Gå til innhold

Kva er viktig ved valg av stang til vannkast?


Tverborgvik

Anbefalte innlegg

Vurderer å gå til anskaffing av ei lett (klasse 3 eller 4) stang, utelukkande til vannkast med tørrfloge. Slik eg har forstått det vil sjølvsagt snørevalg og teknikk vere alfa-omega, og smaken er sjølvsagt heilt individuell.

Men finst det visse generelle parameter/kriterie ein må vere obs på når ein skal vurdere stang til vannkast? Burde den vere stiv eller mjuk? Kor mange tommar?

Sjølv følar eg at mi Orvis Access #5 midflex ikkje er særleg god til vannkast... Tenkjer å bruke eit snøre med særs kort klump, då eg ønskjer mest mogleg skyte-effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoisann :-). Samme lurte jeg på også for et par sesonger siden :-)

 

Som sagt kan ingen andre velge stanga di, det kan bare du.

Men når det gjelder stang som egner seg for vannkast er det

veldig vanlig at for en nybegynner så gjelder det en DYYYP stang.

Og for noen varer det valget i all tid. Men noen velger også

etter en tid å gå over til litt stivere stenger, raskere med andre ord.

Jeg for min del stortrives med en dyp og progressiv stang...

 

Men som sagt, meninga er som RÆÆÆVA på de fleste.

 

Du velger stanga di, ikke nabo'n.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg trives best med til vannkast er stenger som ikke er for myke i toppen men likevel flexer bra. En småstram topp gir en fin snert og overfører energien utover i lina på en bedre måte, synes jeg. Mange meninger om dette, blir litt smak og behag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stram(litt flat) i toppen og med djup fleks nedover klinga, stanga bør heller ikke være av det raskeste slaget, for det er deilig med litt tid før bevegelser må settes i gang og fullføres. Det vil også gjøre stanga litt mer tilgivelig, noe som er særlig fint i starten når ting skal innøves

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott. God hjelp, karar :)

Tanken bak vannkastet er vel å lade djupt og langt nede, for å så sende energien til ein brå stopp i tuppen, er det slik å forstå? Er det nokre av guideline sine stenger de kjenner som er bygd slik? (Djup flex, stiv tupp)?

Vil det vere vansklegare å utøve vannkast (under vindstille forhold) med ein trear enn ein femmar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stram(litt flat) i toppen og med djup fleks nedover klinga, stanga bør heller ikke være av det raskeste slaget, for det er deilig med litt tid før bevegelser må settes i gang og fullføres. Det vil også gjøre stanga litt mer tilgivelig, noe som er særlig fint i starten når ting skal innøves

Eeeheemmm.... Var ikke dette litt for abstrakt for en nybegynner Olav? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknikken er den sammen om du kaster med en treer eller femmer, men det er jo enklere å oppnå større lengder med en femmer enn en treer. Type aksjon og snøre har også mye å si. Dette er litt smak og behag, men som Olav sier er en dyp aksjon med en litt stram topp kanskje enklest å starte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...