Gå til innhold

Fluefiskevest.. Hvem er best?


SteinarFiske

Anbefalte innlegg

Jeg synest også G3 vesten ble for massiv og stor, så jeg gikk for Guide modellen. Er fornøyd med den! 

Jeg ser at williamJoseph har noe interessante frontpack greier med magnetlommer. Det er noe jeg ville vurdert om jeg skulle kjøpt noe nå. 

Endret av Terje S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt vest på mange år, men i vår kjøpte jeg Simms Guide vest og den rommer enormt mye om man vil det. Confy å ha på, DryDip holdere og retractorer, gode store og små lommer, kvalitet tvers igjennom. Konge å ha med på fjellet! Bare tar den utenpå vindjakka så er man klar.

 

Men til hverdagsfiske og elvefiske trives jeg best med rompetaske (Patagonia Stealth) med 2-3 fluebokser og fortomsmatriale i taska, og imprignering og verktøy hengende utenpå. Investerte også i en Smith Creek hov-holder til å ha bak på denne. Grisedyr, men den fungerer utmerket!

Endret av Jarle TL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"keep it simple" heter det vistnok, så jeg fisker i støvler og Borat-drakt. Henger ei flue i hver brystvorte så jeg har noe å variere med hvis jeg skulle komme over en selektiv fisk, noe som jeg vistnok egentlig ikke trenger å bekymre meg for. Skulle det bli kaldt, har jeg en vest fra Taimen som har både hov-feste og lommer. Faktisk plass til ganske mye i den.

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det spiller noen særlig rolle hvem vei lommene peker i forhold til bæring av ryggsekk. Når jeg bærer noe sånt, går reimene over skuldrene, og så forsvinner de ned langs siden og bak igjen. Mulig jeg gjør det galt, og at kula styrer dem slik, men har altså ikke reimer over magen foran ala bukseseler... Håven bak derimot, den kan være litt guffen ifht sekk, men det er den vel på de fleste vester.

Endret av Jan R. Abrahamsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ikke gått så hardt ut med at jeg aldri kommer til å bytte ut gammelvesten. Nå har musa spist seg tvers gjennom den pga en sjokoladebit som lå i den ene lomma :( Og den måtte jo selvfølgelig sjekke alle andre lommene etterpå. Nå er den nedgradert fra verdens råeste vest til en sveitserost.

Ikke nok med det så har den tatt håven min og! Lekker faen meg som ei sil. Hullene er ikke større enn at en 2kilos fortsatt blir liggende igjen i nettet, så det får heldigvis ikke noe pratisk betydning for mitt fiske =)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tittet litt på Patagonia Stealt hip pack og Patagonia Stealth Atom Sling Pack. Hvis noen har begge, hvilken av de er å foretrekke? 

 

Ser at sistnevnte har en mulighet for å feste håv, men at den blir litt skjev på ryggen. Det har kanskje ikke så mye å si, men tenkte at det muligens blir litt ubehagelig. Er vant med å ha håv rett på ryggen i forhold til vest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kikket også på Sling packen Super, men jeg valgte hip packen. For meg har det fungert veldig bra med den, selv om det nå har meldt seg et behov for en lett vest i tillegg i noen fiskesituasjoner. Så kanskje Sling packen er en kombinasjon av disse? Helt personlig så syns jeg det ble feil med å all vekten over bare en skulder i tillegg syns jeg den ser klumpete ut. Men dette er selvfølgelig smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange bra innspill. Har skjønt at mange er fan av Simms-vesten, og det bekreftes jo på mange måter her.

 

Jeg syns imidlertid at Knut R.S. har et godt poeng med vertikale lommer med tanke på å ha en sekk på ryggen og at man føler man får mer "plass" når man kaster.

 

Hvordan er Simms-vesten med en sekk på ryggen, til dere som har den?

 

 

AndreB: Jeg er i utgangspunktet av samme oppfatning som deg. Jeg har i flere år gått med en Patagonia Stealth Hip Pack og er veldig fornøyd med den, men jeg merker spesielt når jeg fisker etter ørret og må vade dypt at det er litt upraktisk. Jeg må omtrent spenne den midt på brystkassa for at den ikke skal bli våt. Jeg kan selvsagt bytte den ut med Stormfront modellen som er vanntett, men det er vel ikke helt bra å gå en hel dag med Hip Packen halvveis under vann?

 

Jeg kommer til å fortsette å bruke Hip Packen til det meste av mitt fiske, men ønsker en vest til å supplere med når forholdene krever det.

 

I sommer fisket jeg i Borgund. Vi måtte vade nokså dypt noen ganger for å nå frem til vakende fisk. Vanligvis ville jeg kastet Hip Packen og lastet vadejakka med det jeg trenger, men når det er for varmt og du helst fisker i t-skjorte er ikke vadejakka noe alternativ. Man kan godt argumentere for at man ikke trenger alt man har i Hip Packen eller vesten og at man kan rasjonere litt, men jeg føler allikevel at tørrfluefiske er den øvelsen som krever mest remedier i motsetning til for eksempel laksefiske eller fiske etter SØ.

 

Dette med at rumpetaska blir våt når det må vades dypt er jo et problem. Jeg pleier å henge taska rundt nakken i sånne tilfeller (dette høres litt pikant ut, ser den;).

Definitivt en nødløsning, men det funker overraskende greit. Det skal sies at jeg bruker en veldig liten taske, fra Filson (bestiller fra junaiten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Ja det må være en nødløsning Håvard. Selv om man må rasjonere litt, som Andre nevnte, ved overgang fra vest til hip pack, så er i alle fall  hip packen min en kompakt klump, driiit full. Det blir som å henge en bowlingkule rundt halsen. You get the picture..

 

Jeg sjekka ut Filson. Jævlig mye kult. Liker den back to basic, old scool greia. Selv om det kanskje blir litt jålete hvis det blir for mye av det gode. På den annen side er det vel lite som er mer jålete enn de som bare blir kalt for Simms-mannen. Det er nok noen av de. Jeg fokuserer mest på funksjonalitet og kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...