Gå til innhold

Følsom stang?


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

En følsom stang er en som lar meg best mulig føle hva som skjer, både ved kast og ved fiske.

Enkelt og greit.

Jeg tror den lette heliosen jeg bygger blir veldig følsom. Veldig lag vekt tror jeg at vil sterkere la meg føle hva som skjer i kastet, elle ved hugget og kampen med fisken. Lite vekt som skal settes i gang tror gjør at man føler mer.

Samtidig så er favorittstangen min tung, 119g klasse 6. Men den føles ikke på noen måte tung, og gir en veldig god følelse spesielt i fiskesituasjon. Napp og kjøring av fisk på den er helt topp! I denne tror jeg det har mye å si hvordan materialet i klingen er bygget opp.

Jeg har også blitt veldig glad i karbonfiberhåndtak. Spesielt små, litt tynne fullwells.

Jeg mener disse håndtakene formidler vibrasjoner bedre enn kork, og på den måten fremstår som mer følsomme.

Mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som tittelen sier,hva er en følsom stang?

Noen som har lyst til å mene noe,eller forklare noe? :)

 

Tom.

 

Hei  :)  

Tom - om du ikke er ute etter en retorisk bekreftelse, så synes jeg ei følsom stang (som også er god og allsidig å kaste følsomt med) er ei stang som evner å gi tilbakemeldinger på ladinga av snøret i fram- og bakkastet, samtidig som den evner å jobbe såpass dypt, og med såpass flat topp, at den også egner seg til vannkast uten at man føler at man mister feelingen eller kontrollen. Får man til ei følsom stang etter de premissene så er det bra. 

 

Følsomt, som i for myk tupp, følsomt som i for lav ERN og slik, ene og alene, er følsomt på en annen måte, men like så fullt følsomt. Men ikke på riktig måte  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En følsom stang er en stang som forteller meg akkurat hvordan snøret og bukta beveger seg i lufta uten at jeg trenger å se etter. Den forteller meg når bevegelsene er feil og når de er riktige. En følsom stang kommuniserer med meg gjennom håndleddet og videre innover i sentralnervesystemet. En følsom stang er en stang jeg både kan gråte og le med. Gråte med når den forteller meg at jeg gjør alt galt (da passer vi ikke sammen og må skille lag  :'( ), og le med når den forteller meg at alt går som en lek. lllove  En følsom stang trenger ikke nødvendigvis å passe meg, men alle stenger jeg liker har et betydelig innslag av følsomt. Den yter noe igjen. Det kan sammenlignes med å ha en aktiv seksualpartner. Generelt er det bra, men det kan jo bli litt for mange rare innslag også. Tror ikke jeg skal gå videre på den analogien (pling), men dere skjønner nok poenget, vil jeg tro?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en følsom stang kjenner du alle fiskens bevegelser under fighten, og om fisken veier 200gram og du kjører den på en femmer er det kult. Heller en følsom femmer enn en tam tre'er i småbekken feks. Du skulle prøvd min winston b3ls 8'5 #4, da hadde du skjønt greia. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en følsom stang?

Ei som blir overdrevent glad når jeg får fisk eller treffer ekstra godt med kasteteknikken og svært lei seg når jeg mister en storfisk eller kastinga ikke funker i det hele tatt. Jeg har ei jeg har mått trøste titt og ofte. Er nok ikke lett å være så følsom, så jeg er veldig forsiktig for ikke å være for brå eller å kalle den stygge ting. Og selvsagt ikke klemme for hardt rundt korken, men på en trygg og kjærlig måte. ♡♡♡

Eller tenkte du på noe annet, Tom?

Endret av 1337
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følsomhet ved en stang er for meg kun da fisken tar / du har den på kroken. Under kasting tenker jeg: Stiv, toppet, progressiv, myk, dyp, slaskete.....Håndtaket opplever jeg som nydelig, deilig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med flere av dere.

Jeg for min del mener at hvor følsom en stang er avhenger av

vekt,stivhet og lengde.

(1337,jeg har også et kjærlighetsforhold til stengene mine,men jeg har ikke for vane å

prøve å ha en samtale med dem,eller på en eller annen måte være slemme mot dem. :D )

Så en lett,stiv,kort stang er mer følsom enn en tung,myk,lang stang etter min mening.

Både når jeg kaster og fisker.

Tilført ekstra vekt,også i buttdelen,fører bare til en mindre følsom stang.

Når vi kaster,er det ikke slik da,at ved å tilføre mer masse så kreves det også mer energi

for å bevege stanga?Altså mer arbeid?

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke du som startet en "jo mindre kraft jeg bruker, jo lengre går det" tråd en gang, Tom? Det er en spot on forklaring for en myk og følsom stang. Kan ikke si jeg har kjent på en stiv stang og tenkt den var følsom (borsett fra juniorn da :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

 

Så en lett,stiv,kort stang er mer følsom enn en tung,myk,lang stang etter min mening. Både når jeg kaster og fisker.

 

En følsom stang er myk ( i forhold til snøreklassen), og aksjonen er ofte under halv. En lett, stiv, kort stang er ufølsom, og det er ikke mange som velger en slik "kjepp" som fiskeredskap!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke du som startet en "jo mindre kraft jeg bruker, jo lengre går det" tråd en gang, Tom? Det er en spot on forklaring for en myk og følsom stang. Kan ikke si jeg har kjent på en stiv stang og tenkt den var følsom (borsett fra juniorn da :D)

Så vidt jeg vet er det et utrykk som Sven Kalmar hadde.

(Utrykket handler nok om det der med hvor lett det er å vri når man tar i mer enn man trenger.)

Jeg er ikke helt med på hva du mener når du sier at det er en "spot on" forklaring for en myk og

følsom stang?

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt det du sier med at en kortere stang vil være mer følsom, sikkert noe jeg ikke tenker på, men har du lyst til å utdype hva du mener?

Spør av nysgjerrighet.

 

Mvh Truls

Hei Truls.

Her er min oppfatning av det:

En lang stang er tyngre enn en kort stang,og den er også mykere enn en kort stang.

Jeg mener at vekt og stivhet er det viktigste for hvor følsom stanga er.

Det er ikke lett å kjenne en impuls,eller vibrasjon gjennom,eller via en myk gjenstand.

Ennå verre blir det hvis den blir lengre,og atpåtil tyngre.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folks. Kan jeg få lov til å være enkel?

 

En god og "følsom" stang må nødvendigvis være den du

er blitt mest kjent med gjennom lang tid, eller?

 

Jeg kan ikke skjønne at man kan "føle" en stang når den er ny.

Alt nytt er ukjent. Som jeg skrev over her:

 

Det blir DU som føler for stanga, ikke omvendt. Det er rett og slett ikke mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser poenget, takk for oppklaring!

Jeg foretrekker også at stanga bøyer seg godt, spesielt ved kjøring av fisk, men da må det jo være god spenst i materialene for at den også skal bli mest mulig følsom, for det vil vel også påvirke stangens evne til å formidle vibrasjoner o.l.

Et godt kompromiss av disse tingene vil jo utgjøre den 'perfekte' fiskestang.

Og hva kompromisset går ut på vil være individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folks. Kan jeg få lov til å være enkel?

 

En god og "følsom" stang må nødvendigvis være den du

er blitt mest kjent med gjennom lang tid, eller?

 

Jeg kan ikke skjønne at man kan "føle" en stang når den er ny.

Alt nytt er ukjent. Som jeg skrev over her:

 

Det blir DU som føler for stanga, ikke omvendt. Det er rett og slett ikke mulig...

Jeg har hatt den feelingen med en stang, den har jeg bygget selv, og de første kastene og fiskene på den var en opplevelse i seg selv. De første kastene så var det som om jeg hadde brukt den i laaaang tid. Den føltes bare så riktig på alle mulige måter.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker bare på hvilke erfaringer jeg selv har med stanga mi.

Den er veldig brukt, og jeg har ikke råd med å kjøpe nytt hele tida.

 

Denne stanga "føler" jeg. Vi er kjent med hverandre og vi går

hånd i hånd nå. Det gjorde vi faktisk ikke til å begynne med.

 

Tar jeg veldig feil hvis jeg tror at mange her inne forventer

at en stang sitter fra dag en?

 

Jeg snakker ikke nå om stenger for å kaste langt med, men heller

den stanga du skal like å fiske med.

 

Jeg selv gruer meg til den dagen jeg må bytte ut "billig"-stanga mi

med noe annet som sikkert koster tre ganger mer......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...