner ikke hvordan dette gjøres.

 

3. Også skjønner jeg ikke hvordan hodet formes. (Jeg vet ikke hva dubbingløkke er f.eks)

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

1. 

Til bilde 2. Ja. Klipp bare på oversiden, slik at "buken" blir tykk (og gjennomskinnelig) på undersiden. På oversiden skal fjærene ligge, så der klippes det, for at det i de neste stegene skal bli lett å legge fjærene flatt (husk og "orientere" fjærene med tommelen). Poenget er bare her å få en litt gjennomskinnelig buk, samt skape grunnlaget, bindeteknisk, for å kunne legge fjærene flatest mulig for å få en strømlinjeformet profil. 

 

2. 

Sidene bindes inn (pekende innover) i dubbingkroppens lengde. På bilde 4 er det illustrert med en tegning for å vise klart. På bilde 5 er det et (gammelt) bilde som viser en halv-blaut streamer i praksis. Derfor forskjellen. Er mange år siden disse bildene ble tatt, så jeg bør lage nye  :)

 

3. 

Dubbingløkke består av at du drar av 10-15 cm av tråden, legger den dobbelt, fester den, og gjør den klar for å spinne inn samme materiale som er i vingen. For at det skal se spraglete ut hele veien. HVIS DU IKKE FÅR DET TIL: Spinn gjerne dubbing som hode på denne flua, en dubbing som har omtrent samme farge som resten av vingen. Det gjør stort sett samme nytta. 

 

Om du vil se denne flua steg-for-steg, så kommer den i den neste Ørretboms DVD'n i 2015. 

Men spør gjerne på PM, om det er noen du lurer på, så skal jeg forsøke å hjelpe så godt jeg kan. Det er egentlig ikke noe hokus-pokus eller noe vanskelig å binde denne flua, men bundet riktig, så fisker den veldig bra. 

 

Beste hilsen fra, 

André 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...