Gå til innhold
  • 0

Om "beste Svar" Funksjonen


moby

Spørsmål

17 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

I denne nybegynner-delen av forumet finnes det en funksjon for å kunne markere hva man mener er det beste svaret for trådstarter. 

 

Marker som "Beste Svar" - står det nederst på alle innlegg i denne forumdelen (krever at du er innlogget

attachicon.gifMarker som beste.png

 

Vi ønsker å oppfordre nybegynnere til å stille sine spørsmål, samtidig gi en honør til alle fluefiskere som bidrar med å svare på disse spørsmålene på en konkret, forståelig og høflig måte.

 

Derfor ber vi gjerne trådstarter (eventuelt admins eller moderatorer) om å markere det svaret han eller hun mener passer best til det vedkommende lurte på. Det trenger ikke nødvendigvis være det mest teknisk riktige svaret, men det er heller ikke poenget. Poenget er at enkelte tråder blir fort uoversiktelig når det gjelder hva er den korte oppsummeringen. Ble det besvart? Fikk trådstarter svar på det han eller hun faktisk lurte på, uten at svaret forsvant ned i puppeboksen og nerdelua kom på?

 

Det er altså bare trådstarter, mods eller admins som får opp muligheten for å flagge en tråd. Mens alle vil se resultatet.

 

Vi har samtidig bestemt at vi hver måned gir en liten oppmerksomhet til noen av bidragsyterne som har blitt flagget med et slikt svar, i form av en enkel gave. Det kan være en t-skjorte, caps, noe utstyr, VIP billettet til Gullkroken etc etc. Avgjørelsen faller ved en enkel trekning.

 

Tusen takk for at DU bidrar til å gjøre Fluefiskesiden til det største men også FREMSTE nettsted for fluefiske i Norge.

 

 

Godt, og for så vidt intelligent tenkt, Bernt. Men jeg skal love deg, fra et pedagogisk ståsted, at gjennomfører du dettte, så blir det en forflatning av forumet. Kjør gjerne på det for min del, men det vil garantert ikke være godt for ffs :-) Så det vil vi jo ikke. 

 

De fleste skjønner godt hva du vil til livs, når du skriver dette forslaget, men det som jeg er redd faller mellom to stoler da, er de VIRKELIG gode svarene; de små fine nyansene som at Eikre stiller spørsmål om farge på vårfluepupper i forhold til farge på bunnen uten å gi svaret med en gang, men etterhvert, Andersen som taler for fasseterte kulehoder under visse forhold osv. Hva om disse faller i unåde i forhold til ratingen? Altså at folk ikke får umiddelbart svar, men får et fantastisk svar etterhvert som anskuelsen gir svar? Ikke vet jeg. Jo, egentlig. Men et umiddelbart svar, som oppleves som riktig, behøver ikke å være det beste svaret. Kanskje kommer det beste svaret etterhvert. 

 

Noen som spør er også i komfortsona, og har lyst til å bli der. Det merker man på spørsmålene, ofte. 

Noen vil bevege seg ut - uttafor komfortsona og er ydmyke. De vil man alltid svare best og mest. 

Hvem mener du da skal rate? 

Endret av AndréB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Enig André,

Jeg mener de beste svarene kommer når en tråd får leve sitt eget liv. Da dukker det ofte opp uventede ting som inspirerer, og ut av intet kommer det ofte nyskapende svar, selv om det ikke alltid er spot on. Dette er jo et av forumets sterke sider!

 

Vi må tåle litt OT i trådene, og det kommer jo veldig raskt korrigeringer. Så selv om Skaumenn fra tigerstaden ikke alltid skjønner et "hint" eller ti, så kan vi leve med det i allefall en kort stund ;)  

 

Nu åpner jeg en ny flaske med inspirasjon, god jul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Godt, og for så vidt intelligent tenkt, Bernt. Men jeg skal love deg, fra et pedagogisk ståsted, at gjennomfører du dettte, så blir det en forflatning av forumet. Kjør gjerne på det for min del, men det vil garantert ikke være godt for ffs :-) Så det vil vi jo ikke. 

 

De fleste skjønner godt hva du vil til livs, når du skriver dette forslaget, men det som jeg er redd faller mellom to stoler da, er de VIRKELIG gode svarene; de små fine nyansene som at Eikre stiller spørsmål om farge på vårfluepupper i forhold til farge på bunnen uten å gi svaret med en gang, men etterhvert, Andersen som taler for fasseterte kulehoder under visse forhold osv. Hva om disse faller i unåde i forhold til ratingen? Altså at folk ikke får umiddelbart svar, men får et fantastisk svar etterhvert som anskuelsen gir svar? Ikke vet jeg. Jo, egentlig. Men et umiddelbart svar, som oppleves som riktig, behøver ikke å være det beste svaret. 

 

Noen som spør er også i komfortsona, og har lyst til å bli der. Det merker man på spørsmålene, ofte. 

Noen vil bevege seg ut - uttafor komfortsona. 

Hvem mener du da skal rate? 

Hei Andre!

 

Flott innspill og helt klart relevant. Takk for at du deler dine tanker! Samtidig er det nettopp dette man må tørre å utfordre.

 

Jeg aner ikke hvor mange folk jeg har snakket med som ikke tør, vil eller orker poste på FFS fordi de blir sablet ned, svarene blir for kompliserte, ender i lange diskusjoner eller sporer fullstendig av. For mange er terskelen for høy. Den lista ønsker jeg å rive fullstendig ned!

Det er noe som folk med lang fartstid ikke alltid legger merke til, selv om de aller fleste bruker betydelig tid og med beste hensikt besvarer slike spørsmål. Men noen ganger slår det feil ut.  Jeg applaudere alle som er her inne og vil dele kunnskap med andre. Det er uvurdelig! Samtidig må man se på hva som ofte faktisk skjer i et forum (enten det er FFS, et kameraforum, fotball forum el)

 

Jeg innbilder meg etter egne tanker og samtaler med endel folk at man savner ofte et oppslagsverk det er enkelt å forholde seg til, det er ikke alltid ønskelig med lange avhandlinger om et enkelt spørsmål.

 

Trådstarter bestemmer selv om han vil flagge et svar eller ikke. Han kan til og med endre flagget innlegg om han vil, og på langt nær alle vil benytte seg av denne funksjonen.

 

Er virkelig Nybegynner-forumet stedet å diskutere fasserterte kulehoder? :) Eller at Eikre stller spørsmål om farge på vårfluepupper. (Du skjønner sikkert hva jeg mener) Samtidig gjentar jeg at funksjonen er kun er aktiv på nybegynner delen, og ikke de andre diskusjonstrådene.

 

Det er heller ingen rating. Det er nybegynneren, han/hun som ønsket et svar, som bestemmer om han er fornøyd med det han har fått beskrevet. Det er ikke alle andre ekspert som skal rate hverandre i en poengskala. 

 

Jeg forstår at det er sikkert folk som applauderer dette, samt en dose naturlig god skepsis blandt enkelte - men foreslår at vi prøver. 

 

Gjør man det man alltid har gjort, får man det man alltid har fått. Vil man ha forandring, må man gjøre noe anderledes. 

Det er ikke til å stikke under en stol at mange nybegynnere, nye medlemmer etc forsvinner like fort som de registrerte seg. Samtidig hyler alle om rekruttering. Noe må gjøres.

 

Poenget mitt er : I nybegynnerdelen trengs det ikke diskuteres i alt for avansert form. Fortrinsvis gis korte, konsiste og enklere svar. Om trådstarter ønsker en lengere diskusjon så engasjerer han jo til det på egenhånd allikevel. 

De lange diskusjonene kan man ta i alle andre deler av formuet. Vil det føre til en forringelse? Jeg tror det motsatte.

 

Men hva er ditt forslag til nybegynnerseksjonen, - det er det jeg egentlig vil forbedre. Hvordan spiller ingen rolle for meg :)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei Andre!

 

Flott innspill og helt klart relevant. Takk for at du deler dine tanker! Samtidig er det nettopp dette man må tørre å utfordre.

 

Jeg aner ikke hvor mange folk jeg har snakket med som ikke tør, vil eller orker poste på FFS fordi de blir sablet ned, svarene blir for kompliserte, ender i lange diskusjoner eller sporer fullstendig av. 

 

Men det er jo nettopp dette du da må ta fatt i, Bernt.

Rota - ikke greinene. Det som faktisk brenner - ikke greinene det slår flammer ut av. 

 

Jeg får mange spørsmål på pm daglig om fluebinding og -fiske. Og det er moro, synes jeg, og jeg svarer så ydmykt og godt jeg kan. Og etter som flere folk man snakker med, jo mer innser man at mer har man å lære også. Jeg tror at den som tuller seg for mye inn i sin egen hærlighet også har lett for å se hen til sine egne fortreffelighet. Sånn er det vel :-) 

Endret av AndréB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Må si jeg er enig med Bernt her . . . De mest avanserte nerde-greiene innen fluefiske har ikke så mye i en nybegynner-tråd å gjøre, og kan fort skremme mer enn det gagner ;-)

 

Jeg vil si det motsatte jeg av det du sier, Lars: 

Ei velretta nymfe eller to/tre, under nymfefiske, er mye nærmere det fisket jeg lærte av fatter'n som 10 'åring, enn tørrfluefiske. Og som de fleste unger lærer i dag. Vent til dattera di blir i fiskealder, så skjønner du, Lars. 

 

Det er nå dessverre sånn at de fleste som hadde med seg eldre generasjoner tenker sånn. Har fluefisket gått i generasjoner, så har ikke vi rett nødvendigvis, men det er nå sånn det er. Sånn vi har opplevd og lært det. Feil eller ikke. 

Endret av AndréB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg vil si det motsatte jeg av det du sier, Lars:

Ei velretta nymfe eller to/tre, under nymfefiske, er mye nærmere det fisket jeg lærte av fatter'n som 10 'åring, enn tørrfluefiske. Og som de fleste unger lærer i dag. Vent til dattera di blir i fiskealder, så skjønner du, Lars.

He-he . . . Hun blir neppe en del av denne galskapen André, men jeg vil bli veldig glad om jeg kan bidra til at hun vil sette pris på friluftslivet.

Det fantes ikke noe nett-forum for fluefiske da jeg startet opp med dette, og man måtte langt på vei finne ut av ting selv. Der tror jeg mye av grunnen til at jeg fortsatt setter så stor pris på dette ligger . . . Gleden av fiske og friluftsliv hadde jeg fra barnsben av.

Og det var ikke verre enn å knyte på ei våtflue, så fikk man alltids fisk.

Etter endel år som fluefisker har jeg fortsatt ingen interesse av å fordype meg i absolutt alt som finnes av detaljer rundt måter å fange fisk på flue på, men tror ikke det legger noen demper på interessen, for min del.

Men altså, nerdeting innen fluefiske kan være interessant nok det, men i mine øyne ikke i nybegynnertråder.

Endret av -Lars-
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Applauderer forslaget til Bernt.

La oss prøve og se hvordan det funker. Hvis det blir misnøye og misforståelser, kan vi jo foreslå noe annet.

Vil samtidig si at jeg setter stor pris på at dere som har kunnskap om det, går i dybden og skriver både latin og grundige faglige vurderinger. Fordi det er så lærerikt! Og når man lærer noe nytt, er i hvertfall ikke dagen bortkastet!

God jul, forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Men, akkurat nå - faktisk - sitter jeg og binder fluer, selv om de fleste av dere har lagt dere, antageligvis  <<l

 

Sitter her faktisk og binder fluer ( noen Aurivillii Micro Duns, og hører på Bo Kaspers): https://www.youtube.com/watch?v=k1Z9e6U5V4E

 

 

 

Jeg er et virus i en statistikk 

Endret av AndréB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...