Gå til innhold

Sesongen er egentlig ikke sååå kort?


Skævvens_Mann

Anbefalte innlegg

Har ca en mnds pause i året jeg, og det er januar, som pleier å være så jævlig guffen. Det er enda mindre gæli, ja, faktisk helt levelig er det... Tenker du på vårgytere nå, Tom?

Tenkte egenlig mest på ørret og gyting når temperaturen i bekken blir riktig.

Altså på høsten.

Jeg antar,og jeg sier antar,at det er det som trigger oppgangen er selve temperaturen.

For alt jeg vet kan det hende at temperaturen i bekken når sitt triggerpunkt i September,November,

eller Desember.

En liten digresjon,snart er det kanske ikke noe som heter vinterdekk heller?

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ingen fasit på hvilken mndr jeg tar pause, Pistus :) Men det skjer som regel på høyvintern en gang. Jeg kunne vel heller sagt at under "tjueminus-perioden", så pleier jeg å holde meg til fluebinding, sofagnukking og annen slækk inneaktivitet. Reiser forresten nedover igjen om et par dager - ser det er meldt storm i kasta fra sør, sør-øst... ;D

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært noen fine uker i sept. og oktober her - og har vært endel ganger i "tusenfryd-vannet".  Har fått noen - men t.o.m. der - er det som om oteren har tatt de fleste.  Det ville jo vært fint!!!!    Har i sommer - vært ganske ofte på et par vann - som jeg tidligere om årene - har fått bra med fisk. Med ok størrelse.  I fjor, samt i år - har jeg sett oter (og ikke bare èn) de fleste gangene jeg har visitert vannene.  Og resultatet i år - er labert.  Tilfeldigheter - eller kan oteren være en årsak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kjekt med varmere sjøvann som øker vekstsesongen Tom,ser ingen minuser med det ang sjøørretfisket :)

OK.

Jeg for min del vet for lite om hva forandring av temperaturen i vannet vil si for utviklingen.

Kankje litt trist og ikke minst negativt sagt,men før eller senere så dør denne planeten ut.

Hadde det beste og det tryggeste vært om ting ikke hadde forandret seg?

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OF-topic i min egen tråd. så da er det vel lov...?

 

Akkerat nuuu sliper jeg et par av mine kniver "by hand" og lager

en helt ny EGG. Knivsliping er sååå kuuult... :-)

 

Jeg har 2 stk DMT-diamant-slipere, samt diverse japanske slipesteiner.

 

Merkelig at ikke flere  folk i Norge synes det er FETT! It's the

state of the art og slipe sine kniver med steiner....aaahhhhhh....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulighet for å fiske med flue på en eller annen måte hele året i dette landet.

Jeg pleier å fiske lite i den værste kuldeperioden når det er mye is. Da bruker jeg tiden på å bygge et par stenger.

Fisker også lite fra når horngjelen har kommet og til utpå sensommeren. Da er det hagetid og avslapping som bedrives. Men hvis lysten er stor nok til å fiske med flue, så er muligheten alltids der.

Men så spørs det hva vi ønsker og prioriterer å fiske da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Flueaesongen ender når isen har lagt seg, no som er en sannhet med modifikasjon. En skal ikke lang sørover før man finner åpent vann, men når det er kjørt så er sesongen til ende. Som pistus sier, for oss helårsfluefiskere. Det er viktig å ikke la kastearmen bli for bekvem.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...