Gå til innhold

PetitJean sier: Ikke mer enn 5 min PR flue...


Skævvens_Mann

Anbefalte innlegg

En gammel debatt. http://thelimpcobra.com/tag/fly-fishing-presentation-vs-imitation/

Jeg foretrekker i alle fall enkle generiske fluer :-)

Så godt å tenke på at man ikke må være en formidabel fluebinder for å få fisk. Trenger jo bare bli en meget god kaster. Om man kutter ut vinterens bindeøkter og heller finner seg en hall hvor folk på østlandet står å kaster, bør det jo være gjort på et blunk.

Fin debatt, og den boka blir nok julegave til meg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tatt tid på fluebindinga mi. Binder for å kose meg. Ekstremt tidskrevende smådetaljer er derimot noe jeg kun gjør etter midnatt med en kartong rødvin ved siden av. Har sansen for det genialt enkle. Når trådstarter spør som han gjør, og at han samtidig er nybegynner (som han skriver). Jeg ville brukt like mye tid på å studere flua du binder. Ikke overdress, lengden på bein, haler og vinger. Kontroller at ikke hackelstråler og duppeditter balanserer flua. Hvordan vil det beveg seg, hvordan vil den eventuelt flyte ..  Etter min mening mere viktig enn 40 fargevarianter. Dette bidrar til å lure selektiv fisk . Fordi det er fisken mange dager. (basta)

 

NBNB: Skal ikke komme her og komme her med mine to poster og være påståelig altså hehe ;-)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å tenke på at man ikke må være en formidabel fluebinder for å få fisk. Trenger jo bare bli en meget god kaster. Om man kutter ut vinterens bindeøkter og heller finner seg en hall hvor folk på østlandet står å kaster, bør det jo være gjort på et blunk.

 

Så det å bli en god kaster gir deg mer fisk, og gjør deg til en god fisker?

Den var ny :-) Her skjønner jeg ikke resonnementet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det å bli en god kaster gir deg mer fisk, og gjør deg til en god fisker?

Den var ny :-) Her skjønner jeg ikke resonnementet...

Om du orker lese innholdet i lenken til grunde, så vil innlegget mitt bli klart som fjellvann ;) Og det var vel heller ikke skrevet i ramme alvoret. Selv liker jeg å tro at presentasjon og flue til sammen gir gull i munn, eller håven om du vil.

At en dyktig kaster vil kunne fiske på flere fisk enn hva en amatør kan er vel hevet over en hver tvil. Men han trenger jo selvsagt ikke FÅ de ekstra fiskene han når... Amatører får jo også fisk, noe jeg selv er et eksempel på. Alle mine få fisker over kiloen fikk jeg i de åra jeg svirret rundt i marka rundt Trondheim uten å ha peiling på hva jeg drev med. Kjente ingen andre som drev med fluefiske, ikke lest så mye som ei bok og kun sett tørrfluelandet et par ganger. Forskjellen på nå og da var at jeg var så mye ute at før eller senere traff på perfekte forhold og kroket en og annen skogsørret over kiloen. Smokka på black gnat og det som værre var! Hadde jeg peiling? Nei. Artig? Absolutt.

Nå jobber jeg 6 dager i uka gjennom hele tørrfluesesongen, hvert år, for å finansiere bilforsikring, hundemat og høstjakta. Hjelper lite at man har sugd til seg alt som har blitt skrevet her inne de siste åra. Tatt betydelige steg på kastefronten og sett utallige timer fiskefilm om man ikke kommer seg ut til fisken når det klekker.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med selektivitet er relativt.  Ørret kan være mer eller mindre selektiv.  Vi har sikkert opplevd de dager hvor den tar alt som lander på vannflate, og vi har opplevd de dager hvor den ikke tar noe som helst - selv om man fisker på vak. Sistnevnte er ikke et uttrykk for at ørreten er lur - snarere tvert i mot - en lur fisk vil spise seg stor og sterk.  Det er mer et uttrykk for at ørreten ikke er lur, og på dager hvor mye av maten ser ganske lik ut (under en klekking) tenker den at slik ser mat ut i dag, og konsentrerer seg kun om det som den akkurat da oppfatter som mat.  Vi vil oppleve den som selektiv, og det er viktig å treffe noenlunde med imitasjonen.  Det betyr ikke at man ikke kan få fisk på et helt annet mønster, for selv om man ofte oppfatter at ørretene er enige om hva de skal spise, så er de sjelden 100% enige.  Det finnes alltid noen som avviker fra de andre.  Er man heldig treffer man på disse, og man tenker at fisken ikke var selektiv likevel.  Saken er imidlertid at man kanskje hadde fått 5 ganger så mange dersom man hadde truffet riktig i forhold til favorittføden den aktuelle dagen.  En dyktig fisker vil ikke slå seg til ro med den ene, men spørre seg hvorfor han ikke fikk de 3 andre.

 

(Jeg har ofte sagt at SØ ikke er særlig selektiv.  Det er en sannhet med modifikasjoner.  Saken er imidlertid at der fisker man med andre imitasjoner - som er i hurtig bevegelse (reke, streamere, etc) - og som har til hensikt å trigge hugginnstinkt. Det er et annet ballgame enn tørrfluefiske. )

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at ørreten er "dum" er heller et argument for flere ulike fluer, som framviser ulike primærtriggere :-)

Mange tror at selektivitet følger i kjølvannet av en viss intelligens. Men det er jo motsatt: Selektivitet er et utslag av at informasjonsmengden blir for stor/kjapp til at annet enn det mest tydelige karaktertrekk kan vurderes (insekt på overflata, eller trafikkbildet (om man snakker om selektivitet hos mennesker)). Så begrenset hjernekapasitet fremmer selektivitet. Ikke at lur/smart ørret er mer selektive. Er min mening :-)

Så ikke denne før nå.  Jeg oppfatter at mitt innlegg over repeterer det du her sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillevann, det hadde vært veldig spennende å høre din teori rundt dette vedrørende sjøørreten.

Håper du tar deg tid til å skrive litt om det.

Mvh Truls

Jeg bruker sjelden mange minutter på mine fluer til ørreten i det salte element.

Forenkler fluene egentlig mer og mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selektivitet en menneskeskapt greie? På tida å ta seg en tur i elva, kanskje...

Ja,det kunne vært allright det,men for meg så er dette bare en enkel brøk.

Tallet over brøkstreken må være større enn tallet under brøkstreken.

Hvis det ikke er tilfelle så dør ørreten.

Den er pokka nødt til å ha et større energi inntak enn et energi forbruk.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det der regulerer seg selv jeg Olav.

Fra mitt ståsted så har ikke ørreten råd til å være selektiv.

Den tar det som er enklest å ta,og prøver ikke å plukke ut noe særegent?

I allfall ikke i den forstand jeg forstår ordet selektiv,altså det å velge ut noe.

Jeg mener som tidligere sagt at dette er en menneskeskapt greie,og gjør alt bare 

vanskeligere enn det nødvendigvis trenger å være.

Full forståelse for at andre ikke er av samme oppfatning.

En liten artig tanke Olav er,at hvis du skal velge,altså være selektiv,må du tenke da?

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd deg under svømmepuppefiske om natta feks, eller ved teppeklekking i elv?? Det høres ikke slik ut :) Jo, selvfølgelig kan den dumme ørreten eller harren, eller karpa for den saks skyld bli selektiv.

Ja, dem tenker på en måte, og blir iallfall totalt enspora...

Endret av Olav Haug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det der regulerer seg selv jeg Olav.

Fra mitt ståsted så har ikke ørreten råd til å være selektiv.

Den tar det som er enklest å ta,og prøver ikke å plukke ut noe særegent?

I allfall ikke i den forstand jeg forstår ordet selektiv,altså det å velge ut noe.

Jeg mener som tidligere sagt at dette er en menneskeskapt greie,og gjør alt bare 

vanskeligere enn det nødvendigvis trenger å være.

Full forståelse for at andre ikke er av samme oppfatning.

En liten artig tanke Olav er,at hvis du skal velge,altså være selektiv,må du tenke da?

 

Tom.

 

Du har kanskje kastet mer enn du har fisket?

 

Hvorfor får ikke en markfisker da alltid fisk?  Det må jo være det enkleste byttet av alt - en stor næringsrik mark som ikke beveger seg?  Niks energiforbruk, luktes på lang avstand, henger gjerne nærme bunnen så den slipper å svømme opp i vannlagene?

 

Saken er at noen ganger tar ikke fisken mark - den tar andre ting, til tross for at det ikke gir mer energioverskudd eller er enklere tilgjengelig.

 

Dette blir litt som å diskutere om jorda er rund - og litt for dumt.  Men så skal du jo alltid mene det motsatte av alle andre, uansett hvor meningsløst det er.  Jeg tror du i bunn og grunn gjennomgående er ute etter å skape uro i de trådene du deltar i.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje kastet mer enn du har fisket?

 

Hvorfor får ikke en markfisker da alltid fisk?  Det må jo være det enkleste byttet av alt - en stor næringsrik mark som ikke beveger seg?  Niks energiforbruk, luktes på lang avstand, henger gjerne nærme bunnen så den slipper å svømme opp i vannlagene?

 

Saken er at noen ganger tar ikke fisken mark - den tar andre ting, til tross for at det ikke gir mer energioverskudd eller er enklere tilgjengelig.

 

Dette blir litt som å diskutere om jorda er rund - og litt for dumt.  Men så skal du jo alltid mene det motsatte av alle andre, uansett hvor meningsløst det er.  Jeg tror du i bunn og grunn gjennomgående er ute etter å skape uro i de trådene du deltar i.

Som vanlig skal du sette kasting opp mot fisking?Tragisk tankegang og totalt unødvendig,Skjerp deg......

Hvor lang tid skal det ta deg det å komme forbi det tragiske punktet der.

Skulle liksom dette her forklare selektivitet Lillevann?

Jeg håper inderlig ikke at du tror det Lillevann?

Hvis du tror det,så skuffer du meg.

Jeg er ikke ute etter å skape uro,men det er tydligvis du?

Hva er du egentlig er ute etter?

Jeg er noe så enkelt  som uenig med deg i at ørret ikke er selektiv.

Hvorfor pokker begynner du å snakke om kasting?

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Lillevann. Slutt å være ufin mot Syvert, ok?

Mannen har mye fornuftig og komme med her. Så kom ikke her, ok?

 

Jo da, dere har mye fornuftig å komme med begge to.  Så hva med å starte en egen tråd som heter "Skævvens og Syverts fornuftige refleksjoner - bør kun leses etter et lett inntak av cannabisbaserte stoffer"?

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå skal jeg gjøre noe psykologisk veldig riktig. La det stoppe her, ok?

Hvorfor i all verden må vi hele tiden bestrebe oss med å være

kjerringer (meg inkludert)? Jeg kan også bli irritert på et svar på et

innlegg som jeg oppfatter som TEIT og TÅPELIG. Men sånn er det på forum.

Du kan ikke alltid få svarene du vil eller ønsker deg.

 

Gud bedre hvor KJERRINGER vi kan være....

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig skal du sette kasting opp mot fisking?Tragisk tankegang og totalt unødvendig,Skjerp deg......

Hvor lang tid skal det ta deg det å komme forbi det tragiske punktet der.

Skulle liksom dette her forklare selektivitet Lillevann?

Jeg håper inderlig ikke at du tror det Lillevann?

Hvis du tror det,så skuffer du meg.

Jeg er ikke ute etter å skape uro,men det er tydligvis du?

Hva er du egentlig er ute etter?

Jeg er noe så enkelt  som uenig med deg i at ørret ikke er selektiv.

Hvorfor pokker begynner du å snakke om kasting?

 

Tom.

 

Sur for det lille der.  Svar heller på hvorfor fisken ikke alltid tar mark.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...