Gå til innhold

Switch-stang - dele erfaringer (tips mottas med takk)


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg må si først at jeg er novise på switch-stenger for jeg har bare brukt det ganske intenst til streamerfiske i noe over to år. Men hvordan bruker dere andre switch-stengene deres? 

 

Jeg føler at jeg har falt inn i ei litt for smal komfort-sone, hvor jeg bare bruker switch-stanga til 1) synkelinefiske i 2) elv med 3) streamer. Funker perfekt til det, for det blir stor aksjonsradius med holde-lina-over-vann-type, men. Flere gode erfaringer mottas med stor takk. Er det noen som bruker det til flyteklump, og i så fall hvilket oppsett? Eller andre gode tips  <<l

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 11' #5 Switch stang som jeg bruker til tørrfluefiske etter SØ i elva. Den gir meg en uovertruffen aksjonsradius, spesielt på stor elv hvor vading er begrenset. Bytter "upper hand" etter behov. Husker ikke just nu,men tror jeg bruker en Wf Loop line i #6 mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker min Redington Prospector til SØ og laksefiske i elv. 11.9" #8. Har benyttet den mye siste året med en Rio Switch line på 575 grains med klumplengde på 16.8 m. Brutalt oppsett for kasting over hodet. Når det dras litt på så henger flua oppi skogen på motsatt elvebredd (der fisken holder til...).

Kommuniserte en del med en Redington/Sage rep. tidligere i uka for å finne et optimalt spey oppsett. Fikk anbefalt Rio Scandi Short VersiTip #8. Ut fra den grundige og ryddige responsen fra rep. bestilte jeg denne og gleder meg til å teste det ut. Dersom det blir perfekt match satser jeg på #5 også til neste år.

For øvrig fantastisk sørvis hos Redington/Sage/Rio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Prøver å dra i gang igjen denne jeg. Har kjøpt meg 10'7" klasse 7 switch stang nå og sitter å leter etter snører. Stanga skal brukes til streamerfiske. Er helt blank på switch-stenger og snører så derfor spør jeg dere.

Om dere skulle hatt ett snøre til både kast over hodet og vannkast, hvilket snøre ville det vært? Spiller ingen rolle om det er skyteklump eller helline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å dra i gang igjen denne jeg. Har kjøpt meg 10'7" klasse 7 switch stang nå og sitter å leter etter snører. Stanga skal brukes til streamerfiske. Er helt blank på switch-stenger og snører så derfor spør jeg dere.

Om dere skulle hatt ett snøre til både kast over hodet og vannkast, hvilket snøre ville det vært? Spiller ingen rolle om det er skyteklump eller helline.

Loop Cross S1 har stang med samme lengde i #7. Er det denne du har? Terje Bomann Larsen og Øystein Aas tester 9 switch stenger i Alt om Fiske nr 6 2012. Til denne stanga anbefaler de klumper på 17-20 gram for skandinavisk stil og 375 grains for skagit stil. Det er fordi stanga er europeisk klassifisert. De som er amerikansk klassifisert vil gjerne passe med noe tyngre liner for skagit stil, type 425 grains, og 22 gram for skandinavisk. Hele testen og testsnørene er tilgjengelig på nettet mener jeg. Endret av Øyvind Jensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å dra i gang igjen denne jeg. Har kjøpt meg 10'7" klasse 7 switch stang nå og sitter å leter etter snører. Stanga skal brukes til streamerfiske. Er helt blank på switch-stenger og snører så derfor spør jeg dere.

Om dere skulle hatt ett snøre til både kast over hodet og vannkast, hvilket snøre ville det vært? Spiller ingen rolle om det er skyteklump eller helline.

Barrio SLX i klasse 8

Billig og god line . Fåes i to farger også http://www.flylineshop.com/barrio-slx.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er litt rar, men switch-stenger blir til mitt bruk korte, lette 2-hånds som er fine i trange situasjoner uten bakslengsmulighet.

 

Jeg bruker relativt korte klumper på min 12´ #6. Rio Scandi Steelhead, Scandi short og skagit-type-klumper funker bra. Zpey fusion compact har også vært fin.

 

Hvis jeg er et sted jeg kaster mye over hodet går jeg heller for enhånds.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Finnes disse snørene også som synk eller er det kun flyt?

Skal se om jeg finner den Alt om fiske artikkelen Øyvind.

Er en Loop Cross S1 jeg har ja.

 

Sjekk hva stanga skal ha av belastning(bør stå i gram på stanga).

Er litt virvar av klassifiseringer når det gjelder enhånds, tohånds og switch. Min 11" #7 skal ha 16-18 gram. Switch lina til Barrio i den klassen veier #6/7 24,5 gram og #7/8 27,5 gram http://www.flylineshop.com/barrio-switch.html

 

Den lina jeg anbefalte kommer bare som flyt. Wulf lina kommer i flere utgaver mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ei switch-stang i 6 eller 7 være ett godt alternativ for fiske etter sjøørret i sjøen, til laks i mindre elver, samt under veldig vindfulle forhold på fjellet?

Til laks og SØ i elv er det et godt alternativ. Men skal du i all hovedsak benytte den til vanlig overhode kasting er det et mye bedre alternativ å bruke stenger av vanlig lengde. Switch stenger er litt for lange til at de er supre til dette formål men sikkert noen unntak der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg bruker en helios switch 11ft #7 med GL switch multi-tip #8 og jeg ELSKER det oppsettet

Bruker det til ørret og laksefiske i elv, nydelige til enhånds spay og veier ikke mer enn at man orker å bruke den 5timer i strekk. Ikke no god til overhodekast, men til vannkast er den rett og slett perfekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...