Gå til innhold

Maskin til bilderedigering


Bård H Bjerkeli

Anbefalte innlegg

Laptopen begynner og bli sliten så om ikke altfor lenge må jeg kjøpe meg ny maskin.

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gå for, stasjonær eller en ny Laptop. PC eller Mac... Jeg må jo si at det er ganske behagelig med en bærbar maskin som jeg Kan ta med på hytteturer, båtturer, teltturer etc. Når jeg først skal ha ny maskin nå så vil jeg ha en som har kraft og god skjerm og har det som trengs for å være en god "bilderedigeringsmaskin".

Fordelen med en stasjonær PC er at den kan fortløpende oppgraderes med nye kort og sånn sett stadig holdes ved like, dette er vel sjelden noe tema med bærbare?

Hvordan er dette med Imac? kan den bygges/oppgraderes på samme måten? En bærbar PC kan jo også kobles til en større skjerm hjemme som jo vil være plassen jeg for det meste kommer til å sitte og jobbe. Kan en Macbook air/macbookpro kobles til en ekstern skjerm? Størrelsen på skjermen er jeg også litt usikker på, er en macbook med 13" skjerm for liten?

Jeg fotograferer i RAW format og bruker Photoshop og Lightroom, jeg skal også over på fullformat så snart spareprosjektet mitt tillater det. Om jeg havner på PC så klarer jeg vel strengt tatt og navigere meg frem, men mac er jeg blank på. Er det vesentlig stor forskjell på ytelse for disse jobben på en Macbook pro og en Macbook air?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler absolutt 15" fremfor 13" til foto og video arbeid, dersom dette skal være din primærskjerm.

Anbefaler Macbook Pro Retina til ditt bruk, de nye Retina maskinene har ikke mulighet for å skifte ut eller oppgradere komponenter senere.

 

15-tommer: 2,2 GHz med Retina-skjerm
Spesifikasjoner
2,2 GHz firekjerners Intel Core i7
Turbo Boost opptil 3,4 GHz
16 GB 1600 MHz-hukommelse
256 GB PCIe-basert flashlagring1
Intel Iris Pro Graphics

Kr 16.990

http://www.apple.com/no/macbook-pro/features-retina/

 

Da har du maskin som ikke går ut på dato med det første. Med Thunderbolt tilkobling kan du koble til eksterne harddisker med opp til 20Gb/s i overføringshastighet dersom 256Gb internlagring blir for lite. Jeg har ikke peiling på om hvilke alternativer som finnes når det kommer til PC.

 

Man kan sammenligne pris og spesifikasjoner når man skal velge mellom Mac og Windows maskin. Mac har litt andre funksjoner og brukermønstere enn Windows, og det er det bare du som til syvende og sist kan avgjøre om er verdt pengene sånn sett. Det er ikke vanskelig å gå over fra Windows til Mac, så lenge man er åpen for noe "nytt". 

Endret av MariusH
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå har jeg lest meg opp på diverse forum og nettsteder i tillegg til at jeg har vært innom Fotovideo og fått litt hjelp. Så langt har jeg kommet frem til følgende: Macbook Pro retina 13", men med 16 gb ram i stedet for 8gb, videre kan jeg velge mellom 2.6 ghz intelcore i5 eller 2,8 ghz intelcore i5 og tredje alternativ 3 ghz intelcore i7.

16 gb ram tenker jeg kan være lurt, men usikker på om det er nødvendig for meg og gunne på med 3 ghz intelcore i7, klarer meg vel lenge med 2,6 ghz intelcore i5?

Så er jeg noe mer usikker på harddisken, vil jeg angre på at jeg ikke velger maskin med større harddisk enn 128 gb? Hovedbiblioteket skal ikke lagres på maskinen likevel, her kommer en eller to eksterne harddisker inn i bildet helt uavhengig av hvor stor eller liten harddisken er, eller hva  tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok heller prioritert 256GB disk fremfor å oppgradere prosessor. Jeg gikk fra 320GB til 240GB SSD for litt siden, og det kunne ikke falle meg inn å gått enda lavere. Dersom man hele tiden må være påpasselig med hva man har på maskinen, mister den litt sin mobilitet dersom man må være avhengig av å hele tiden ha ting på eksterne disker. Og det ser ikke ut til at råfiler blir mindre fremover.

Ellers høres det fornuftig ut å gå for 16 GB ram.

 

Dette er hvertfall min mening.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den maskina du har bestilt er mer enn godt nok - om du ikke blir fornøyd skal jeg får John Erlend til å spise 2 kg marflo!

 

Har også blitt litt mac frelst de seneste årene, og ikke sett meg tilbake. 

Kanskje aller mest fordi jeg ble dritlei av å fikle med Windows og bugs.

 

Må si jeg har en helt annen brukeropplevelse med OSX.

Egentlig samme grunn til at jeg fortsatt har iPhone og ikke en teknisk bedre Samsung Android tlf. OSet er bare bedre, enklere og kjappere.

 

B

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mee mac skal du få full "tilfredstillelse" av maskin må du ha Iphone ? Eller samarbeider ein android telefon med mac ?:S

Nei om du ser for den en holistisk opplevelse må du være i iOs / OSX økosystemet. 

 

Når det er sagt er de aller fleste gode apps tilgjengelig på begge plattformer. Men det er enkelte ting som kun er sømløst over OSX/iOs.

 

B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...