Gå til innhold

Sjøørretfiske i mørket


Tony Pedersen

Anbefalte innlegg

Hva er deres erfaringer med fiske i mørket etter sjøørret i saltvann, fra gammelt av så har jo dette vært det aller beste. Men jeg må si at jeg får mest fisk på dagen. Hva har dere andre for taktikk, liner og fluer? Fisker dere samme stedene som på dagen?

 

Jeg opplever svært ofte både skumring og lysning, å kaste på vakende fisk uten at de vil ta. De legger ingen interesse i fluene mine heller. Jeg har like bra fiske i mørket, sommer som vinter. Har vel fått mest på vinteren. Får mer fisk om jeg drar ut når det har vært mørkt noen timer. Men føler at dette er et fiske jeg må lære meg mer om. Da jeg har ubegrenset med fisketid på den mørkeste tiden av døgnet ;)

 

Får som sagt litt fisk i mørket, har fått på både flyt og synk. Men aldri like mye som på dagen..

 

Vri hodet litt da og kom med velmenende tips og teorier ;)

 

// Tony

Endret av Tony Pedersen
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra tema! Jeg kan ikke komme med noen konklusjon eller noe svar som har universell gyldighet på dette området. Jeg har de siste 15-20 årene fisket ca like mye natt som dag, i hvert fall i sommerhalvåret. Nå de siste 4-5 årene har det nok blitt mer slik at jeg fisker SØ når jeg får tid, litt uavhengig av om det er dag eller natt. Før har jeg nok tenkt slik at det er nattfiske som virkelig smeller, men det har jeg helt gått bort fra. Dette gjelder også SØ fiske i elv (!).

  

Så nei, ingen entydige konklusjoner. Fisker stort sett med samme utstyr på dag og natt, med unntak av at jeg kanskje oftere setter på en flyteline på natta (samt litt oftere benytter mørke/ sorte fluer a la Woolly Bugger). Jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg av og til benytter flyteline om natta og tviler på at jeg får noe særlig mer eller mindre SØ av den grunn, der jeg fisker i hvert fall. Sikkert bare en inngrodd/ gammel vane som fint kan skrotes.

Endret av Øyvind Jensen
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begrenset erfaring med å fiske om natten. Det lille jeg har gjort meg erfaringer om er at slow int. og en lett fortynget flue fungerer, og den jeg har hatt mest hell med er min egen variant av grå frede, bundet med hele små maraboulignende fjær, og innerste dunet surret som kroppshackle. et lite kulehode sånn at flua så vidt dukker i inntrekksstopp. korte rykkvise trekk med markert trekk og stopp og varierende pauser. Ellers har jeg følelsen av at man må treffe sted, virker som fisken går mer samlet i mørket, eller om det er litt mer begrenset antall steder (?)

Er ikke veldig ofte jeg fisker i mørket da jeg foretrekker å se hva jeg driver med, men har hatt noen vanvittige takes rett foran bena mine i mørket. grov fisk!

Ikke mye nytt og nyttig jeg kommer med her, men Toggi og Marbakken hadde en del gode innlegg om nattfiske, spesielt om vinteren i denne tråden. var bare det å finne tilbake til de...

 

En ting jeg merker meg som kanskje er litt rart, er at jeg aldri har fått fisk på svart flue om natten. grå derimot...

 

Mvh Truls

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har lest hele tråden, og skrev en del selv i nevnte tidspunkt, var også aktiv i mørket da Toggi hold på. Og snakket en del med han om det :)

Men det var ingen av oss som akkurat "knekket noen koder", det ble noen fisk og det gjør det fortsatt.

Saken er at jeg ikke får like mye fisk på natten som om dagen, det er heller ikke like konsekvent. Får som regel noen fisk når jeg er ute, men på natten er det slett ikke sikkert. Jeg har flere ganger kommet tilbake på natten etter å fisket samme sted på dagen. De gangene jeg har gjort det, så fisken vært på plass, men fisket heller dårlig. Da har natten reddet meg en del ganger. 

 

Jeg har selvfølgelig gjort dette lenge, men ville ikke si så mye om mine erfaringer, da jeg først vil høre andre sine, om dere skjønner. 

Finner nattfiske svært spennende og liker aller best å gjøre det alene, da er det ingenting som forstyrrer.

Jeg har ofte svært god tro når jeg drar ut og i timene før, men den forsvinner ganske raskt om det ikke skjer noe. Mulig det hele bare er psykologisk :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er merkelig egentlig hvor mye i fisket som jeg tror er psykologisk. Går man litt lei, og er litt mentalt ferdig for dagen, og ikke har helt trua, så får man heller ikke fisk. Så det du sier er nok lurt, å ikke fiske seg mett om man kan kalle det det.

Jeg har lite erfaring fra nattefiske, og det lille jeg har skrevet er det lille jeg har merket meg. Ikke sikkert det er riktig, for det er et begrenset med erfaringsgrunnlag. Men dette er noe jeg kunne tenkt meg å lære mer om. Kan tenke meg det kan være rått og trave ute på noen øyer og skjær i bølgeskvulp på jakt.

Er noen fine grunner ute i dine jaktmarker jeg vet det er tatt fin ørret på om natten. Men det er mange år siden jeg har vært oppdatert på de områdene.

Fort gjort å miste trua i mørket, og blir det noen knotete knuter og sånt, så er det fort gjort å gå lei og gi opp.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personling har jeg fått en del fisk i den magiske timen så har det dabbet av utover natten.Har også fått en del fisk i grålysningen men det blir vell det samme som skumringen.Leser jo stadig at folk er ute på natta men får dem egentlig så mye mere fisk.personlig trur jeg ikke det men kan alle dem som hevder det virkelig ta så feil?Eller bommer jeg bare helt på fluevalga siden jeg ikke har hell med det

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

de gangene jeg har fisket (litt) i mørket har jeg fått fisk på tan flue og gjerne mellomstor reke, byttet til svart uten hell og lagt om til reke igjen og fått fisk. det er ikke mye nattfiske jeg har drevet med men de gangene jeg har fisket så har det ikke vært grumsete i vannet med tanke på tan fargen på flua! brukt int snøre men tror kan fungere like bra med flyt da det gjelder å fiske i grunne områder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan si litt om mine erfaringer :)

 

Tar det litt i stikkordsform..

 

*best fiske noen timer etter det har blitt mørkt, og natten igjennom.

*vindstille, lettere å høre eller se fisk da.

*flytende eller int line, litt etter fiskeplass.

*strøm er viktig for jaktende fisk.

*fisk steder hvor fisken blir konsentrert, eks trange sund, odder, eller steder man har sett mye fisk på dagtid.

*den fluen jeg har fått mest på er sort alive børsteorm, det er en børstemark på ca 12 cm.

*fisk svært saakte og jevn, ikke så viktig på sommeren.

*klart vann er viktig.

*om det er mye vak, så kan en peacock loppe ca 2,5-3 cm være svært bra.

* stripefluer også, brukt en egen variant av muddler med celleplast.

*ikke vad!

*bruk 20 min på å studere plassen litt før fisket starter.

*ett lite bål er deilig, men da sliter man med nattsynet en stund.

*jeg får mest fisk når jeg fisker alene.

*men som regel så blir det heller dårlig med fisk.

 

Noen av mine spede erfaringer, jeg kunne godt tenkt meg å lære mer, og kunne ha like bra uttelling natt som dag.

Men jeg finner ikke noen rød tråd i dette nattfisket, det meste virker å bero på flaks og det liker jeg ikke.

 

Er det noen som konsekvent fisker mer natt enn dag??

I så fall, hvordan og hvorfor :)

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Tony! jeg gjør det... men fisker da gjerne fra 03-04 tiden og utover i lysere perioder og 04-05 i mørkere perioder. Så det er vel på kanten til å kvalifisere til nattfiske, heller tidlig morgenfiske  mmmoose .

 

Opplever fisket best i overgangen fra mørket/ lys - en god stund før soloppgang, blir en vanvittig aktivitet i sjøen på denne tiden - spesielt byttedyrene blir travle og er mye på farta før det stilner/normaliserer seg etter en til to timer med lys på. Generelt opplever jeg at fisken går veldig tett på land i denne perioden og at ofte større fisk er å finne tettere på i større antall.

 

Jeg ser denne tiden som primærtiden året rundt for mitt fiske - resten av dagen er litt mer "fyllkalk" da jeg sjeldent er "mett" etter natt/morgenfikset. Klart man har godt fiske da også, spesielt på vinteren, men jeg opplever det ikke i nærheten av så godt som i de mørkere timer resten av året.

 

Jeg er ikke noe glad i å fiske store sorte zonkere ol. i mørket, selv om de har en bedre silhuett. Holder meg til samme fluer jeg fisker med på dagen - men ofte med inslag av mørkere/kontrast vennlige farger.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine tips Frode :)

 

Men fisker du samme stedene som om dagen, eller har du egen nattplasser?

Hva er dine tanker om valg av fiskested, jeg ser potensialet i nattfisket men får det bare ikke til å funke helt som etter forventningene..

 

Da bruker du samme størrelse på fluene også, og samme inntrekk?

Du fisker ikke raskere eller saktere for den saks skyld?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker på spesielle typer plasser på natten - jeg foretrekker områder med mye stener kombinert tangklaser/skog. finnes det "flekker med sand/ badekar" mellom så er det virkelig gull!

 

Har ingenting til å støtte teorien min med utover hva jeg opplever. Men for meg ser ut til at en del byttedyr trekker ut av "trygge områder" mellom stener/ tang om det så bare er et par meter når lyset kryper på i skumringen. Samt det kan virke som større byttedyr som er på en større vandring trekker avgårde til mer skjermede plasser i samme perioden, så det er en del "blandet" trafikk... det oppleves som ganske "myldrene" i denne tiden.

 

Har man stått på en brygge med sterk lommelykt å lyst ned i vannet, så er det ganske utrolig hvor mye liv som samler seg i og rundt lyset fra lykta. Mener det er en lignende effekt da det går fra stupmørket til grå-lysning. At det rett og slett er den markante endringen som driver denne vandringen/ aktiviteten.

 

Fisker samme variasjoner av intrekk som på dagtid - men ofte er det raske intrekk som får det til å løsne. Størrelser er stort sett det samme - men eksperimenterer en del på farger.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I'm back :)

 

Ja da ser jeg hva du mener Frode, har mange slike plasser!

Må vel bare gi dette fisket mer tid kanskje..

Jeg liker det og det er svært spennende, om det bare skjer noe og det gjør det som regel ikke.. :)

 

Har en plass jeg ikke har fisket i mørket enda, men det er fisk der nå. Så da ligger det vel duket for en tur i mørket dit. 

Har du noen formening om det nattfisket jeg synes er best, fra kl 22 og utover?

 

Jeg opplever ofte at det er ok med liv i skumringen, uten av man får noe særlig. Aktiviteten avtar med en gang det er blitt mørkt. Men etter kanskje 3-4 timer så blir det liv igjen. 

Sommerstid så er ofte skumring, natt og lysning like bra.

 

Jeg blir bare ikke helt klok på dette mørke fisket :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe sant det Tony... 45min i mørket føles som tre timer i dagslys :-p For meg så er det overgangene noen timer etter lys har gått till mørkt og noen timer før mørkt går til lys som er best.

Har prøvd å døgne også (vet ikke om du husker natt-prosjektet mitt noen år tilbake, skulle skrive en artikkel om det, men det kokte bort.) ... Men har ikke hatt noe nevneverdig bra fiske midt på natten. De gangene jeg har lyktes har vært i sterkt strømmende vann og gjerne rundt brokarr, moloer ol.

Fisker jeg i stupmørket, hjelper det litt på motivasjon/ sikt å fiske mot bebyggelse/ vei lys. Da ser man noe av snøret og man slipper å bruke hodelykt til alle operasjoner man foretar seg :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo husker de nattgreie dine ;) Hadde også en periode, men det blir lett til at man gir opp, eller hva man skal si..

 

Jeg føler at strøm er viktig, men det gjelder alt sjøørretfiske.

Har lyktes en del ganger i mørket, men det har vært i den kaldeste perioden av sesongen, foruten noen ganger med 20 talls fisk om sommeren. Men det har vært på en plass du nevnte lengre opp ;)

 

Er det kun tro, psyke og tålmodighet det står på da??

 

Nå på vinteren så stikker jeg ut rundt kl 21 og holder på til kl 02 eller noe sånt.

Det er en grei nattøkt, eller hva man ville kalle det :)

 

Føler du at flo og fjære har mye å si? Noen preferanser der?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er innafor den Tony! Er nok mye psyke - men også manko på mobilitet. Normalt beveger man seg MYE iløpet av en times økt. I mørket er man gjerne låst til et mindre område - er ihvertfall min erfaring.

 

Interessant spm. ang flo/fjære - har sjekket statestikken min på turer om natten, og det ser ut til at fiske i fjære eller et lite sykke unna flo har vært best på mine turer... hmm har jeg faktisk ikke tenkt på. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger dere på det dere sier og sitter og nikker gjenkjennende. Spesielt Frode S. sitt poeng med mobilitet eller mangel på sådan, tror jeg har direkte innvirkning på mitt fiske når det er helt mørkt. Samtidig har jeg følelsen av at ethvert steg på rullestein eller i vannet høres ekstremt støyende ut når det er mørkt og stille ellers. Noe som nok medfører at man tar veldig mye forholdsregler og reduserer mobilitet/ bevegelse.

Enkelte mørke netter er fisken der og er villig til å jakte, andre ganger er den der men helt uvillig til å ta flua. Andre ganger er den sikkert helt andre steder... Strøm er viktig som regel men har også hatt veldig godt fiske på helt lavvann. Sjelden eller kanskje aldri på full flo der jeg har fisket. Er nok like klok eller uklok som før men håper å dra lærdom og/ eller inspirasjon fra denne tråden :-)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da har vi kommet til en liten konklusjon, fjære sjø på natten?

Da er vi litt lengre på vei..

Kan stemme på den jeg :)

Timene inn mot, under og etter fjære sjø om natten har i hvert fall funket bra for meg og da jeg har hatt mest tro på bra forhold. Hvis ikke hukommelsen svikter meg helt har jeg inntrykk av at det ofte kommer inn mye annen fisk (lyr, sei, torsk og annen småfisk) på grunnere vann om natten når det går mot flo. Godt mulig SØ følger dette mønsteret også - vil nesten tro det - men har vel erfart at det blir mye annen fisk som går på flua først og "kommer i veien", om det er lov til å si det.   

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjære ja!

For da har fisken mindre standplasser og trekker ikke opp på grunnene og overalt. De blir mer konsentrerte der vi føler mest for å slenge ut fluene ;)

 

Dette er jeg helt enig i. Det gjelder i Oslofjorden og det gjelder dobbelt jo lengre nord man kommer, pga større forskjell på flo og fjære. Og det gjelder både på dagen og på natta.

Mine erfaringer fra nattfiske er ikke allverdens lengre. For 10 år siden fisket jeg imidlertid mye når det var mørkt. Etter min mening er hovedfordelen med nattfiske at fisken ikke ser fiskeren og videre at ørreten oftere er i jakt modus, innenfor kastehold, når det er mørkt.

I helt indre Oslofjord er det et knippe erfarne sjøørretfiskere som utfisker de fleste andre om vinteren. De fisker om natta og fisken har særlig brisling/sild/småfisk i magen.

:) :)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...