Gå til innhold

Har du endret syn på noe i løpet av 2014?


.JB

Anbefalte innlegg

Forsøker meg på en tråd om hvorvidt du har endret syn på noe i 2014. Tenker da bredt i forhold til fisketeknikk, fluevalg, utstyrsvalg, fiskens adferd, klekkinger m.m.

 

Kort og godt; Har du endret syn på noe og hvorfor?

 

PS! Om noen innlegg sporer fullstendig av, så er jeg rask til å rapportere til moderator og bare så det er sagt så har jeg god track-record på å få folk kastet ut herfra. ;)   

 

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det handlet om man har forandret syn jeg og ikke om hvilke planer man har for 2015. Det finnes vel allerede en tråd for det?

Svaret mitt på spørsmålet i denne tråden er nei.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et meget godt spørsmål JB. (Det betyr at jeg sliter med å svare). Det er klart at jeg har endret syn på noe.. Slik er det hvert år . Jeg bare klarer ikke helt å sette fingeren på .... hva? Ok.. Jeg har endret syn på mothake - uten å mase mere om det her. Jeg har endret syn på laksefiskere ... De er i stand til å begynne å sette ut mye fisk - på generell basis - uten at jeg skal mase mere om det her. Til slutt en selvgod en .....(ikke ment som skryt). Jeg har blitt i stand til å ta digre ( i mine øyne) øtetter med små kulenympher i stryk, når fisken ikke står lagelig til for. Hugg og fråtser i tørrfluer. Der JB.. Der ble det noe.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på god vei til å nedgradere meg selv fra å være håpløs i tilslagsfasen til fullstendig amøbe. Pågående prosess gjennom siste halvdel av 2014.

Har ikke all verdens erfaring på vulgatafiske men jeg har kroket en og annen småfisk i marka de siste åra. Alle disse har riktig nok tatt flua med stor iver og tilhørende plasking, men krokinga har sjeldent vært noe problem. Men så skjedde det i sommer at jeg, i ei stilleflytende elv, fikk en 5-6 sjanser til å sette tilslag før jeg hadde skremt all ørret nord for stadt og dovre. Jeg prøvde raske tilslag, sene tilslag og sånn passe tilslag. Et par forsøk på hver metode. Fiskene var borte og selvtilliten like så. At det går an liksom. Fine flyt, fisken opp og tar, men flua kommer i retur uten et gram med fiskeslo på.

Etter turen ble jeg spurt om ikke fisken bare var oppe og slo til flua, men dette avviste jeg blankt. Så jo klart og tydelig et kjempevanlig vak, intet fancy intet nytt. Hvorfor skulle de gjøre det liksom? Men utover høsten leser jeg flere som sier at fisken er oppe drukner flua under vulgatafiske og en ekkel følelse begynner å bre seg gjennom kroppen. Har dette fenomenet gått meg hus forbi? Var jeg virkelig så oppspilt der jeg sto sammenkrøket på elvebredden at jeg ikke klarte og se det som foregikk rett foran øynene mine? Tok jeg virkelige et slag med sporden, eller et kakk med skallen for å være et tradisjonelt vak? Jeg begynner å tro det nå. Det tok ca 4 mnd men jeg mistenker at jeg må ringe og beklage at jeg avslo teorien som tøys. Håpløst av meg om jeg ikke klarte å sette tilslagene, men om den nye teorien stemmer føler jeg meg om mulig enda dummere!

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, har vel et par saker som jeg i det minste er i ferd med å endre litt syn på . . .

Bla dette med å "blindfiske" i elv. Det var totalt fy-fy i min verden tidligere, og er fortsatt det i mange elver, men det kan være jævlig spennende enkelte steder, også.

På steder man nærmest vet at det må bo stor fisk, bare ved å forsøke å lese elva, kan det være hysterisk spennende å legge ut ei stor vårflue, eller annen høytflytende flue, bare for å sjekke om det skjer noe.

De gangene man får bekreftet mistanken føles det like bra som å lykkes på vakende fisk.

På kola var det så avgjort ikke kjedelig å "blindfiske" på denne måten, men det finnes absolutt elver her til lands hvor man kan lokke opp stor fisk på denne måten, også :-)

En annen ting jeg har fått bekreftet en gang for alle i år er at gummisåler på vadesko er fine greier, helt til man faktisk skal vade !

Det går forsåvidt greit det også, om man utelukkende vader på fin grus, ala hemsil eller andre feminine elver.

Men produsentene kan bruke så flotte ord og beskrivelser av disse gummisålene sine de bare vil; De gir uansett ikke feste på sleipe steiner, enten skoen heter Simms, Patagonia eller Trofast ;-)

Å gå tilbake til filtsåler er ikke tema, da de har enda flere ulemper, så nå blir det gummisåler med studs :-D

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal innrømme, at jeg har hatt og tidvis har et anstrengt forhold til ting som fiskes under vann. Men,.... og jeg hater litt å si det, men jeg har fått litt fot på å fiske imitasjoner av nymfer, under vannflaten på fisk som viser seg, men ikke bryter...

Prøvde det litt i år, og det var ordentlig moro rett og slett. Nytt og spennende....... Og effektivt...

Samme gjelder Buzzere....   

Med andre ord, ikke så 100 % tørrfluefisker lenger..

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vulgatatilslag Emil er en gåte. Jeg har skrevet et "makkverk" og har viet et avsnitt til akkurat det de. Vrient. Ellers artig tråd. Jeg er så utrolig glad for å høre det urte hackek skriver her. Han er tørrfluefisker, vil være det, og kommer til å forbli det. Likevel er han åpen for og iallefall ikke vil han gjøre narr av .... Hilser ffs på å tre ut av konfirmasjonalderen og bli voksen???? Jøss.. vi får se noen cognachelger i desember.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kul tråd.  
mine synsendringer har i år har stortsett vært inna laksefiske.. kanskje ikke så rart heller, da laksefiske fortsatt handler om synsing og tru. I motsetning til ørretfiske. fakta og bekreftelse :D 
Men følgende har jeg fått et anna syn på : faktisk ja : 

1. Stengern guideline bygger er enda råere enn jeg trudde de var.. ( nu er jeg vell inhabil okei, så la det ligge, ikke ta det videre :D

2. Geit i vingen på laksefluer er no doubt veien å gå. ( Før 2014 bandt jeg ikke fluer med geit, utenom sunray shadow. Årsak, myke hår som gir bevegelse er det som vitner mest om liv og fanger fisk, konsekvent tempelhundår ble brukt ). Men midtvinters 2014 stilte vi oss spørsmålet:  Hvorfor binder vi sunray shadow med geit og hvorfor fisker den så bra? Svar, vingen med innslag av geit gir en bevegelse som imitere liv og siluett på en helt anna måte enn det myke tempelhundår gjør. 

3. Du kan få fisken til å frivillig ta flua selv om du faktisk skremmer den og den ser dæ veldig veldig godt. Årsak til endring: en laks som vi tok i en mindre finnmarkselv, vi var på døgn 5 og begynte bli småtrøtt og ferdig med uka.Vi finner en fisk som står 5meter unna oss nede i en dyp grøft i elva, vi skremmer den ned i gropa da vi står å ser rett ned på den, 5 meter fra oss. Vi står som 2 skyskrapere og filmer og hoiier litt, før jeg bare for morro skyld bestemmer meg for å ta et par kast. Jeg husker jeg sier at visst den her fisken tar, så kommer jeg til å være ødelagt som fluefisker. Mine visjoner og teorier om fluefiske og laks ville fått seg en knekk som jeg trur ville omgjort meg til hobbyslukfisker til evig tid.. Men etter 5 kast med ei flue som passerte 1 meter over fisken, setter jeg på en tungsten tube. en liten tanke treffer meg, enn om jeg plasserer en flue nærmest rett på den, fisken står opplagt på en trygg plass, siden vi står rett over den 5 meter unna og den like gjerne kunne svømt over elva.. Visst jeg da angriper den med en flue rett på, så har den 2 muligheter, enten forlate plassen, men da svømme ut i en mindre trygg plassering i elva, eller ta flua. 2 muligheter som sakt. Laksen velger å ta flua på 1 kast.. helt insane opplevelse, og det tar sikkert 10 sek før jeg forstår at den virkelig har tatt flua. Jeg trur ikke på det der og da. men i ettertid enkel logikk såklart som alltid er viktig :D  laksen måtte enten ta flua eller svømme vekk. Den ser oss oppklart, men står på en plass og dybde i elva som gjør at den er trygg for oss og derfor ikke vil forlate plassen til en mere usikker plass. 
noe av det råeste og kuleste fiskeopplevelsen min evver og ga meg helt klart et nytt syn på fiske. selv om jeg heldigvis ikke ble ødelagt og skal fortsatt prøve å skremme minst mulig fisk i fremtiden. Da det fortsatt i min verden er suksess faktor n.1 still :D

Endret av ØrjanK
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Trodde du hadde en bankersflue til alt Tom? Å minimalisere fra det blir vel vanskelig?

 

Ellers så har jeg endret syn på det å være sponset. Har alltid tenkt at det er pes og tull, men det er dritdigg å få alt utstyr gratis og bli invitert med på turer til steder man ikke trodde fantes med ørret av uvirkelige dimensjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

PS! Om noen innlegg sporer fullstendig av, så er jeg rask til å rapportere til moderator og bare så det er sagt så har jeg god track-record på å få folk kastet ut herfra. ;)   

 

I og med at jeg fremdeles er her oppfatter jeg recorden å være så som så.  Så vil du sikkert svare at jeg har en overdreven oppfatning av hvor interessant Lillevann er.

 

Nok om det.

 

Jeg skal bruke lengre tid ved de enkelte vann.  Jeg synes jeg drar for mye fra vann til vann, for å sjekke om det er liv.  Fremover skal jeg i større grad plukke ut enkelte vann som jeg bruker hele dagen ved.  Lære mer om døgnfaser, og være på hugget når det skjer noe.  Gjerne ligge i hengekøya med tarpen over og bare speide.  Lære.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endret syn på enkelte profilerte "guruer", og det desverre ikke til bedre. Å slå seg frem på andres erfaring og kunnskap skinner til slutt i mellom.

Men jeg har også endret syn på profiler som fremstår mye mer reflektert enn jeg trodd og som er mye hyggeligere enn mitt førsteinntrykk.

Jeg har også endret litt syn på fiskeregler og tilrettelegging som noen ganger får katastrofale følger selv om hensikten er god.

Ellers har mitt syn på oppdrettsnæringen endret seg fra ille til enda værre.

Har også endret syn. Ja synet altså. Fikk dårligere syn og måtte begynne med briller som en bivirkning av annen sykdom i fjor. Men nå har jeg kastet brillene og synet er igjen helt perfekt. Jeg binder på en #24 om jeg vil, og binder nå fluer uten briller. Ja til og med #32 med parachute hackel har jeg bundet uten hjelpemidler. Det må vel være å endre syn.

Kjellemann

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 - Rotasjonsstikker er noe tull (For meg i alle fall) 

2 - Når man ikke har tid til å fiske trenger man mindre utstyr (erkjennlese fra småbarnspappa)

3 - Enkelte profilerte fluefiskere som man tror man kjenner har vanskelig for å gjøre opp for seg 

4 - Det er fortsatt håp for FFS

5 - Det er vanskelig å minimere når man har fått eget gutterom og bindestikka kan stå fremme

6 - Bob Wyatt bør leses av flere

7 - Ellers er synet stabilt på minus 6,5

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Skal aldri mere undervurdere multiklekkere

2. Lokalbefolkning er som japanere. Nei er ja og "itte spessielt bra vattn" = "spessielt bra vatn"

3. Long belly. Long belly og bare long belly

4. Mine knytegenskaper suger. I år, som i fjor, som året før, avslutter jeg sesongen med å miste (for meg) en rekordørret pga elendig utført knute. Må lære meg å knyte både sko og fluer

5. Det er mulig å flykte fra køen i Rena. Du må bare vite hvor

6. 21 dager i telt er fullt mulig selv for en som nærmer seg 45

7. Sør-Trøndelag kan by på fabelaktige fiskeopplevelser

8. Timing is everything

9. Det er håp for riflestrøm likevel. Know your fly!

10. Komme meg ut av tørketrommelen. Fem nye elver hvert år fra nå! #TenRiversTrip

Endret av Rakkenes
  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...