Gå til innhold

Step-By-Step Old School Baetidae - Superfine Style


Jan Fredrik Lund

Anbefalte innlegg

Det her er en døgnflue jeg har hatt mye glede av når forholdene har vist seg utfordrende. Ikke noe hokus pokus akkurat, men for meg en sann glede å fiske så vel som å binde.


 


 


Old School Baetidae, str. 16-20


 


 


1. Utstyrsliste; Bever dubbing BWO, 2x Bever hår til hale, 2x Hen Cape tupper til vinger, hackle av typen Grizzly Dun, oliven bindetråd og en krok (Mustad 94845).


 


sbs_os_baetis_001.jpg


 


2. Fest bindetråd, pass på å ha blank krok litt bak øye slik som her.


 


sbs_os_baetis_002.jpg


 


3. Bind inn vingene, legg godt trykk på tråden for å "låse" vingene slik at de ikke beveger seg.


 


sbs_os_baetis_003.jpg


 


4. Brett vingene bakover slik at du kan legge ett par surringer tett på i front, dette vil løfte vingen slik at den blir stående. Vingen splittes ved å gå imellom vingene en gang. Dette gjør jeg alltid når jeg har løftet vingene og skal surre meg bakover. Du kan også legge 8-tall surringen, men dette føler jeg bygger unødvendig mye.


 


 


sbs_os_baetis_004.jpg


 


5. Surr deg ned til krokbøyen.


 


 


sbs_os_baetis_005.jpg


 


6. Bind inn haletrådene. Disse splittes ved at man fester de, surrer seg så 3-4 runder oppover for så å gå helt tilbake i midten, under den ene haletråden og opp igjen til der du startet. Surr en gang til og gjenta samme, men da på andre haletråden.


 


sbs_os_baetis_006.jpg


 


Endret av Jan Fredrik Lund
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7. Spinn så ett tynt lag med Bever dubbing rundt tråden, deretter legger du første surring under haletrådene. Dette er for å løfte trådene og gi de ekstra støtte.


 


sbs_os_baetis_007.jpg


 


 


8. Legg jevnt lag med dubbing nesten opp til vingene, men ikke helt inn.


 


sbs_os_baetis_008.jpg


 


 


9. Stripp 5mm nederst på begge sider av hackelet og bind det inn. Legg så ett tynt og jevnt lag med dubbing til litt foran vingene.


 


sbs_os_baetis_009.jpg


 


 


10. Surr hackelet rundt kroken 3 ganger bak vingen og 2 ganger foran. Fest bindetråden.


 


sbs_os_baetis_010.jpg


 


 


11. Avslutt med ett par lag med lakk slik at du låser. Skal glinse litt i hodet.


 


sbs_os_baetis_011.jpg


 


 


12. Og med det er du klar for elva. Fish on!


 


sbs_os_baetis_013_logo.jpg


Endret av Jan Fredrik Lund
  • Lik 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for hyggelige kommentarer folkens. :)

 

Alexander -  Bever dubbing, selv når den er farget, er en "Natural floater" og vil ikke trekke spesielt med vann. Bever dubbing har blitt brukt på denne typen fluer i over 100 år, nettopp fordi den flyter så godt som den gjør. Jeg har aldri behandlet fluene mine med noe som helst før bruk. Skulle de bli våte, så rister jeg den enkelt tørr igjen. Eller legger den noen sekunder i Amadou'n.

 

Verd å merke seg er det at med kontakt ved vann så vil de bli noe mørkere i fargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for de Iselin. :)

Denne fisker jeg dead drift. Den flyter høyt på filmen og er spesielt effektiv i raskere vann uten at det tar vekk noe fra rolige partier også. Skal du kun fiske rolige partier med en slik flue så kan du kutte ut 1 runde bak og 1 runde foran med hackle.

 

Jo raskere elv, jo mer hackle trenger man sa Theodore Gordon en gang. (Opphavsmannen til Catskill fluene)

 

Du kan bruke det materialet du ønsker. Dubbing fra Muskrat (som Eikre har er genialt bra og har de samme kvalitetene som Bever dubbing). Men både FlyRite og Superfine er gode alternativer. Som haletråder kan du bruke fibbets (selv om jeg personlig mener disse er for stive) eller CoqDeLeon. Til vinger kan du også bruke hackle spisser fra hane. Disse er det ikke fullt så god spredning på som høne, men de duger. :)

 

Har du lyst har du lov, kjør på!

Endret av JFLund
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig å kunne bidra Iselin.  :)

 

Hehe, du skulle sett flueboksene mine du! :D

 

Denne flua fungerer svært bra og derfor binder jeg den i mange varianter. Endrer farge på dubbing, haletråder, vinger og hackle. Ut i fra det så binder jeg da Sulphurea, Rhodani, Aurivillii, Marginata, Leptophlebia osv.

 

Her ser du en Rhodani.

 

os_baetis_rhodani_sz14-001.jpg

 

Og her er en Pale Morning Dun, eller Aurivillii om du vil.

 

os_pmd_sz12-001.jpg

 

Som du ser er dette en flue man kan binde i svært mange mønstre.  :)

 

edit: fisket så bildene syntes igjen.

Endret av Jan Fredrik Lund
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar ang beverdubbinga JF!

 

Alltid vært tilhenger av fallskjermfluer egentlig, synes de gir et fint avtrykk, og de lander sjelden feil. Men har lyst til å prøve å binde noen av disse i år, de ser flotte ut og fisker antagelig bra nok for meg.

 

Har du inntrykk av at de velter lett JF? En må kanskje være nøyere med proporsjonene på hackle og vinger, og spre haletrådene slik at den hviler godt der? Aldri bundet disse, så takknemlig for svar.

 

mvh Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det absolutt kan være lurt å ha noen døgnflueimitasjoner med vertikalt hackel i flueboksen. Fallskjermhackle funker jo jevnt over svært bra, men vertikalt hackle kan være vel så effektivt i litt raskere og mer turbulent vann.

I tillegg har jeg noen positive opplevelser med vertikalt hacklede fluer på spesielt kresen, dun-spisende fisk i glassklar, helt sakteflytende elv i solskinn.

Har opplevd det samme flere ganger under akkurat sånne forhold: fisk refuserer/tar halvhjertet på fallskjemhacklede imitasjoner, for så å nærmest kaste seg over en med vertikalt hackle.

Kanskje er det det at disse fluene flyter så høyt som gjorde susen i disse situasjonene?

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for hyggelige ord Jarle. :)

 

Håvard: Jeg tror også det at disse står såpass høyt i forhold til en parachute at det virker som en attraktor når fisken er sær. Det er i alle fall min erfaring.

 

I raske partier så gir den ett "dansende" preg over filmen, noe som svært ofte trekker opp stor ørret. Da tar de hardt og brutalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
×
×
  • Opprett ny...