Gå til innhold

Bransjetilknytning?


-Lars-

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om reglene er endret på nye ffs, men tidligere var det vel slik at om man hadde noen form for bransjetilknytning så skulle man opplyse om dette. Ihvertfall der man uttaler seg om fiskeutstyr.

Usikker på om denne regelen har noe for seg, for ønsker man å reklamere/forsvare egne produkter kan det løses på mange finurlige måter, som er vanskelig å holde oversikt over.

Slik det er i dag ser jeg knapt noen som opplyser at de har noen form for tilknytning til produktene de skriver om, noe som nok stemmer dårlig med virkeligheten.

Det ser unektelig litt kleint ut når noen skriver episke hyllester til ei fluestang, eller går i real forsvarsposisjon om noen kommer med kritikk av et produkt, all den tid man utgir seg for å være helt uten tilknytning til merket.

Jeg har sett flere ganger at fiskeutstyr jeg stortrives med betegnes som nærmest uegnet av andre, men det kunne da aldri falle meg inn å bli provosert av noe slikt!

Ikke faller det seg naturlig å skrive lange utredninger om hvor fortreffelig den nye fluestanga mi er heller [emoji1]

Jeg kan ikke skjønne hva man har å tape på å opplyse om sin tilknytning til det produktet man skriver om, enten man er i et Team, lever av å selge det, har fått gratis utstyr for å skrive pent om det, eller rett og slett gjør noen man kjenner i bransjen en "tjeneste".

Alt ser bedre ut enn at en "vanlig fluefisker" viser et voldsomt engasjement i ei fluestang, eller annet fiskeutstyr.

De som lar seg påvirke til å kjøpe produkter som det reklameres anonymt for her inne, vil nok kjøpe om den som skriver hyllesten er ærlig og opplyser om sin tilknytning til produktet, også.

  • Lik 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bransjetilknytning burde noteres i signaturen.

 

enkelt og greit pga man må kunne stå for det man sier og hvem man promoterer uannsett om det være seg att man er fotograf for en distributør eller sponset fisker med gode rabatter på utstyr og evt avtale om x antall positive tråder/poster om produktet pr uke/mnd/år 

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retninglinjene er ganske klare angående brukerkontoer som er tilknyttet bedrifter/organisasjoner.

Hvis det viser seg at noen har brutt retningslinjene så blir det nok tatt tak i.

 

 

5. Bedrifter, ansatte og reklamering

  • Det er tillatt for næringsvirksomhet og organisasjoner å ha en offisiell brukerkonto som benyttes til å svare på spørsmål eller påstander som blir fremmet, såfremt de ikke er forbudte etter norsk lov eller strider med forumets retningslinjer. Det foreligger spesifikke regler for en slik konto:
  • Den kan benyttes av flere personer innenfor virksomheten.
  • Brukernavnet skal tilsvare virksomhetens navn.
  • Kontoen kan kun benyttes til å delta i diskusjoner som omfatter virksomheten eller tema relatert til virksomheten.
  • Brukerkontoen skal ikke benyttes til å poste reklame eller nyheter om egne tjenester, med mindre det er svar på spørsmål fra andre brukere. Det skal kun svares på konkrete spørsmål og påstander. Informasjon ut over det kan bli ansett som snikreklame.
  • Signaturen til kontoen skal ikke inneholde annet enn kontaktinformasjon.
  • Brukerkontoer for bedrifter og virksomheter skal ligge i en egen brukergruppe for dette. Kontakt en administrator for å bytte brukergruppe på bedriftskontoen.

mvh

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er totalt enig. Jeg må da først få nevne at jeg er med og utvikler ørretutstyr for LTS. Det står ikke på hos meg. Det beklager jeg! Det gjorde det på mitt gamle brukernavn. Har ikke satt det på nå. Skal gjøre det så fort jeg kommer på PC. Ryddighet rundt dette er meget viktig. Faktisk alfa og omega for at jeg skal gidde å være med og bidra til å drive fram ei bra fluefiskesiden.no mot vinteren. Sås det tvil om kredibilitet, blir det bare løven og misstillit. Da blir det fb igjen på meg. Jeg vil ha en arena for fiskediskusjoner . Det er derfor jeg er her. Prøver pga min tilknytning å holde meg unna utstyrsdiskusjoner så godt jeg klarer. Kommer til å informere ved synspunkter hvis jeg kommenterer noe. Gi meg på pukkelen hvis jeg er sleip. Jeg forventer det samme fra andre også.

  • Lik 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra du tar opp denne diskusjonen, Lars!

For uavhengige fluefiskere som meg, ødelegger snikreklamen endel av gleden med å være med på forumet. Anonym reklame er forbudt og straffbart! Det er krystallklart:

http://www.forbrukerombudet.no/asset/5018/1/5018_1.pdf

:) :)

Ja, snikreklame er en uting på fora som dette, og jeg tror ikke man skal undervurdere brukernes evne til å gjennomskue slikt.

For min del kan forøvrig de med bransjetilknytning uttale seg om eget utstyr så mye de vil her inne, såfremt de er åpne om sine tilknytninger til produktet.

Slik gjør de isåfall både seg selv og andre en tjeneste.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er bransjetilknytning?

Diekte tilknytning til en butikk eller produsent er klar. Feks eier, ansatt,team medlem osv. Åpenbar tilknytning som det må opplyses om.

Men hva med en som holder kastekurs og bruker ett bestemt merke, og får rabatter, eller beholde demostenger, er det bransjetilknyting?

Eller hvis en privatperson promoterer ett bestemt merke, når hen fisker, med reklame på feks bil og klær, og positiv omtale og henvisninger på nett, mot rabatter og gratis utstyr, er det bransjetilknytning?

 

Eg bare spyr?

Endret av moby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men hva med en som holder kastekurs og bruker ett bestemt merke, og får rabatter, eller beholde demostenger, er det bransjetilknyting?

Eller hvis en privatperson promoterer ett bestemt merke, når hen fisker, med reklame på feks bil og klær, og positiv omtale og henvisninger på nett, mot rabatter og gratis utstyr, er det bransjetilknytning?

 

 

Alle de forhold du her nevner er IMO åpenbart bransjetilknytning ettersom man har en fordel av aktiviteten. 

 

Det samme vil være tilfelle om noen nærtstående er i samme situasjon og mottar en fordel… 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er bransjetilknytning?

Diekte tilknytning til en butikk eller produsent er klar. Feks eier, ansatt,team medlem osv. Åpenbar tilknytning som det må opplyses om.

Men hva med en som holder kastekurs og bruker ett bestemt merke, og får rabatter, eller beholde demostenger, er det bransjetilknyting?

Eller hvis en privatperson promoterer ett bestemt merke, når hen fisker, med reklame på feks bil og klær, og positiv omtale og henvisninger på nett, mot rabatter og gratis utstyr, er det bransjetilknytning?

 

Eg bare spyr?

Mulig det er forskjellige oppfatninger om dette, men i mine øyne er det meste av dette en form for bransjetilknytning, ja.

Det er jo slik reklame man oftest ser på fora som dette, siden det ville være i overkant avslørende om de som er direkte knyttet til et merke selv skulle drive reklame.

Hvis jeg som privatperson feks skulle motta fiskeutstyr fra en gitt leverandør gratis, eller til innkjøpspris, mot at jeg markedsfører det på sosialt media, så ville det åpenbart være snikreklame i mine øyne.

Det er i det hele tatt noe med måten man omtaler et produkt på . . . Er det et personlig inntrykk av produktet, eller fremstår det som ren reklame.

En annen variant, som man ser fra tid til annen, er når noen hisser seg veldig opp som følge av at det kommer kritikk mot et produkt, og føler behov for å "irettesette" vedkomne som fremsetter kritikken.

Her snakker jeg om kritikk, ikke drittslenging for drittslengingens skyld, om produktet . . . Det er en stor forskjell.

I min verden vil neppe en som ikke har noen som helst tilknytning til produktet føle behov for å "arrestere" de som måtte gi uttrykk for skuffelse/kritikk.

Men, det er min verden, og andre har sikkert en annen oppfatning . . . Selv er jeg glad jeg ikke styrer med dette :-)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er bransjetilknytning?

Diekte tilknytning til en butikk eller produsent er klar. Feks eier, ansatt,team medlem osv. Åpenbar tilknytning som det må opplyses om.

Men hva med en som holder kastekurs og bruker ett bestemt merke, og får rabatter, eller beholde demostenger, er det bransjetilknyting?

Eller hvis en privatperson promoterer ett bestemt merke, når hen fisker, med reklame på feks bil og klær, og positiv omtale og henvisninger på nett, mot rabatter og gratis utstyr, er det bransjetilknytning?

 

Eg bare spyr?

 

 

De fleste synes vel det er god folkeskikk å opplyse om de er bundet opp mot noe merke, eller har fått fordeler fra et merke. Jeg går nesten ut i fra at folk gjør det. 

 

Det framstår vel klart for alle andre enn de blinde, at får man (i værste fall) bare innkjøpspris på et merke, så er det OGSÅ sponsing, på et vis. Jeg synes de må opplyse om det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User
Det framstår vel klart for alle andre enn de blinde, at får man (i værste fall) bare innkjøpspris på et merke, så er det OGSÅ sponsing, på et vis. Jeg synes de må opplyse om det også. 

 

I hvilken sammenheng er det mest lemplig / passende / naturligst å informere om en slik ting? Si at man for eks får eks antall prosent rabatt på et varemerke med bekledning?

Endret av swedeElvis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel og bra at vi skal opplyse om de forskjellige tilknytninger, men hvordan bør det gjøres? Og hvor går grensen for hva som bør opplyses? Bør jeg ogs nevne i enhver tråd at jeg omgåes den og den på fritiden?

Vi må ikke glemme at dette er et forum for spesielt interesserte, og jeg vil anta at hele fluefiskebransjen i Norge er her under et eller annet nick. Er man ute etter 100% nøytralitet er jeg ikke sikker på om dette er rette sted å logge seg på!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste med sunn fornuft skjønner vel når de går over streken?

Normale rabatter enkelte ganger er vel helt ok.

Men er du en vandrende merkezombie som jevnlig mottar godgjørelser, så bør du holde igjen i innlegg feks på FFS.

Men noen har frekkehtens nådegave og peiser på.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ikke nøytralt og det kommer det nok aldri til å bli heller..

 

Men, man bør heller nevne tilknytning en gang for mye enn for lite.

Og diskuterer man salgsvarer, så bør det være en klar regel.

Så får vi andre ta det personen sier om produktet med en klype salt, for det er det vi gjør.

Jeg ønsker ikke å høre om et produkt av folk som er i stallen, teamet eller hva som helst, for de tror jeg ikke på.

 

Resten regner jeg med at folk klarer å avgjøre selv, og er man usikre på hvor grensene går. Så spør noen som vet da vel!

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvilken sammenheng er det mest lemplig / passende / naturligst å informere om en slik ting? Si at man for eks får eks antall prosent rabatt på et varemerke med bekledning?

 

Er man generelt tilknyttet et merke slik du er bør det stå i signaturen din, hvilket det også gjør. 

 

Dukker det opp diskusjoner om et merke man har har en tilknytning til, bør det opplyses om dette fortløpende  og gjerne gjentas når man deltar i diskusjonen. 

 

Får man rabatter i fra butikker som fører flere merker, fordi man generelt handler ofte der, gir ikke dette de samme bindingene i forhold til merker. Men man bør nok være forsiktig med å skryte for mye av butikken. 

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

SwedeElvis - du er en ryddig og bra mann når det gjelder alt slik (y) 

 

Ja, jeg er ryddig i forhold til ArcticSilver, men har aldri hatt en fundering på å "redegjøre" over at vi får gode priser hos FFE. Da er det jo en rad merker, som jeg jo egentlig ikke har det samme forholdet til som ASI, men jo er utrolig takknemlig over og skryter heivildt av kvaliteten til vadene fra SIMMS for eks, men det gjorde jeg langt før det forholdet. FFE distribuerer jo mange merker som jeg kanskje ikke kommer til å kjøpe en gang - av ymse anledninger. Den syns jeg er litt vanskligere.

 

Edit: jeg har enda ikke benyttet meg av den fordelen uten kjører fortsatt på med mine gamle vadere fra SIMMS som ble kjøpte i USA for snart fire år siden. Så hvert eneste bilde der en SIMMS-logo er eksponert er usponset, hehe.

Endret av swedeElvis
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er ryddig i forhold til ArcticSilver, men har aldri hatt en fundering på å "redegjøre" over at vi får gode priser hos FFE. Da er det jo en rad merker, som jeg jo egentlig ikke har det samme forholdet til som ASI, men jo er utrolig takknemlig over og skryter heivildt av kvaliteten til vadene fra SIMMS for eks, men det gjorde jeg langt før det forholdet. FFE distribuerer jo mange merker som jeg kanskje ikke kommer til å kjøpe en gang - av ymse anledninger. Den syns jeg er litt vanskligere.

 

Svaret på denne er ikke opplagt, og jeg forstår godt at du ikke har vært inne på tanken. Personlig hadde jeg kanskje nevnt det når jeg diskuterte FFE-produkter, men min paranoia på dette feltet må betegnes som en juridisk yrkesskade. 

 

Du vil på ingen måter bli "hengt" om du bommer her. Men som Tony sier - Bedre å si i fra en gang for mye, enn en for lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...