Gå til innhold

Båtens Fluetråd


Morten D.

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...

Endelig fått litt tid til binding. Ble noen sånne i kveld. Har funket bra på lepto-klekkinger før. Funker sikkert neste år også. Er veldig lei av parachutes med garn eller drywing til vinge som ser mishandlet ut før de har sett vann. Blir mye cdc i år.. 454 #14

post-3320-0-74921900-1449787396_thumb.jpg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefine Morten!

Får så lyst til å binde litt selv!

 

Jeg liker godt cdc-vinger jeg også, men synes det er omstendelig å surre parachutehackelet rundt cdc. På fluer med vinge av polygarn så har man godt grep i vingen når man surrer. Så klipper man vingen i rett lengde til slutt. På cdc vil jeg beholde den naturlige avslutningen av fjæra, og da blir det ikke mye å holde i når hackelet bindes inn. Det går greit, men det er knotete.

 

Har du noen tips?

Endret av Jarle TL
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

her er noen enkle tips til hackling av parachute:

 

Bygg en trådpost fra krokskaftet og et par mm oppover på vingematerialet. Stiver av fint

Hvis du ønsker mer avstving bruk ørlite "bug bond" på posten du lager for å fixe vinge

Ikke vær redd for å klippe i CdC-fjæra!

Bruk CdC til godvær, andre materialer til regnvær

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine tips! Takk for det KSR. Har aldri prøvd uv-lim på basen, det skal jeg jammen teste.

Jeg pleier å binde meg litt opp på vingen med bindetråden, og det hjelper mye på surringen og hvordan hackelet blir stående etter surring.

Men basen der hackelet skal surres på blir som oftest ikke stivt nok til at man slipper å holde i vingen når man legger på hackle.

Etterstreber du så fast/stiv base?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kjempefine Morten!
Får så lyst til å binde litt selv!
 
Jeg liker godt cdc-vinger jeg også, men synes det er omstendelig å surre parachutehackelet rundt cdc. På fluer med vinge av polygarn så har man godt grep i vingen når man surrer. Så klipper man vingen i rett lengde til slutt. På cdc vil jeg beholde den naturlige avslutningen av fjæra, og da blir det ikke mye å holde i når hackelet bindes inn. Det går greit, men det er knotete.
 
Har du noen tips?

 

Takk Jarle. Syntes også det var knotete med cdc-vinge, men har bare fortsatt å bruke det. Gjør ikke noe annerledes, men går bare letter med etterhvert. Prøver å lage en god base som KSR skriver. Når jeg lager fundamentet, roterer jeg fluen så den står opp ned. Synes det er lettere å ha full kontroll den veien.

 

Leser mange som skriver at CDC og regn er en dårlig miks. Med god impregnering, synes jeg dette er et overdrevet problem. Bytter heller flue innimellom enn å fiske med en flue jeg har mindre tro på. Dessuten er jeg av typen som sitter under et tre mens det høljer som værst. Ser noen bruker hår som vinge. Har prøvd og gitt opp. Får det bare ikke til...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang spente spinnere: Hender jeg har samme problem selv. Noen ganger sprer de seg fint og andre ganger litt for lite. Mistenker at det kan ha en sammenheng med hvor bredt du hackeler før du binder opp. Altså hackler du tett blir fibrene samla når du binder opp, mens hackler du bredere vil de sprike mer og spre seg litt mer når du binder opp også. Bare en tanke jeg har gjort meg, og ingen fasit. En mulighet for å rette opp som jeg har benyttet noen ganger er å legge en surring eller to gjennom vingene. Er du heldig kan det redde flua.

Den du har lagt ut her ser veldig bra ut i mine øyne. Skulle kanskje vært predd bittelitt mer, men det er bare marginalt. 

Et av mine absolutte favoritter til spente spinnere.

 

Kjetil

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første. Det er en fin spent spinner du binder her. Den kommer til å flyte og fiske helt fint. Når det gjelder spredning av hacklevingen passer i alle fall jeg på å bruke så tynn tråd som mulig (16/0) når jeg deler hacklet og lager vingen. For å spre vingen handler det om å få innfestet et halvstikk eller surring så tett på rota/krokskaftet som mulig. Det bidrar til å spre vingen. Jo lenger ut på vingen du får tråden, jo mindre sprer den.

 

Men som sagt, den spinneren du viser fram her funker i lange baner!

 

 

Kjell

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som KSR sier om å ikke legge for mange surringer rundt basen på vingene - og ikke for langt ut.

Som sagt, jeg opplever det samme fra tid til annen. Hver flue blir jo litt ulik i produksjonen også, slik at noen vinger blir pene og "riktige" med en gang, mens andre må jobbes litt med og manipuleres på plass.

En liten dæsj superlim??

Bandt noen slike spinnere til en kompis til årets finnmakstur, men fikk tilbakemelding om de sank nesten med en gang, sikkert pga for lite spredning på vinge. Det er litt kjipt da, men kan ikke si jeg opplevde det samme med de jeg brukte.

 

Kjetil

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill Kjell og Kjetil. 

 

Har ikke tenkt på det med tråden før, men har tilfeldigvis bundet med 16/0 for å bygge minst mulig.

 

Har øvet litt mer og funnet en grei "oppskrift": Starter innbindingen bak- tar to runder rundt høyre vinge- avslutter fremme- to runder rundt kroken- strammer- begynner fremme på neste vinge- to runder rundt vingen- avslutter bak, to runder rundt kroken- strammer. Dette har gitt jevne, gode resultater. Handler vel litt om å få det til å sitte i fingrene og.. Etter et par åttetalls-surringer har jeg som du foreslår Kjetil en liten dråpe superlim på hele "knollen" for å låse alt på plass.

 

Ble litt rotete beskrevet, men men....

Endret av Morten Drægebø
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill Kjell og Kjetil. 

 

Har ikke tenkt på det med tråden før, men har tilfeldigvis bundet med 16/0 for å bygge minst mulig.

 

Har øvet litt mer og funnet en grei "oppskrift": Starter innbindingen bak- tar to runder rundt høyre vinge- avslutter fremme- to runder rundt kroken- strammer- begynner fremme på neste vinge- to runder rundt vingen- avslutter bak, to runder rundt kroken- strammer. Dette har gitt jevne, gode resultater. Handler vel litt om å få det til å sitte i fingrene og.. Etter et par åttetalls-surringer har jeg som du foreslår Kjetil en liten dråpe superlim på hele "knollen" for å låse alt på plass.

 

Ble litt rotete beskrevet, men men....

 

Hvis du ønsker å fixe vingen, er det bedre om du bruker BugBond - da får du mer kontroll og kan feilrette helt til du herder med UV-lys

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...