Gå til innhold

Bransjetilknytning?


-Lars-

Anbefalte innlegg

Gjest Unknown User

For å være ærlig så kjenner jeg ikke til hele katalogen så om noen stiller meg mot veggen ved tilfelde så sitter jeg nok som et spørsmålstegn.

 

Haha, ja du er litt paranoid. Tenkte å si det når du begynte med opplegget TreborroberT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trebor-roberT tanken har vel vært innom de fleste i den tråden ;) Den tråden er jo ett svært godt eksempel på hvordan lite fair markedsføring kan være. For det synes jeg den tråden viser svært godt!

Og hva er oppnådd, jo en masse omtale og "blest"  på Norges største fluefiskeforum.

AIS tjener på det i det lange løp, for folk glemmer det negative ganske fort.

 

Man lurer jo på om tanken er "all kritikk er god kritikk" :P

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AIS tjener på det i det lange løp, for folk glemmer det negative ganske fort.

 

Her er jeg litt uenig. Jeg tror snarere det er motsatt. Den fremgangsmåten som har vært benyttet i det siste kommer ikke ASI til å tjene på. Dessverre, for konseptet virker kult, selv om jeg stiller noen spørsmålstegn ved enkelte forhold, jf innlegg i egen tråd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del ble positivt interessert i produktet på den måten det ble beskrevet av swedeElvis, ikke dermed sagt kjøpevillig, men positivt nysgjerrig, og lysten på å høre mer om det.

Måten Espen frontet det på, så ville jeg ikke tatt i det med ildtang engang.

Så for min del så virker det mot sin hensikt om det markedsføres på en uryddig måte, slik som i sistnevnte eksempel.

Men her er jeg sikkert sær av meg...

Endret av THJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo men det har vært mye positiv omtale, og de som leser den tråden og kanskje er inne på tanken om å teste eller kjøpe en slik stang. Vil gjerne velge å ikke lytte til det negative, det er enkel psykologi. 

Og la oss si at det går ett års tid eller vinter blir sommer, hvor mange vil ha den tråden i bakhodet da?

Jo kun de få som har vært involverte..

De andre vil bare huske navnet og kanskje konseptet, og tenke hmm hva var det nå med dette igjen..? Jaja :)

 

Og Knut liker ikke fremgangsmåten, andre bryr seg ikke like mye, mange får det ikke med seg, andre plukker opp navnet her og der. 

Vinn, vinn spør du meg..

Det er jo ikke akkurat ukjente folk i miljøet som har ytret seg positivt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel og bra at vi skal opplyse om de forskjellige tilknytninger, men hvordan bør det gjøres? Og hvor går grensen for hva som bør opplyses? Bør jeg ogs nevne i enhver tråd at jeg omgåes den og den på fritiden?

Vi må ikke glemme at dette er et forum for spesielt interesserte, og jeg vil anta at hele fluefiskebransjen i Norge er her under et eller annet nick. Er man ute etter 100% nøytralitet er jeg ikke sikker på om dette er rette sted å logge seg på!

He-he . . . Ser forsåvidt problematikken, Bjørnar.

Jeg syntes ganske enkelt man bør avstå fra å drive reklame på produkter man blir sponset med/selger, og heller ikke reagere med å gå i forsvarsposisjon om noen har noe å utsette på disse produktene.

Rene produktfakta syntes jeg er helt fint, når det opplyses om tillnytning til produktet.

Jeg har forøvrig aldri sett du har skrevet noe her som er kritikkverdig i så måte, og det tror jeg ikke noen andre har heller, bare så det er sagt.

Er man ryddig på hvilke forbindelser man evt har til det utstyret man måtte uttale seg om, så er mye gjort . . .

Selv har jeg med årene lært meg hvordan reklamesvada ser ut her inne, og tar det for hva det er :-)

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallais. ser jeg er litt usikker på hva "forumreglene" egentlig er og hva som er akseptert her inne..så svar meg gjerne så skal jeg innrette meg etter regelboka så vi ikke blir uvenner her inne :) 
Som et eksempel, jeg har veldig god oversikt over triple D klumpene til guideline. Er det da ikke akseptert at det anbefales fra min side? Når jeg egentlig bare vil tipse forbruker om et aktuelt oppsett. Som kan hjelpe forbruker til en bedre opplevelse i elva, siden jeg kjenner snørene godt å kan hjelpe forbruker med både gramvekt, lengde og kutting f.eks.. er dette ansett som snikreklame eller en hjelpende hånd ;) gi meg gjerne et svar moderator så jeg vet hvor grensa ligg :) 
skjønner vi må være samstemte her. ellers så ryker jeg vell på hue å ræva ut før helga er over ifølge AndreB :D 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Som alle her sier så er info og konstruktive tilbakemeldinger bare bra, Men, er man på en eller annen måte tilknyttet et varemerke eller en produkt; om man på noen måter yter noen slags fordeler, bedre pris, smaksprøver, gratis produkter, eller what ever, så skal man melde om sitt forhold. I ditt fall skal du da def si "jeg er gjennom min jobb som Kun selger Guideline og bestekompisen min, tilknyttet Guideline, om du nå skal kommentere eller kritisere et annet produkt eller hylle et produkt fra Guideline. Som jeg tolker ønsker og regler.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallais. ser jeg er litt usikker på hva "forumreglene" egentlig er og hva som er akseptert her inne..så svar meg gjerne så skal jeg innrette meg etter regelboka så vi ikke blir uvenner her inne :) 

Som et eksempel, jeg har veldig god oversikt over triple D klumpene til guideline. Er det da ikke akseptert at det anbefales fra min side? Når jeg egentlig bare vil tipse forbruker om et aktuelt oppsett. Som kan hjelpe forbruker til en bedre opplevelse i elva, siden jeg kjenner snørene godt å kan hjelpe forbruker med både gramvekt, lengde og kutting f.eks.. er dette ansett som snikreklame eller en hjelpende hånd ;) gi meg gjerne et svar moderator så jeg vet hvor grensa ligg :) 

skjønner vi må være samstemte her. ellers så ryker jeg vell på hue å ræva ut før helga er over ifølge AndreB :D 

 

Hehe:)

Etter hva jeg leser i ASI tråden så jobber du i en sportsbutikk i Alta?

For alles del, og kanskje spesielt din egen del, burde det kanskje framkomme i din profil?

Feks ville jeg da kanskje oppsøke din butikk når (hvis) jeg skal fiske i Alta og trenger et nytt snøre.

Samtidig vil jeg forstå hvorfor du feks framhever et spesielt merke som du forhandler, det kan være en ærlig sak, som at du ikke har prøvd alternativer etc, men jeg vil vite hvorfor.

 

NB,denne kommentaren går ikke på deg direkte, men er et eksempel på hvordan jeg vil ha det her inne.

Og igjen,jeg har ikke sett at du har "gått over streken", så bare i ASI tråden antydninger om at du er tilknyttet en butikk. Og i tillegg er det jo veldig positivt at du deltar i denne tråden (savner kanskje noen, men de kommervel på banen)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et eksempel, jeg har veldig god oversikt over triple D klumpene til guideline. Er det da ikke akseptert at det anbefales fra min side? Når jeg egentlig bare vil tipse forbruker om et aktuelt oppsett. Som kan hjelpe forbruker til en bedre opplevelse i elva, siden jeg kjenner snørene godt å kan hjelpe forbruker med både gramvekt, lengde og kutting f.eks.. er dette ansett som snikreklame eller en hjelpende hånd ;)

 

 

Utrolig bra eksempel, for det poengter hva jeg og flere her inne mener.

 

Gi en hjelpende hånd til "forbrukeren" som du så fint ordlegger deg.

Vi skal ikke behandles som forbrukere, med mindre du informerer om at du faktisk er i bransjen.

 

Da sier det seg selv at reaksjoner som dette oppstår.

 

Ser du har informmert i signaturen din at du er tilknyttet et firma, så jeg ser ikke problemet.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallais. ser jeg er litt usikker på hva "forumreglene" egentlig er og hva som er akseptert her inne..så svar meg gjerne så skal jeg innrette meg etter regelboka så vi ikke blir uvenner her inne :) 

Som et eksempel, jeg har veldig god oversikt over triple D klumpene til guideline. Er det da ikke akseptert at det anbefales fra min side? Når jeg egentlig bare vil tipse forbruker om et aktuelt oppsett. Som kan hjelpe forbruker til en bedre opplevelse i elva, siden jeg kjenner snørene godt å kan hjelpe forbruker med både gramvekt, lengde og kutting f.eks.. er dette ansett som snikreklame eller en hjelpende hånd ;) gi meg gjerne et svar moderator så jeg vet hvor grensa ligg :) 

skjønner vi må være samstemte her. ellers så ryker jeg vell på hue å ræva ut før helga er over ifølge AndreB :D 

 

 

 

Du gir deg ikke ass...  :D Du er faen meg så ufin ØrjanK at du bruker et innlegg i en annen tråd til å fremme eget innlegg i en ny tråd - jadda, så sympatisk atte selv mor gråter  :D  

 

Om du lurer på forumsreglene - se "forumsregler" og les dem. Hvem vil vel ikke "tipse forbruker om et aktuelt oppsett". At du i det hele tatt omtaler petri fluefiskere som "forbrukere" sier vel sitt  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sorry ass gutter. Mange her inne har helt sikkert ekstremt mye bra kunnskap på fluefiske. Jeg ser nu at kanskje innlegget mitt ble ekstremt missforstått :/  jeg ser ikke på dere som forbrukere i min verden. herrefred da :D 
Jeg er læregutt i de fleste sammenhenger iforhold til mange av dere her inne helt sikkert. Men enkelte områder har jeg peiling på og vet da jeg jobber med dette året rundt... 
Innlegget var mere rettet mot "forbruker" / nybegynnere som er innom siden i ny og ne og vil ha hjelp til litt av hvert. Jeg så på dette som en intern tråd blant ffs sine trofaste kunnskapsfolk. Men ser at denne burde vært tatt i en intern tråd eller pm til moderator :) 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de aller fleste oppegående ved en slik diskusjon er fullstendig klar over hvilke forbindelser de bør opplyse om eller ei.

De kraftigste forbindelsene bør etter min mening opplyses i signatur og når man er involvert i diskusjoner om dette eller konkurrenter. F.eks om man er ansatt, teammedlem, sponset osv av noe innen bransjen.

Mindre alvorlige forbindelser tror jeg man skjønner når det bør opplyses om. F.eks om det er en direkte diskusjon om et produkt, merke eller butikk...

Men jeg tror ikke man er tjent med legge opp til et komplett gjennomsiktig forum til tross for at jeg, i form av å være nettansvarlig for flere fora, var med å pushe innføring av forumregler som spesifiserte at man skulle opplyse bransjetilknytning i norske fora. For hvor går grensen nedad? De fleste av de ivrigste sportsfiskerne har handlet såpass mye utstyr gjennom tidene at de sikkert får 10-20 % i de fleste av de butikkene de frekventerer oftest. Jeg tror ikke noen oppgir, eller ønsker at man oppgir, dette om det dreier seg om 5-6 steder. Men noen har bare 1 lokal mulighet for å handle f.eks fluefiskeutstyr og får bare rabatt her. Jeg tror ikke man skal legge opp til at folk skal oppgi dette, men det er altså hva jeg tror.

Selv har jeg f.eks valgt å ha fullt navn som brukerprofil for at ting skal være mest mulig gjennomsiktig. Andre velger å skjule seg bak mer eller mindre uklare nick. Bør man umiddelbart mistenke de som ikke ønsker å identifisere seg?

Men hva med å snu på flisa og spørre om hvor langt man skal la enkeltmedlemmer gå i å antyde eller påstå at de som ikke har bransjetilknytning har det? Er det kurant at man skal mtteå legge komplett regnskap for både firma og privatøkonomi på bordet for å få lov til å legge ut noen bilder og videosnutter for ting man har tro på? Det høres i så fall rart ut...

Endret av Espen Ørud
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så enkelt dette her, og jeg tror man like godt først om sist kan vrake evt visjoner om et forum helt fritt for snikreklame. Det lar seg ganske enkelt ikke gjøre, all den tid det er vanskelig å bevise folks intensjoner når de uttaler seg om fiskeutstyr.

Her inne har det tidligere blitt dokumentert at brukere henvender seg til utstyrsleverandør/butikk med spørsmål om de kan få gratis fiskeutstyr mot at de skriver rosende ord om det på forumet.

Slikt forekommer, og det er neppe noe man kan gjøre med det . . .

Det man kan håpe på er at folk respekterer reglene som gjelder for forumet, og rett og slett viser normal folkeskikk.

Fluefiskere flest er ikke dummere enn at de finner frem til egnet utstyr uten at det skal prakkes på dem av i form av påtrengende reklame :)

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Da jeg er tilknyttet ASI så har jeg til stor del hållt meg fra den heite tråden som handler om ASI. Jeg har lagt noen innlegg som svar på spørsmål rundt produktet. Denne tråden omhandler et viktig tema og noe jeg tror alle setter pris på. I samband med ASI-tråden så er det sagt mye om selve produktet, men det har også vært diskutert tilknytting til varemerket eller ikke. Jeg syns egentlig at hele tråden og diskusjonen er helt grei. Mange får sagt sin mening, men det er en ting som har fått meg å tenke litt i det siste og det har å gjøre med når personer med sterk tilknytting til et annet varemerke eller bedrift er Veldig delaktige i en tråd som omhandler et annet varemkerke enn sitt egne, og som på en måte kan sees som konkurrent til det varemerke man selv representerer. For min del så syns jeg at man holder lav profil. Egentlig ikke deltar i det hele tatt. Jeg kan synes at en review om et annet varemerke enn det man selv representerer er fullstendig unødvendig. At personen vil teste stangen for å skape seg en mening om konseptet er jo ikke noe å si om, men jeg syns meningen til den personen blir ganske uintressant og egentlig ikke objektiv i det hele tatt i et forum som FFS. Uansett om man er "dønn ærlig". Det veier omtrent like tungt som når en deltaker i Paradise Hotel er seg selv til 110 %. Whatever!

 

For egen del kommer jeg aldri å legge igjen en review om et annet varemerke og jeg vil aldri sagt noe negativt om produktet. Hvis jeg ikke liker det jeg opplever så vil jeg holde kjeft om det, uansett om det er kun én detalj av mange.

 

I korte trekk syns jeg at man sparer seg for å kommentere andre produkter og varemerker som kan sees som konkurrent til det man selv representerer. Uansett hvilke konklusjoner man har dratt.

Endret av swedeElvis
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei swedeElvis :) iogmed at du nevner dønn ærlig i "gåseøyne" anser jeg det som et stikk til meg :) unnskyld meg om jeg tar feil. Men om det stemmer vil jeg bare si at hvorfor skal ikke jeg kunne uttale meg om en patent som jeg synes er veldig interresant? jeg jobber året rundt med aksjoner og stenger. jeg synes patenten til arctic silver er meget spennennde, og jeg jeg sendte deg en pm på face om det var muligheter å få sendt opp stenger til Alta slik at vi fikk testet dette mere ut i praksis. du svarte meg ikke. men velger heller å skrive et innlegg her med et noe direkete budskap til meg. unnskyld meg om jeg tar feil. Jeg er skeptisk ja, til om patenten har noe for seg. men dette har ingenting med min tilknyttting til guideline å gjøre. Dette har rett og slett med min interesse for stenger, aksjoner og utvikling. Jeg driver tross alt Alta sin største fluefiskebutikkk, og ingenting interesser meg mere enn utvikling å gjøre stenger enda råere :) 
Jeg å AndreB hadde en trivelig chat på pm etter våres lille uenigheter her på forumet, og vi ble vell venna til slutt AndreB :) Men når du som selv er delaktiv i arctic silver kommer med slike utalelser om at vi som har tilknytting til et anna merke ikke burde delta i en veldig interresant diskusjon om stenger og aksjoner mister jeg helt interessen å være med i dette forumet lengere. Sorry at jeg sier dette, men vi som tross alt jobber med dette burde ha mulighet for å komme med våres synspunkter. For vi har tross alt noe form for kompetanse å interessse til å diskutere dette. Jeg vil med dette melde meg ut av ffs, rett og slett fordi jeg skjønner at forumet er desverrre ikke laget for de med interesse for fluestenger, men som "uheldigvis" har tilknytting til et merke. Jeg er spessielt opptatt av stenger, aksjoner og utvikling. Og har ingen problem med å si at across, radian er noe av de beste stengern jeg har testet til vannkast/ speykast, men siden jeg selger reaction som er veldig lik disse stengerne vil jeg ikke nevne det. Om jeg hadde følt across var en bedre fluestang, ville jeg solgt reaction. nei, da hadde jeg solgt across. Jada, selv om jeg har sterke tilknyttinger til guideline ville jeg ikke gjort det. Across og guideline reaction er veldig like stenger,  men her spiiller helhetsbildet inn. Siden jeg kan være delatiktig i guideline sin produktutvkling vil jeg såklart heller selge reaction, dette har med alt fra reklamasjoner til den servicen jeg kan gi til kunder å gjøre. 
FFS vil helt klart klare seg uten meg. Her er det veldig mange med veldig god kunnskap om fluefiske, men når jeg får følelsen at jeg ikke kan delta i diskusjoner om utvikling og nye patenter har jeg rett og slett ikke interresse av å være her mere. Jeg er ganske rett frem og ærlig i dette innlegget, og jeg regner helt sikkert med at du AndreB mener jeg er helt ute å kjøre igjen ;)  
Håper dermed at moderator kan slette min profil her. Å må bare påpeke, ingen sure miner fra min side. Jeg skjønner at min interesse for fluekasting og stenger med min tilknytting til guideline ikke lar seg kordinere på dette forumet. skitt fiske folkens  :) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØrjanK, dette forstår jeg ikke noe av.

Hvorfor i allverden skulle du melde deg ut herfra?

Du jobber i en sportsbutikk som sikkert har en avtale med en leverandør.

Nok da at du oppgir butikkens ,din arbeidsgivers navn i profilen, så kan du raljere med merker som du vil!

please stay

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...