Gå til innhold

Tips Til 7'er For Laksefiske/sjøørrer


Viktor Storelv

Anbefalte innlegg

Tenker 9 eller 9'6"... Har egentlig ikke noe erfaring som tilsier det ene eller det andre.

Ser at scott s4 selges til 3000,- rundt om kring. Kan dette vøre noe å satse på i #7?

Absolutt en stang det kan være verdt å se nærmere på, og om mulig prøvekaste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har brukt en tredelt 9,6' #7 lpxe til mitt laksefiske i tre sesonger. Kjøpte den i utgangspunktet til SØ- fiske, men bruker stort sett seksere i sjøen nå. Har testa stanga med masse forskjellige klumper og helliner, men har funnet ut at SA GPX i samme klasse funker best for med der jeg fisker laks. I elv ville jeg gått for 9,6 eller 10,0 i #7. Er det en syver du skal bruke mest i sjøen, ville jeg valgt en nifoter. Jeg synes stanga er knall å fiske med, iallefall til den prisen jeg gav. Jeg betalte 1200 kr ny fra butikk.

 

Tom Aage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på guideline lpxe 9' #7. Ikke RS'en...

Er dette en brukanes stang?

 

Vet ikke hvordan lpxe-versjonen er. Men kan si litt om RS V2 (se bort i fra dette innlegget hvis du utelukker RS):

 

Jeg har fisket ganske mye med GL LPXE RS V2 (907.4). Liker den veldig godt til sjøørretfiske. Fin, hvit klinge :-)

Hvis du er mest vant til lettere klasser og ørretfiske i fra før, så kommer denne til å føles stiv.

Det er en (for meg) meget rask og stiv stang. Men den egner seg godt til kasting av SØ-streamere av de fleste kaliber,

kaster fint i vind og får opp snørehastigheten raskt. Trenger ikke mange blindkast med denne før lina skyter utover.

Coastal går fint til GL LPXE RS V2 synes jeg. Også ligger den greit i pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden det ikke er nevnt om stanga skal brukes mest i elv eller ikke, men til småelver hadde jeg satsa på en helios switch 11ft #7, nyyyydelig enhåndsstang som har nydelige underhånds egenskaper.. i tilegg fungerer den absolutt tilfredstillende som tohånds

 

men hvis fisket foregår der du klarer deg med overhodekast, så ville jeg satsa på en helios 10ft #7.

 

men jeg er nok ikke nøytral i denne diskusjonen, siden kjærlighet gjør deg blind og jeg er forelska i helios serien 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har brukt Guideline LPXe 9,6' #7 4-delt i noen sesonger og er veldig fornøyd. Den er lett "å bli venn med". Å legge ut et helt WF-snøre med denne stanga er helt uproblematisk. Pris/kvalitet/kasteegenskaper: Veldig bra!

Har brukt den mest i elv etter sjøørret og laks.

 

Dette er min subjektive vurdering, andre kan sikkert mene noe helt annet.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si hvor den bli brukt mest... Mulig i små lakseelver, og mest overhodekasting.

Heliosen er nok en del tusenlapper for syr for meg. Derfor jeg har sett på rimeligere stenger som lpxe :)

 

finner da mye fint på bruktmarkedet til gode priser :D jeg fikk en helios 9ft #6 for 1500kr + porto på forumet her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt å grublet litt her over morraskaffen... Har i dag en fario 8'6" #5, som jo er en tennelig "lett" stang. Og lurte på om kanskje en 6'er hadde gjort jobben for meg til sjøørret, laks i småelver og på vindfulle dager i finnmarksfjellet. Eller blir forskjellen så liten her? Tenkte da på kanskje en lpxe eller lpxe rs v2 i #6...

Der jeg skal fiske laks er det sjeldent stooor laks, men muligheten for 5-6-7 kg er til stedet, men mest er det vel 1-3kg...

Noen formeninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen mellom Fario 8`6" #5 og RS #6 kommer du til å merke. RS#6 er en veldig god stang. Den er, for meg, best med #7 liner. Den er like god i elv som i sjø. Hvis det blir mye elvefiske og du synes stanga blir litt kort/lett kan du vurdere en 10`i #7 eller 8. RS #6 er bra på fjellet med SA GPX #6. Har prøvd med GPX #7 men likte #6 best, til fjellfiske. På vindfulle dager med GPX #6 og Streaking Caddis, bærre å gled seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har RS 4-delt blå. Den hvite er veldig lik, bare hvit! Hadde også #7, men for meg ble den for stiv.

 

Størrelse og tyngde (våte fluer kan bli tunge) på fluene som skal benyttes bør være avgjørende for valg av # klasse.

Hvis du sliter med RS #6 og ex. Costal #7 interm. i fjæra på vindfulle dager, spørs det om du har glede av fiske med en #7 stang. Antagelig søker en ly under kastene. Lager et bål eller åpner termosen.

Endret av hansjr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har sett de 3 episodene, sommer på Finnmarkskysten, bør du ta en titt. www.randulfvalle.no

Skal ta en titt i kveld. Men inntil da, hva har disse filmene å gjøre med mitt stangvalg? Har sett litt pp en avvde filmene, og da fisket de laks i en knøttliten elv. Men jeg skal dog fiske i skaidielva, russelva, kvalsundelva og kaaaanskje repparfjordelva :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestemt meg for en vanlig lpxe (den svarte). Nå er det bare å bestemme meg for klasse... Haha!:) men tror nok at det blir en 7er.

Er på utkikk etter snelle også. Og liker danielsson sine. Men er litt usikker på klassifiseringene... Er det en 4-7 jeg burde gå for? Eller blir det for lite backing på en slik en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestemt meg for en vanlig lpxe (den svarte). Nå er det bare å bestemme meg for klasse... Haha! :) men tror nok at det blir en 7er.

Er på utkikk etter snelle også. Og liker danielsson sine. Men er litt usikker på klassifiseringene... Er det en 4-7 jeg burde gå for? Eller blir det for lite backing på en slik en...

Jeg har 100 y 20 lb backing + costal #7 slow interm. på min. Fortsatt god klaring. Spolene på 4-7 og 6-9 går om hverandre. Jeg har også en 6-9 spole med 130 m 30 lb og RIO Gold #8 flyt. Som sagt, begge spolene passer, L5W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Av ren nysgjerrighet:

Noen som har testet guideline exp4 9' #7? Ser at budsjettet ikke rekker til for de stengene jeg egentlig har sett på. Og tenkte kanskje denne stanga med en snelle som danielsson 3w(noe slikt) i fourseven, evnt realmaster LA fra guideline. Slenge på ett guideline switchtip-snøre. Så burde jo dette duge greit for det fisket jeg er ute etter. Har bare prøvd 5ern, og den var jeg egentlig veldig godt fornøyd med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...