Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvilken erfaringer har dere med gummibein?

Ser utrolig kult ut i stikka og i vannet med masse liv,men fisken synes (for min del) tydeligvis ikke det er like magisk.

Jeg har naturfargede,"fluoriserende", transparente gummiben og har brukt det til stor sett alt av fluer; streamere i alle former, reker, enkelte caddiser, nymfer, tubefluer, intrudere, lopper, woolly buggere -ja stor sett alt! Har forsøkt med overdrevet mye gummi og "less is more"  -taktikk.

Men fisken uteblir. Tror jeg har fått en SØ på loppe med gummiben og en SØ på woolly bugger.

Hva med dere?

Har du et "killer" mønster del gjerne, har nemlig et par meter med gummibein liggende i skuffen som jeg gjerne skulle brukt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei  :) Jeg vet ikke jeg altså, men det første som slo meg er at; kast de gummibeina du har kjøpt, og forsøk noen velprøvde. For det funker. Knallbra  :) Har ikke peiling på hvorfor de du har ikke funker, men. Ørretten ser jo mer i det infrarøde spekteret enn vi klarer, så kanskje det ligger noe der. Hakke peiling. 

 

I dag fås jo gummibein i tynn størrelse som saddlehackle, og jeg bruker det i mange mønstre på ørretfluer og jeg skal love deg at det funker  :) Det er jo ikke noe magisk annet en at det er utrolig livfult hvis man inkorporerer det riktig på ei flue. 

 

9416363467_ef1015f68e_o.jpg

Var klar for en bibio denne her gitt  :D

 

 

13012207973_53ff6e1168_o.jpg

 

 

 

12135388854_3b15329e31_o.jpg

 

 

12750610214_9e68e219c3_o.jpg

Endret av AndréB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk ikke prøvd Fyggi, Martin. Den så frekk ut! Burde vel gi den et forsøk eller to. Takk for tips <<l

André; som nevnt har jeg gummibein i de fleste farger og tykkelser, men om du har tips om farger, tykkelse og evt produsent mottas det med takk! (Mottar også gjerne tips om mønster utover de bildene du postet også!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg bruker Spirit River sin Micro Round Rubber mye. Ellers har du jo Generation X-Treme-dubbingen som er knalltøff. Enda tynnere gummifibre iblandet. Omtrent som dekkhår i tykkelse  :)

 

Et par fluer: 

15701409915_0a37fbdb5c_o.jpg

Profile Ant - med vinger. 

 

 

15515540909_6dbc32edc1_o.jpg

Slik jeg binder øyenstikkernymfa mi  :)

Du går for at "Mottlebouen og thoraxdubbinga di blir mørkere i kontakt med vann, siden du har gjort et ganske lyst fargevalg? Den var fin, forresten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...