Gå til innhold

Ny 5'er med dyp og kjapp stang?


Viktor Storelv

Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal ha meg ny 5'er til neste sommer, og tenkte å kjøpe denne i julegave til meg selv :)

Det jeg er på utkikk etter er en 5'er med dyp aksjon, så jeg kan føle at stanga jobber dypt under kasting, men den må samtidig være kjapp(slik at den ikke virker slaskete). Er litt dårlig på hva de forskjellige tingene egentlig heter...(som dere sikkert forstår) :P

 

Stanga skal brukes til å fiske på vann og i elver etter ørret/røye. Veldig ofte er det litt trangt om plassen bak meg, i form av trær, kratt, så trenger at stanga presterer godt også på vannkast, og med korte klumper (opptil 10meter).

 

Finnes noe slikt? Stenger jeg har sett litt på er ASI, Guideline Fario, Beulah Platinum, Loop Opti Stream (liker ikke snellefestet på denne siden det ikke er treinnlegg i den...), Loomis pro 4x.

 

Er dette stenger som er slik som jeg etterspør? Eventuellt, hvilke andre stenger duger her :)

Tips til ett godt snøre til en evnt stanganbefaling settes stor pris på:)

 

Mvh

Viktor Storelv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Viktor. 

 

Beror ju lite på önskemål, referanser och prisklass. Min favorit nu är Scott Radian 905.

Efter mina mått mätt ett ganska mjukt spö som är helt rättklassat. Det böjer sig lagom djupt för att ha bra känsla men fortfarande bra kontroll på kastet. Fantastiskt lätt och behagligt att kasta med. Och väldigt bra till både över och underhandskast.

Är det trångt hade jag använt en SA SBT WF5 på spöt.

 

När du kastat med något av dom nya premiumspöna kommer du tycka till exempel Fario med fler är ganska tunga och otrevliga att kasta med. I vart fall min personliga uppfattning. 

Endret av Lilja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Stanga skal brukes til å fiske på vann og i elver etter ørret/røye. Veldig ofte er det litt trangt om plassen bak meg, i form av trær, kratt, så trenger at stanga presterer godt også på vannkast, og med korte klumper (opptil 10meter).

 

(...)

Mvh

Viktor Storelv

 

Er usikker på hva du egentlig mener - om dlu vil ha ei veldig dyp stang, eller ei jevn fin halvaksjonsstang som jobber godt på vannkast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Skal ha meg ny 5'er til neste sommer, og tenkte å kjøpe denne i julegave til meg selv :)

Det jeg er på utkikk etter er en 5'er med dyp aksjon, så jeg kan føle at stanga jobber dypt under kasting, men den må samtidig være kjapp(slik at den ikke virker slaskete). Er litt dårlig på hva de forskjellige tingene egentlig heter...(som dere sikkert forstår) :P

 

Stanga skal brukes til å fiske på vann og i elver etter ørret/røye. Veldig ofte er det litt trangt om plassen bak meg, i form av trær, kratt, så trenger at stanga presterer godt også på vannkast, og med korte klumper (opptil 10meter).

 

Finnes noe slikt? Stenger jeg har sett litt på er ASI, Guideline Fario, Beulah Platinum, Loop Opti Stream (liker ikke snellefestet på denne siden det ikke er treinnlegg i den...), Loomis pro 4x.

 

Er dette stenger som er slik som jeg etterspør? Eventuellt, hvilke andre stenger duger her :)

Tips til ett godt snøre til en evnt stanganbefaling settes stor pris på:)

 

Mvh

Viktor Storelv

Prøv feks EikreFly Fluvius M eller den nye EikreFly Aroni . . . Tror du finner mye av det du søker etter der, uten å måtte betale skjorta og vel så det.

Du finner forøvrig masse bra til rundt 3000kr ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv feks EikreFly Fluvius M eller den nye EikreFly Aroni . . . Tror du finner mye av det du søker etter der, uten å måtte betale skjorta og vel så det.

Du finner forøvrig masse bra til rundt 3000kr ;-)

 

 

Eikre Aroni synes jeg er et dårlig forslag til noe rundt 3000.-. Lars  :D  Du kan bedre enn det. Jeg har kasta med den, og det kjennes ut som plastikk. Unnskyld om jeg tråkker noen bransjefolk på tåa her nå, men ærlig talt  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd Aroni, men Fluvius M har blitt min gode følgesvenn. Tviler sterkt på at Aronien kjennes ut som plastikk., såpass kjenner jeg Eikre produktene.

Synes forøvrig du burde holde deg for god til å komme med slike kommentarer Andre. Erik Eikre er DESVERRE ikke aktiv på dette forumet lenger. Men, han hadde nok uansett ikke kommentert en slik uttalelse.

 

 

Bjorni

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd Aroni, men Fluvius M har blitt min gode følgesvenn. Tviler sterkt på at Aronien kjennes ut som plastikk., såpass kjenner jeg Eikre produktene.

Synes forøvrig du burde holde deg for god til å komme med slike kommentarer Andre. Erik Eikre er DESVERRE ikke aktiv på dette forumet lenger. Men, han hadde nok uansett ikke kommentert en slik uttalelse.

 

 

Bjorni

 

Du har ingen som helst verdig grunn til å si at jeg ikke bør si det jeg vil om stenger jeg vil si noe om, bjorni. Skal ikke en vanlig fluefisker kunne si noe som helst om stenger? Den mest tåpelige utallelsen jeg har hørt i år. En vanlig fluefisker som ikke er knytta opp mot noen merker skal da faen kunne si det han mener om stenger? Mener du noe annet, så la oss få forklaringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eikre sine stenger har vel hatt jamt over god kvalitet og uten at jeg har prøvd nye Aroni kan jeg ikke skjønne at den skal føles som plastikk. Hva er det du mener er plastikk Andre?  Håndtaket er da så vidt jeg har fått med meg av kork som på andre stenger. Et flott snellefeste og en flott finish utfra det jeg har sett på bilder.  Er det kasteegenskapene du mener eller aksjon så har du innført et nytt begrep for å beskrive dette.  

Jeg får være helt ærlig jeg også Andre og si at jeg tror jeg har til gode å se du omtale noe produkt fra Eikre som bra på noen som helst måte, og for meg virker det litt som du har et horn i sida til Erik eller din egen agenda.  Sorry for off-topic og sorry Andre, det er bare min oppfatning.

 

Tilbake til det tråden handler om.  Jeg har kastet litt med nevnte Fluvius og synes det er ei god stang i den prisklassen.  Ellers er jeg veldig glad i Scott G2 905-4. Men den koster det dobbelte ny. Men av og til dukker det opp en slik brukt her på siden til halve prisen og mindre enn det.

 

Kjellemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre:

Er som sagt litt dårlig å forklare meg:p men vil at stanga skal jobbe helt ned i bunndelen under kasting, og samtidig ikke virke slapp og lørvette, men at den er spenstig, ogkan punche ut godt med snøre likevel. Noe sånt...

Blir ikke så veldig mye vannkast, men kanskje mest kasting der jeg ikke har allverdens plass bak meg. Så en klump på 8-10 meter tenker jeg at passer fint.

Var å så litt på eikre-stengene. Fikk ikke godfølelsen av de... Er sikkert gode stenger, men kjøper meg ikke ei stang jeg rynket litt på nesen av med en gang.. Bare en sånn liten detalj som at skriften på stanga var oppned....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vill du att det skall böja sig helt ned i korken är Sage Circa ett bra alternativ. Scott G2 och G.Loomis Whispercreek borde vara bra kandidater med. Men "snabbt" blir det ju naturligtvis inte när ett spö böjer sig så pass mycket.

Men nämnda spön är dom jag kommer på och har testat som är närmast din beskrivning. Sage ZXL får jag inte helt greppet på. Har ägt den i 9 fot #5 och vi blev aldrig vänner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygg deg en fin stang, bygd selv en Epic fast glass #5 8ft og er kjempe fornøyd med dypt aksjon og hvor lett kastet den er.

Brukt nesten daglig siste sesong i Renaelva, Glomma og en del vann i Hedmark og Sør-Trøndelag.

 

Bygger du selv, da har du noe en annen ikke har og er det artig at du har bygd selv!

Norske vinter er lang <<l

 

Kan prøves i Elverum, Rena eller Støren, Trondheim område

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo selvsagt prøve selv og finne ut hva som passer deg.  LTS Ephemera 9' #5 var med i Jakt & Fiske's stangtest i sommer (nr. 6 /juni), fikk en 5'er av 6 mulige, og tilleggskommentar "Ørretfiskerens beste kjøp".  Riktig klassifisert, og burde absolutt være en kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker med mange glimrende Eikre-produkter jeg, så. Jeg skjønner ikke noe. Faktisk.

 

Nå skal jeg sitte lenge på gjerdet og la dette forbigå i "glemmeboken":-)

 

Det jeg vil si er at gode forslag her drukner. Jeg er inhabil så det holder, akkurat som gamle Lopp typer eller nye Eikre typer. Er en stang god så skal den få den heder og ære den fortjener. Og i dagens stangverden finnes det mange gode alternativer, men kjære trådstarter, les deg opp på Winston tråden og den omtale B3LS har fått- dette er AKKURAT den stangen du prater om at du vil ha. Og jeg lover deg; Du kommer til å takke meg for å ha fått deg inn på rett spor. Ryker noen uklare med meg fremover og kaller denn plastikk eller et eller annet tøvete, så skal jeg personlig møte opp der vedkommede bor å be ham/henne kaste for meg.....for så å måtte svelge den plastikken som er surret rundt tuben fordi den ikke skal ha et synlig merke før du tar hele stasen med deg i soveposen:-)

 

Aroni; har jeg ikke kjent på, bare lest masse lovord om den. Og nå for første gang lest at den er plastikk!! Litt overrasket er jeg faktisk nå. Seriøst!!

Og vet ærlig talt ikke hvem/hva jeg skal tenke om sådan materialoppdateringsstoff. Men merker meg påfølgende tonefall...er det slik at vi har med en uoverenstemmelse å gjøre her, en uoppklart personlig feid? Så synest jeg vi andre lesere bør vite om det slik at vi tar litt salt i klypene våre når vi leser det ene eller andre.

 

Men som sagt: Winston B3LS- your dreamrod.

Og nå svarte jeg som svært uavhengig i mine utstyrsvalg da jeg ikke er sponset heldigvis (for det hadde bgrenset troverdigheten min:-))

men inhabil siden mine soleklare valg er nettopp denne stangen som allsidig, dyp og rask femmer med lav vekt og ultimat følelse.

 

Har en følelse av at vi nå er igang med skikkelig "vinterdiskusjon" igjen, og ville nødig blande meg inn...men kan ikke bare sitte å se på slike rop om hjelp, ei heller ytterligere forvirrende utsagn.:-)

 

Stig

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...