Gå til innhold

Fisketaktikk 2015


BjørnarSkjevdal

Anbefalte innlegg

Dine artikler inspirerer og leses enormt mye Rune! Du ligger lysår foran meg i allefall, og for min del er jeg nok ikke der at jeg synes visse typer fisking blir repetitivt. Men jeg fisker der jeg har mulighet, i marka, i fjellet, på vidda, i sentrumsnære vann, i kjente og ukjente elver. Blir nok aldri like lokalkjent ved å variere mye, men håper jo at erfaringer fra mange ulike plasser til ulike tider også gir erfaring.

 

I år har jeg endelig fått mine første ørreter på buzzere! Bruker en klekker (klinkhammer) som indikator og en 6X-7X fluorcarbon på 0,5-1m bundet i krokbøyen på tørrflua. I enden av fc henger en slank buzzer. Tolmodighet og venting er nødvendig, og av og til ser man bare at indikatoren begynner å vibrere. Da er det tid for tilslag! Ble overrasket over at tilsynelatende så små napp var pen fisk som snuset på buzzeren! Ser nesten ut som småmort som prøver seg bare. Dette er en metode jeg vil bli bedre på og eksprimentere mer med! Har også blitt rimelig overraska et par ganger når ørreten har tatt tørrflua i et plask!

 

Ellers er presentasjon av flua noe jeg skal fokusere mer på. Spesielt i elv. Vannkast og snakeroll skal trenes mer på. Dessuten vil jeg prøve en litt stivere stang til tørrflue for å finne ut om dette er veien å gå. Bellybåten skal sjøsettes litt oftere på vanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del blir det å systematisere flueboksene. Også bindingen, herunder å gjøre meg ferdig med en serie fluer før jeg begynner på den neste. Forhåpentligvis blir flere av fluene i samme serie mer like slik at jeg ikke får det samme gamle dilemmaet med å velge mellom flere av samme sorten når de skal knytes på fortommen.

Skal så langt det er mulig forsøke å ha kun en variant innenfor hvert stadie. Kanskje lettere sagt enn gjort  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I litt mangel på gnist i fluefiskelivet har jeg lyst til å pålegge meg å slutte med vaner, droppe de samme plassene. Ja, i det hele tatt vie en hel sesong til å fiske i vann som jeg ikke har besøkt.

Dere kjenner dere kanskje igjen? "Andre uka i mai, bankers at det klekker vespertina i de og de vannene, jeg bare må tilbake!!" Til tross for at jeg har gjort dette i ørten år og fanget mange av de samme fiskene flere ganger. Antallet fisketurer har gått betraktelig ned de siste 3-4 årene. En årsak til dette er nok at jeg har gått lei "repetisjonen". Det er moro å besøke favorittvann og hilse på gamle kjente. Jeg tror dette har innhentet meg nå, så får jeg se om jeg tør tre ut av mønsteret. Tanken er spennende, gjennomføringen blir tøff.

 

Et klassisk dilemma, dette. Å oppdage nye steder synes jeg er noe av det aller artigste med fluefiske. Samtidig er det jo alltid fristende å dra til steder der man vet det er bra når det endelig er godt føre.

 

Her oppe er det så mange muligheter innenfor en viss radius at det er helt umulig å ha full oversikt. I år var jeg som vanlig på en rekke turer til (for meg) helt nye steder. Med vekslende hell - noen steder som ser fantastiske ut på kart og flyfoto viser seg å være ganske middelmådige, mens andre steder overrasker andre veien.

 

Etter en skuffende utforskningstur til et nytt sted tar jeg meg ofte i å tenke "Faen, hvorfor dro jeg ikke til X eller Y i stedet, der var det garantert panserføre i dag". Men sånn er det, det blir nødvendigvis noen bomturer. Når man endelig treffer, og finner seg et helt nytt jordbærsted, angrer man ikke på bomturene.

 

Så målsetninga for 2015 er å dra på enda flere turer inn det ukjente. Det blir alltids nok fiske på de gode gamle stedene uansett.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minimalisering er prøvd mange ganger og funnet umulig. Forhold og fisk er for uberegnelig til det.

Ellers er det ikke annet å finne på for 2015 enn å håpe at jeg får fisket da også. Hva, hvor og hvordan blir på sparket.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult å se deg tilbake Bjørnar .  <<l

Når det gjelder taktikkforbedringer,må det vel bli ALT !  Siden jeg fisker med alt. Fra bindestikka til kasting,presentasjoner og fisketeknikker.Nå har jeg holdt på med galskapen i snart 50 år,og kunne sikkert trenge 50 til. mmmoose

 

Litt artig å se at noen er veldig ivrige på lære buzzerfiske.Nå fant jeg ikke igjen de gamle artiklene til Mr. Buzzer(Rune Stokkebekk),men det klarer kanskje noen andre. :(

Men The Stig's eminente buzzertråd fantes,og selv om vi har laaaang "myggsesong" her på vestlandet,bør nok mye kunne brukes :  :)

 

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php/topic/19105-buzzerfiske-2013/?hl=buzzer

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset om en helt fantastisk tråd Rodswinger. Den står som et mal apropos til at det tøyset vi har hatt inne på Fluefiskesiden i det siste. Ikke bare er denne tråden lærerik og interessant, den er også i mine øyne et prakteksempel på hvordan en god tråd for interesserte fluefiskere skal være. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her, ja. En bra tråd igjen! Takk Bjørnar. 

 

Gnisten har gått litt ut av meg også, og jeg vet ikke helt hvorfor. Dette skulle bli en sesong hvor jeg bare tok det med ro og koste meg med gamle plasser, men som Rune er inne på så ble det så mye vane og avslappet fiske at det ble kjedelig. Neste år tror jeg blir første sesong siden 2002 at jeg ikke kjøper sesongkort i Oslomarka. Skal rett og slett reise på nye plasser, se nye elver og starte litt "på nytt". Det er kanskje ikke noen taktikk, men det er i hvertfall en plan! Kanskje blir det litt harrfiske også.  

 

Kjenner faktisk at jeg gleder meg allerede. Det var da noe på en blytung novemberdag. 

Endret av JB.
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her, ja. En bra tråd igjen! Takk Bjørnar. 

 

Gnisten har gått litt ut av meg også, og jeg vet ikke helt hvorfor. Dette skulle bli en sesong hvor jeg bare tok det med ro og koste meg med gamle plasser, men som Rune er inne på så ble det så mye vane og avslappet fiske at det ble kjedelig. Neste år tror jeg blir første sesong siden 2002 at jeg ikke kjøper sesongkort i Oslomarka. Skal rett og slett reise på nye plasser, se nye elver og starte litt "på nytt". Det er kanskje ikke noen taktikk, men det er i hvertfall en plan! Kanskje blir det litt harrfiske også.  

 

Kjenner faktisk at jeg gleder meg allerede. Det var da noe på en blytung novemberdag. 

 

 

Jørn - du skal ikke se bort i fra at det er rent fysiologisk. Og ikke noe du behøver å unnskylde  :) Noen karer mister testosteron fortere enn andre, og det kommer med alderen. Er jo ganske vanlig å høre at fluefiskere i pensjonsalder sier: "Jeg synes nå det er godt å bare sitte rolig jeg da".  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kutte ut biots og påfuglherl for godt til mine tørre døgnfluer. Får like mye fisk om jeg bruker en god dubbing, simulerer en døgnflue like godt, de flyter bedre og er mer holdbare. Men så var det det da, at biots og herl ser så lekkert ut på døgnfluene at forfengeligheta gjerne vinner.

Fin tråd Bjørnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig mange flotte og seriøse svar. Det virker ....kanskje som .... Er vi mindre fisefine nå enn før noen år siden? Minimalisme.... Ikke nødvendig med biot, nye steder, hnrr,. Rent bortsett fra ønsket om å bli bedre på mygg, virker det på meg som om svarene er rundere i kantene nå. :-) Spennende. Jeg vil allrrede nå si at jeg vil arrangere åpen oval eeekend på hytta mi i Meldal i myggsesongen i vår. Ønsket er å binde flue, fiske og diskutere fisketsktikk med andre også i mitt distrikt.... OK.. Da skal jeg ikke ødelegge min egen tråd :-/ Fortsett å fortelle hva dere skal bli gode på i 2015 :-)

Endret av BjørnarSkjevdal
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å fiske mer med nymfe var målet foran hver sesong i en årrekke, uten at det ble noe av, så det ble etterhvert ei sånn moro-greie ;-)

Det samme gjelder: I år skal jeg være mye flinkere til å gjøre fornuftige ting når det ikke vaker, som å trene vannkast, vinkle vannkast osv.

Det viser seg gang på gang at man er så bedagelig at man heller sitter og drikker kaffe og røyker, mens man venter på vak. Og om forholdene ikke er helt krise, så er det sjelden lang ventetid.

Så hva jeg skal bli flinkere til neste år ? Ikke brenne kruttet på dårlige dager, kanskje :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal først og fremst fiske mye mer enn i år da ufrivillige omstendigheter amputerte den sesongen som var.  De største forberedelsene før 2015 sesongen er kastetrening og komme i kasteform igjen. Har mye ugjort på det feltet da jeg er rusten og litt ukoordinert for tiden.

 

Videre skal jeg utforske og lære mer om gjeddefisket og vet jeg har noen av landets beste fluefiskende gjedefiskere til rådighet for å lære. (men er ei stor pyse når det gjelder tanngarden til krokodillene).

 

En tur til sagaøya for første gang skal også bli veldig spennende. Der er alt nytt for meg, nye fiskekompiser, ny elv, ny natur og hæ....mye mygg.

 

Så skal vinteren brukes godt med gode venner, hyggelige samtaler ved bindebenken og rett og slett ta vare på gode vennskap som har betydd så ufattelig mye gjennom en tøff tid.

 

Kjellemann

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skal teste ut nokre elvar i Sogn og Fjordane som eg kun har køyrt forbi..(aurefiske før laksesesongen startar).... Flugeboksane skal optimaliserast, mtp krok og mønster som eg veit funkar! Har brent meg ein del i år på krokar som har knekt, blitt bøygd, og bunde ein del fancy mønster som ikkje fiskar særleg bra...

Binde fleire enkle svarte buzzerar med sølvribbing i fleire størrrelsar, binde fleire døgnflugeimitasjonar med grå/blå vinge av polygarn/harelabb og pt-kropp.. Bruke meir Bruns-caddis som vårflugeimitasjon.. Hadde god suksess med d i år, men altfor få fluger.. Av gammal vane hadde eg 90% med vinge av hjortehår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skal teste ut nokre elvar i Sogn og Fjordane som eg kun har køyrt forbi..(aurefiske før laksesesongen startar).... Flugeboksane skal optimaliserast, mtp krok og mønster som eg veit funkar! Har brent meg ein del i år på krokar som har knekt, blitt bøygd, og bunde ein del fancy mønster som ikkje fiskar særleg bra...

Binde fleire enkle svarte buzzerar med sølvribbing i fleire størrrelsar, binde fleire døgnflugeimitasjonar med grå/blå vinge av polygarn/harelabb og pt-kropp.. Bruke meir Bruns-caddis som vårflugeimitasjon.. Hadde god suksess med d i år, men altfor få fluger.. Av gammal vane hadde eg 90% med vinge av hjortehår...

 

 

Ja, de er veldig gode. Jeg bruker heller Brun's Caddis enn Dyret, og tar ikke noe mindre enn de andre gutta  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tid å vere med då?? ;) Då må du fortsette rett fram ved Romarheim, og ikkje ta den vanlege høgresvingen;) Målet for neste sesong er ihvertfall å få testa ut eit par nye elvar:)

Jada,har tid.Og,har da klart å kjøre forbi Romarheim noen ganger,og det er mye lekkert forbi. <<l

Og,selv om Ekso har levert veldig bra på tidligfiske,er det alltid spennende å prøve nye lekre elver(som i sommer  ;) ). Laksesesongen begynner vel sånn ca 1.juni,så det burde være tid nok. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når der gjelder taktikk, så skal jeg ta meg bedre tid, selv når det ser lett ut. Vurdere posisjon nøye og ta meg tid til å manøvrere meg selv optimalt før kastet. Når jeg blir lat så fisker jeg dårligere og det blir mange køddekast. Strebe etter en perfekt presentasjon er en god ambisjon. :-)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når der gjelder taktikk, så skal jeg ta meg bedre tid, selv når det ser lett ut. Vurdere posisjon nøye og ta meg tid til å manøvrere meg selv optimalt før kastet. Når jeg blir lat så fisker jeg dårligere og det blir mange køddekast. Strebe etter en perfekt presentasjon er en god ambisjon. :-)

Høres veldig fornuftig ut.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...