Gå til innhold

Speilrefleks eller Hybrid?


jak

Anbefalte innlegg

Hei,

 

skal kjøpe kamera for ein ikkje altfor dyr penge. Kameraet må vera lite nok til at det vert med på tur og godt nok til at det tek veldig bra bilete. Nokon som har erfaring som kan kome med tips om gode kamera?

 

Har sett på f eks Panasonic lumix gx1 kontra små speilrefleks td canon 100D, nokon som har erfaring frå bildekvalitet på speillaus kontra speilrefleks?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg nylig ett Sony A6000. Kitobjektivet er vel ikke av de aller beste, men det bygger kun 3 cm når kameraet er avskrudd. Så det er veldig kompakt. Det har en veldig bra autofocus til speilløst å være, samt en autofocus som fungerer overraskende bra til filming også.

 

Liten test av video autofokus ute i hagen.

 

Endte opp med dette etter å ha lånt ett Canon 500d en stund. Speilrefleksen ble rett og slett litt for stor til at jeg orket å ta det med på turer. Ble stort sett liggende hjemme, eller i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er faring er at det har med hva du har lyst til. Det finnes utvilsomt fantastiske systemkameraer nå. Jeg har også hatt. Jeg har derimot eid speil i 30 år. Ingen får meg til å slutte med det nå. Da må en svært omfattende revolusjon skje. Jeg hadde en sesong bestemt meg for system. Når jeg ser tilbake på bildene fra den sesongen nå, ser jeg mange gode bilder og mange opplevelser, Derimot mangler jeg de der med utropstegn bak. Det irriterer meg ennå. Du tar derimot ikke finere bilder med speil fordi det er et speil. Jeg mener at foto må bli en del av hobbyen din da. Hva dine fiskekompiser interesserer seg for kan være avgjørende. Blir du interessert i fotografering er aldri speilrefleksen for stor på noen turer .. aldri. Skal du bare knipse en fangst og en stemning for å ha det. Er speil unødvendig. Man må ha lyst til å fotografere og grave seg ned i den verdenen. Da er speilet etter mitt skjønn en veldig god venn som er med på turer, på jobb, på bilturen, på høtta osv ... NBNB: Jeg har en canon G12 også. Den er også alltid med meg på tur. Faktisk i tillegg til (unntatt nærturer i godvær da). Dette benytter jeg ved litt rufsete vær. har det i vadebuksa. Bruker det også om natta, da jeg er elendig på ekstern blitz, da er g-12 enklere.

 

Vil du fotografere mye, utvikle deg innen foto, være villig til å oppgradere optikk etter hvert er speil ypperlig. Er du ikke opptatt av å bli ivrig fotograf, synes jeg speilsystemer er unødvendig supplement å drasse på.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er faring er at det har med hva du har lyst til. Det finnes utvilsomt fantastiske systemkameraer nå. Jeg har også hatt. Jeg har derimot eid speil i 30 år. Ingen får meg til å slutte med det nå. Da må en svært omfattende revolusjon skje. Jeg hadde en sesong bestemt meg for system. Når jeg ser tilbake på bildene fra den sesongen nå, ser jeg mange gode bilder og mange opplevelser, Derimot mangler jeg de der med utropstegn bak. Det irriterer meg ennå. Du tar derimot ikke finere bilder med speil fordi det er et speil. Jeg mener at foto må bli en del av hobbyen din da. Hva dine fiskekompiser interesserer seg for kan være avgjørende. Blir du interessert i fotografering er aldri speilrefleksen for stor på noen turer .. aldri. Skal du bare knipse en fangst og en stemning for å ha det. Er speil unødvendig. Man må ha lyst til å fotografere og grave seg ned i den verdenen. Da er speilet etter mitt skjønn en veldig god venn som er med på turer, på jobb, på bilturen, på høtta osv ... NBNB: Jeg har en canon G12 også. Den er også alltid med meg på tur. Faktisk i tillegg til (unntatt nærturer i godvær da). Dette benytter jeg ved litt rufsete vær. har det i vadebuksa. Bruker det også om natta, da jeg er elendig på ekstern blitz, da er g-12 enklere.

Vil du fotografere mye, utvikle deg innen foto, være villig til å oppgradere optikk etter hvert er speil ypperlig. Er du ikke opptatt av å bli ivrig fotograf, synes jeg speilsystemer er unødvendig supplement å drasse på.

Nå har speilløse systemkameramodeller muligheter for objektivbytte, og flere av de produserer minst like gode hvis ikke bedre bilder enn speilrefleks. Eneste minuset med speilløst er autofokus i dårlig lys, da spesielt følgefokus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes autofokusen var veldig bra på Sony kameraet. Sjøl har jeg begge deler, men er vel ikke den ivrigste fotografen utover det å ta bilder på tur, så sjøl tar jeg mest bilder med en liten Canon S95. Den har nemlig fast plass i fiskevesten, og fiskes fram og legges tilbake så fort at jeg nesten kan fiske mens jeg tar bilder :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte en slik sony hx60v som sku være god på film osv, med 30x "optisk" zoom og 60x digital zoom, fungerte knall for min del , men savner muligheten for skyting i RAW da det er mulig og hente mer uttav ett bilde i raw :P 

 

men som sagt veldig fornøyd, slenger med en link til en tur fanget med detta sony kameraet

 

http://duckcityadventureteam.net/2014/08/18/vidda-tur-i-juli/

 

dog nedskalert til web løsning men knall god kvalitet på bildene om de er så veldig fototeknisk gode er en helt anna sak :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er faring er at det har med hva du har lyst til. Det finnes utvilsomt fantastiske systemkameraer nå. Jeg har også hatt. Jeg har derimot eid speil i 30 år. Ingen får meg til å slutte med det nå. Da må en svært omfattende revolusjon skje. Jeg hadde en sesong bestemt meg for system. Når jeg ser tilbake på bildene fra den sesongen nå, ser jeg mange gode bilder og mange opplevelser, Derimot mangler jeg de der med utropstegn bak. Det irriterer meg ennå. Du tar derimot ikke finere bilder med speil fordi det er et speil. Jeg mener at foto må bli en del av hobbyen din da. Hva dine fiskekompiser interesserer seg for kan være avgjørende. Blir du interessert i fotografering er aldri speilrefleksen for stor på noen turer .. aldri. Skal du bare knipse en fangst og en stemning for å ha det. Er speil unødvendig. Man må ha lyst til å fotografere og grave seg ned i den verdenen. Da er speilet etter mitt skjønn en veldig god venn som er med på turer, på jobb, på bilturen, på høtta osv ... NBNB: Jeg har en canon G12 også. Den er også alltid med meg på tur. Faktisk i tillegg til (unntatt nærturer i godvær da). Dette benytter jeg ved litt rufsete vær. har det i vadebuksa. Bruker det også om natta, da jeg er elendig på ekstern blitz, da er g-12 enklere.

 

Vil du fotografere mye, utvikle deg innen foto, være villig til å oppgradere optikk etter hvert er speil ypperlig. Er du ikke opptatt av å bli ivrig fotograf, synes jeg speilsystemer er unødvendig supplement å drasse på.

Dette er det klart mest fornuftige svaret jeg har lest til de minst 40 spørsmålene jeg har sett av samme type opp gjennom årene. 

Jeg kan legge til:...og så kommer det litt an på hva du skal bruke bildene du ser for deg å ta til. Dersom det er FB, FFS og postkortforstørrelser på papir opp til ca A4 så duger bildekvaliteten på alle kameraer stort sett. Jeg drar uansett med meg minst den ene av mine to speilreflekser da jeg aldri vet når årets kanonmotiv dukker opp. Jeg leverer også en del bilder i opp mot og over 2 meters bredde for oppheng på vegg og da er det ikke alt som holder mål av billig- og småkameraer, men jeg antar at de aller færreste holder på med slikt...

Det fremgår sikkert av Flickr-kontoen min at jeg er hakket mer fotointeressert enn gjennomsnittet: https://www.flickr.com/photos/espenorud/

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...