Gå til innhold

Hvor Rask Er Stanga Di?


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Det var da et i overkant raust tilbud fra deg Tom, det må jeg si . . .

Sitter her å feller ei aldri så lita tåre eller to over tanken på dette tilbudet, og ikke minst mtp hvilke yrkesmuligheter som ville åpnet seg for meg med et slikt sertifikat. For ikke å snakke om rivercreden som ville fulgt i kjølvannet !

Nei, det som virkelig fascinerer meg er at noen kan sitte å fordype seg i noe så totalt uinteressant og ubrukelig som disse hysteriske målingene av fluestenger :-)

Det eneste jeg kan se det er egnet til er å sitte å raljere med masse tall på forumer som dette, siden ingen vil ha interesse av å sette seg såpass inn i "temaet" at de kan motbevise det du kommer med.

Vi fluefiskere fordyper oss ofte i ting som for folk flest virker sært/banalt vi også, men det kan da ofte i det minste hjelpe oss til å fange en fisk eller to.

Dette du driver med ligner mest på galskap i ordets rette forstand :-)

Du kan så sagten si det Lars.Hva er grunnen til at tråden fortsetter mon tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitsomt dette TS, bare spørsmål fra deg, ingen svar!

Må tenke på om du noen gang har kommet med noe nyttig informasjon her inne, ellerer det bare gjetntatte spørsmål og kveruleringer?

En dåre kan spørre mer enn ti vise kan svare!

 

Min Loomis GLX Max Line Speed #5 er ikke rask i det hele tatt. Det er en stang som passer perfekt med en standard femmerline.

Men har jeg noen tall for det Hz eller tikk/tokk? Næ og det bryr meg midt i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om alle produsenter av blanks hadde gitt ut slike data på stangemnene sine, hvor mye lettere det hadde vært å finne en blanks til en bestemt stang jeg ville bygge?

Hadde fjernet mye usikkerhet, og gjort innkjøpene veldig mye lettere.

Så litt har nå disse målingene for seg.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er det mest morsomste her er at der at det vrimler av meninger og forklaringer,men

ingen av dere har den minste peiling på om fluetstanga deres er rask eller treg.....

I allfall er det ingen av dere som tør å stå opp for en mening om saken.....

 

Jeg har da sagt ganske mange ganger at stengene mine er raske, men du leser jo bare dine egne innlegg.

 

Forøvrig er jeg ganske sikker på følgende:  Jeg er en bedre kaster enn deg, jeg er en bedre fisker enn deg, og jeg er en bedre gitarist enn deg.  Hva er du god på Tom, foruten å kverulere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da sagt ganske mange ganger at stengene mine er raske, men du leser jo bare dine egne innlegg.

 

Forøvrig er jeg ganske sikker på følgende:  Jeg er en bedre kaster enn deg, jeg er en bedre fisker enn deg, og jeg er en bedre gitarist enn deg.  Hva er du god på Tom, foruten å kverulere?

Det er bare det skjønner du at du ikke vet hvor raske eller trege stengene dine er.

Det gjør jeg.

Angående neste påstand om at du er en bedre kaster enn meg så innrømmer jeg det uten engang

å la de stå sin prøve egentlig.Jeg har har hold på med dette for lenge egentlig  til å la meg vippe av pinnen

av påstanderer som ikke har rot i virkeligheten,men som kankje bare er ønsketenkning?

Jeg er i allfall god på å måle om ikke annet,men det teller kanske ikke....Eller er jeg ikke det heller kanksje....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Tom S. kan du vennligst bli litt konkret?

Har du et eksempel på en stang du har målt, hvordan du har målt, og komme med tall på hvor rask den er?

 

Hvis ikke blir dette bare tull og fjas.....

 

Ser du har bilde av en slags målerigg i profilen din, kanskje noe info om den?

 

Du har utvilsomt mye kunnskap om kasting og stenger som du kanskje kunne dele med oss uinnvidde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom sier: "Hvis du hadde tatt deg tid til å undersøke om det forligger frekvens målinger av stenger på nettet så ville du funnet noen.Også av meg.På SL Rod Database for min del.

Det rare er at det til enhver tid er akkurat de samme folka som skal arrestere meg.

Gang på gang.Tenkt over det eller?

Det opprinnelige spørsmålet i denne tråden er lattelig enkelt.

Enten så har du peiling eller så har du ikke.

Det finnes et hav av informasjon på nettet som alle,absolutt alle har tilgjengelighet til.

Bruk egen tid på det."

 

Jeg skal svare: " For det første Tom, som jeg skriver i innlegget mitt. Jeg tror ikke du når fram med slike temaer, om hver og en skal være nødt til å google det man leser om, for å finne ut av det. Det er da for svarte du selv som har startet denne tråden. Bidra med innformasjon, så flere kan lære litt om dette. Skal du fronte dette temaet, så bidra litt selv. Ikke oppfordre folk til å søke etter innfo... ppcrazyeyes

I forbindelse med arrestasjoner, så er det vitterlig ikke det jeg prøvde å gjøre. Det var noen velmenende tips. Om du legger hue på stabben, så ikke spill martyr om noen benytter sjansen.... oooops

At du i tillegg, er hånlig nok, til å fortelle motdebbatanter, at spørsmålet ditt i tråden er "latterlig enkelt" så får du akseptere, at du får noen spørsmål videre.. Og i tillegg, følger opp med "enten har du peiling, eller så har du ikke" så kan man saktens undres på hvilken type oppmerksomhet du er ute etter! fffighting

Hva jeg bruker min egen tid til, føler jeg forblir et valg jeg tar selv. 

Temaet kunne vert interessant det Tom, om du var i stand til å formidle noe annet enn spørsmål, for så å kverrulere svarene. Som tidligere nevnt, vet jeg fra gammelt av at du har en enorm kunnskap om stenger, snører og kombinasjoner vedrørende dette, men det hjelper ikke en dritt om du ikke vil dele med deg. hhhandjob

Dette kan du kalle en liten arrestasjon, Tom, men denne føler jeg at du ba om selv, så får du mene hva faan du vil.... pppolice

Endret av Itte hackel
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare det skjønner du at du ikke vet hvor raske eller trege stengene dine er.

Det gjør jeg.

Angående neste påstand om at du er en bedre kaster enn meg så innrømmer jeg det uten engang

å la de stå sin prøve egentlig.Jeg har har hold på med dette for lenge egentlig  til å la meg vippe av pinnen

av påstanderer som ikke har rot i virkeligheten,men som kankje bare er ønsketenkning?

Jeg er i allfall god på å måle om ikke annet,men det teller kanske ikke....Eller er jeg ikke det heller kanksje....

 

Når jeg sier at stengene mine er raske, og du sier at jeg overhodet ikke skjønner meg på det, så kan du ikke bli sur dersom jeg sier at du opptrer som en bølle.  Likevel er det jeg som blir beskyldt for mobbing fordi jeg sier du er en bølle.  Kan du forstå det?

 

At du er god til å måle er jeg ikke i tvil om, og det teller litt.  All kunnskap er god kunnskap.  Noe kunnskap kan man i tillegg bruke til noe fornuftig.  Det kalles nyttig kunnskap.  Du er nok ikke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Tom S. kan du vennligst bli litt konkret?

Har du et eksempel på en stang du har målt, hvordan du har målt, og komme med tall på hvor rask den er?

 

Hvis ikke blir dette bare tull og fjas.....

 

Ser du har bilde av en slags målerigg i profilen din, kanskje noe info om den?

 

Du har utvilsomt mye kunnskap om kasting og stenger som du kanskje kunne dele med oss uinnvidde?

Allright da.

La oss ta for oss en enkelt stang.

Nemmelig en veldig spesiell stang som Sven Kalmar var ansvarlig for.

Green Vision #5 First Version.

ERN=8,5 AA=72 NF=3,35hz

Alle ser at stanga er stiv og rask i forhold til den navngitte stangklassen,

Det som kankje er forvirrende og kankje nytt for noe er at farten til stangtuppen er avhengig av hvor mye den blir spent opp.

Det er kanskje derfor noen snakker hastighet eller fart,mens andre snakker om frekvens?

Farten til stangtuppen ble målt med amplitude 20,40 og 60cm som gav følgende resultater

20-3,86m/sek

40-6,89m/sek

60-11,95m/sek

Farten til stangtuppen er ikke så stor som mange kankje tror i all tilfeller.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...