Gå til innhold

Snørehastighet Vs vekt


Ymze

Anbefalte innlegg

Sitter og funderer på om jeg kanskje har en tendens til å bruke for tunge klumper og snører på stengene mine. Bruker helst Lpxe RS 9 ft klasse 7 med 18 grams klump.

Lurer på om jeg ved å bruke 17 grams klump klarer å få høyere hastighet på lina og dermed kaste lengre og kanskje bedre når det blåser?

Kan 18 gram bli litt tungt hvis man skal dra på litt?

Noen som har prøvd coastal fast int på 17 og 18 gram på denne stanga?

Noen som har erfaringer å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakker vi klumper eller wf snører?Jeg har selv vært inne på tanken i allefall når det gjelder wf snører at viss man først klarer og få ut mye snøre før man skyter så må et "lettere" snøre skyte bedre en et tungt som stanga kanskje plundrer med.Men som Sø fisker er det jo deilig og kunne denge 2 ganger og smelle ut snøre med en tung klump.Men jeg trur veldig ofte at jo bedre man blir til og kaste jo lettere snører trives man med..Er vell en sammenheng på en eller annen måte men er sikkert noen som kan svare bedre på dette en meg...Men det virker logisk at lettere snøre genererer mere fart om man klarer og utnytte kraften i stanga

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 17 gram wf er helt konge til stanga. Kaster du klump bruker du 18 gram. Poenget med litt lettere wf er at du kan genere høyere linehastighet som du sier, fordi du har muligheten å kaste med litt overheng. Du kan også kaste overheng med klump, men ikke tildels like mye. 
Mitt favoritt oppsett til rsv2 #8 til SØ fiske på daga der du kaster mye over lange avstander (les blindfisking) er en kuttet coastal til 12.20 meter. denne ladder stanga godt, og kaster langt. Dette oppsette bruker jeg som klump og tsl skyteline. :) 
Til neste år kommer guideline med en lengere versjon av coastal snøret. Dette trur jeg kan bli en fin sak til kystfiske å lange fluekast :) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Blir nok en del testing etterhvert. Har et Coastal fast int i klasse 6 som jeg har lyst til å prøve på 7'er stanga. Kanskje det kan bli en grei kombinasjon? Har lecie klasse 7 i 10 fot som kanskje kunne passe. Har og lecie klasse 5 i 10 fot. Blir artig å teste. Evt klippe snøret og lage klump til 5'ern?

Blir bra med lengre coastal klump. Da kan man eksperimentere med lengre klump i en klasse under?

Vet du når de nye klumpene kommer i handelen.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...