Gå til innhold

Bøker gjennom ein lang vinter


jak

Anbefalte innlegg

Hends har gitt ut en bok som heter "Fly Fishing and Fly Tying II". Den ga meg mye inspirasjon til nymfefiske og fluebinding. Den har masse flotte fotografier og illustrasjoner. Det følger med en dvd også.

 

Ellers likte jeg veldig godt Fluehue - en antologi av Lars Lenth. Her er en rekke gullkorn samlet i en bok og egner seg godt til vinterkveldene.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom Skyrud - Nymfefiske

Fin bok om teknikker og presentasjoner.

 

Bra bok, står i hylla. Den eg derimot ikkje får fatt i er Skyrud si bok Favorittfluer, så er det nokon som har ei til salgs, gje ein lyd :-)

Endret av jak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig Flyfishing the high contry av Gierach? Finn ingen bok med den tittelen du viser til.

 

Sorry, Fly fishing the Mountain Lakes, heter den. Av LaFontaine.

Denne skrev han en del år etter The Dry Fly og Caddisflies.

 

Forøvrig er Gierach-boka du nevner også veldig god <<l 

Endret av AndréB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler

 

Vincent Marinaro, A modern dryfly code eller In the ring of the rise, Mike Lawson, Springcreeks eller bibelen (er vel obligatorisk) Swisher/Richards, Selective trout.

 

Hvis du rett og slett vil lese en knakende god som ikke er fagstoff, Norman Maclean. The river runs through it. 

Endret av Jon-Erlend
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kunne lista med anbefalinger blitt lang da jeg alltid har ei bok eller tre på nattbordet med gode historier fra fiskerliv og opplevelser. I fluebinderbua er det mengder med fagstoff om fluebinding, stangbygging og fisketeknikker.

 

Jeg regner med at Pål Krogvold sine bøker er godt kjent uten noen nærmere presentasjon og boka til Staffan, Kun et kast til får deg til å dra på smilebåndet selv om den også gir lærerik informasjon.

 

Gary La Fontaines bøker og i særdeleshet Caddisflies er en murstein av ei bok med mye informasjon og kunnskap samlet mellom to permer.

 

Fluefiske i Skogens Stille vann av Alf Rønneberg er en flott bok som fletter sammen kunnskap og god historiefortelling.

Flugfiske i Fjällen av Lars Åke Olsson  er i samme kategori som ovenstående.

 

Ellers er jo bøkene til Preben Torp Jacobsen fantastiske selv om de er skrevet for flere tiår siden. Men er stort sett bare å skaffe gjennom antikvariat i dag.

 

Om det bare er fengende historier er bøkene til Torbjørn Tufte fine, for eksempel Fanteliv med Fiskestang

Også en liten personlig favoritt som får frem smilet med sine gode fiskeskrøner/fortellinger.  Stor Fisk Men Mest Smått  av Rom & Rom

 

Lista bærer kanskje preg av at jeg har holdt på noen år men.

 

Kjellemann

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bob Wyatt - What Trout Want: The Educated Trout and Other Myths

 

Forenkling på sitt beste...

 

http://www.amazon.com/What-Trout-Want-Educated-Other/dp/081171179X/ref=la_B00DXM3N0G_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1413791488&sr=1-1

Ser at denne blir referert til i noen tråder, og er det en bok som avliver myter og utfordrer "sannheter" så er det spennende. Vi trenger litt nye tanker i miljøet skal vi ha noe å diskutere. :-) 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bob Wyatt har fått alt for liten oppmerksomhet her til lands. Anbefaler denne boken på det sterkeste. Han har lenge vært fast skribent i engelske Flyfishing&Flytying, og har mange teorier som gir en enklere tilnærming til fluefiske med imitasjoner ( for de som ønsker det ).

Ellers anbefaler jeg samtlige bøker av John Gierach, bøkene Ørretboms og Sex død og fluefiske er oversatt til norsk av Lars Lenth.

Gard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at denne blir referert til i noen tråder, og er det en bok som avliver myter og utfordrer "sannheter" så er det spennende. Vi trenger litt nye tanker i miljøet skal vi ha noe å diskutere. :-) 

 

Ja den boka er god, men den er likevel ekstrem i sin tilnærming og forkastelse av Selective Trout. Fra grøft til grøft, tror jeg man godt kan hevde. Men for de som evner å stole på sine egne erfaringer er det en god bok. Man burde egentlig lese begge bøkene, side om side.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wyat har vært nevnt mange ganger, anbefaler begge bøkene hans varmt ;-) (og jeg er uenig i at hans synspunkter er "ekstreme", vil heller si at de er velfunderte).

På "fakta" siden vil jeg også trekke frem LaFontains "The Dry Fly" som en favoritt. Og Gary Borgers "Fluepresentasjon" og "Fluer for ørret".

Grunde

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi er igang 8)

 

På den litt mer skjønnlitterære siden så er alt av John Gierach, min absolutte favoritthistorie er i "Even Brook Trout get the Blues" ;-)  http://goo.gl/DgQUtC

 

Liker også denne Robert Hughes "A jerk on one end": http://goo.gl/rGW9F2

 

På Norsk så er gode gamle Hans Lidman, Torbjørn Tufte og ikke minst Peder W. Cappelens "Alene med vidda" og "Vidda på ny" sikre vinnere (må nok på biblioteket, antikvariater eller brukt på nettet for å finne disse).

 

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Grunde nevner, Torbjørn Tufte. Masse bra historier fra en svunnen tid, men likevel masse tips mellom linjene.

Even Rise, god forteller og mye snacks fra finnmark og nz

Ingrid Bjørnov -Lakse-Enka. Morsom bok sett fra den andre siden....

Per Tørmoen - Fri mann. Kanskje den beste fiskeboka jeg har lest, skulle gjerne ha vært på tur med han en gang. Desverre fikk han bare gitt ut en bok

Så litt intern fra gamle dager, bøkene til Erland fjell

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Tørmoen's "Fri mann" er knallbra, ja.

Er vel han som er forfatter av "Vakringens Brorskap" også, om jeg ikke husker feil, så da rakk han to veldig gode bøker, før han gikk bort så alt for tidlig.

Liker også veldig godt Thorbjørn Tufte og Even Rises bøker.

Lars Lenth's "Flyt" er jo fantastisk underholdning, samt alt av John Gierach.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...