Gå til innhold

Fjærmygg nå!


BjørnarSkjevdal

Anbefalte innlegg

Fikk i dag tidlig melding fra en kompis på butikksenteret i Orkanger. Dette ligger rett ved Orkla. I dag tidlig vaket det nyydelige myggvak overalt i denne nederste biten av elva. Han syntes dette var litt merkelig. Det har vært ordentlig novemberkaldt 7-8 minus noen dager. Alt er bare rim. Klokka var 07.30 det var ennå skumring.

 

Jeg har mine teorier om hvorfor denne aktiviteten nå. Men overlater til dere andre ? Bare for å få litt diskusjoner. 

 

Det er nemlig så utrolig god stemning innpå siden her nå (dette skal jeg innformere om på fb. jeg ønsker flere tilbake!)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørnar!

I motsetning til kompisen din, syntes ikke jeg dette er så merkelig. Fjærmyggen klekker vel året rundt så lenge det ikke ligger is på vannet? Når det gjelder tidspunktet du nevner har jeg ingen kommentarer. Går som regel rundt i koma, uten å evne å observere og ta til meg inntrykk før klokken er 0800...

MEGET nysgjerrig på dine teorier  <<l

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at vannet som kommer med elva plutselig av en eller annen grunn holder litt høyere temeratur? Og at dette er nok til at fjærmyggen aktiviseres og klekker? Hvis elva er regulert er kanskje vannet som tappes fra bunnen noe varmere enn vannet i de øverste skiktene som vil påvirkes mer av lufttemperaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd fjærmyggklekkinger i kaldt vær flere ganger. De siste par årene har jeg hatt, etter årstiden, hatt brukbart harrfiske i Åsta (ca 6-700m) rundt omkring nå. Det er jo fortsatt noen plussgrader i vannet, så da kan man oppleve dette. Så hvis sola skinner, vinden holder seg unna, temperaturen er rundt null, kan man få veldig fine dager også oppe i fjellet. Men isfritt bør det nok være. ;-)

Var for to år siden på en fototur til Rena med Terje (puristen) litt ute i november. Småkaldt var det, og litt snø på bakken, men vi fant flere fine ørreter som sto og plukket det som kom drivende av fjærmygg.

Det er nok meg mer enn myggen som stoppes av litt minusgrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over seine klekkinger ja. Men dette er nokikke tilfellet så tidlig om morgenen på tida her i Trøndelag. Jeg tror nok det mest sansynlig er slipp av varmere bunnvann fra kraftverket som spiller myggen et puss ja (vannet har snudd nå -4 grader- her). Et annet mulig scenario kan være klekkinger lengre oppe i elva i sola i går, med hjelspekt drivende mygg. Men antar kraftverkvannet er "synderen".

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...