Gå til innhold

hvilken snelle er det beste arbeidsjernet du har/har hatt?


Kim W

Anbefalte innlegg

Har en gammal Scierra CTC Trout i #5-6. Første snella jeg kjøpte, og også brukt mye i saltvann. Fantastisk brems og kvalitet:) Har også en Nymph wide som virker bra, men den er forholdsvis ny. Det som er forjævlig er at de største fiskene mine er tatt på den desisert styggeste snella jeg har, en Greys GRXi kassettsnelle. Fysj, men den gjør jobben selv med verdens mest ujevne brems...

Endret av Tom Aage Aarnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føyer meg inn i rekkene, med godord om Loop/Danielson. Mine erfaringer er først og fremst med Loop.

Og da med Loop 1, Midge, 1,5 og Dry fly modellene. Så lenge man løsner den sentrale strammeskruen, slik at snella ikke ligger i klem på kulelagrene, så er de nærmest uslitelig. Kakk og smeller, derimot, er de litt sjøre mot. Men jeg har vert heldig, og ikke opplevd dette på egne sneller ennå.

Best buy for the buck?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest gjennom alle innleggene - da jeg mente at jeg hadde svaret  :D .  

Har Lamson, og div. andre såkalte gode sneller.  

Men har jeg hatt behov for noe mer enn 150 m backing - når laksen eller bonefish`en/ eller andre middelmådige karibienfisker -  har gått på?

 

Nei!

 

Laksen har ihvertfall vært den mest "DOVNE",

 

Men håper at jeg får bruk for resten av backingen - neste gang, eller gangen etter det osv. :) 

 

Til norsk fiske - vil vel de fleste snellene - duge?

 

Laks - er jo liksom ikke den helt store fighter`en - om det ikke er stryk den setter ut for?

 

Min første laks - tok jeg som ungen - i Olavshølen - for den som er kjent i Øvre Surnadal.

Det var før oppdemningen - og elva hadde normal vannstand,

Den var 13 kg.

Tok den på en Abu 444, og en salamander sluk.

Tror senetykkelsen var 0.30.  Da samme snellen var brukt til ørretfiske i vann.

Det var slik på -60 tallet  :)  at vi brukte - det vi fikk av far/bestefar  :)

 

Tror at vi fleste synes det er like mye moro - å kjøpe nytt utstyr - enn å bruke det vi har. ;)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt alt for mye på sneller, men den første snella jeg fikk (snart 20 år siden) er en Vangen Phantom. Det er favorittsnella mi, og den var billig. Tror jeg betalte 500 kroner. Garanternt ikke den beste jeg har (har mange), men den jeg tar fram når jeg tenker at overtro og erfaring er viktig elvelangs.

 

vangen_zpsf9a6bfec.jpg

Endret av Rakkenes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ender alltid med å kjøpe dyrt fordi jeg vet det tåler saltvanns-torturen. Tibor har vært, og er enda mine arbeidssneller. men jeg har hatt en Vision Deep i over 2 år nå som har holdt hele løpet. Denne snella kostet meg rundt 700,-, er pottetett, og dønn pålitelig... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PøH...! Ei snelle er ei snelle....er ei snelle....

Det er 90% jåleri å betale over kr.1000 for ei fluesnelle

til lett-fiske etter ørret. Kjøp heller ei billig snelle og ekstra

spole da det er mer interessant med en ekstra spole.

Bare pass på at vekta på den ikke blir for uenig med

stanga du skal ha den på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Waffelbassen daaaa... Jeg er veeeldig topic her i forhold til

temaet. Kan du lære meg opp litt og definere kåffer jeg 

ikke er topic? Er du i kjerring-hjørnet ditt i dag?..... :P

 

Den eneste of-topic her er nå DEG for 5 min siden

og MEG for 3-sek siden...høøø....

 

 

Sikkert fordi du blander inn lett ørretfiske. Og ekstra spoler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå var det vel ikke snakk om hvem som har den dyreste snella her.. men hvilke snelle folk hadde som var gode arbeidsjern.. billig eller dyre.. WWL syns jeg er pålitlige sneller.. uansett prisklasse. har alt fra billige konic til dyrere utgaver som har funket knirkefritt i mange år.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loop, dvs Danielsson, traditional i str 2 var med meg i sjøen i 15 år. Den nyter nå pensjonisttilværelsen men er klar til innsats på kort varsel.

 

Ellers er jeg generelt imonert over over kvaliteten på Danielsson. Spesielt L5W-serien. Den er som en gammel Volvo 240, som bare går og går.

 

Det værste skiten jeg har vært boti var Nautilus FWX. Bremsen var ikke vanntett og de ble deformert for et godt ord. Jeg hadde to stk. Det holdt. 

 

Ellers har jeg tre WWL ULA force. Jeg innser at disse er sårbare, men du verden for noen smykker…. 

Endret av Knut R. S.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så ektreeeemt følsom waffern. Er du litt feminin i deg selv?

 

Ikke banne og si så mange ord som "piss og spy" og sånt. Det høres

ikke pent ut. Er det seksuelle frustrasjoner så finnes det hjelp for det.

 

Bassen...

Hva i huleste har dette med sneller å gjøre?

Og burde man ikke tiltale folk man ikke kjenner med en viss form for folkeskikk og respekt?

Ang sneller,

Jeg stemmer i for danielsson-snellene som allerede er nevnt.

Null problemer. Litt tunge, men meget solide!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå var det vel ikke snakk om hvem som har den dyreste snella her.. men hvilke snelle folk hadde som var gode arbeidsjern.. billig eller dyre.. WWL syns jeg er pålitlige sneller.. uansett prisklasse. har alt fra billige konic til dyrere utgaver som har funket knirkefritt i mange år.

lamson har jo samme brems på alle sine sneller, sikkert derfor de er så gode. 

vurderer selv og prøve en sånn billig liquid snelle for og se om den kan bli no favoritt:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært i gamet mer enn tre sesonger, men har prøvd noen sneller på den tiden. Har Danielsson Original som virker OK, men litt spinkle. Forøvrig greit til lett ørretfiske, men jeg klarer aldri å venne meg til å slakke skruen på overløpsbremsen. Til sjøfiske har jeg bare prøvd Lamson, en Konic som aldri gir seg og en Speedster som er helt nydelig, Jevn og fin brems, enkelt spolebytte og lette sterke sneller. Digger de. Den snella som har vært med fra start er en Lamson Guru som aldri har gitt meg problemer. Har også hatt Nautilus FWX, og bremsen skar seg etter noen få mnd bare. Ikke imponert. Så langt er Lamson min favoritt, så får vi se hvilken snelle som holder lengst.

 

Så, Sverref, du kan trygt prøve Lamson. men selv om bremsen er den samme er godset i snellene foskjellig. Konic-snella feks er mye tyngre og litt "sprøere" i legeringen enn de dyrere snellene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært i gamet mer enn tre sesonger, men har prøvd noen sneller på den tiden. Har Danielsson Original som virker OK, men litt spinkle. Forøvrig greit til lett ørretfiske, men jeg klarer aldri å venne meg til å slakke skruen på overløpsbremsen.

 

Ikke noe problem å bruke den til litt mere enn lett ørretfiske altså , mine Loop Dry Fly har overlevd en god del sprek fisk også . Har ligget ett par vintere uten å ha blitt slakket skruen også uten problem.

Den mest slitte(18 år gammel  ) er rullebanen til rullene blanke helt ned i aluminiumen men den fungerer likevel, faktisk enda fetere  lyd under utras med den <<l

 

Ellers er jo Evotec LW serien drøyt holdbar

 

 

 

 

Endret av lars p
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt alt for mye på sneller, men den første snella jeg fikk (snart 20 år siden) er en Vangen Phantom. Det er favorittsnella mi, og den var billig. Tror jeg betalte 500 kroner. Garanternt ikke den beste jeg har (har mange), men den jeg tar fram når jeg tenker at overtro og erfaring er viktig elvelangs.

 

vangen_zpsf9a6bfec.jpg

Denna har jeg også i klasse 5/6. Fin og jevn snelle med tanke på aldern. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i det siste blitt glad i Sage sneller, men har ikke hatt de lenge nok til å bedømme holdbarheten. Men har et par Guideline igma, en Danielson dryfly, Scierra xdp og en Vision GT som har hengt med en stund.

Men å kalle de arbeidsjern er vel å ta i, da jeg for det meste sitter å drikker kaffe og venter. ;-)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å bruke den til litt mere enn lett ørretfiske altså , mine Loop Dry Fly har overlevd en god del sprek fisk også .

 

Er ikke bortskjemt med stor fisk (har til gode å lande en kilosørret i ferskvann), så jeg tenker først og fremst på omgivelsene. Med lett ørretfiske mener jeg langs gresskledde elvebanker og markavann omkranset av lyng og mose (selv om det kanskje er en litt uvanlig bruk av begrepet). Der er det null stress å miste snella i bakken (og det gjør jeg stadig vekk!), men hvordan holder Original-serien mot svaberg og fjærestein? Ser for meg at den lett kan få en bulk i ramme, og særlig spolen. 

 

PS. Blir ikke rullemotstanden ujevn når snellen ligge rtilskrudd over tid? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bortskjemt med stor fisk (har til gode å lande en kilosørret i ferskvann), så jeg tenker først og fremst på omgivelsene. Med lett ørretfiske mener jeg langs gresskledde elvebanker og markavann omkranset av lyng og mose (selv om det kanskje er en litt uvanlig bruk av begrepet). Der er det null stress å miste snella i bakken (og det gjør jeg stadig vekk!), men hvordan holder Original-serien mot svaberg og fjærestein? Ser for meg at den lett kan få en bulk i ramme, og særlig spolen. 

 

PS. Blir ikke rullemotstanden ujevn når snellen ligge rtilskrudd over tid? 

 

Tja , som sagt mine eldste er brukt i 18 sesonger nå og jeg fisker mye i stein. Kanten under snella har ikke mye lakk igjen , men fungerer gjør den.

Klart tryner du seriøst så ryker vel alt, er bare å huske å slippe stanga når du tryner :D

 

Min har ikke blitt ujevn, er nok mest en myte det der. Men nå veit ikke jeg hvor hard folk skrur til skrue da, det er jo kun en overløpsbrems.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...