Gå til innhold

Bensinprisen


Gjest Unknown User

Anbefalte innlegg

Gjest Unknown User

Mine macroøkonomiske kunnskaper er relativt labre. Dog har jeg lagt meg merke til at hver gang noen styrende ute i verden ønsker å høye prisen fordi noen har prompet så er vår kjære konsumentlojale oljesellskaper raske med å høye prisen med argumentet at noen prompet. Nå som oljeprisen stuper i verden så har jeg ikke sett at det har skjedd en drit - hvert fall marginell. Er det noen som kan forklare for meg på en veldig enkel måte, på en seksårings nivå, hvorfor den ikke har sunket med si, 30 prosent? For et par år siden var det en opposisjon som syntes at den høye bensinprisen i Norge var en skandale og som skulle gjøre sitt for å senke den om de kom til makten. Burde vel foreligge en del gode argumenter for det nå?!

Endret av swedeElvis
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jobbes nok med å finne grunnlag for å fortsatt holde bensinprisene oppe her til lands, selv om oljeprisene stuper. Her vet man at ingen vil protestere høylytt uansett, så det bør ikke by på noe problem.

Pussig at de alltid er så kjappe med å øke bensinprisen når oljeprisene går opp, men at de samme regler tydeligvis ikke gjelder andre veien.

Endret av -Lars-
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok litt sammensatt.

 

For det første må man huske på at det er prisen på råolje som har sunket. Denne må tross alt foredles ganske kraftig før man får bensin/diesel. Foredlingskostnaden er fortsatt den samme.

For det andre omsettes olje i dollar. Mens oljeprisen går ned svekkes også krona mot dollarn. Med andre ord får man plutselig mindre for pengene.

For det tredje er selve kostnaden pr.liter bensin en relativt liten del av den total bensinprisen. Sist jeg sjekket utgjorde denne under 30% av den totale summen. Resten er særavgifter, MVA og dekningsbidrag.

 

Om råoljeprisen blir halvert betyr ikke dette all verdens for bensinprisen. De få prosentene i nedgang bryr ikke den jevne forbruker seg nevneverdig om.. Ref. det Knut R.S skriver.

Endret av Tormod Wie
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Tormod, det er råoljen jeg snakker om. Så fort den går opp 2 dollar per fat så øker bensinprisen her hjemme. Tilverkningsprosessen vil jo alltid være den samme. Råvaruprisen er den som varierer og som jo også setter standard for konsumentprisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tormod, det er råoljen jeg snakker om. Så fort den går opp 2 dollar per fat så øker bensinprisen her hjemme. Tilverkningsprosessen vil jo alltid være den samme. Råvaruprisen er den som varierer og som jo også setter standard for konsumentprisen.

 

Ja, det har du nok delvis rett i. Der er nok langt hissigere på å sette opp enn ned. Mulig de finner dette som en god unnskyldning for å øke fortjenestene sin... Samme som bankene når renta synker.

 

MEN, råvareprisens innvirkning på konsumentprisen som du kaller det er ikke så stor som man skulle tro, da prisen på råvaren utgjør en veldig liten del av den totale utsalgsprisen/konsumentprisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Dette er et typisk eksempel Tormod og her snakker de om produksjonen av olje, det går jeg utfra er råvaren de snakker om, ergo påvirker den konsumentprisen. De som mest trolig skjer her er at man stryper produksjonen / opptaket sånn at det blir mindre tilgang, ergo øker prisen. Men nå som verdien på råvaren synker så burde jo produksjonsmarginene av bensin og diesel også bli lavere, ergo så burde prisen bli lavere?

 

http://www.hegnar.no/bors/artikkel507007.ece

 

Som sagt, har dårlig macroøkonomikunnskap. Egentlig burde det være Siv som svarer tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke særlig komplisert. De setter ikke ned prisen fordi de ser sitt snitt til å grafse til seg mer penger.

Samme som bankene gjør, har de satt ned renta etter siste justering av styringsrenta..? Nope!

Hadde situasjonen vært motsatt, og de så en mulighet til å sett opp, så går det veldig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok litt sammensatt.

 

For det første må man huske på at det er prisen på råolje som har sunket. Denne må tross alt foredles ganske kraftig før man får bensin/diesel. Foredlingskostnaden er fortsatt den samme.

For det andre omsettes olje i dollar. Mens oljeprisen går ned svekkes også krona mot dollarn. Med andre ord får man plutselig mindre for pengene.

For det tredje er selve kostnaden pr.liter bensin en relativt liten del av den total bensinprisen. Sist jeg sjekket utgjorde denne under 30% av den totale summen. Resten er særavgifter, MVA og dekningsbidrag.

 

Om råoljeprisen blir halvert betyr ikke dette all verdens for bensinprisen. De få prosentene i nedgang bryr ikke den jevne forbruker seg nevneverdig om.. Ref. det Knut R.S skriver.

Godt fortalt. Er mer irritert på at bæreposen er like dyr. Det er et rent oljeprodukt. Består av C og H. Karbon og hydrogen for de som lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine macroøkonomiske kunnskaper er relativt labre. Dog har jeg lagt meg merke til at hver gang noen styrende ute i verden ønsker å høye prisen fordi noen har prompet så er vår kjære konsumentlojale oljesellskaper raske med å høye prisen med argumentet at noen prompet. Nå som oljeprisen stuper i verden så har jeg ikke sett at det har skjedd en drit - hvert fall marginell. Er det noen som kan forklare for meg på en veldig enkel måte, på en seksårings nivå, hvorfor den ikke har sunket med si, 30 prosent? For et par år siden var det en opposisjon som syntes at den høye bensinprisen i Norge var en skandale og som skulle gjøre sitt for å senke den om de kom til makten. Burde vel foreligge en del gode argumenter for det nå?!

 

 

:D Jeg er på langt nær noen økonom (og det er et understatement), men jeg kan allikevel forklare ganske enkelt, Swede: 

 

1) Det er for det første en treghet i systemet her, så avtaler inngått for en tid tilbake, gir ikke ringvirkninger øyeblikkelig på pris. 

2) En enda lengre (tidsmessig) treghet i systemet er at de store oljeselskapene også kjøper inn - ikke bare råolje, men også raffinerte produkter, så da vil "tregheten i systemet" ta enda lengre tid, for det må gjennom minst et par selskaper til. 

3) En fryktelig stor prosent av bensin/diesel-prisen vi betaler inneholder 70% avgifter +/- så det forsinker, eller rettere sagt; forminsker korrigeringen av råoljeprisen enda mer. Utslagene blir mindre. Punktum. 

4) Har du sett at dollarprisen i forhold til norsk krone i det siste har gått i favør av dollar? Ikke bra det heller for oss, oljeprismessig. (Nå har ikke jeg fulgt med på dette, men jeg har sett det :-) ). 

 

Til sammenligning: De fleste tror at 'kommunismen' i det gamle Sovjet-regimet falt av ideologiske grunnen, men sannheten er at det falt i total kollaps på grunn av at OPEC-landene, og delvis USA sin deltagelse, i å opprettholde en lav kurs for råolje. Det ble ensbetydende med Sovjetunionens fall, for med 30% utgifter av BNP til militæret så kunne ikke et slik regime opprettholdes - uten... ja, nettopp, en høy oljekurs  :D

 

Egentlig hater jeg å kunne slike økonomiske ting, for jeg ser på meg som alt annet enn en 'økonom', men jeg har nå engang studert blant annet statsvitenskap på UiO, og da dukker slik dunkel kunnskap opp av og til  :)

 

Så; nei, prisen på drivstoff kommer ikke til å gå ned mye med det første, men etterhvert - antagelig. Får vi håpe  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da tenker du av ideologiske grunner Lillevann?

 

Ikke ideologiske. Fornuftige.  Dobbel bensinpris og tidobbel strømpris.  Så hadde folk tenkt seg litt om, og vi hadde ikke hatt et energi- og miljøproblem.  Det er alt for billig å kjøre bil.  Det er faktisk dyrere å gå - skoslitasjen alene overgår kostnadene til bilhold.  Spøker ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor "utenfor allfarvei"med null kollektive transportmidler å benytte for meg eller familien....dønn avhengig av bil! Skulle gjerne vært subsidiert jeg ;) Når du kommer med gangetabellen din Lillevann,er jeg ikke enig..men før i tiden da jeg bodde i Oslo,hadde jeg ikke hatt like mye imot det....men er ikke alle som har valgmuligheter desverre :(

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så har du en ekstremt kurant bil, eller så må du ha hemningsløst dyre sko! Jeg går tørrskodd i flere sesonger bare på ei årsavgift.

 

Utgangspunktet må være at man måler kostnaden pr. kilometer.

 

  • Mine fjellstøvler holder i 2 sesonger.  Da har jeg gått ca. 75 mil, eller 750 kilometer.  De koster ca. 3.000 for paret.
  • Kostnaden blir kr. 4,- pr. kilometer.  (og da er ikke "drivstoff" i form av mat medregnet).
  • Du holder glatt en ok bil for mindre enn kr. 4,- pr. kilometer - inklusiv drivstoff.

 

Ergo er det dyrere å gå en kilometer enn å kjøre en kilometer.  Synes du fremdeles bil er dyrt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer ikke. Flere "bedre" enn oss. Men vi er blant de som betaler minst i forhold til lønnsnivå. Vi tar også en del igjen på en haug andre bilavgifter, bommer og ferger. Sammenlign prisene på biler, alder på bilparken som igjen påvirker forbruk og utslipp og jeg er ikke lenger like sikker på at vi er "best".

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Vi er ikke forbi side én enda og dere er allerede OT boys. Hold dere til emnet. Jeg lurer ikke på hvor dyr prisen er i forhold til sko eller våre lønninger. Tråden handler om hvorfor bensinens opp og ned ikke følger hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke forbi side én enda og dere er allerede OT boys. Hold dere til emnet. Jeg lurer ikke på hvor dyr prisen er i forhold til sko eller våre lønninger. Tråden handler om hvorfor bensinens opp og ned ikke følger hverandre.

 

Det svaret er jo enkelt.  Oljeselskapene vil tjene mer penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Det svaret er jo enkelt.  Oljeselskapene vil tjene mer penger.

 

Nemlig. Men hvorfor legger ikke FrP krav på oljeselskapene om å senke prisene som de maste så mye om imens de var i oposisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det svaret er jo enkelt.  Oljeselskapene vil tjene mer penger.

 

Eller enda enklere.

 

Nordmenn er litt late og har god råd. Litt på samme måte som renta på boliglån. Vi kjører ikke til neste bensinstasjon selv om vi kunne spart en femtilapp, og vi orker ikke alt styret med å bytte bank for å spare noen tusenlapper....

 

Når markedet ikke er veldig prisfølsomt, trenger man ikke å senke prisen så mye og så raskt som råvareprisen skulle tilsi....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig. Men hvorfor legger ikke FrP krav på oljeselskapene om å senke prisene som de maste så mye om imens de var i oposisjon?

 

Fordi statlige fastsatte fastpriser i realiteten er det eneste man har å true med og det hører ikke hjemme i et liberalt demokrstisk land. ttongue

 

Med mindre det er tale om landbruksstøtte eller bokpriser. Her gjelder det helt andre regler, som ikke jeg skjønner noe av....

 

Unntaket er selvfølgelig om det foreligger avtale mellom selskapene om hvilke priser man skal ta. Da er det en sak for konkurransemyndighetene. Statoil var vel innblandet i noe slik i Sverige(??) for ikke så lenge siden, mener jeg å huske....

Endret av Knut R. S.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...