Gå til innhold

Fiske etter stengetid


Espen A

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Elva jeg fisker i til vanlig stengte 9. september. Hender seg jeg stikker ned bare for å se om det fortsatt vaker, og det gjør det jo ofte.

Spørsmålet blir om jeg da brekker av kroken på flua, vil jeg da ha lov til å kaste selv om elva egentlig er stengt for fiske?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ser problemstillingen, men hadde vært litt gøy å utvide sesongen litt uten å gjøre noe ulovlig. Ville sett å det som trening, no jeg trenger mye av. Kasting på plen eller i hall blir liksom ikke det samme.. Men om jeg knyter på en bit garn, kan jeg kaste i elva da.. Eller tror du O store oppsynsmann vil komme å buste meg da også? Ville jo vært typisk forresten, aldri noen gang blitt kontrollert eller sett oppsyn så hadde jo ikke blitt overraska om han kom og tok meg når jeg bare hadde litt ull på fortomen..

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikkje det store problemet. Er det laks eller aure det er snakk om? Om man kaster i eit litt straumhardt område eller eit anna område som har liten verdi med tanke på gyting og har ein fortom med ein splittring i enden så er det ikkje rare forstyrringa. Ville unngått noko som henger på for å sjå om den ville ha tatt ei flue osv. Fort at laksen hektar seg ei lita stund i ei klyse av ullgarn...

 

Så har det nå litt å seia kva opplegg du køyrer i gang med. Tung skagit er vel litt vel drøyt. Blir ikkje det same å trene vannkast i vatn, hall eller på grasplen... Eit av dei vesentlege momenta er jo å få litt drag i snøret i innkastet. Blir ikkje det same å speye i stille vatn. Eg har nok ikkje den same respekten for auren som for laksen. Men så har kanskje det med at her eg held meg er det overbefolka i dei fleste aurevassdrag uansett. Og den beste forvaltninga vil vera å tynne i rekkene.

 

Ei anna sak er om det nok er lurt å unngå hardaste gyteperioden, i alle fall i laksevassdrag. I tillegg ville eg unngått vading... Som ungdom vada eg ein gong i eit gyteområde for å sjå. Då var det ein stor laks som angreip føtene mine. Tok ikkje skade av det, men vart nok litt unødig stress. Har kikka mykje på gytelaksen seinare, virker ikkje som han bryr seg om så mykje anna enn territoriet og evt harem og konkurrentar...

 

Eit siste moment du bør ta med deg er korvidt det at du kaster forsåvidt lovlig nok kan føre til at andre tenker det er greit å fiske med krok. Ville heller ikkje hatt med meg anna enn stang og splittringar til elva. Alt anna kan føra til at du blir beskyldt for tjuvfiske...

 

Skal ein forby kasting utan krok må ein i tillegg forby kanopadling, kajakkpadling, rafting og all bruk av gytevassdrag i gytinga...

Endret av flygefisk
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del ville latt fisken få være i fred i den perioden der.

Alle,absolutt alle har nytte av kasting på plen eller i hall.

Det gir deg presisjon og erfaring.

Det er nok av tid ellers til å fiske.

Tom.

Hei.

Ser helt klart nytten av å kaste både i hall og på plen, men jeg går fort lei. Monterer stang, trer snøre, 3-4 kast, sveiver inn, demonterer stang.. Som regel slik det blir for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikkje det store problemet. Er det laks eller aure det er snakk om? Om man kaster i eit litt straumhardt område eller eit anna område som har liten verdi med tanke på gyting og har ein fortom med ein splittring i enden så er det ikkje rare forstyrringa. Ville unngått noko som henger på for å sjå om den ville ha tatt ei flue osv. Fort at laksen hektar seg ei lita stund i ei klyse av ullgarn...

Så har det nå litt å seia kva opplegg du køyrer i gang med. Tung skagit er vel litt vel drøyt. Blir ikkje det same å trene vannkast i vatn, hall eller på grasplen... Eit av dei vesentlege momenta er jo å få litt drag i snøret i innkastet. Blir ikkje det same å speye i stille vatn. Eg har nok ikkje den same respekten for auren som for laksen. Men så har kanskje det med at her eg held meg er det overbefolka i dei fleste aurevassdrag uansett. Og den beste forvaltninga vil vera å tynne i rekkene.

Ei anna sak er om det nok er lurt å unngå hardaste gyteperioden, i alle fall i laksevassdrag. I tillegg ville eg unngått vading... Som ungdom vada eg ein gong i eit gyteområde for å sjå. Då var det ein stor laks som angreip føtene mine. Tok ikkje skade av det, men vart nok litt unødig stress. Har kikka mykje på gytelaksen seinare, virker ikkje som han bryr seg om så mykje anna enn territoriet og evt harem og konkurrentar...

Eit siste moment du bør ta med deg er korvidt det at du kaster forsåvidt lovlig nok kan føre til at andre tenker det er greit å fiske med krok. Ville heller ikkje hatt med meg anna enn stang og splittringar til elva. Alt anna kan føra til at du blir beskyldt for tjuvfiske...

Skal ein forby kasting utan krok må ein i tillegg forby kanopadling, kajakkpadling, rafting og all bruk av gytevassdrag i gytinga...

Jeg fisker ikke etter laks, og tungt utstyr kan man neppe kalle redskapen min da jeg for tiden kun fisker med #3. Men takk for svar, og forhåpentligvis kan det være noen andre som kan ha nytte av innlegget ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den også jeg.. Men i den forbindelse lurer jeg på hvorfor da nabo-sona er åpen for fiske hele året? Hvilke kriterier legges til grunn for stenging? Eller er det kanskje slik at gammel praksis bare blir videreført? På Lesja, der jeg fisker mest, stengte de i år den 9. istedetfor den 15. som jeg mener har vært tilfellet tidligere. Hvorfor mon tro?

Dette er ikke nødvendigvis spørsmål til deg bjorni, men til alle som kan vite noe om saken..

 

Har vel ikke fasiten , men trur at innlandsfiske blir vel stort sett forvaltet av grunneier og de setter stort sett reglene selv(og gjerne da i forhold til gammel praksis).

I elver med Anadrom fisk setter vel fylkesmannen reglene .

Er jo blitt endel forandringer i marka de siste 10 årene og flere grunneierlag følger modellen til OFA om åpent fiske året rundt men fredningsbestemmelser rundt rennende vann.

 

Sånn til Topic så er det greit å holde seg unna freda elver, ikke bare for fisken, men også for folka rundt den elva.

Hadde jeg sett noen "fisket" i elva mi uten flue på fortommen hadde jeg blitt irritert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, uten å ha lest alt; du fisker strengt talt uten krok. Du har ingen mulighet til å fange fisk med redskapet, derfor er det ikke egnet som fiskeredskap og da ikke ansett som fiskeutstyr. Nå kan vi begynne å definere hva fiskeutstyr er, men kort sagt er jo en kjepp fiskeutstyr dersom man bruker det til å fange fisk, men tar du bort kroken er det en kjepp med fiskesnøre. Det er en gråsone, men dersom jeg var oppsynsmann hadde jeg stoppet for en prat, deretter gått videre med et smil om munnen.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel for at man ikke skal stresse fisken under gytetida att det ikke er lov og fiske, dvs ei flue som lander undvøendig mange ganger i vannet = stressfaktor og ikke lov om den har krok eller ei i mitt syn...

 

Godt poeng! Det tenkte jeg overhodet ikke på. Jeg tror dog han tenkte på å kaste på vak, ettersom han nevnte vakende fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mitt skjønn forstår eg det slik at når det gjeld laks, så er den meget aggresiv i gytetiden. Dermed er den lett til å lure med ei stor flue som oppfører seg som en konkurrent. Når det gjelder ørret har jeg ikke erfaring. Men regner med at det er en viss kamp om de beste gyteplassene her også.

 

Har noen steder der det ofte står fisk i september, mens det resten av sesongen er dårlige fiskeplasser. Denne fisken er ofte brunere enn gjennomsnittet... Men det hender det står blank!

 

Ser som sagt ingen juridiske problem med å kaste med fluesnøre uten krok utenom sesong så lenge det er i utmark. Er det innmark gjelder vel andre regler når det gjeld allmennhetens ferdsel. Om du står i utmark og svinger et fluesnøre med en ulltråd bundet i fortommen tror jeg også at oppsynet heller vil le enn å klikke! Det er jo litt spesielt om man sammenligner med den vanlige mannen i gata ppcrazyeyes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel for at man ikke skal stresse fisken under gytetida att det ikke er lov og fiske, dvs ei flue som lander undvøendig mange ganger i vannet = stressfaktor og ikke lov om den har krok eller ei i mitt syn...

Ja ser den, men hva med om våren da, før åpning, da er det ikke gyting (borsett fra harr, og den er det vel ikke så farlig med likevell.. ) kan man kaste uten flue da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok bare å respektere reglene for gjeldende elv.

Blir slitsomt å være oppsynsmann om han skal måtte sjekke om folk fisker eller om de bare driver kastetrening i elva, også utenom sesong.

Jeg har gjort det samme selv for endel år siden, bare knytt på en garnbit på fortommen for å prøve ny stang/snøre i elva utenfor sesong, og fikk besøk av oppsynsmann.

Jeg syntes det var uproblematisk der og da, men i ettertid så skjønte jeg jo at det uansett ble feil å stå i elva med fiskestang utenfor sesong.

Hvis du bor i lesja-området vil jeg tro det finnes flere steder å fiske enn akkurat i elva, om man ønsker å forlenge sesongen litt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en interessant problemstilling. Finnes der regler? Det er jo ikke slik at all ferdsel i eller langs elve er forbudt. Steinkastende barn, badende hunder, kano/kajakk padlere, blir jo ikke avlivet for at oppholde sig ved en gyteelv slik ørreten kan gyte i fred.

Likså er difinisjonen om man da fisker, hvis man står med en fluestang uten krok. Eller om man bare bedriver annen aktivitet. Er det slik at man fisker bare det at fiskeutstyr inngår i aktiviteten? Casting i elv er det fisking?

Ja, ørreten bør få fred, men da bør all annen aktivitet rundt gyteelve/plasser også forbydes. Eller? Er jo ikke slik at skogene er stengte i hele elgjakten for andre enn jegere. Men det er vel slik at vanlig folk holder sig unna de dypeste delene av skogen i starten av jakten.

Hva er rett og hva er feil? Interessant dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Her tar man opp et interessant tema. Fredning i gytetid. 

Skal jeg være ærlig, så er jeg av den oppfattelsen, at det å i vareta gytetiden, burde være en selvfølge blandt oss, som har størst interesse av at den går bra. Men samtidig, burde det være en minst like stor selvfølge, at gyteområder får stå i fred fra alt annet, som kan skape utfordringer. Tenker da på alle andre aktiviteter enn fisking.

På lik linje, som man som jeger, respekterer båndtvang og andre aktiviteter i skogen, under de kritiske periodene for kalver, hareunger og kyllinger. Men så ser man at aktivitetene går ikke ner i skogen om våren. Nei, snarere tvert i mot. Turfolk, terrengsyklere og orienterings utøvere popper opp som nyklekkede fjørmygger over alt. ikke få reir, som lider av denne trafikken....

Vet ikke om gyteområder utsettes for slik form for "terror", men om det er det, så burde dette vært strengt forbudt. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig bør alle forstyrrende elementer være bannlyst i gytetiden, men skal dette etterfølges vil det bli lite tid igjen til å fiske. For å begynne med ørret og laks, så gyter jo disse på høsten. Disse er da forhåpentlig kommet seg igjen når isen forsvinner. Men så begynner harren  med sin gyting. Den trenger vel også ro under "kjærlighetsakten". Etter harren så har vi forskjellige hvitfisk-arter som også trenger ro. Disse, og gjedda spesielt gyter jo ikke før vanntemperaturen har nådd en viss høyde. Så da er vi vel kommet langt ut på sommeren før vi kan begynne å kose oss med stanga.

 

Men åpningen av elvene skjer jo som regel ca midt i mai, så da mener jeg at det er kun de to edleste fiskeslag som har et visst vern mot forstyrrelse under leken. Men jeg må tilstå; jeg prøver stanga så fort jeg kan komme til på grunn av vannstand om våren. Dog i Glomma er det jo lov til å fiske hele året på enkelte strekninger hele året, men biter en ørret på flua (kroken) skal den settes ut igjen, mener jeg å ha lest på enkelte fiskeregler jeg har sett. Da blir det ikke mye ro igjen til "elskov".

 

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...