Gå til innhold

Vedlikehold CorkDrag snelle - Abel/Tibor


SteinarFiske

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte denne litt eldre Abel snella brukt. Den er hel og fin og fungere utmerket, men jeg vil gi den litt kjærlighet før den skal i aksjon igjen.

Dette er den første snella jeg har med cork drag system så jeg vil ha litt innspill på hva jeg bør gjøre eventuelt ikke gjøre når jeg nå skal rengjøre den og smøre den opp på nytt. Noen spørsmål:

 

Hva bør jeg bruke til å rengjøre komponentene? Sprit? Sitrus-spray type lim og fettfjerner..? 

 

Hva skal jeg bruke på korken for å "smøre" denne slik at den ikke tørker ut? Jeg har lest litt om neat'sfoot oil, og at dette anbefales av Abel. Har vi noe i Norge som er tilsvarende eller får man tak i dette her?

 

Hva slags type fett bør jeg bruke til fjørene, akselpinnen og click-platene?

 

Jeg har lest vedlikeholds instruksjonene på Abel sine nettsider men jeg er ute etter erfaringer fra dere og hva type smøre/rensemiddel jeg bør bruke som vi får kjøpt her i Norge.

 

Er veldig takknemlig for litt innspill og tips her.

 

Steinar 

 

 

 

post-5087-0-20624700-1414743124_thumb.jpg

post-5087-0-08360400-1414743132_thumb.jpg

post-5087-0-06886600-1414743140_thumb.jpg

post-5087-0-95501100-1414743147_thumb.jpg

post-5087-0-03710800-1414743155_thumb.jpg

post-5087-0-73269400-1414743162_thumb.jpg

post-5087-0-58432500-1414743170_thumb.jpg

post-5087-0-11331400-1414743179_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt varierende hva Abel og Tibor anbefaler... Tibor sier NEI til Neats foot Oil, mens Abel anbefaler denne:

 

Tibor:

How do I lubricate my reel?

For Tibor, Tibor QC, Tibor Spey, Tibor Signature and Billy Pate reels, the cork drag should be lubricated only with Tibor Graphite Lube. Please note: we do not recommend Neet's Foot Oil for our Tibor and Billy Pate reels as it can cause the cork to dry out over time. For Tibor Light CL reels, the ConstaLube felt should be lubricated periodically with a few drops of Tibor Lube. Tibor Graphite Lube and Tibor Lube may be purchased in our new online store or from any authorized Tibor dealer.

Abel:

Easy Care Instructions

(AbeLube System Kit recommended)

  1. Apply a light coat of pure neat's- foot to the cork drag only if drag feels unsmooth.
  2. Keep main shaft, threaded end of the draw bar and the pawl coated with medium to heavy all-purpose grease.
  3. Always remove sand and grit after use.
  4. Rinse reel in warm, soapy water after each exposure to saltwater. Use a small, soft brush and WD-40 to remove salt residue from hard-to-reach places - screws - holes etc.
  5. Always back-off the drag knob to release pres-sure on the main spring when not in use.
  6. Store in protective reel case both on and off the rod.
  7. When reel is submerged, or, after cleaning, give it a few quick shakes to remove any moisture that might remain between the spool andframe or on the drag surface.
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaa... det er sikkert mange som kan mye om mekanikk her inne. Men jeg har nå sysla litt med sånt i mitt yrkesliv.

Kan fortelle hva jeg bruker ved vedlikehold av mine sneller, men det finnes helt sikkert mange andre produkter som funker og som sikkert er billigere.

Men bremsebelegg av kork og pakninger/o-ringer av gummi bruker jeg Molykote 44 på. Dette er et siliconfett som ikke blir påvirket av salt og syrer.

Når det gjelder skruer bruker jeg å smøre med Molykote Grafittfett. Akslinger og glidelager av bronse smører jeg med Prolong Olje på spray eller Prolong Sprayfett der det kreves litt tykkere smøring. Denne oljen og fettet trenger inn i tillegg til at det smører selv om det tilsynelatende er tørket bort. Dette har med en reaksjon mellom negative og positivt ladede atomer i metall og smøremiddelet (blir veldig avansert å forklare her).

Når det gjelder rullelager/kulelager bruker jeg enten overnevnte Molykote 44 spesial, eller maritimt lagerfett.

Disse produktene jeg bruker kjøper jeg i lokal Tools butikk og Romnes.

Et tips til. Har snella et lukket hus med bremsesystem eller lukkede hus med lager og fett. Ikke åpne dem og begynn med smøring etc om ikke snella har begynt å lugge eller fuske. dette fordi det fettet som er der normalt har en levetid langt utover en normal fluesnelle sin levetid. det som er problemet er vanninntrngning og inntrenging av støv og skitt. Kommer dette inn i systemet er det som regel en skade eller grunn til det som må repareres. Men om ikke, la det være. Tenk deg et hjulager på en bil som gjerne går 100 000 og 200 000 km uten vedlikehold og med det samme fettet som når det er nytt. Så mange omdreininger klarer du aldri å sveive på ei snelle gjennom et helt liv.

Kjellemann

Endret av Kjell Karlsen
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...