Gå til innhold

hvilken stang skal jeg velge?


Sverre Finnerud

Anbefalte innlegg

hei hopp

har til nå dratt med meg #4 og #6 på fisketur så jeg har utstyr til delikate tørrfluer og nymferigger + streamers

 

noe jeg er litt lei av er og måtte ha med disse 2 hele tia. 

 

stengene jeg har er Zpey Dreamcatcher i #4 og #6 9fot begge to. 

og disse er forholdsvis rolige stenger, har ikke testa noe grom stenger anna enn G.Loomis streamdance som var litt for tight for meg, noe jeg egentlig tror var pga min mangel på kaste evne. 

 

spørsmålet mitt er vel HJELP!!! 

gi meg noen pekepinner på om dere synes det er lurt og tynne ut skapet sånn att man kan fokusere mer på fiske uten og måtte vurdere om man skal ha med seg den eller den stanga :P  prøver og få til en sånn KISS(keep it simple stupid) løsning, dvs prøve og øke fiske gleden med kanskje ei litt grommere stang som kan brukes til det meste tørt nymfe og i verste fall streamer om det absolutt ikke er noen utvei. (gjedda tar jeg med en nydelig #8er) 

 

sikler litt på Loop cross S1 men usikker på hvor rolig den er i medium fast. 

 

evt andre stenger som ligger i 5000.- kroners klassen 

 

all hjelp taes imot med takk.

Endret av Sverref
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører samme oppsett som deg når jeg skal på markatur med fare for streamerføre. En firer og en sekser i samme stangtube, samt to sneller med snøre tilpasset de to stengene. Jeg har i allefall funnet ut at det gir meg mye mer fiskeglede å gå med en delikat firer til tørrfluefisket og heller rigge seksern med streamer om det blir tregt. Ofte har jeg bare med firer og satser alt på at det vaker eller at jeg kan ta dem på nymfe.

 

Til elvefiske går jeg ofte bare med femmern med tørrflue, og seksern ligger som backup i bilen.

 

Poenget mitt er nok at det er vanskelig å finne en stang (f.eks #5) som gir meg samme fiskeglede med alt fra tørrflue til fortyngede streamere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

la oss ta Streamere ut av ligninga, får jo utslett av disse uannsett ;)

 

blir nok til att man beholder #4 og #6 da det er en kurant greie, men en multitool av ei stang hadde vel vært lettere og ta med på fatbiken kontra 2 stenger :P 

 

må sjekke ut om jeg kan få tak i ett feste til sykkelen slik att jeg slepper ha stengene på meg :P 

Endret av Sverref
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tynne ut i skapet er ingen god idè. Høres ut som det er tynt nok. En stang som takler flere lineklasser er Scott Radian 8`6". Med den, Dry Fly snella og 3 liner (EVOLO LB #3, SA Trout #5 og SA SBT #5) hadde jeg fått en fin uke de fleste steder. Vi som ble kjent med Original snella på 80 tallet skaffet oss bytteaksel og spoler. Kan stå utvadet å bytte liner med snella på stanga. Selv om få benytter denne mulighet, har fortsatt Original snellene et gjenget hull til bytteakselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei nei sykler ikke med de ferdig rigga, men om man skal på tur så erre jo greit og ikke dra med seg for mye vekt osv. 

 

skal prøve og få meg ett par fatbike/fluefiske turer med overnatting og da må jeg ikke akkurat ha med for mye :P telt og alt anna veier jo nok :D 

 

men kjenner jeg alle andre fluefiskere, så burde jeg vel heller kjøpe en ekstra fiskestang :D 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En KISS-situasjon avhenger KUN av en ting:

Hvor tålmodig du er til å bli kjent med de stengene du har.

 

En "bænkers-stang" er den stanga "kastinga" di er blitt vant med.

 

En DYR stang kan føles RÆÆÆVA ut i første omgang.

Men etter en stund venner "kaste-armen" din seg til egenskapene

til stanga, og den blir faen så deilig. Det samme kan skje med en

billig-stang. Vi lar oss alt for lett styre av priser på stanga..... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker å sykle. Noen ganger har jeg kun en liten sekk. Da har jeg med min 7-delte 8`6" Orvis F.F. Har 2 flaskeholdere. i den ene har jeg drikkeflaske. i den andre stang/tuben på 45 cm. Utrolig fin stang. Kaster fint lette #5 liner men klarer også tyngre #6 liner. Har ikke prøvd den på #4 liner, men kan hende til onsdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bare ha en stang, ville jeg helt klart gått for en #5. Den kan du fiske både mygg, store vårfluer, nymfer og streamere med. Hvis du vil ha en rolig LOOMIS stang, må du sjekke ut wisper creek, det er en veldig god stang. Ellers finnes det veldig mye bra å få tak i, og de aller fleste i det sjiktet der har rygg som tåler kasting av fortyngede fluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk heller en rask firer og ha med deg en ekstra spole med synkesnøre evt sink tip, og bind litt lettere fluer.

 

Personlig foretrekker jeg at snøre drar ned flua, i stedet for en veldig tung flue. Lette fluer "svever" på en mer livfull måte enn tynge fluer. Tenk reker i sjøøen som bare henger der… I tillegg er det en fryd å kaste til sammenlignig..

 

I såfall slipper du å dra med deg ei stang. That´s simple stupid  O0

Endret av Knut R. S.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sverref.

Er det slik å forstå at tanken din er å erstatte #4 og #6 oppsettet

med en stang og ett snøre?

Eller er det slik å forstå du vil erstatte det med en stang og to snører

som også er en mulighet?

er vel ei stang med x antall snøre typer jeg var ute etter ;) 

 

Forsøk heller en rask firer og ha med deg en ekstra spole med synkesnøre evt sink tip, og bind litt lettere fluer.

 

Personlig foretrekker jeg at snøre drar ned flua, i stedet for en veldig tung flue. Lette fluer "svever" på en mer livfull måte enn tynge fluer. Tenk reker i sjøøen som bare henger der… I tillegg er det en fryd å kaste til sammenlignig..

 

I såfall slipper du å dra med deg ei stang. That´s simple stupid  O0

 

altså, det blir ca nesten aldri fiska streamer, til slikt har jeg ei lett spinner stang ;) nymfer skal jo bare kastes utti og dead driftes med en indikator så der erre jo uannsett ok med flyt snøre :P  men til de dager man fil prøve en streamer er det vel sikkert ok of ha en sinktip elns i bakhånd :P 

har 2 stk Hardy ultralite sneller dog i hver sin strl, 4000DD og 6000DD vurderer faktisk og kvitte meg med disse til fordel for den nye lamson modellen te 999.- på skittfiske ser ikke så ille ut, og til den prisen med samme bremse system som de dyrere modellen må det jo være en grei snelle mtp og få tak i en snelle med fler spoler:p men så er jo Ultraliten så fiiin :D så blir nok to forskjellige strl snelle på ei stang, om det blir noe.

 

Hvis du er usikker på hvordan Loop Cross S1 er i MF, så er du velkommen til og teste min i 905 hvis du er rundt Lørenskog noen gang. Bare send PM

er vel ca aldri den veien om det ikke er forbi bare:p 

men takk for tilbudet:)  hva synes du om/er din opplevelse av stanga?

 

er det en multitool eller trenger den en lille bror til delikat arbeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker å sykle. Noen ganger har jeg kun en liten sekk. Da har jeg med min 7-delte 8`6" Orvis F.F. Har 2 flaskeholdere. i den ene har jeg drikkeflaske. i den andre stang/tuben på 45 cm. Utrolig fin stang. Kaster fint lette #5 liner men klarer også tyngre #6 liner. Har ikke prøvd den på #4 liner, men kan hende til onsdag?

 

om du vil bytte ut det ene flaskestativet for og få skikkelig hold på stangtuben, så fant jeg denne igår http://fatbikes.no/products/salsa-anything-cage-wstraps den ser jo unektelig ut til og kunne holde ett stangrør dønn fast :)  klart en sånn liten pakke som du har kan jo være en løsning på sykkel stang, men føler att jo flere deler jo flere ting som kan gå istykker :P  på fatbiken har jeg mange monterings fester, men ingen som direkte skjermer for støt osv, men de har jo ett ganske solid bagasjebrett til og montere bak, evt en framebag, da er jo det meste skjermet :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var fin. Har printet den ut så får vi se. Flere deler å sette i sammen. Går ikke lettere i stykker enn 4-delt.

Stangtuben har det best i sekken. Er sykkeltur hoved... med 8 liter sekk er flakeholder en løsning. Sykler mest på grusvei med 29".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har 2 stk Hardy ultralite sneller dog i hver sin strl, 4000DD og 6000DD vurderer faktisk og kvitte meg med disse til fordel for den nye lamson modellen te 999.-

men så er jo Ultraliten så fiiin :D så blir nok to forskjellige strl snelle på ei stang, om det blir noe.

Tenker du klart? Hvor mye er salgsprisen på dine Hardy sneller? Skal du kun ha en stang, klar deg med en snelle. Ta deg tid til å bytte liner. Byttes fort med løkkesystem. Løkka på backingen så stor at den kan tres over snella. Ønsker du 9`stang til fiske du beskriver? Les en gang til det Knut R.S. skriver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skal jeg bruke tid på og sveive av og på liner om jeg plutselig skulle få behovet for feks nymfe eller noe annet som sku krevd ei anna line?

 

og som jeg sa, hardyene er for fine i mine øyne til og bli solgt :P de kosta ikke stort mer enn 2200ish nye, men ei ekstra spole i da evt 4000DD koster jo nesten 1000kr så da kan jeg jo likegreit beholde de to jeg har, med 2 forskjellige snører, like greit med ei ekstra snelle som en løs plastspole med ett snøre på ;) 

ja 9' er nok minimum, har hatt en #3 stang i 7.6' og det passet ikke meg. 

 

nymfe riggen blir som regel en liten PT i bunn ufortynget, og en gullhode nymfe av hareøre typen i str 12. men mest av alt vil man jo fiske tørt. Dog vil man jo ha ei stang som kan klare lempe utti nymferiggen også :)  

 

problemet er vel att mine 3 stenger ikke genererer nok valuta til og kjøpe ei premium stang:p  

#4 og #6 i dreamcatcher serien og streamstixx sin #6 seatroutseeker(ellerhvadekalteden) 

har jo hardy snellene og ei epsilon 6/9 snelle + ei røtten scierra tx2+ i 7ish klasse:p  dvs ikke noe av verdi for anna enn meg:) må nok bare ut og teste #4er stanga om den takler nymferigg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare å stroppe stangrøret til sykkelramma mellom beina? Gjorde det ofte som guttunge på tur. Også fullt montert stang. Det siste anbefales ikke! Ellers så er den 7-delte Orvisen Hans nevner fin. Har #5 i både midflex (8,5ft) og tipflex (9ft). Går fint nedi dagstursekken. Deilig med hendene fri, og ingenting som stikker opp av sekken og hekter seg i greinene på tur i skogen. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde helt klart gått for en 9´#5........

Følg med på bruktmarkedet og kjøp en "premiumstang" på billigsalg i vinter.

Scott G2, T&T Helix, T&T NS eller til nød noe Winston-ræl (he he he) burde gjøre jobben du etterspør.

Har pr. dags dato 2 ørretstenger til alt, Scott M 9´ #5 og en 6-delt T&T Vector 9´#5........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skal jeg bruke tid på og sveive av og på liner om jeg plutselig skulle få behovet for feks nymfe eller noe annet som sku krevd ei anna line?

Det bestemmer du selv! Men du må sveive inn lina, ta av snella, sette på en ny snelle og tre opp. Da må du i det minste på land! Ser ut som dette blir veldig slitsomt. Du bør kanskje glemme en stang prosjektet og ha de 2 stengene du har ferdig rigga. Sparer mye arbeid på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bytteaksel og spoler. Kan stå utvadet å bytte liner med snella på stanga. Original snellene har gjenget hull til bytteakselen.

De som vil kan fomle med flere sneller uti elva!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bestemmer du selv! Men du må sveive inn lina, ta av snella, sette på en ny snelle og tre opp. Da må du i det minste på land! Ser ut som dette blir veldig slitsomt. Du bør kanskje glemme en stang prosjektet og ha de 2 stengene du har ferdig rigga. Sparer mye arbeid på det!

 

poenget var vel minimere "bulken" man må ha med seg på tur ;) 

og har jeg vassa såå langt utti vannet att det er ett ork å komme seg inn igjen, da får jeg revurdere formen og ta ett tak :D   

 

om jeg har en ekstra spole utti elva kontra en slik snelle er vel nesten bedre med snelle, da man ikke trenger bekymre seg for og miste noe pakning eller duppeditt som må flyttes over elns ;)   og om så er på sykkeltur så tar jeg ikke med vaderne engang, man gidder jo ikke vade i flotte fjellvann..  

 

kommer nok en til salgs tråd med overprisa stenger så jeg kan kjøpe noe morro i klasse #5 :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverref.

Siden du er ute etter en stang med X antall snører,

(regner med at du ikke bare tenker profil,men også klasse/vekt?)

så må du bli litt kastenisse.

En god fluefisker er en god fluekaster.

Gøy er det også.Det sier seg jo selv at hvis du forandrer kastevekten og

snørelengden på den samme stanga,så må du også forandre akselerasjonen og arbeidsveien.

Å kaste og fiske med to,eller tre,eller fire snører på samme stang vil jo nødvendigvis gi oss en

variasjon av følelser.

Nå er selfølgelig ikke jeg noen fasit for deg,men i sekken min hender det titt og ofte at det

ligger ei snelle med et DT1 og et DT3 snøre,og et WF4 og et WF5

Har bare med meg en stang.Det funker.For meg altså.

Jeg prøver ikke å si at du trenger å bli så ekstrem,men det er vel verdt bruke litt tid

på det å underline og overline hvis du vil minimalisere.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...