Gå til innhold

Fisketaktikk 2015


BjørnarSkjevdal

Anbefalte innlegg

Tja, si det. Forrige sessong var helt fantastisk. Gjorde stort sett det samme denne sessongen, og den var begredelig. Legger det hele på været, fortsetter i samme spor neste år og se hvor det bringer. Nye taktikker, andre valg samt forbedringer kommer underveis uansett, enten jeg vil det eller ei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal specielt have fokus på kastetræning! Da jeg bor i København, har jeg alt for få dage om året, hvor jeg bedriver mit favoritfiske i strømmende vand i Norge eller Sverige. Og jeg har flere gange oplevet, at mine kastefærdigheder ikke var gode nok, når jeg endelig stod overfor fisken, som vakede ovre på modsatte side. Dette må ikke ske igen i år!

Derudover skal jeg blive bedre til at sænke tempoet, når jeg ser store vakende fisk, jeg oplever nogle gange, at jeg stresser og ikke får tænkt over kasteposition, flyt og den slags og på den måde bommar mig ut.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Noen mål for 2015;

Bedre ferdighetene med mine enhåndsstenger.

- Fortsette grovpussingen, og "stabilisering" av kasteteknikken for vanlig overhodekast - strekk på fortom og presentasjon

- Lære vannkast - det som ser latterlig enkelt ut når andre gjør det - utrolig at det skal være så vrient å få dreis på. Etter hvert et must - ikke minst for laksefisket - Enkel og dobbel spey, med varianter, og skagit...

Ellers må jeg skjerpe jakten på klekkinger - har blitt altfor mange bomturer de siste vårene. Og da får vil vel ta med et håp om at vi slipper

langvarig flom i elvene denne våren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker ikke noe særlig med lopper i sjøen, men ut i fra det jeg har lest av blogger og rapporter bør endel være overførbart til fiske med buzzere ja. Fiskeimitasjoner (stort sett freder og clousere) bruker jeg en del, og det er vel overførbare teknikker der også. Hovedforskjellen for min del, som ikke kan lese et markavann så godt, er mtp hvor man skal lete etter fisk. For sjøen har man jo dybdekart og satelittbilder som ofte avslører grunner og undervannskjær. Dette er ikke like lett å se på markavann, og dybdekart er det rimelig lite av. Dermed blir den praktiske egenskapen å kunne lese vannet på stedet viktig, og der er jeg ganske blank. Vet liksom ikke hva jeg skal se etter, bortsett fra det åpenbare som øyer og holmer.

Angående dybdekart og satelittbilder så har en Norgeibilder.no, det er riktignok ikke oppgitt noen dybder i meter, men bildene er gode og du ser lett grunner og dybdeskiller når du zoomer inn. Har brukt det selv og funnet frem til spennende steder både på fjellet og i marka, kan være litt knotete funksjoner i starten, men lek deg frem litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Nå er jo 2015-sesongen såvidt i gang! Har noen rukket å få implementert sine nye strategier allerede? 

 

Jeg har startet så smått å fiske i noen ganske små, nærmest unnselige bekker og elver med OK resultat så langt. Har blitt veldig inspirert av noen blogger om fiske i slike elver og bekker (riktignok amerikanske blogger om fiske etter bekkerøye), og har fått veldig lyst til å teste det ut. Bruker i all hovedsak soft-hackle fluer og små kulehodenymfer, lett utstyr (7' #3) og ultrakorte kast. Fantastisk gøy, og veldig lærerikt både mhp. mønster, teknikker, og det å lese disse småelvene. 

 

Gleder meg også til isen går i marka, og jeg kan utfolde meg på større flater, med belly og buzzere (som tidliger eble lansert som hovedstrategien for tidligfiske i 2015-sesongen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...