Gå til innhold

Dette gidder jeg ikke mer !


Kjell Karlsen

Anbefalte innlegg

Er det kanskje på tide å evaluere tingenes tilstand på ffs, også i tiden før Skævvens begynte sin bersekgang her ?

Den senere tid er det ingen tvil om hvem som har pådratt seg negativt fokus, og det med rette, men vi som har vært aktive her inne noen år vet jo at det var mye klaging og laber aktivitet før dette, også.

Jeg ser rett som det er at det kommer opp diskusjoner om hvor tragisk ffs har blitt, og det forklares både med en mobbekultur uten like som har fått utvikle seg, klikk-dannelser, kunnskapsløshet m.m.

Jeg har vært aktiv her siden 2004, og derfra frem til for 2-3 år siden var dette forumet helt unikt. Det var forholdsvis stor takhøyde, og det tror jeg var mye av årsaken til at at ffs var så populært.

Vet noen mener at denne takhøyden ikke burde vært der også, men min oppfatning endres ikke av den grunn.

"Klikker" har det definitivt vært her inne siden starten, og det skal vanskelig unngås all den tid flere av brukerne kjenner hverandre på privaten.

Og kom man på kant med enkelte av disse klikkene, bevisst eller ubevisst, så fikk man merke det . . .

Følgene var at man ble ignorert, inntil man trådde feil i en eller annen tråd. Da fikk man så hatten passet.

Jeg nevner dette for de som måtte tro at alle viste respekt for hverandre og at alt bare var fryd og gammen i "glansdagene" ;-)

Jeg har tidligere hevdet, og mener fortsatt, at nedturen på ffs kom som følge av at mange gikk lei av å diskutere de samme temaene om igjen, samt at flere av medlemmene etterhvert fant plattformer som facebook mer attraktivt.

Igrunn helt naturlig det, men man vil aldri få noe fluefiskeforum der, annet enn lukkede grupper for kompiser.

Jeg er ikke så enormt opphengt i hvor flinke andre fluefiskere er (det er ikke det fluefiske først og fremst handler om for meg), men mitt inntrykk er at de aller fleste som fortsatt er aktive her er dyktige og enda viktigere; trivelige folk :-)

Skal man begynne å rangere brukere her inne etter hvor dyktige man tror de er så har man allerede kastet den respekten man hevder er så viktig for et forum på båten.

Det jeg har sett i det siste er at det gjelder å finne det man misliker på ffs, blåse det opp til uante dimensjoner, og bevisst se bort ifra det som er bra.

Jeg syntes det er litt trist faktisk, og ikke så lite urettferdig overfor de som fortsatt bidrar etter beste evne her inne . . . De er nå engang i sterkt flertall, selv om man får inntrykk av noe annet enkelte ganger.

Det blir litt som å lage seg en årsak man selv kommer veldig godt ut av som grunn for at man ikke gidder å bidra her lenger.

Se fortsatt bort ifra utviklingen den siste tida . . . Får det fortsette sånn er det neppe noen som gidder bidra her i 2015, forståelig nok.

Jeg tror aldri ffs blir like populært som det var i "glansdagene" igjen (På fisketur med Bård & Lars i beste sendetid på nrk og Tørrfluelandet-filmene var nok med på å rekruttere mange fluefiskere på den tiden), men håper ikke det blir en vedtatt sannhet at ffs er stedet for mobbere og kunnskapsløshet, for det er nok ikke helt riktig.

Vil tro det er mange meninger om utviklingen på ffs, og hvordan folk vil ha det her, så del gjerne deres tanker i denne tråden, de av dere som har et ønske om at ffs fortsatt skal være et ok sted for fluefiskere :-)

  • Lik 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som forholdsvis fersk, spørrende og deltakende her våger jeg meg frem med en mening. Min mening.

 

Å være syl ekke lett, men jaggu har mange av dere gjort det veldig mye enklere med et rørende engasjement og velvilje. Jeg er dere evig takknemlig, dere vet selv hvem dere er.

 

Jeg har fått mange tips, jeg har stilt mange dumme spm og jeg er lang ifra ferdig.

 

Jeg er nordfra. Jeg er stor i kjeften og elsker skitslenging. Det må det være rom for. Dog finnes det en del eksempler på lallende idioti også. Når noen starter en tråd med et spm(gjerne da typ: spørsmål fra nybegynner) og andre overtar i breiale ordelag, slenger om seg med hjemmemekka fremmedord og ryker av selvgodhet så er det ei lenger til hjelp for trådstarter. Slitsomt med så overdreven bruk av bokstaven Æ. Den begynner å bli frynsete og slitt.

 

Sitter ofte, svært ofte og kjenner på at trådstarter hadde et interessant spm som også jeg ønsker besvart, men etter side opp og side ned med vissvass, ordonani og et glorifisert selvbilde bare Narkissos ville beundret, så gir jeg opp og må sende PM til de jeg vet har peiling for å få besvart et spm noen andre enn meg selv har stilt.

 

Jeg er pro breialhet, jeg er pro fargerik sprogbruk. Alt til sin tid. Noen ganger er det kanskje en tanke å tenke: ER alle interessert i å høre alt jeg tenker? Prøve det i sosialt lag først, se hvordan det fungerer. Oppfør deg i nettverden som i den virkelige verden. Som folk.

 

Forslag. Som straff til enkelte nissetufser: Begrenset tilgang.

To uker med tilgang kun til "ønskes solgt" eller "hva drikker du nå".

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle,

 

Etter gjentatte brudd på vilkårene, uforskammethet i tråder og ingen vilje til å ta dialog med meg direkte for å rydde opp/forklare seg - har jeg besluttet å permanent banne "Skævvens_mann". 

 

Jeg synes ikke det er noe gøy å gjøre slikt. Det skal være rom for mange typer personligheter her inne, men denne gangen ble det for mye, over for lang tid, selv med gjentatte advarsler.

 

Om noen har problemer med dette, så send meg et PM.  

 

Kan samtidig opplyse at det innen få dager kommer litt nyheter omkring moderatorteamet, i positiv forstand.

 

Takk for meg!

 

Mvh

Bernt

  • Lik 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takhøyden på et forum trur jeg er viktig for et vært forums eksistens.Hvor grensen skal ligge er selvsagt opp til eier av forumet.Men forum som har medlemmer som i og for seg driver med det samme har lett for og kunne bli et forum med en haug med høye herrer sittende på hver sin tue som lett slakter andre fordi dem selv strutter av erfaring og til dels er 100 prosent sikre på fasiten selv om noe annet har fungert for noen andre..Er ganske mange folk på det forumet som har en ovenfor og ned holdning og som trur dem er mye bedre en alle andre..Personlig synes jeg dem er værre en en fyr som prøver og trolle litt.Kanskje vi alle skal gå litt i oss selv så vi kan få en hyggelig og fornuftig tone med rom for litt sprell i ny og ned.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der !  Det tok ikke mer enn et døgn før jeg igjen var inne her for å lire av meg noen ord igjen.  Vil fortsatt være litt avventende, men må si at dagens hendelse her er et stort og viktig bidrag til at jeg kanskje kommer igjen med mer eller mindre viktige innlegg.

 

Gledelig i denne tråden er at den har foregått i ordentlig tone og at det er flere ferske medlemmer som har turt å ytre seg og si sin mening. Håper dere får en god opplevelse videre med ffs og at dere blir tatt godt vare på.

 

<<l 

 

Kjellemann 

  • Lik 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...........Jeg har tidligere hevdet, og mener fortsatt, at nedturen på ffs kom som følge av at mange gikk lei av å diskutere de samme temaene om igjen, samt at flere av medlemmene etterhvert fant plattformer som facebook mer attraktivt............

Som Lars skriver, så er FB og det at diskutere de samme emner igjen og igjen nok en av årsakene til at enkelte slutter å bidra.

Facebook er jo så jævla populært og Nettforum så "gammeldags". Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkelen for å holde et forum i drift er moderatorer!  De må være flere, og gjøre nødvendige grep når ting begynner å skli ut.  Moderatorer er også mennesker, og går naturlig nok lei etter hvert, slik at de må erstattes underveis med nye, som gjerne rekrutteres av nye medlemmer som over litt tid har bidratt på et fornuftig vis på forumet.  Blir ikke trollene tatt etter hvert, men får lov å ture fram slik vi har sett eksempler på her på ffs, forsvinner brukerne og forumet går en stille død i møte.  Mange flotte forum har gått til grunne på den måten.

 

Nå det er sagt så er viktig å påpeke at det må være rimelig takhøyde, rom for humor og glimt i øyet!

 

Arctic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det er mange meninger om utviklingen på ffs, og hvordan folk vil ha det her, så del gjerne deres tanker i denne tråden, de av dere som har et ønske om at ffs fortsatt skal være et ok sted for fluefiskere :-)

 

Du har helt rett i at aktiviteten har vært dalende også før den beryktede personen tok helt av. En periode var det jo omtrent kun salgstråder. Så man skal ikke gjøre den bommerten med å legge noen skyld på hans skuldre alene til hvorfor FFS ikke har så stor aktivitet lengre.

 

Man må jo nesten stille spørsmålene; Hvem er det som er borte? Hvilke brukertyper har blitt borte, egentlig? Hvem var det som startet tråder og holdt dem i gang? Er ekspertene borte? Joa, mange av de er borte, men det var jo ikke nødvendigvis de som startet og holdt tråder i live? Det var den jevne fluefiskern, ikke heelt nybegynner og ikke heelt ekspert - fisket nok og bundet nok til å ha en og annen mening. Nybegynnere var det nok flere før, men de har nå mange nye steder de kan finne info (se under).

 

Jeg tror at for 5-6-7 år siden, så var antallet fluefiskere som eksponerte seg selv MYE lavere enn det er nå. I dag har jeg inntrykk av at absolutt alle har en egen blogg som de vil ha trafikk på, eller kjører på med fabelaktige filmsnutter på Facebook, eller har en kanal på Youtube eller Vimeo eller lignende. Man vil ha likes, man vil ha kommentarer, man vil kanskje tilogmed bli sponset med utstyr - da er (var) kanskje andre arenaer bedre til å fokusere på slik metodikk. Kanskje man starter en gruppe på Facebook som man heller vil fokuserer på enn andre forum. Man vil dra besøk/klikks/likes/comments/reklame til sitt sted, ikke FFS. Jeg tror at dette har noe, i fall litt, å si for aktiviteten her. Den største grupperingen, den jevne fluefiskeren, har plutselig blitt en som lager film og artikler andre steder enn på FFS. Nybegynnnere får kanskje alt de trenger fra Facebook, Youtube, bloggere etc.

 

Forum har kanskje blitt gammeldags. Da tror jeg FFS må bli mer enn forum. Hovedsiden til FFS må ha mer innhold. Nye bindebeskrivelser, nye videoer, nye artikler, ny info av all mulig slags fluefiskerlatert stoff. Det må skje ting, feks konkurranser, nett-happenings ("spør eksperten live" og alt mulig ræl) etc etc. Man må kommentere, man må kunne like, man må kunne dele. Og så man kunne diskutere alt dette inne på forumet. Og forumet må modereres.

 

Eirik

Endret av MrHunk
  • Lik 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at for 5-6-7 år siden, så var antallet fluefiskere som eksponerte seg selv MYE lavere enn det er nå. I dag har jeg inntrykk av at absolutt alle har en egen blogg som de vil ha trafikk på, eller kjører på med fabelaktige filmsnutter på Facebook, eller har en kanal på Youtube eller Vimeo eller lignende. Man vil ha likes, man vil ha kommentarer, man vil kanskje tilogmed bli sponset med utstyr - da er (var) kanskje andre arenaer bedre til å fokusere på slik metodikk. Kanskje man starter en gruppe på Facebook som man heller vil fokuserer på enn andre forum. Man vil dra besøk/klikks/likes/comments/reklame til sitt sted, ikke FFS. Jeg tror at dette har noe, i fall litt, å si for aktiviteten her. Den største grupperingen, den jevne fluefiskeren, har plutselig blitt en som lager film og artikler andre steder enn på FFS. Nybegynnnere får kanskje alt de trenger fra Facebook, Youtube, bloggere etc.

 

 

Her er du nok inne på noe sentralt. Gud og hvermann som klarer å kaste 15 meter eller binde noe som ligner en Rackelhane skal jo minst ha sin egen blogg, facebookside, Vimeokonto etc etc. Dette vanner ut FFS.

 

Fokuset, her som ellers i samfunnet, er for mange først og fremst å bli sett og få anerkjennelse. Kunnskap skal deles i plenum, med flest mulig likes, og aldri på PM… 

 

 

 

 

 

Disclamer - Innlegget ovenfor inneholder en og annen overdrivelse for å få frem et poeng.

 

Please don´t hate me pppray  

Endret av Knut R. S.
  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er du nok inne på noe sentralt. Gud og hvermann som klarer å kaste 15 meter eller binde noe som ligner en Rackelhane skal jo minst ha sin egen blogg, facebookside, Vimeokonto etc etc. Dette vanner ut FFS.

 

Fokuset, her som ellers i samfunnet, er for mange først og fremst å bli sett og få anerkjennelse. Kunnskap skal deles i plenum, med flest mulig likes, og aldri på PM… 

 

 

Det har du rett i. Bare se på min signatur; facebook, vimeo, youtube og jeg vet ikke hva. "Please love me" sier den egentlig ;) Og jeg kan nesten ikke kaste 15 meter engang :D

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du rett i. Bare se på min signatur; facebook, vimeo, youtube og jeg vet ikke hva. "Please love me" sier den egentlig ;) Og jeg kan nesten ikke kaste 15 meter engang :D

 

Ha ha- se det ja..  lllove

 

Nå skal det sies at du absolutt bidar her inne på en flott måte, uten å ha flyttet aktiviteten andre steder. 

 

Men mange i motsetning til deg prioriterer nok egne prosjekter i større grad. Mange er flinke og kan sine saker, og levere blogger og facebooksider av høy kvalitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei  :)


Jeg har fulgt med i siste ukers diskusjoner, men ikke deltatt i noen grad. Det burde jeg kanskje ha gjort, men én grunn, er at jeg ikke vil si noe overilt. Men først og fremst har vel grunnen vært at det har vært så mange reflekterte gode innlegg her, at det ikke har vært behov for å si det samme en gang til (pluss at jeg har surfet mye på iPhone'n og da gidder jeg ikke skrive lange innlegg)   :D  Spesielt -Lars- sitt siste innlegg her i tråden, oppsummerer vel FFS i fugleperspektiv på en god og klok måte. Synes jeg. Men det er langt fra det eneste gode innlegget. 


 


 


Jeg har imidlertid lyst til å komme med en punchline. Faktisk. 


La oss nå alle bidra. For å gjøre FFS superbra igjen; med refleksjoner, fluemønstre, erfaringer, bilder, teknikker, steder - og alt dette som gjør FFS til plassen enhver fluefisker har lyst til å befinne seg ved når vinteren setter inn. For de fleste av oss som vil ha mer 'fluefiske' generelt, og i vinterhalvåret spesielt. Og det er sånn et FFS alle vil ha. 


 


Mange elsker å begrave seg i ulykker, snurre det rundt seg som man gjør med et skjerf og til slutt la det være hovedfokuset - og trekke seg langsomt bakover i liggende behagelig stilling fra FFS. Og la forumet dø ut.


 


Jeg oppfordrer til at vi gjør det motsatte. Bidra. Alle mann. Med det lille vi kan. Refleksjoner, anekdoter, erfaringer, bilder, fluer, teknikker, steder, materialer og tips. Og sammen så blir det interessant. Og la oss alle innse at ingen av oss er "Guds gave til fluefiske", samme hvor mye eller lite erfaring vi har som fluefisker. Det er sammen vi skaper FFS. Synes jeg. 


 


15474632770_8ffc4524ea_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumet har bestått den første karstesten før det kan nå gamle høyder igjen. Vi har klart å mobbe ut skævvens mann. Bravo! Gleder meg til å se hvor fantastisk det skal bli!

 

Tomas

Personen er ikke mobbet ut. For en usann og unødvendig kommentar. Moderator, i dette tilfellet eier, har ment at personen har brutt retningslinjene for mange ganger og ikke har ønsket noen samtale om saken, og dermed stengt personen ute. En nødvendig og helt riktig handling. Om det blir fantastisk gjenstår å se, det blir i alle fall ikke verre....

Eirik

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumet har bestått den første karstesten før det kan nå gamle høyder igjen. Vi har klart å mobbe ut skævvens mann. Bravo! Gleder meg til å se hvor fantastisk det skal bli!

 

Tomas

Hvor fantastisk det blir avhenger hva DU og alle oss andre gjør det til. Det er opp til deg/oss!

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei  :)

Jeg har fulgt med i siste ukers diskusjoner, men ikke deltatt i noen grad. Det burde jeg kanskje ha gjort, men én grunn, er at jeg ikke vil si noe overilt. Men først og fremst har vel grunnen vært at det har vært så mange reflekterte gode innlegg her, at det ikke har vært behov for å si det samme en gang til (pluss at jeg har surfet mye på iPhone'n og da gidder jeg ikke skrive lange innlegg)   :D  Spesielt -Lars- sitt siste innlegg her i tråden, oppsummerer vel FFS i fugleperspektiv på en god og klok måte. Synes jeg. Men det er langt fra det eneste gode innlegget. 

 

 

Jeg har imidlertid lyst til å komme med en punchline. Faktisk. 

La oss nå alle bidra. For å gjøre FFS superbra igjen; med refleksjoner, fluemønstre, erfaringer, bilder, teknikker, steder - og alt dette som gjør FFS til plassen enhver fluefisker har lyst til å befinne seg ved når vinteren setter inn. For de fleste av oss som vil ha mer 'fluefiske' generelt, og i vinterhalvåret spesielt. Og det er sånn et FFS alle vil ha. 

 

Mange elsker å begrave seg i ulykker, snurre det rundt seg som man gjør med et skjerf og til slutt la det være hovedfokuset - og trekke seg langsomt bakover i liggende behagelig stilling fra FFS. Og la forumet dø ut.

 

Jeg oppfordrer til at vi gjør det motsatte. Bidra. Alle mann. Med det lille vi kan. Refleksjoner, anekdoter, erfaringer, bilder, fluer, teknikker, steder, materialer og tips. Og sammen så blir det interessant. Og la oss alle innse at ingen av oss er "Guds gave til fluefiske", samme hvor mye eller lite erfaring vi har som fluefisker. Det er sammen vi skaper FFS. Synes jeg. 

Det er denne holdningen jeg har savnet litt i det siste: Hvorfor ikke prøve å ta tak i det som er positivt, istedet for å sette all fokus på det man irriterer seg over, så her er jeg helt enig med deg, André :-)
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er du nok inne på noe sentralt. Gud og hvermann som klarer å kaste 15 meter eller binde noe som ligner en Rackelhane skal jo minst ha sin egen blogg, facebookside, Vimeokonto etc etc. Dette vanner ut FFS.

 

Fokuset, her som ellers i samfunnet, er for mange først og fremst å bli sett og få anerkjennelse. Kunnskap skal deles i plenum, med flest mulig likes, og aldri på PM… 

 

 

 

 

 

Disclamer - Innlegget ovenfor inneholder en og annen overdrivelse for å få frem et poeng.

 

Please don´t hate me pppray  

Overdrivelsene ikke så langt fra virkeligheten, da...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...