Gå til innhold

Har du endret syn på noe i løpet av 2014?


.JB

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet ut at jeg er jæskla god til å fiske med flue, og ikke minst binde fluer :) Jeg har i år prøvd å ikke stresse så forferdelig, og det har gitt uttelling. Fisk på hver tur (ikke hver dag, men hver tur i alle fall), og antall kilosfisk har økt betraktelig. Og, seriøst, jeg tror det kommer av at jeg ikke anser meg selv for å være heeelt nybegynner lengre. Æ har trua !

 

Eirik

Endret av MrHunk
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har etter et nytt godt fiskeår, med tilbakevending til konkurransegjengen ved 2 anledninger lært at det miljøet, den pulsen hadde jeg virkelig savnet:-)

 

Har lært at det er på Finnmarksvidden jeg drømmer, etter å ha tatt turen opp igjen dit for første gang på 12 år.

 

Har lært at "det enkle er oftest det beste"- back to basic...med noe attåt kan berike mitt fluefiske

 

Og ikke så hyggelig; har endret syn på en bestemt person.

 

2014 har vært en berg og dalbane for meg- og mange utrolig flotte opplevelser med og uten fiskestang i hånden.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det jo være da at,om man endrer syn på noe i -14,kanskje passer inn i Bjørnars eminente tråd for -15. :-*

Første tanken var jo : Nei,fisker jo med alt,så da er det jo ikke noe å endre på.

"Alt" har i liten grad innbefattet streamerfiske...eller,streamerfiske hører hjemme i sjøen,og nesten ikke der engang siden det fiskes masse med reker/lopper.

Bankers-streameren min har i det store ligget ubrukt i boksen.Har gitt bort noen(med godt resultat,heldigvis),men ellers lite brukt.

Islandstur i juni,stri elv,vanskelig med nymfe,ikke et vak.Da kom streamerne fram.Eller zonkerne,disse livlige storfiskefangerne.

Ble såpass fascinert  av livligheten/fiskeligheten/fiskelikheten hos disse,så jeg har ved passende anledninger tatt de fram og testet.

 

Joda,har nok endret syn.Kommer fortsatt til å bruke "insektmat" som mitt dagligfiske,men ved passende forhold,kommer nok zonkerne  fram,av og til.

 

Streamerfiske kan faktisk være såpass rock'n roll at det er verdt det. O0

 

Ser også ut som jeg har endret litt syn på FFS,og kommer nok til å være litt mer aktiv en jeg har vært på en stund....litt. ;)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endret syn på nåleknute etter flere år med løkker. Lei av irritasjon og banning når løkkene må gjetes mellom stangringene, spesielt ille i sjøen der det er mye kasting.

 

Med tie knot tool byttes fortom like fort som med løkker. Angrer og fatter ikke hvorfor jeg har tviholdt på løkker i så lang tid, slipper leddet som oppstår i løkke-til-løkke også.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endret syn på en hel del...

-Man skal ikke undervurdere månefasen...

-Å SE på vakende Ørret er som regel enda mer tilfredstillelse enn å fange den. Misforstå meg rett. Det er vanvittig artig å fange ørret, men den følelsen av å finne en vakende ørret, rigge seg til med en kaffekopp eller en klunk og bare sitte å se på den en stund... legge en strategi og komme seg i posisjon... derfra er det ikke samme følelsen lenger... kanskje bortsett fra "taket".

-Real Turmat ER virkelig noe skvip

-Elva jeg aldri har sett en eneste fluefisker i, inneholdt visst fluefiskere allikevel... fra å være #1 på Østlandet ble dette bortprioritert, etter at det poppa opp simms-capser som kviser i ei fjortispanne..

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom frem til en elv i år. Kvelden og alt tydet på at det hadde klekket bra den dagen. Masse spinnere i lufta, noen på vannet. Neste dag ble fisket delvis ødelagt av vind, men først og fremst av sparsomme klekkinger. Fiskedag 2 blåste det friskt, men klekket ålreit og vi fikk ørret tross at kastinga var helt på trynet i vinden (kastet med høyrearm over venstre skulder). Men så endelig; en helt perfekt dag, klekket to arter døgnfluer, duskregn, sol og vinstille. Vaket ikke ørret. Bare en og annen sik. Hva jeg endret syn på? At vær og klekkinger bare er to faktorer blant langt flere. Elva hadde også perfekt temperatur. Hva som ikke stemte den dagen er en gåte. Månen, Tor Arne. Månen? Må vi følge med på den (igjen) også?

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom frem til en elv i år. Kvelden og alt tydet på at det hadde klekket bra den dagen. Masse spinnere i lufta, noen på vannet. Neste dag ble fisket delvis ødelagt av vind, men først og fremst av sparsomme klekkinger. Fiskedag 2 blåste det friskt, men klekket ålreit og vi fikk ørret tross at kastinga var helt på trynet i vinden (kastet med høyrearm over venstre skulder). Men så endelig; en helt perfekt dag, klekket to arter døgnfluer, duskregn, sol og vinstille. Vaket ikke ørret. Bare en og annen sik. Hva jeg endret syn på? At vær og klekkinger bare er to faktorer blant langt flere. Elva hadde også perfekt temperatur. Hva som ikke stemte den dagen er en gåte. Månen, Tor Arne. Månen? Må vi følge med på den (igjen) også?

Jeg møtte en marinbiolog som hevdet at man i hovedsak kan gi blaffen i månefaser, men ikke vindretning og lufttrykk. Raske endringer i lufttrykk og nordavind fører visstnok til at fisken får trøbbel med flyteblæra og spiser ikke i samme grad (vertigo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, og værdrag og lufttrykk følger ofte månefasen... det har iallefall stemt temmelig greit de siste 2 sesongene der jeg har drevet..

Spennede... Fortell!

Kjenner en ivrig, systematisk anlagt isfisker som mener månefasene har innvirkning på bettet. Han har ganske mye statistikk på dette, og mener at skikkelig fiskebett på isen (sånt bett som gjør at stor røye og ørret i fjellvann angriper det meste, og tar på f.eks balansepilk, noe den etter min begrensede isfiskeerfaring svært sjelden gjør) veldig ofte kommer rett før og etter fullmåne. 

Endret av Håvard Stubø
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennede... Fortell!

Kjenner en ivrig, systematisk anlagt isfisker som mener månefasene har innvirkning på bettet. Han har ganske mye statistikk på dette, og mener at skikkelig fiskebett på isen (sånt bett som gjør at stor røye og ørret i fjellvann angriper det meste, og tar på f.eks balansepilk, noe den etter min begrensede isfiskeerfaring svært sjelden gjør) veldig ofte kommer rett før og etter fullmåne. 

He,he...

Jeg husker fremdeles Casio fiskeklokka.Jeg ble mobbet mye for at jeg gikk rundt med den.

Den tok også utgangspunkt i månefaser.

Det noe litt eiendommelige var at jeg og en fiskekompis,som begge hadde disse klokkene prøvde

å se om det hadde noe for seg,og vi syntes at det alltid vaket mer når klokka viste den beste bettperioden.

Tilfeldigheter?

 

Tom.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#3 line på #5 stang. Ble det da feil stang lå i "røret". Ble en bra dag.

Konklusjonen burde bli: #3 stenger er overflødig. Kanskje litt "femi" /for pingler? Men fortsatt litt igjen av 2014........................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positivt: at det finnes bra fiskevann i nærmiljøet. Men at Finnmark "ruler".
Negativt: at selv ivrige fluefiskere kan være egoistiske kakkere, selv i den lille drømmeelva med svak bestand av stor fisk. Man kan ikke være forsiktig nok med å dele!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endret syn på hva som er den beste måten å organisere stæsjet mitt på....mange ganger! Chestpack? Chestpack og hippack? Kun hippack? Chestpack, hippack og ryggsekk? VEST??? Faen tute meg er det ikke noe som heter SLING også!! At jeg ikke bare kan vokse opp og bli en moden fluefisker som er trygg på seg selv :(

 

Ellers har jeg fullstendig endret syn på hva som er et fornuftig tilslag...der har jeg helt mistet evnen.

 

Jeg har også endret syn på hvor mange stenger jeg trenger, men det er nok bare midlertidig.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns andra spöprodusenter än Sage som gör bra saker inom områden jag bara fiskat Sage.

Det finns Wulff linor som inte hänger fast i spöt tills man fått ut den J...la klumpen.

Laxfiske är för dom med mer tålamod än mig. Kan hända jag ändrar uppfattning om det igen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...