Gå til innhold

trenger tips til døgnflue mønster


Viktor Storelv

Anbefalte innlegg

Høres oppløftende ut!:) er litt småtteri jeg må få bedre dreis på, men det kommer etterhvert. Og kjekt å få tips fra masse dyktige folk her inne!:)

Men må kjøpe noe skikkelig halemateriell, er det ribbets det heter? For nå bruker jeg bare noen strå i fra ei eller anna brun fjær jeg har... Aner ikke hva det er hehe:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Viktor.

Du skriver at du bruker ekorndubbing. Dette er en type dubbing som egner seg primært til fluer som synker siden det trekker til seg mye vann. Til nymfer og vårfluelarver etc er det er veldig bra bubbing. Til tørrfluer vil jeg anbefale deg å handle et par poser med flyrite eller fine&dry som er mye bedre egnet til tørrfluer. Det er også mye lettereå lage slanke kropper med. Flyrite er kanskje den som er mest brukt og du vil finne fargekoder i veldig mange bindebeskrivelser her inne. Om du lurer kan du få navn og nummer på de 3-4 mest brukte fargene.

 

Til fluer med forlenga bakkropp er mikro polychenille det enkleste og kanskje mest brukte materialet. Andre Brun sine er veldig fine, men det finnes mye slikt å få kjøpt. Pass på å få i størrelse mikro ellers blir det fort for tykt til at det blir pent, om det ikke er vulgataimitasjoner du skal lage.

 

På flua du la ut over her ser det ut som du har brukt fasanhalefibre i halen. Det går absolutt an, men tynnere og stivere fibre vil gi bedre flyteegenskaper. Fibetts er bra, men fibre fra hanehackel eller cock de leon (som også er en hanevariant) funker veldig bra det og. 

 

Bindeteknisk ser det ut som du klarer deg veldig  bra, og du vil helt klart få fisk på de du har lagt ut. Du vil kanskje få litt problemer med flyteegenskapene, men som sagt vil det bli meget bedre om du bruker tørrfluedubbing. Og for all del fortsett å spørre om ting du lurer på.

 

Moonfisher

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldig :) ja det stemmer, brukte ekorn og fasanhale(tror jeg). Dette mest for å binde og lære. Har kjøpt noe superfine dubbing, samt noe fibbets, som funker veldig bra!:)) håper det blir fisk på dette ja. Ikke så ofte jeg ser døgnfluer på vannene her i vestfinnmark. Men greit å ha de klar når de først er der. (skal være sagt at jeg er blodfersk i gamet, så har ikke speidet så lye etter insekter, men heller drefset møresilda over vannet og sveivet....)

Hvis du har ett par gode farger å anbefale til døgniser fra flyrite, hadde det vært kanon! Har prøvd fluene i ei bøtte hjemme, og de jeg flyter forholdsvis greit, men trekkes de under filmen er den drunket... Håper jeg slipper dette med annen dubbing:)

Hva slags fluer binder jeg for klekkere av denne sorten? Klinkhammers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldig :) ja det stemmer, brukte ekorn og fasanhale(tror jeg). Dette mest for å binde og lære. Har kjøpt noe superfine dubbing, samt noe fibbets, som funker veldig bra! :)) håper det blir fisk på dette ja. Ikke så ofte jeg ser døgnfluer på vannene her i vestfinnmark. Men greit å ha de klar når de først er der. (skal være sagt at jeg er blodfersk i gamet, så har ikke speidet så lye etter insekter, men heller drefset møresilda over vannet og sveivet....)

Hvis du har ett par gode farger å anbefale til døgniser fra flyrite, hadde det vært kanon! Har prøvd fluene i ei bøtte hjemme, og de jeg flyter forholdsvis greit, men trekkes de under filmen er den drunket... Håper jeg slipper dette med annen dubbing:)

Hva slags fluer binder jeg for klekkere av denne sorten? Klinkhammers?

Farger tror jeg ikke har voldsomt mye betydning, så lenge det stemmer sånn noenlunde. Bind deg noen mørkebrune, lysebrune og oliven i ulike størrelser så er du godt dekket til å begynne med. 

Her er en liste med de vanligste døgnfluene i Norge: http://fluefiske.de/documents/df8gnflue_2.html

Som klekkere kan du for eksempel binde klinkhammer, cdc loop eller ruskeklekker. anbefaler deg å starte med klinkhammer. den er enkel å binde og kanskje den klekkeren jeg bruker mest. Her lønner det seg å bruke en kurvet krok (eks: TMC 2487, TMC212Y, Knapek P) slik at kroppen henger under vann. 

Husk også at ei flue ikke vil flyte like godt i ei bøtte, glass eller liknende. I elv eller vann blir overflatespenningen (rett meg hvis jeg tar feil) annerledes og flua vil flyte bedre . For å få flua til å flyte bedre finnes det mange impregneringer, fett og tørkepulver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bundet noen klinkhammere på tmc 2488. Her måtte jeg vri parachuten litt, slik at den står tiltet fram mot krokøyet, men tror jeg må ha en annen krok som er mere bøy på, selv om jeg er fornøyd med resultatet:)

Har bundet de jeg har i oliven og brunnyanser. Også noen sorte, med peacockherl i thorax. Vet ikke helt hva de skal være for noe, men fant noen bilder på nettet hehe:p sliter litt med å avslutte parachutes... Men fant noe som funket for meg foreløpig. Fester hacklet rundt stammen med noen tighte turns, legger på en liten dråpe superlim, for å å klippe bindetråden... Npr jeg forsøkte å avslutte på vanlig vis, evnt wipfinish rundt parachutestammen, fikk jeg veldig mye hackle som står i alle retninger.... Kunne trengt noen gode tips her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bundet noen klinkhammere på tmc 2488. Her måtte jeg vri parachuten litt, slik at den står tiltet fram mot krokøyet, men tror jeg må ha en annen krok som er mere bøy på, selv om jeg er fornøyd med resultatet:)

Har bundet de jeg har i oliven og brunnyanser. Også noen sorte, med peacockherl i thorax. Vet ikke helt hva de skal være for noe, men fant noen bilder på nettet hehe:p sliter litt med å avslutte parachutes... Men fant noe som funket for meg foreløpig. Fester hacklet rundt stammen med noen tighte turns, legger på en liten dråpe superlim, for å å klippe bindetråden... Npr jeg forsøkte å avslutte på vanlig vis, evnt wipfinish rundt parachutestammen, fikk jeg veldig mye hackle som står i alle retninger.... Kunne trengt noen gode tips her:)

Litt smak og behag dette med kroker. Men TMC 2488 kan fungere godt. spesielt på mindre fluer er denne fin. 

Jeg er ingen ekspert på parachutes, men det er en treningssak. Søk litt rundt på youtube og se noen bindevideoer. kan være noen tips å hente der. Først og fremst bør du forsøke å unngå og binde inn hackle og vinge for langt fram på kroken, slik at du får god plass til å avslutte flua. Forsøk å legge trådsurringene i front under hacklet. Du kan også dra hacklefibrene forsiktig bakover med fingrene samtidig som du legger surringene i front og avslutter flua. Hvis det blir trangt og vanskelig med whipfinish kan du legge 3-4 halvstikk og så forsterke med lakk etterpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døgnfluer er det nok, men det vil variere endel hvor mye det er. I mange vann vil nok mygg og vårfluer være viktigere. I elver derimot er det ofte mye døgnfluer. Ta en kikk her: http://www.fluefiskesiden.no/klekkinger-i-finnmark/

 

De vanligste fargene er en lys olivengrønn farge som er veldig mye brukt til døgnfluer i elv (baetis arter). Flyrite #10 blue wing olive er kanskje mest brukt. #30 March brown er også fin. Veldig lik #10, men uten  grønt i.

#20 Dark tan er en fin farge synes jeg

#40 Caddis pupa green er en fin irrgrønn farge som jeg bruker mye til vårfluer.

#6 Chockoloate brown er mye brukt og er fin til Leptophlebia (myrdøgnfluer) som er vanlige i stille vann i hele landet.

Sort må man jo ha, men sort er sort. Bra til maur og mygg og mye mer.

Rødbrun er en vanlig farge til spente spinnere.

 

linkhammere er gode døgnflueklekkere ja, ellers er det veldigmange fine klekkermønsere der ute. Rune Stokkebekk har skrevet flere gode artikler med fluemønstere og beskrivelser som du vil finne om du leter litt rundt på hovedsidene.

Se litt rundt her: http://www.fluefiskesiden.no/category/artikler/page/8/

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Per Ola her at farger nok ikke er veldig viktig. Har du noen i oliven, noen mørkebrune og noen lysebrune er du godt rusta. Flyritefargene jeg nevnte over er nettopp dette, men superfine har helt tilsvarende farger selvfølgelig, og er vel så bra.Svart er generelt en god farge, men det er ingen helsvarte døgnfluer så vidt jeg vet. Mygg er ofte svarte og f.eks til klinkhammere funker det bra. Det gir veldig bra kontrast mot en lys himmel.

 

Hva gjelder flyteevne er det ofte hackelet som gjør hovedjobben, så dette er noe du må øve mye på. Det ligger mange fine snutter både her inne og rundt på nettet. Jeg mener Rune Stokkebekk har noen fine snutter liggende på sidene her, så det er bare å lete. Metoden din med å lime fast hackelet høres ikke helt optimal ut. Det er ikke så vanskelig når du får øvd litt.

 

Jeg bruker også 2488 til klinkhammere og synes det funker helt utmerket, men det er nok andre kroker som er bedre egnet. 

 

Et tips i farten på en enkel flue som kan være gull å ha er daddy longlegs. Når det blåser har disse det med å havne på vannet og kan være ettertraktet mat. Det finnes mange påkosta varianter med mye detaljer, men jeg har egentlig hatt mest hell med en helt enkel variant med forlenga kropp (polychenille) og et tradisjonelt hackel som jeg klipper litt på undersiden. Dette hackelet vil utgjøre både vinger og bein. Et enkelt mønster som funker bra og kan være skikkelig moro å fiske med.

 

Moonfisher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daddy long legs har jeg laget noen av allerede. Ikke med forlenget kropp da.. Men har bundet de på tmc 100(tror jeg de har), med 4-6 bein, og normalt hakkel. Forsøkte meg på ett par med vinger også. Morsomme fluer. Har lyst å prøve meg på noen med forlenget kropp også. Får bestille noenpolychenille, evnt prøve å lage av deerhair:)

Liker forwåvidt ikke fast hacklet, men bindetråden som jeg har festet hacklet med. Var en youtube video jeg fikk tipset i fra. Men må bare øve meg litt på avsluttinganpå parachute, så sitter det nok snart:) er som sagt inne i en prosess der jeg skal trene og øve meg på forskjellige ting:)

Lurte på å prøve meg på noen døgniser med forlnget kropp også. Polychenille til disse også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye lettere å lage forlenga kropper av chenille enn av hjortehår. Hjort er jo den klassiske måten å gjøre det på, men det er litt vanskelig å få det bra. Chenille er veldig enkelt, holder seg bra og flyter bra.

 

Som sagt før så chenille til døgniser med forlenga kropp også. Med mindre du skal lage de store artene som Danica/Vulgata og Siphlonorus Aestevalis (som du nok finner i dine trakter) er det viktig at du får tak i mikro-polychenille, ellers får du altfor tjukke kropper som ikke blir særlig pent. Om han ikke er tom vil jeg anbefale deg Andre Brun (http://www.thetroutbum.com/) sine cheniller.

 

Du vil nok ha en bratt læringskurve og det er bare å stå på. Det er en flott nerdehobby!

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe må jeg jo gjøre i disse forbanna vintermånedene;)

Ja, læringskurven er bratt, men morsom:) i første omgang skal jeg binde fluer jeg for burk for her i vestfinnmark. Mygg, knott, stankelbein, vårfluer, noen døgnfluer, bibio(må finne en god oppskrift på denne), samt noen klekke av disse variantene etterhvert. Men tror kanskje at klinkhammere i forskjellige farger dekker disse klekkerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe må jeg jo gjøre i disse forbanna vintermånedene;)

Ja, læringskurven er bratt, men morsom:) i første omgang skal jeg binde fluer jeg for burk for her i vestfinnmark. Mygg, knott, stankelbein, vårfluer, noen døgnfluer, bibio(må finne en god oppskrift på denne), samt noen klekke av disse variantene etterhvert. Men tror kanskje at klinkhammere i forskjellige farger dekker disse klekkerne.

 

Klinkhammer i forskjellige størrelser dekker mye av klekkerbehovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...