Gå til innhold

Hva Er Du Ikke God På Innen Fluefiske?


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Helt enig, Erik. Men jeg er bare ikke noe flink til det. Låser meg alt for fort på storfisken. 

Du kan vel strengt tatt stryke dette punktet fra lista nå. Nøkkel til endring, evt taktskifte, er bevisstgjøring. Nå er du bevisst. Skriftlig.

Do it Nike style.. as in "just"  :)

 

For egen del er er eneste mål å bli bedre på ALT, bortsett fra banning og fjerning av krok festet til egen kropp(det kan jeg bedre enn de fleste).

 

Velger derfor å legge til, for egen selvfølelse, hva jeg er utrolig god på: Viljen, lysta til å lære og engasjementet. Dyrke dette så når jeg mål for 2015 beskrevet ovenfor. Skulle jeg mene.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt mye igjennom denne, men finner lite å sette fingeren på.  

 

 

Neida, jeg har svært mye å gå på innenfor det aller meste, men har i hvert fall kommet på et nivå som gjør at jeg har glede av fluefiske uten at det blir altfor mye kål. Det holder i grunn, og så kan man sikkert investere enda mer tid for å bli enda bedre, men det gidder jeg rett og slett ikke. Koser meg heller og blir forhåpentligvis litt bedre  og mer erfaren hver sesong inntil gikt og demens gjør sitt inntog for fullt. 

Endret av JB.
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FLUEFISKE- De gangene hvor jeg er helt sikker på at den spiser mygg i ett eller annet stadie og i en eller annen størrelse, men jeg ikke får den til og ta min mygg. Jeg kan stå og se fin fisk gå en nærmest snorrett linje og ta det jeg er overbevist om er mygg og jeg kan telle meg frem til hvor den plukker neste gang. Jeg legger flua mi der og fisken kommer riktignok dit, men tar noe rett ved siden av min, gang på gang på gang...

 

KASTING- Jeg trenger å perfeksjonere kastinga mi, jeg kaster helt greit i de fleste situasjoner. Men to ting savner jeg: I noen situasjoner skulle jeg gjerne vært i stand ti og kaste noen meter lenger, det er en del fisk som absolutt er innenfor kastehold, men dessverre ikke "mitt" kastehold. Det andre er fine presentasjoner, dette ble jeg obs på for ett par år siden i ett lite fjellvann med sky fisk. Hver gang jeg la ut flua der fisken sto ble det stille. Jeg venta den ut, og prøvde på nytt og opplevde det samme hver gang. Jeg trenger mykere landinger og presentasjoner.

 

FLUEBINDING- Fiskemessig er fluene mine helt greie, jeg får fisk på dem. Men utseendemessig så er de absolutt ikke i nærheten av kjøpefluer. Jeg kunne med andre ord ikke bundet fluer med tanke på salg eller konkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi skummel tråd ;)

 

Fluefiske: For utålmodig, Stresser ofte med å nå vakene med kast som er helt på grensen, eller over grensen av hvor langt jeg klarer og kastei stedet for å vade i posisjon.

 

Kasting: Selvlært og sta. Gir litt for mye blanke i hvordan kastene ser ut ,bare jeg når dit jeg skal uten å skremme fanden (og ørreten) på flatmark. Elendig på dobbelttrekk . Har lagt til meg uvaner gjennom flere år,og har vært mer opptatt av å fiske enn å trene på kasting. Har bestemt meg for å bruke tid på kastetrening dette året. 

 

Fluebinding: Hadde et hjerneslag for noen år siden som gjør at jeg nå kun binder veldig enkle fluer, da jeg sliter med finmotorikken, når ting blir veldig smått. Men har fått relativt greit med fisk på fjærkreasjonene mine selv om det begrenser seg til fluer i klinkhammer og rackelhanan stil. Vulgataer og andre imitasjoner kjøper jeg . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiske: Skal prøve meg en del på fluefiske i sjø og vann i sommer. Sjøl om jeg har drevet med dette i omtrent 40 år nå, så har jeg dårlig erfaring fra stillevann. Det har liksom alltid blitt elvefiske.

Kasting: Som JB er jeg bra nok til at det sjelden blir noe kål, men man blir aldri utlært.

Fluebinding: skal slutte å være jålete. Flytende døgnfluer med biots og quill er bare tull men ser pent ut. God dubbing, gjerne med ei surring eller to av noe som glimter fisker like bra, flyter lengre og er kjappere å binde. Med andre ord, bli litt mer som Staffan.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiske: Ta en pause i ny og ne, og nyte å være ute. Huske å spise og drikke.

 

Kasting: Akselerasjon og stopp (spesielt med myke stenger). Trangere bukter. Kasting i trange posisjoner.

 

Fluebinding: Organisering av fluebokser og få ned antall varianter av samme flue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FLUEFISKE:

Har de siste årene fisket alt alt for lite. Fluefiske i skogsvann er ok men i elv har jeg fisket svært lite men det har jeg tenkt å gjøre noe med i år. SØ fiske er et lite saumfart område som også står for tur (må bare få bygget St Croix stanga). Har et langsiktig mål om å kunne fiske hele året.

KASTING:

Klarer å legge ut flua. I og med at vi i Norge bor tett ved iskanten så har vi et naturlig opphold fisket hvis en ikke driver med SØ fiske da, noe som gjør at jeg føler at jeg starter på nytt hvert jævlig år. Skal i år bli stabil i kastinga og lære flere kast som kan brukes i ulike settinger.

FLUEBINDING:

Binder enkle fluer som jeg har forhåpninger ti. Jeg holder meg til det enkle. Enkelhet gir trygghet.

Generelt for alle tre er å utfordre meg selv for å kunne utvikle ferdighetene innen praktisk fiske, valg av fluer, kasting i krevende og ulike situasjoner for å ta fisk å mine fluer. Jeg er så heldig at min svigerfar har bidratt med mye kunnskap hittil innen alle tre temaene.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er god på utstyr og hvor jeg får kjøpt det. Har også god orden, tatt i betraktning mengden. God til å komme meg på tur, som er en av forutsetningene til å bli bedre fluefisker. Skal bli bedre til å tilnærme meg fisken forsiktig. Skal jobbe med fortommer. For ofte havner ikke flua der jeg vil. Jobbe med kun "få" stenger og finne de optimale fortommene må bli sommerens prosjekt!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Får vel sparke litt liv i denne tråden igjen!


 


FLUEFISKE 


Jeg tar meg selv gang på gang å være utålmodig. Og det som skulle være en avslappende tur ut ble da bare stress for å finne fisk. Må finne roen litt mer når det kommer til dette med fluefiske. Ikke finner jeg så mye fisk at det gjør noe forskjell igrunn heller!


KASTING


Kasting kan ALLTID forbedres. Er det en der ute som påstår at han er ferdig utlært, så er jo dette bare tøv. Jeg kaster helt normalt, sjeldent noe "Special Effects" i kastene mine. Neppe noen snake rolls heller. MEN jeg har voldsomme tendenser, Særlig når motet faller ut og man har stått og stampa litt med å få skikkelig stygge og åpne bukter, Baktrekks plask særlig når man har vannet litt høyt i midjen. Ikke er jeg perfeksjonist når det kommer til å rette ut fortommen så mye. Skal sies at jeg fisker mye kyst, og noe elv.


FLUEBINDING


Her kan jeg bli MYE flinkere til å finne motivasjonen. For all del jeg kan være super kreativ når det kommer til kystfluer, men det er det med å ha en fast plass i huset hvor man kan sitte å nyte en kald pils og binde til krampa tar deg. Ikke alltid den motivasjonen finnes frem gitt!


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener våren er skummel, Ronny, fordi det fortsatt blir litt tidlig mørkt..?

 

Det er jo nettopp dette tråden omhandler - Hva er du ikke god på.. Svaret i mitt tilfelle er "det meste". Dermed er det å gnåle seg med på tur med slike eksperter en genistrek. Det at jeg kommer med bodyguard er mer for at turfølget skal føle seg trygg og ivaretatt lllol

 

 

-Gleder seg-

-Typ veldig-

-Til vår-

Endret av Elisabeth
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våren er ikke noe mindre skummel av den grunn!! Her er det viktig å ikke ta for lett på situasjonen. "Body garder" er bare mennesker det også, og under heftige klekkinger, har jeg sett arbeidsfordelinger gått i stå mer enn en gang. 

Tips: Husk nok Dry Dip, da man under de mest ekstreme feiltagelser, kan ta seg ut av relativt kraftige feiltakelser, ved å imponere med å "gå på vannet" ;-)

NB! Våren kan være sterkt undervurdert påmange områder.... :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

FLUEFISKE:


 


 Sier jeg skal f.eks på telttur til helgen med fluestanga som makker, men blir ikke noe av.


                    Har sagt til med selv at når langhelga kommer til uka så skal jeg pakke snippen, finne noen knutefrie fortommer også                         tråkke innover i marka etter vakende fisk. 


Skal stolt skrive her inne om dette blir noe av:D


 


KASTING:


 


Forrige helg tok jeg en tur med #4 stanga mi, en Guideline Tricast. *Host* Denne knakk!


Samma helga, bare nå etter Gjedda for morro skyld så tok jeg og #8 stanga til svigerfar en tur til Hønefoss. *HOST* Denne knakk OGSÅ!


Har konkludert med at jeg må bli MYE flinkere til å "sette" sammen stanga med jevne mellomrom under bruk, å heller la stanga jobbe for meg isteden for å PÆLME ut den største bakslengen.


 


FLUEBINDING:


 


Har værken bindestikke eller noenting å syssle med. Men bank i bordet. har bunnet 1 flue som jeg har fått fisk på. glad jeg ikke ble helt bitt av denne opplevelsen for da hadde jeg ikke gjort annet.


 


Ønsker dere alle en god helg!


  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...