Gå til innhold

Hengepupper


Jon Arne Tomter

Anbefalte innlegg

Dette er en enkel måte å lage en fluekropp på, og mange har sikkert bundet liknende fluer før. Men jeg har ikke sett den beskrevet noe sted, og legger inn en beskrivelse sammen med tips om hvordan bindingen kan varieres for å oppnå forskjellige egenskaper.

Poenget med denne teknikken er å få til ei flue som flyter "av seg selv", dvs. uten tilføring av flytemidler. Den kan bindes slik at den blir hengende oppunder overflatefilmen, slik ei nymfe eller puppe henger rett før nymfe- eller puppehuden begynner å sprekke. (For inspirasjon; se bilde her på forumet av "klekkende_aurivillii" av Andre Brun)

Flua kan i sin enkleste form (puppe) bindes av bare en foamstripe (og tråd). Som eksempel beskrives her ei puppe bundet på TMC 212 Y # 15:

1. Fra en foamplate med tykkelse 0,5 mm klippes en stripe på ca 2,5 mm bredde, litt spisset i den ene enden. Den spissede enden festes bak på kroken.

2. Tråden surres fram nesten til krokøyet, og foamen surres etter samme veien.

3. Foamen festes, og tråden surres bakover til litt foran midten.

4. Foamen brettes flatt bakover og festes, før tråden surres framover til øyet.

5. Foamen brettes framover og festes. (Dette har nå blitt en vingesekk)

6. Her kan flua avsluttes, men kan også tilføres et hode ved å surre tråden en drøy mm bakover før foamen brettes etter og bindes ned.

7. Klipp av overskytende foam.

Som nymfe lager jeg den litt mer "avansert" ved å tilføre haletråder og bein. Til dette kan mye forskjellig brukes, men jeg sverger til fjærfibre (biots) fra skamskøti orrhøne fra Femundsmarka. (Kan egentlig ikke tenke meg at noe annet kan fungere ..) Haletrådene bindes inn først og beina festes på oversiden av kroppen (mellom kroppen og vingesekken) når tråden surres bakover første gang (trinn 3).

Dette er mer en bindeteknikk enn et fluemønster, og jeg bruker denne teknikken til å få til fluer med så mye oppdrift som mulig. Surring av foam på denne måten gir også slanke og lette kropper til både klekkere og voksne døgnfluer, bare det benyttes tynn nok foam.

For å oppnå god oppdrift, er det viktig å ikke surre foamen for stramt. Jo løsere surring, jo mere luft i foamen, som gir oppdrift. Stram surring med lite overlapp gir slank kropp med lite oppdrift, mens løs surring og evt. mye overlapp gir mye oppdrift og evt. tykkere kropp. Dette varieres for å oppnå forskjellige flyteegenskaper på flua, for eksempel vertikal eller horisontal flytestilling, eller forskjellige flyte- / synkegrader. Til små fluer er jeg avhengig av lette kroker for å få de til å flyte, og bruker TMC 112 Y og 212 Y, men til større fluer (f.eks. vulgatanymfer) kan jeg bruke TMC 200 R og fortsatt få de til å flyte. Bruker da 1 mm foamtykkelse. Til saktesynkende eller "intermediate" nymfer / pupper kan det benyttes noe kraftigere kroker.

Fluene farges enkelt med vannfast tusj. Et tips for å få farget segmentering av kroppen, er å legge farge på den tynne, bakerste kanten av foamstripa før du surrer den framover.

Jeg har god erfaring med bruk av disse flytende nymfene og puppene på både stille og strømmende vann. Ulempen er at de ikke synes over vannflaten, så jeg knyter dem ofte i krokbøyen på en klekker eller annen flytende flue som indikator. Ofte foretrekker fisken den flytende nymfa eller puppa i stedet for klekkeren, både under døgnflueklekking og myggklekking. En svært lett utgave har også fungert som svømmepuppe under vårflueklekking, da uten indikator.

Videre har de vist seg effektive under nymfing, da som opphengernymfe over ei tung endenymfe som trekker riggen ned. Grunnen til at de fisker så godt på denne måten tror jeg er at tyngden er lik det naturlige insektet, og at de "flyter" nærmest vektløst og naturlig gjennom vannet.

Fordi de oftest skal henge oppunder overflatefilmen, kaller jeg dem hengenymfer og hengepupper (!) "- Ingen vits i å gå i elva hvis du ikke har hengepupper!"

Jon Arne

post-5076-0-54115000-1421006986_thumb.jpg

post-5076-0-33311400-1421007007_thumb.jpg

Endret av jat
  • Lik 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på hva du mener med å flyte som en dupp, ViktorS, men disse skal jo på en måte flyte som en tung dupp; flyte så tungt i vannet at de ikke trenger seg opp gjennom overflatefilmen. Akkurat som nymfene gjør før selve klekkingen begynner.

Du må nok prøve og feile noen ganger før du finner riktig mengde foam, og riktig stramhet på surringa før du er fornøyd med hvordan insektet flyter. Men hvis du lager noen som ikke flyter, så kan de likevel fange fisk, f.eks. som opphengernymfe under nymfing (kortlinenymfing).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jammen sett vesentlig mindre spennende imitasjoner enn dette. Spennende!  :)

 

VictorS:

Krokens vekt, vil nok holde denne stabil slik som vist på bildet. Foamen som er brukt, er svært tynn, og har ikke magisk oppdrift. Finner man riktig balanse på hvor mye av den tynne foamen man må bruke, for at den IKKE skal synke, så ordner tyngdekraften resten  ;)

Endret av Itte hackel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JAT, dette er en kjempegod idé, men den er ikke ny. Men det spiller ingen rolle, for det funker som f... Som du sier; rett under overflata <<l  i stedet for en klekker. Erlend Vivelid N har en lignende giftig sak som flyter rett under vannfilmen, og det kommer en slik en i nr.3 av Alt om Fiske i år også av meg. Jeg trykte også ei slik god flytenymfe i J&F for et par år siden, men poenget er at det du sier her er en fryktelig god strategi for fluevalg av og til  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsket egentlig å få denne inn i Fluedatabasen med en link til standardsiden i basen med bindebeskrivelse, materialvalg, bilde osv., men fikk det ikke til. Var ikke engang inne på riktig side, tror jeg.

Kan noen fortelle meg hvordan dette skal gjøres? (Jeg må ha det inn med teskjeer!)

 

Hei

 

Her er fluedatabasen: http://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen/

 

Akkurat nå driver Bernt og pynter på noe ser det ut som, men scroll ned litt så ser du basen i alle fall. Om du er innlogget på forumet, så vil det stå "Velkommen jat" oppe til høyre ved den grå knapperaden under disse seleksjonsboksene. Om du ikke er logget på vil du se at en av de grå knappene ser ut som en av/på-knapp. Klikk på denne for å gå til innlogging, deretter gå tilbake til fluedatabasen.

 

Nå skal du på den grå knapperaden se en knapp med pluss-tegn. Klikk på denne for å legge til flue (scroll ned for å se feltene). Fyll inn feltene. En bindebeskrivelse kan ha ett hovedbilde, eller en film (link). Du kan legge til en steg for steg med ett bilde pr steg, da lar du være å fylle inn "bindebeskrivelse" og klikker i stedet på fanen for "steg for steg". 

 

Jeg har laget fluedatabasen, så bare send meg pm om du ikke får til, så hjelper jeg deg. 

 

Det var en guide til den på gamle FFS, men er visst borte nå.

 

Flott flue, forresten!

 

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tydelig forklaring MrHunk. Det var nok det +tegnet jeg ikke hadde fått med meg, så nå skjønner jeg mer! Men hvis jeg legger beskrivelsen med bilde inn nå, vil vel det kopieres inn hit slik at det blir liggende dobbelt opp her?

Regnet med at flere har laget liknende fluer før ja, AndreB. (Håper det var greit at jeg viste til bildet ditt) Men dere som har laget fluer etter liknende prinsipper kan jo legge noe av det her slik at vi kan få nye ideer til forbedring av bindeteknikker og måter å fiske disse nymfene på. Noen av dere binder sikkert disse fluene mye finere enn jeg klarer, og er dermed bedre egnet som inspirasjon for andre som liker å prøve ut nye og spennende ideer.

Etter mye positiv erfaring med bruk av foam, har jeg gått over til å bruke denne teknikken til binding av kroppene til både klekkere, duns og spinnere. Har en spennende vulgata- / danicaklekker som jeg klør i fingra etter å få prøvd.

Nevnte forøvrig at jeg ofte knyter nymfa i krokbøyen på ei indikatorflue, men er ikke sikker på om dobbel slukknute (som jeg bruker) er det beste knutevalget. Noen tips om knuter som funker bra til dette?

Helt riktig forklaring av prinsippene for hvorfor og hvordan flua flyter, Itte hackel. Høres ut som du har laget slike sjøl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tydelig forklaring MrHunk. Det var nok det +tegnet jeg ikke hadde fått med meg, så nå skjønner jeg mer! Men hvis jeg legger beskrivelsen med bilde inn nå, vil vel det kopieres inn hit slik at det blir liggende dobbelt opp her?

 

Du velger selv om du vil at det skal opprettes en tråd her i forumet når du legger inn fluen i fluedatabasen.

 

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...