Gå til innhold

Fisketaktikk 2015


BjørnarSkjevdal

Anbefalte innlegg

Jeg har gjenåpnet en konto på FFS nylig etter å ha vært ute ei tid. Var temmelig aktiv tidligere. Peøvde også å gjenåpne min gamle konto - men greide ikke det. Sendte mail til hooked for et par uker siden men har ikke fått svar! Vel nok om det.

 

Jeg ser at det enda er litt støy om at siden ikke er som den var! At det er enkeltelementer som lager unødvendig "spam" og tull. I og med at jeg har aktivisert meg igjen, vil jeg likevel forsøke om det er mulig å gjenskape noen gammeldagse diskusjoner. Jeg kommer til å si fra hvilke svar som bør "ignoreres" :-/ Hvis ting sklir ut!

 

Første sak! Har dere noen fiskerelaterte taktikker dere skal bli flinkere til i? Personlig ønsker jeg å bli dyktigere til å ta fisken på små lette, nærmest ufortyngede nympher , istedet for tørrfluer når det klekker. Ikke fordi dette er morsommere enn fallskjerm. men fordi etter noen dager med klekkinger, er det artig å kunne fiske på annen måte. Samtidig med at det enkelte dager er mere effektivt. At fisken snapper disse i langt større grad enn det som flyter. Dette skal jeg være opptatt av når jeg binder fluer i vinter.

 

Har dere der ute noen "ting" , taktikker, teknikker dere skal bli bedre på i 2015?

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult tema!

 

Jeg har store planer om å bli bedre til å ta med bellyen på fisketur. Fikk bare luftet den tre-fire ganger i våres på resultatløs jakt etter vulgataklekkinger. Vil prøve å bruke streamere og synkeline, men også forsøke buzzerfiske på de store markavannene til våren. Vet lite om taktikk for bellyfiske generelt så om noen har tips om bøker/artikler/DVDer om dette er jeg meget takknemlig for tips (type: hvor skal man lete etter fisken i store vann, tilnærming under forskjellige forhold, etc.). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hiver jo ut mange spørsmål her :-) Kan vi ikke forsøke å hjelpe hverandre her da? Garantert mye kunnskap om alt!

 

Min erfaring ved belly.. Har eid belly siden 1989. Min ble mere og mere benyttet på små vann. Større vann har blitt kano som framkomstmiddel hos meg personlig.

 

Ellers store vann. Bukter, grunner, rundt pynter. Er det eller har vært pålandsvind, er dette mere effektive plasser enn på fralandsvind. Mat samles nemlig opp. Jeg vet mange fluefiskere gjerne liker å finne fralandsvind og medvind. På store vann kan dermed bb være ypperlig for å fiske med vind mot land. Dvs. bra bellytaktikk: Fra land ønsker man ofte å komme langt ut. Fra belly fisker man best mot land (til slutt finner man ofte ut at de beste plassene er så nær land at man slett ikke trenger hverken belly eller vadebukse ;.) )

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde belly, inntil en valp gnagde den i filler. Så der har jeg ikke mye å bidra med. De byr på visse utfordringer med tanke på logistikk.

 

Ellers kjenner jeg meg igjen i det med streamere og buzzere i kombinasjon med synkeline som nevnes ovenfor. Det blir litt for rutinepreget når jeg er av sted. Jeg ønsker å bli flinkere til å variere mellom flyte- og synkesnører, samt bruker mer stramere. Det er vel ikke så forskjellig fra loppe- og stramerfiske i sjøen?

 

Er ellers enig i det som skrives om fralands/pålandsvind ovenfor...

Endret av Knut R. S.
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hiver jo ut mange spørsmål her :-) 

 

Lett å bli litt overivrig på spm når man først har fått momentum:) Vet at mange ting har vært diskutert her tidligere, og man finner mye info gjennom søkefunskjonen og internett generelt. Men det er fint å kunne samtale om ting innimellom, ikke bare lese om de.

 

Takk for bellytips! De er notert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så forskjellig fra loppe- og stramerfiske i sjøen..

 

Fisker ikke noe særlig med lopper i sjøen, men ut i fra det jeg har lest av blogger og rapporter bør endel være overførbart til fiske med buzzere ja. Fiskeimitasjoner (stort sett freder og clousere) bruker jeg en del, og det er vel overførbare teknikker der også. Hovedforskjellen for min del, som ikke kan lese et markavann så godt, er mtp hvor man skal lete etter fisk. For sjøen har man jo dybdekart og satelittbilder som ofte avslører grunner og undervannskjær. Dette er ikke like lett å se på markavann, og dybdekart er det rimelig lite av. Dermed blir den praktiske egenskapen å kunne lese vannet på stedet viktig, og der er jeg ganske blank. Vet liksom ikke hva jeg skal se etter, bortsett fra det åpenbare som øyer og holmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en tråd jeg liker, endelig litt konstruktivt! Jeg har også et ønske om og prestere litt mere og bedre under overflaten. Fisket en del med buzzer i vår/sommer fikk faktisk mye pen fisk. Viktigste erfaring god tid! Og små fluer, jeg lagde en del forskjellige buzzer less is mer som vi sier på Helgeland. Finn rett dyp og la d henge. Ellers mye tips i boka til trådstarter!

Husbyggende vårfluer i stillevann får jeg ikke til. Har noen vann der fisken spiser en del av d, tips ønskes.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortlineventebuskfiske! For i år har jeg hatt noen flotte opplevelser i forskjellige vann med avfisking der det er tettest med skog rundt vannet, der det er umulig å kaste. Akkurat det at det ikke går å kaste er jo litt dumt, siden kastingen er en fin del av fluefisket, og det er lett å få abstinens etter en stund.

I buskfisket er det bare å tre stanga ut gjennom vegetasjonen og fire ned ei tørrflue, kun en stanglende eller mindre fra land og en meter eller to fortom ute. I år merka jeg at bare jeg venta lenge nok, kom det "alltid" en fisk forsiktig lurende tett på land på disse stedene der vegetasjonen lagde en trygg vegg eller overheng. Noen ganger passerte den under midten av stanga, en meter eller to fra skotuppen, mens flua lå for langt ute. Den korteste fortom ute jeg fikk fisk på i år var vel ca 50 cm! Tålmodighetsfiske, men hvis det ikke skjer noe utpå, kan man jo heller satse på buskfisken som plukker insektene som har drysset ned eller blåst inn til land. Mitt inntrykk er at fisken da er heller lite selektiv og tar på det meste av tørt, sikkert fordi ofte ligger det en salig miks av insekter i vannkanten.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes meget spennende ut. Jeg husker ett år det var ekstremt med bjørkemålere. Da lå vi ut flua og stampa i overhengende Bjørk. Det regnet åmer, og fisken kom susende og snapper både ekte og kunstig vare. Tøfft. Fisken i det vannet var kvartkiloser. Men det gjorde ingenting pga settingen.

Endret av BjørnarSkjevdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Hvis man ikke er vant til stillevann er det ikke så lett å vite hvor man skal lete. Et tips er å se på terenget rundt vannet som ofte gir god indikasjon. Er det myr går eller rettere sagt står fisken TETT på land. Steder m dypt vann langs land er også fint. Ørret er veldig glad i maur så områder m mye gran nære vannet når det blåser kan være bra. Som Mel Krieger så fint sier det: look for edges.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først:veldig fint at du er tilbake!

Når det gjelder temaet, skal jeg, som jeg har sagt til meg selv hvert år i mange år, vente litt lenger før jeg begynner å kaste når jeg finner en vakende fisk. Særlig i starten av sesongen er dette vrient.

Ellers er det sikkert rom for litt forbedring av kastingen i år også.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fluefiskere flest, har jeg mye nytt å lære. Ved siden av tørrfluefiske, har jeg våknet for det som skjer fra overflaten og den neste halvmeteren ned. Jeg kommer til å bruke litt mere tid på fisket med buzzere og nymfer. Så lenge fisken vaker, vil jeg alltid, velge å fiske tørt så langt som mulig, men jeg har sett ting i år, som har vert en vekker til å ikke gro dønn fast.

Flubindinga, er et eget kapittel jeg setter pris på, og liker å drive med. Det blir en spennende vinter, med nye mønster og volumbinding av gode og velprøvde mønster. Som tidligere nevnt, så har jeg en kolleksjon, på kroker jeg mistet fullstendig tillit til, så det blir en omfattende jobb.

I tillegg, så blir det fluebinding av mønstre for sjøørret fiske igjen. Fisket endel i sjøen før, men har ikke gjort det på mange år. I forbindelse med dette fisket, har jeg mye nytt å sette meg inn i. Både hva mønster anngr, respektive fisketeknikker og bruk av andre typer liner enn flyt.

Ved siden av dette, har jeg en jobb å gjøre i forbindelse med flueliner til et par av de stengene jeg bruker mest. Er utrolig sær på dette, og har ikke helt kommet i mål ennå.

Det blir en lang vinter i forbindelse med forberedelser. Og det er netopp dette jeg liker så godt med fluefisket. Mye nytt å lære og mye forberedning, som er trivelig virke utover en ellers så nitrist vinter....

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har dere der ute noen "ting" , taktikker, teknikker dere skal bli bedre på i 2015?

 

I år hadde jeg en flott sesong, synes jeg. Pga oppussing hjemme var det få turer, men jeg fikk fisk på absolutt alle turene jeg fikk til (selv om det var et par dager uten fisk, var det ingen hele turer uten fisk). Jeg fikk flere kilosfisk enn tidligere (som egentlig ikke sier så mye), og jeg synes mye stemte med kasting, fluer og kjøring av fisk.

 

Jeg føler nå at jeg har mye bedre oversikt over fluer som funker, og antall forskjellige fluer til neste år kommer til å bli mye mindre. Jeg skal binde færre typer, men flere fluer. Jeg skal tenke på forsterking av fluene, slik at de ikke ødelegges så fort. Det ble en del fluer som ble skrotet etter en fisk, og sånn kan det ikke være.

 

Til neste år skal jeg bli flinkere til å gjøre ferdig "huslige" ting på ukedager, slik at jeg frigjør mer tid til helgefisking :)

 

Jeg skal prøve å bruke litt tid før sesongen til neste år på kastetrening, spesielt vannkast. Jeg må unngå å bruke tid på å lete etter best mulig posisjon, og heller bare kaste ut når fisken er klar :)

 

Eirik

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig Eirik. Personlig har jeg brukt og godt gjennom brukt fluearsenal hvert år i hodet. Satt meg opp en oversikt på data hva jeg skal binde. Det er ikke noe tvil om at lista over fluer jeg mener å burde ha .. alltid er mye lengre enn lista over fluer jeg reelt bruker. Å være bevisst dette strigler flueboksene på en utmerket måte.

 

Det skal sies .. når fluebindinga begynner utpå høsten/ vinteren ... ender jeg uansett stort sett opp med å leke meg bak stikka. Produksjonen er så tung, så kjedelig (men den må til). NB: I år har jeg faktisk pålagt meg fluebindeoppgaver jeg gruver meg litt til huf huff)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre har nevt over hadde også jeg altfor mange mønster i år, og flere av de er fortsatt ubrukte nå som sesongen er over (ihverfall for min del..) 

 

De ubrukte mønsterne blir ikke med til neste år, og det er litt ok å tenke på.

 

Av fisketaktikk ønsker jeg å få huet rundt buzzer og nymfefiske på stillevann. Trenger å bli bedre på dette i elv også, men spesielt på stillevann syns jeg dette syns jeg dette nesten er på grensen til plagsomt!! Blir utrolig fort utolmodig og føler jeg har problemer med å se for meg hvordan nymfa beveger seg..

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I høst/vinter må jeg binde opp nye døgnfluer, blant annet BP dun til Ronny og ikke minst døgnfluenymfer.

Og binde er en ting,  men det og fiske med lette fritt flytende døgnfluenymfer er en utfordring syntes jeg.

Spesielt utfordrende er det uten en tørrflue som "nappindikator". Jeg får fisk uten også, men føler at det

blir mere "bingo" siden jeg ikke alltid ser når/om den tar. Jeg syntes nymfefiske er veldig gøy, men noe av gleden blir borte når jeg ikke føler jeg har mere kontroll over situasjonen.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taktikken for neste år: minimalisme...

 

Denne henger jeg meg på.

 

Minimalisme i følengede dimensjoner: Så enkle mønstre som mulig. Minimalt med varianter innenfor hver art og stadium. Lett dresset.

 

Men, maksimalisme i en dimensjon: full tro på det jeg til enhver tid knytter på fortomspissen.

Endret av Rakkenes
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taktikken for neste år: minimalisme...

Samme her Grunde.

Minimalisme er veien å gå.

På andre plan også.Blant annet det der med å være indianer.

Fort gjort å glemme det der i et blankt,stille skogsvann.

Jeg fisker stort sett med en flue jeg.Den flua har jeg så stor tro på,og ikke

minst tillit til,at det nærmest grenser til fanatisk minimalisme.

Men det funker. :)

Innrømmer at det alltid ligger flere skrin i sekken med andre fluer.

Tvangstanken er der hele tiden.Må liksom ha litt back-up. ;D

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I litt mangel på gnist i fluefiskelivet har jeg lyst til å pålegge meg å slutte med vaner, droppe de samme plassene. Ja, i det hele tatt vie en hel sesong til å fiske i vann som jeg ikke har besøkt.

Dere kjenner dere kanskje igjen? "Andre uka i mai, bankers at det klekker vespertina i de og de vannene, jeg bare må tilbake!!" Til tross for at jeg har gjort dette i ørten år og fanget mange av de samme fiskene flere ganger. Antallet fisketurer har gått betraktelig ned de siste 3-4 årene. En årsak til dette er nok at jeg har gått lei "repetisjonen". Det er moro å besøke favorittvann og hilse på gamle kjente. Jeg tror dette har innhentet meg nå, så får jeg se om jeg tør tre ut av mønsteret. Tanken er spennende, gjennomføringen blir tøff.

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...