Gå til innhold

"lettere" Stang Enn Snelle?


franzen

Anbefalte innlegg

Hei, ny her.

 

Jeg har hatt storopprydding i fiskeutstyr i jula og fant en "Scientific Angler 1011 System 2" fra et kort blaff/forsøk som fluefisker for 15 år siden. Kunne egentlig tenkt meg å få brukt den, men kommer ikke til å drive så tungt fiske som den er beregnet for. Bor på en odde i sjøørretland utafor Bodø, så det er jo absolutt nødvendig å ha tilgang på aånt utstyr også.

 

Så hva gjør man?

 

 

A: Kan jeg kjøpe f eks en #7'er-stang og sette denne snella på den (med #7 snøre)?

Eller blir det håpløst ubalansert?

Hvor går i så fall grensen? #8? #9?

 

B: Evt prøve å selge den og kjøpe et balansert sett.

Noen som kan si ca hva den er verdt?

Fin stand, med snøre og backing (vet ikke type).

Endret av franzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en sånn?

 

http://www.ebay.com/itm/V-good-vintage-scientific-anglers-system-2-salmon-fly-fishing-reel-10-11-1011-/291327093215?pt=UK_BOI_Packing_Postal_Supplies_Labels_LE&hash=item43d472a9df

 

Tviler på du får så mye for snøret.

 

Hvis du lander på å kjøpe nytt, ville jeg sjekket salgs-tråden her. Mye å spare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye veier snella? I mine øyne er snellevekt kritisk informasjon ift stanga den skal sitte på for å få fin balanse mellom nevnte parter.

En snelle kan være vektmessig perfekt match på en stang og samtidig for tung eller lett på en annen i samme klasse. Flere faktorer spiller inn for rett balanse, personlig preferanse er også en av dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du har er en kraftig laksesnelle. Antagelig veier den over 300 gram og lite egnet på en enhånds #7 stang.

Som du sier er planen å fiske sjøørret. Da bør du ikke tenke på #9 stang. Fisker du fra land er #7 en riktig allround. Mange foretrekker en sjøørret stang klassifisert som #6 med #7 line. Hvor store fluer du vil bruke og om du har planer å fortsette fisket i liten kuling .......

Hvis dette blir din første fluestang er oppsett med #7 line også bra til fjellfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valg av stang. 1 fluestang på 15 år. Jeg ville tatt kontakt med Villmarksbutikken ang. line(er) og snelle. De har sitt eget merke VMB. Som 1 stang ville jeg kjøpt VMB Farligod #7 til kr. 499,00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...