Gå til innhold

Isfiske


Elisabeth Sletten Berg

Anbefalte innlegg

Flott fisk, og imponerende fangst!

Jeg trøbler alltid når isen legger seg, jeg skjønner ikke hvordan fluesnøret skal komme seg gjennom isen.

Det blir alltid liggende oppå, og det er dumt når fisken antagelig er under.

Om du har et isbor liggende trenger du bare en knallgod presentasjon og ei fortynga nymfe. Fin treningsarena på vinterstid[emoji1]

Flott røye! Noe annet enn de vi får i skogsvatna rundt Trondheim...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott fisk! At du fisker på isen viser bare at du har ett bankende fiskehjerte",viktig å opprettholde jaktlysten under vinteren også ;) Skal sjøl opp på noen heite røyevann litt senere i år,gleder meg til det;lavvo,stille kalde vinternetter,sol i trynet på dagtid....det er tur det!

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott fisk! At du fisker på isen viser bare at du har ett bankende fiskehjerte",viktig å opprettholde jaktlysten under vinteren også ;) Skal sjøl opp på noen heite røyevann litt senere i år,gleder meg til det;lavvo,stille kalde vinternetter,sol i trynet på dagtid....det er tur det!

Takker så meget. Jaktlysten er særs tilstedeværende, offseason for noe, er onseason for noe annet, fiske er ikke en halvårsaktivitet. Isfisket har vært viktig for meg siden jeg var liten guttunge, kicket av å håndkjøre denne røya for å ha sjanse for å i det hele tatt lykkes med å få den opp sitt tilmålte hull i isen, er out of this world. Den fikk et varmt kyss før den ble returnert til sitt trygge mørke, uten snøkontakt og uten skader.

 

Si ifra om du vil ha med turfølge til disse heite røyevanna, DET var interessant, kjenner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott røye, skulle gjerne smakt på den da jeg hører mye godt om røye som matfisk. Nice catch, Well done

Hvis jeg får den igjen når den har vært til seters og gjort seg fet(ere) skal jeg sende den med bud til deg, så kan du hive den i langpanna. Pt svømmer den fritt og har fullt fokus på at mormyshka ikke er mat. fffishing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott fisk, og imponerende fangst!

Jeg trøbler alltid når isen legger seg, jeg skjønner ikke hvordan fluesnøret skal komme seg gjennom isen.

Det blir alltid liggende oppå, og det er dumt når fisken antagelig er under.

Ser definitivt problemet der, THJ. Samme helvete jeg selv gjennomgår når jeg vader ut i ei elv og prøver å få til disse buktene det snakkes om(mulig de skal være sydvendte) med pilkestikke i hånd. Kaos det også. Setter på tørt, men synker gjør det. Diskoblinken ser heller ikke ut til å ha nevneverdig effekt på hverken buktene eller de svømmende. Hender faktisk også at fisken kommer opp når blinken lander og synker, og det er dumt når fisken beviselig er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott fisk, og imponerende fangst!

Jeg trøbler alltid når isen legger seg, jeg skjønner ikke hvordan fluesnøret skal komme seg gjennom isen.

Det blir alltid liggende oppå, og det er dumt når fisken antagelig er under.

 

Du kan jo prøve med et synkesnøre, iallefall sinktip, tror det vil gjøre susen kontra flyt iiinnocent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve med et synkesnøre, iallefall sinktip, tror det vil gjøre susen kontra flyt iiinnocent

I tillegg gjør som Elisabeth er inne på,bruk pilkestikke.Da har du en fluestang som

er virkelig rask.

Ikke fiskepudding som gamle gubber går med.

Syltynn bukt,mindre enn 10cm,den skal jo gjennom hullet og må ha en fart uten like.

Du må kaste som en gal,men sånn er det med fluekasting kombinert med isfiske.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg borer et hull.  Fjerner issørpa.  Trer en maggot på en 0.18 krok med bittelitt bly.  Stiller meg på ca. 30 meters hold med fluestanga, og kaster.  Det er viktig å ikke ha full strekk i det maggoten lander i hullet, for da klarer den ikke å trekke fortommen med under.

 

Sikt inn på 31 meter, og stopp maggoten i lufta akkurat i det den skal passere hullet.  På fagspråket kalles dette ishullsmending.

 

På steder hvor isen er klar og gjennomsiktig er det viktig å være forsiktig, slik at fisken ikke skremmes. Klærne må gå i ett med omgivelsene.  Jeg pleier å rulle inn kroppen i gladpack.  Det fører til at jeg ligner på is.  Helt suveren kamuflasje når man først er på is.  På fagspråket kalles dette "pakkis". Mange tror at dette er et rasistisk ord som henviser til folk fra Pakistan.  Det er helt feil.  Det er en forkortelse som henspeiler nettopp på gladpack og is, og brukes første gang i boken "How to become an iceman".

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På steder hvor isen er klar og gjennomsiktig er det viktig å være forsiktig, slik at fisken ikke skremmes. Klærne må gå i ett med omgivelsene.  Jeg pleier å rulle inn kroppen i gladpack.  Det fører til at jeg ligner på is.  Helt suveren kamuflasje når man først er på is.  På fagspråket kalles dette "pakkis". Mange tror at dette er et rasistisk ord som henviser til folk fra Pakistan.  Det er helt feil.  Det er en forkortelse som henspeiler nettopp på gladpack og is, og brukes første gang i boken "How to become an iceman".

Mye av grunnen til at du sliter på is er nok denne maggottaktikken..

For øvrig skal "pakkis" outfit testes ved første anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med inntrekket da..?

 

Lett.  Fisken vil som regel prøve å komme klar av vannet for å riste av seg flua.  Også når det er is.  Eneste stedet den kan klare det, ja hvor er det?  Opp hullet selvfølgelig.  Hold stram line, still deg ved hullet og bare vent.  Fisken kommer som et prosjektil opp av hullet, og da er det bare å stå klar med håven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tendens til å ikke la meg irritere over at personell velger å kun fjasskravle når det ikke handler om, ene og alene, nøyaktig det de selv er olympisk mester i. Hvis det å poste noe jeg mener er ei røye fra nordnorsk nirvana, skal resultere i hysteri per tastatur med sterkt feminint preg, kun fordi ordmasturberingen om fluefiske ikke strekker til, så gjerne for meg. Jeg er tross alt bare en liten frøken her inne som ikke har særlig annet å fare med enn kjærlighet til naturen, ydmykhet og hunger etter kunskap. Sier seg selv.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...