Gå til innhold

Stadig færre sportsfiskere - hva gjør NJFF?


GeirD

Anbefalte innlegg

Er ikke medlem men vurderer å bli det fra nyttår. Har fått skrevet i jakt og fiske om vern i oslofjorden og via lokallaget til Østfold jeger og fisk har saken kommet på agendaen sentralt i NJFF. Meldte meg inn i Småfisker`n (fritidsfiskerne) for å kunne skrive om saken der og nå får jeg spørsmål om de kan bruke mine leserinnlegg fra lokalavisene i bladet. Det er mulig å påvirke, men regn ikke med å bli hørt med en gang. NJFF er en tung skute å endre kurs på men langtfra umulig. De kan ikke i evigheter si at "det bare er sånn" og de ser jo selv at interessen for sportsfiske går ned. Det er ikke alle som har tålmodighet til å vente på fisken, og gir opp. Det samme skjer dessverre når det gjelder det å vente på at NJFF skal "bite på" . Men jo flere som kommer med godt underbygde ideer jo lettere er det å få gehør.

Skal vi få flere sportsfiskere, og spesiellt unge må det være fisk der de skal fiske. Da trengs det en helt ny forvaltning mange steder og der kan en stor organisasjon gjøre forskjellen. Tror jeg.

Vi har alt for lett for å slå fast at her kan man bare gi opp før man har prøvd. Vet ikke hvor mange ganger jeg har fått høre "glimrende idee men den lar seg ikke gjennomføre" .Glimrende ideer lar seg gjennomføre. 

Friluftsfjorden!

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke medlem men vurderer å bli det fra nyttår. Har fått skrevet i jakt og fiske om vern i oslofjorden og via lokallaget til Østfold jeger og fisk har saken kommet på agendaen sentralt i NJFF. Meldte meg inn i Småfisker`n (fritidsfiskerne) for å kunne skrive om saken der og nå får jeg spørsmål om de kan bruke mine leserinnlegg fra lokalavisene i bladet. Det er mulig å påvirke, men regn ikke med å bli hørt med en gang. NJFF er en tung skute å endre kurs på men langtfra umulig. De kan ikke i evigheter si at "det bare er sånn" og de ser jo selv at interessen for sportsfiske går ned. Det er ikke alle som har tålmodighet til å vente på fisken, og gir opp. Det samme skjer dessverre når det gjelder det å vente på at NJFF skal "bite på" . Men jo flere som kommer med godt underbygde ideer jo lettere er det å få gehør.

Skal vi få flere sportsfiskere, og spesiellt unge må det være fisk der de skal fiske. Da trengs det en helt ny forvaltning mange steder og der kan en stor organisasjon gjøre forskjellen. Tror jeg.

Vi har alt for lett for å slå fast at her kan man bare gi opp før man har prøvd. Vet ikke hvor mange ganger jeg har fått høre "glimrende idee men den lar seg ikke gjennomføre" .Glimrende ideer lar seg gjennomføre. 

Friluftsfjorden!

 

Vi trenger flere sånne som deg. Det er helt sikkert! <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er en myte at NJFF er bare gamle gubber!

 

Jeg har ikke oversikten over aldersfordelingen i NJFF. Men i mange lokallag er snittalderen på medlemsmøtene høy. Organisasjonen har vel også selv bekreftet at dette er en utfordring; at det er lav rekruttering. Da blir det neppe bedre i årene som kommer.

 

I lokallag med høy snittalder og hovedsakelig jaktinteresserte medlemmer, kan det være tungt å dra i gang aktiviteter knyttet mot fisk. Veldig tungt - men ikke umulig. 

 

Her mener jeg NJFF kunne vært mer aktive på Hvalstad ved å ta tydelige standpunkter. Da er ikke den lokale "muren" like vanskelig å overbevise. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke oversikten over aldersfordelingen i NJFF. Men i mange lokallag er snittalderen på medlemsmøtene høy. Organisasjonen har vel også selv bekreftet at dette er en utfordring; at det er lav rekruttering. Da blir det neppe bedre i årene som kommer.

 

Ok, men jeg glemmer aldri hvor jeg først leste om No Hackle Flies av Pål Krogvold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke gå i dybden her, men nøyer meg med å imøtegå den smått komiske påstanden om at det irrasjonelt å ikke tegne medlemskap i en organisasjon man ikke deler synspunktene til. Man kan selvsagt påvirke innenfor, men det kan være et vel så sterkt signal å ikke tegne medlemskap også - eller melde seg ut! Er organisasjonen profesjonelt drevet, hvilket jeg forutsetter, så bør den på et eller annet tidspunkt fange opp hvorfor så mange "moderne sportsfiskere" ikke vil være medlem. Det er lov å ta et hint.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ett bein i begge leire, både jakt og fiske, så har jeg så mange ufattelige eksempler på at foreningen ikke ivaretar simne medlemmers beste. Ikke er de spesielt opptatt av grunnfundamentene for hva vi som fangstmenn bedriver eller.

Som jeger, har jeg måttet svelge mange kameler bare de siste 10 årene.

* Blyforbudet - Kanskje den mest politiske hestehandelen de har gjennomført på lang tid. Det ble vitterlig ikke gjort store innsatsen, for å stoppe denne idiotiske loven.

* Våpengarderobe på 6 våpen - Saken var ment på 8, til innkompetansen slo inn. Den stod forbundet for selv...

* Ny høring i år, vedrørende blyforbudet - Nok engang står innkompetanse for en trolig negativ avgjørelse.(I 2005 gjorde de ikke noen ting for å unngå forbudet. Nå har saken fått en ny sjanse, og ikke engang nå, 9 år etter er de i stand til å sette opp et solide argumenter for opphevelse...Amatører!

O.S.V....

 

Som fisker, ser man ikke rare innsatsen fra NJFF i forhold til laksenæringa og dens brutale negative utvikling for villfisken.

De er ikke utvidet delaktige i mye som har med innlandsfisket å gjøre....

O.S.V.

 

Men, jeg trenger medlemsskapet, for å kunne delta på jegertrap og jaktfelt, for å slippe å skyte i åpen klasse.. :P

 

For meg, kan det se ut til at de er mer opptatt av å tjene penger på diverse kurs på "hovedstasjonen" på Flå, enn å legge seg opp i politiske "ukorrekte" saker, for sine medlemmer.

Og vi har sett det før, at NJFF har vert et springbrett videre i Norsk politikk. Hvorpå det er personlig vel så smart å holde lav profil, for å ha en bedre sjanse videre....

 

For all del, av og til hender det de glimter til, men jeg er ikke kjempeimponert over engasjemanget til denne sideræva organisasjonen som søker større medlemstall, men ikke bidrar tilbake med noen ting. Hadde det ikke vert for lokale jeger og fiskeforreningene, så hadde vi neimen ikke visst at de eksisterte...

 

Kanskje jaktfelt og jegertrappen får ligge død fremover?....

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Andre. Jeg sier det er synd at det ikke finnes bedre alternativer. Får kanskje legge til pr. i dag...

Med synd, mener jeg at det pr. dags dato, med andre ord ikke finnes et godt alternativ for deg og meg. Jeg ser ingen grunn, til å legge medlemskontigenten på bordet, til folk som ikke har for mål, å fremme sine medlemmer`s sak.

Den reklameblekka som kommer i posten, er jo neimen ikke verdt papiret den er trykt på, og sakene NJFF har fremmet de siste årene, er jo ikke verdt å nevne, med små bokstaver en gang...

Nei, jeg skal pinadø gi medlemspengene til Frelsesarmeen i år. Det får i allefall noen glede av :)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NJF <<<< NJFF >>>> NFF

Frem til det skjer er jeg ikke medlem.

 

Jeg tror også dette er eneste fornuftige veien å gå. Splitt opp. Når jeg får Jakt&Slakt i posten er jeg heldig om jeg finner en artikkel det er verdt å bruke tid på. Men som regel bruker jeg maks 10 minutter på bladet. Og hver gang sitter jeg igjen med den litt triste følelsen av at dette bladet/organisasjonen representerer ikke meg og mine interesser. Jeg føler ingen tilhørighet til organsisajonen jeg er medlem av. Så at mange sportsfiskere velger å stå utenfor finner jeg helt naturlig.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NJF <<<< NJFF >>>> NFF

Frem til det skjer er jeg ikke medlem.

 

Fornuftig det, men i forhold til problematikken rundt C&R så løser det vel ikke noe? Den jevne sluk- og garnfisker er vel jevnt over motstander av C&R uansett?

 

Et rent fluefiskeforbund vil vel ikke få mange nok medlemmer til å kunne utgjøre en forskjell? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge jeg sitter med følelsen av at det er jegere som skal fremme min sak som fisker er det rimelig ugreit. Om forbundet splittes i to kan de fortsatt støtte hverandre i viktige saker. Hvor viktig er C&R i forhold til for eksempel elver som legges tørre for at vi skal kunne eksportere elektrisitet til utlandet? Hva med andre typer rasering av våre vassdrag? Snauhogst av trær ved elvebredder for at bilister skal ha noe pent å se på? Og så bortetter. Tror vi må se litt lenger enn nesetippen om det skal monne. Og da trenger vi et forbund som tar i et tak for våre vassdrag og vår kjære hobby. Jeg mener alle typer fiske. Vi trenger rett og slett å få fritidsfiske på dagsorden hos våre politikere og da ikke bare laks som jeg har en følelse av at alle politikere tenker når det er snakk om fritidsfiske. Absolutt alt fiske! Fluefiske er bare en liten del av det hele enten man vil eller ikke.

Endret av 1337
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge jeg sitter med følelsen av at det er jegere som skal fremme min sak som fisker er det rimelig ugreit. Om forbundet splittes i to kan de fortsatt støtte hverandre i viktige saker. Hvor viktig er C&R i forhold til for eksempel elver som legges tørre for at vi skal kunne eksportere elektrisitet til utlandet? Hva med andre typer rasering av våre vassdrag? Snauhogst av trær ved elvebredder for at bilister skal ha noe pent å se på? Og så bortetter. Tror vi må se litt lenger enn nesetippen om det skal monne. Og da trenger vi et forbund som tar i et tak for våre vassdrag og vår kjære hobby. Jeg mener alle typer fiske. Vi trenger rett og slett å få fritidsfiske på dagsorden hos våre politikere og da ikke bare laks som jeg har en følelse av at alle politikere tenker når det er snakk om fritidsfiske. Absolutt alt fiske! Fluefiske er bare en liten del av det hele enten man vil eller ikke.

 

Jo da - Det er mer som forener enn hva som splitter. Uansett blir et rent fluefiskeforbund med fokus på C&R for snevert....

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra mine erfaringer er det ikke mye tak i sportsfiskerne. Det hjelper lite å sitte på diverse forum å klage på forholdene og andre som man mener ikke gjør jobben sin. Hvor mange har for eks skrevet kritiske mail/leserbrev til NJFF? Hvor mange har forsøkt å få med seg andre i det man mener er berettiget kritikk av organisasjonen? Jeg sier ikke at det vil løse problemene men uten å gjøre et realt forsøk bør man ikke klage for mye. Hvis det finnes så mange misfornøyde på hver sin tue er jobben å få samlet dem. Det er det kun dere selv som kan gjøre. En jobb som vil gi guts til å fortsette. 

Friluftsfjorden!

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er medlem av en klubb for sportsfiskere som også har hatt en liten tilbakegang i forhold til glansdagene for 15-20 år siden.  Men jeg må si at jeg er stolt over å være medlem i en klubb med nærmere 2000 medlemmer og som er en ren sportsfiskeklubb. Grenland Sportsfiskere. 

 

Dette er en klubb som nok har hatt menge interne feider opp gjennom årene med motsetninger mellom fluefiskere og andre i foreningen. Men på tross av uenigheter er det en forening som har drevet kultivering og tilrettelagt store områder i mange tiår for lokalbefolkningen her i Grenlandsområdet. Hovedområdene våres ligger i Sauherad og Luksefjellområdet, men også på Hardangervidda.  Laksefiske har vi også, og jeg er av den oppfatning at vår forening faktisk betyr mye når det gjelder å legge press på både grunneiere og myndigheter lokalt for å få utrettet noe.

 

Konkurransen mot digital underholdning og at alt skal være tilrettelagt for unger og ungdom tror jeg er den største trusselen mot rekruttering.  Nå i dag er det farlig med øks og kniv, farlig med fiskekroker for ikke å snakke om drukningsfare og lek med fyrstikker.  Da jeg vokste opp i vårt område var det vanlig at guttunger tok seg en tur alene. Vi ordnet oss med fiskeutstyr selv lagde bål osv og det var dette vi ble lært opp til og likte å drive med.  Og det var stor stas å få være med de som var eldre og voksne på tur og arrangementer.  

 

Når en endelig fikk lov å være med på overnatting eller ble 17-18 år og fikk delta på årsfesten så var det et aldersspenn på deltakerne fra 17-80 år og det var moro.  Trur mye av den gleden og samholdet i dag er borte samt dugnadsånden desverre.

 

Men er lykkelig medlem i Grenland Sportsfiskere og Fluegruppa.  

 

Kjellemann

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra mine erfaringer er det ikke mye tak i sportsfiskerne. Det hjelper lite å sitte på diverse forum å klage på forholdene og andre som man mener ikke gjør jobben sin. Hvor mange har for eks skrevet kritiske mail/leserbrev til NJFF? Hvor mange har forsøkt å få med seg andre i det man mener er berettiget kritikk av organisasjonen? Jeg sier ikke at det vil løse problemene men uten å gjøre et realt forsøk bør man ikke klage for mye. Hvis det finnes så mange misfornøyde på hver sin tue er jobben å få samlet dem. Det er det kun dere selv som kan gjøre. En jobb som vil gi guts til å fortsette. 

Friluftsfjorden!

Godt innlegg!

Men jeg følte meg litt truffet...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Stadig færre sportsfiskere-hva gjør NJFF?"

 

2014/2015 - Er sportsfiskets år står det på nettsiden til NJFF:http://www.njff.no/fiske/Sider/Sportsfiskets-%C3%A5r.aspx

 

Så er det vel opp til hver enkelt og bedømme om dette tiltaket er "innen for", -eller ikke....

 

Personlig har jeg ikke merket stort til denne satsingen, og jeg er medlem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JB, "moderne sportsfiskere" glad jeg ikke er blant de!

 

Ikke ment å være pretensiøs her, men det dreier som sportsfiskere som er interessert i sportsfiske for sportsfisket skyld, og som ikke har noe mål om fylle frysere eller matauk-begrunnelse for det de driver med. Snarere er man mer opptatt av levedyktige bestander med stor fisk. Ikke at man trenger å være fanatisk, men at man er tilpasningsdyktig i forhold til hvor man fisker, og at det enkelte steder er strenge forvaltningsbegrunnede regler.  

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere jobbet i ulike verv i mange år i den lokale jff. Etterhvert ga det meg ingenting. Løshund, elgtrapp, julebord, oter og mark. 

Personlig ser jeg ingen grunn pr . nå til å jobbe for å omvende NJFF. Den jobben får de ta selv hvis de ønsker det. Da ser jeg mye mere nytte i å si ifra utenfor organisasjonen og heller håpe at noen gjør forandringer. Jeg hadde den gangen følelsen av at NJFF hadde inngrodde ideologier som et gammelt politisk parti. Å få forandret samfunnet innad her ser jeg på som utenkelig. Jeg er overbevist om at en reform med oppdeling og nye koster må til for å kunne ta til seg samfunnsforandringer. Så lite som en såpass diger organisasjon har vært i forhold til forvaltning av innlandsfiske, nordnorge, laksefiske fiskeoppdrett osv. er faktisk helt ufattelig. Å lese jakt og fiske nå .... side opp oside ned om test av stolsekker, elghunder og pimpelfiske.. Bare krisen rundt villaksen burde etter min mening ha vært viet over et halvt blad hvis det er mening i dette.

 

Reform innad .. jeg stiller. Å skape reformen. Det må NJFF finne ut av selv. Det må de gjøre eller så vil de uansett viske seg selv ut!

 

Når det er sagt. Jeg brenner for rekruttering. Det vil jeg fortsatt gjøre, med eller uten NJFF. Jeg har iallefall rekruttert flere fiskere og friluftsfolk lokalt på skolen jeg jobber, enn det jff har greid med sine kampanjer der de har delt ut tusenvis av meitestenger som 90 % ikke har skjønt bak fram på. De som kjenner meg vet også at jeg har hatt hundrevis av kurs i kasting og fisking myntet på ungdommer  .. både gratis og mot små honorar. Jeg hadde ikke kommet til å gjort mere om jeg hadde gjort det gjennom jff.... sansynligvis mindre, da jeg hadde måttet brukt så mye møtetid på jaktkvoter og krangel omkring elektrisk hundbånd i tide og utide.

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Stadig færre sportsfiskere-hva gjør NJFF?"

 

2014/2015 - Er sportsfiskets år står det på nettsiden til NJFF:http://www.njff.no/fiske/Sider/Sportsfiskets-%C3%A5r.aspx

 

Så er det vel opp til hver enkelt og bedømme om dette tiltaket er "innen for", -eller ikke....

 

Personlig har jeg ikke merket stort til denne satsingen, og jeg er medlem...

 

Joda, lokallagene har fått masse midler til å arrangere forskjellige arrangementer (!). Er selv med i lokallaget her, og vi kjørte et "innføringskurs" for barn og deres foreldre, og fikk ca 27 nye medlemmer til foreningen vår. Hver unge fikk sitt eget fiskesett, som vi hadde fått fra NJFF sentralt. Det er jo bra rekruttering. Men så er det jo opp til oss i fiskegruppa å holde på disse. Vi må arrangere kurs, utflukter og alt som vi måtte finne på som holder interessen deres oppe.  I tillegg har vi fått utstyr for å holde kurs i fluefiske og tilogmed sjømeite (sliter med denne, vi vet ikke hva det er :)

Så det skal ha vært gjort mye i år rundt omkring. Det har NJFF i alle fall gjort. Om det er vellykket får vi se fremover, ved neste medlemstelling. Men jeg tror uansett at de aller fleste NJFF-lag opplever synkende medlemsmasse, ikke bare på fiskesiden. Folk er vel ikke så gira på foreninger og styre og stell lengre. Jeg er med i forskjellige foreninger her, og det er det samme overalt; svært lite engasjement. Folk gidder bare ikke lengre. Er det tidsklemma eller er det latskap? Man kan jo i stedet vise ekte engasjement ved å klikke liker på en facebookgruppe :) Er det ikke folk i foreningene, så vil det ikke rekrutteres så mye - jeg tror ikke rekruttering er et enkeltmannsforetak..

 

Eirik

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...