Gå til innhold

Rømt Oppdrettsfisk Etter Ninas Herjinger


magman1

Anbefalte innlegg

Fra Redd Villaksen sin gruppe på Facebook:

 

"Vi har siste døgnet fått pepper for å ha fokusert på rømt laks i går kveld, i forbindelse med den forferdelig situasjonen som har vært på Sør og Vestlandet. Reddvillaksen er og blir en side som omhandler og forsvarer vill laksefisk. Så lenge det ales opp fisk i fletta tauverk så står vi på, andre ting tar pressen seg av.

Foreløbig er herjingene til Nina uklare, men kan pt oppsummeres slik:
-Sjøtroll Osterfjorden, 3 merer skadde, ryktet sier over 3-400.000 regnbue på frifot
-...Austerfjorden, oppdrettetet som ble meldt løsnet i går kveld havnet i fjæresteinene på Stranda og er nå under slep. Omfang ukjent, men antageligvis 65.000 fisk i anlegget. Fisken er triploid.

 

Vi synes at alt er bare trist, og vil ikke fremstå som skadefro. Uansett bør nattens hendelser og resultatet når det er talt opp (i den grad sannheten måtte komme på bordet) være en dyrt erfart lærdom. Laks kan ikke oppdrettes på utsatte lokasjoner i åpne mærer, heller ikke i Salmars fantasifoster av en havgående mær med 1 mill fisk. Fremtiden er lukka anlegg inne i fjordene på mindre værutsatte steder. Fremtidens vær blir ikke ikke bedre, og det dukker sikkert opp flere mareritt med kvinnenavn."

 

http://www.fiskeridir.no/akvakultur/aktuelt/2015/0101/kostraad-om-roemt-regnbogeaure-fraa-angelskaar

http://www.fiskeridir.no/akvakultur/aktuelt/2015/0101/melding-om-roemming-i-osterfjorden


Om det stemmer at så mange fisk har rømt er det jo en skandale. Noen her som har vært ute for å prøve å fiske opp faenskapet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mørkt ut for genuine sjø-ørret og laksestammer. De fleste tror at fisk er fisk, og aner lite om at det er genetiske ulikheter som er viktig å ta vare på.

I innlandet så sliter vi heldigvis mindre med oppdrettsnæring, men vi har mer enn nok med kraftprodusenter som bruker "snille" forskere, som ikke stiller ubehagelige spørsmål ved oppdragene de blir får, og som gjerne former sluttrapporter etter oppdragsgivers ønske.

Det har blitt slik i dette landet. De du skal stole mest på, er de du faktisk kan stole minst på. Når slikt finner sted i Afrika, Asia og i andre stater vi ikke ønsker å sammenlikne oss med kalles det korrupsjon. Men, det er ikke mindre korrupt det som skjer her.

Så bruk stemmeretten ved valg og spør politikerene om hvilket standpunkt de har til at oppdrettsnæring og kraftnæring ødelegger verdier som er formet av naturen gjennom

10 000 år.

Vil heller fiske flott sprek villfisk med ei gammal Hardy snelle og ei slarkete ABU stang, enn tynne 100 grammere med det råeste utsyret som er å oppdrive.
 

 

bjorni

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt for jævlig om dette udyret her skal begynne å formere seg. Skal ta meg en tur for å fiske opp mest mulig, men jeg skal ha med meg oppvaskhansker, for å ta i faenskapet har jeg liten lyst til. 

Den rømte fisken ligger på rundt 3 kg i vekt, men gir visst ingen kamp. Det er bare å nappe dem opp på land. Det sier vel sitt om tilstanden på fisken! Når jeg ser på det bildet her så tenker jeg dyreplageri satt i system.

 

10371927_793238290746641_442941839830521

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De verste er at folk flest seg ikke bryr om slikt, de spiser O-laks som det holder.

På jobb har jeg snakket mye om O-næringen og hvaslags fænskap de driver med.

Svaret er at det er bare en fisk og de svømmer sammen med de andre i havet, og det beste av alt, "det er godt" sssick

Man blir feil informert om laksens opprinnelse og det som skjer i næringen, de ser kun propaganda.

 

Her er det penger som gjelder og regeringen støtter o-næringen, det er reneste miljøkriminalitet!

 

TL Peter

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært ute en tur for å gjøre litt dugnadsarbeid. 

Ble mildt sagt sjokkert over tilstanden på fisken som ble dratt opp av sjøen. Dette er ikke bare miljøkriminalitet, det er dyreplageri også. Det er ikke rart at fisken ikke ga kamp når den knapt har halefinne. Kommer bilder senere..

 

Endret av magman1
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve her:
http://norgeibilder.no/?zoom=16&lat=6705082.52919&lon=305058.01773&srs=EPSG:32632

Og her. Både i det lille området mellom broene og på utsiden mot fjorden:
http://norgeibilder.no/?zoom=16&lat=6707135.39601&lon=307139.47393&srs=EPSG:32632

 

I tillegg kan du prøve innerst ved elveoset i Arnavågen ved Øyrane Torg. Der er det egentlig fredningssone, men nå står det masse u-fisk og stanger der, så om du bare fisker på rømt fisk er vel fiskarlaget i Arna bare glad for det. Om noen spør og du sier hva du driver med tipper jeg de synes det er ok, uten at jeg vil gå god for det;)

 

Bruk sterke farger og fisk langsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro på land en åtte-ti av disse her på Herdla i dag. Hvor langt vandrer denne galskapen? Ganske langt fra anlegget på Osterøy til Herdla... Eller er det flere rømninger. Må ha vært tusenvis av fisk der jeg stod. Kompisen fikk de til å ta en vårflue dead-drift i strømmen. Like greit å ha det litt gøy og:)

 

post-3320-0-58954300-1421695563_thumb.jpg

Endret av Båten
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da kan jeg legge ut bilder og video. NRK Ekko lagde en reportasje om rømningene og ønsket å benytte video og bilder jeg tok. De ville lurte derfor på om jeg kunne vente med å legge ut her og andre plasser. Her kan dere høre reportasjen: http://radio.nrk.no/serie/ekko-hovedsending/MDSP25001515/21-01-2015#t=58m19s

Til Ekkos Facebook-side med video og bilder.

https://www.facebook.com/pages/Ekko-NRK/158788644171337

Fisken er trolig angrepet av Flavobakterium: http://forskning.no/fiskesykdommer/2008/11/fakta-om-infeksjon-med-flavobacterium-psychrophilum

Video av syk fisk som jeg fikk.

post-5053-0-35320100-1421839449_thumb.jpg

post-5053-0-15929000-1421839452_thumb.jpg

post-5053-0-12693600-1421839455_thumb.jpg

post-5053-0-39870600-1421839457_thumb.jpg

post-5053-0-69003200-1421839459_thumb.jpg

post-5053-0-95053700-1421839461_thumb.jpg

Endret av magman1
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra forsiden inne på hjemmesiden til Sjøtroll Havbruk som stod for rømningen.
 

"Ein smak av rein natur"...."Her har Sjøtroll i over ein mannsalder produsert laks og aure av aller beste kvalitet. Dei unike og reine naturtilhøva, samt eit ufråvikeleg krav til kvalitet i alt vi gjer...."

 

 

post-5053-0-04828200-1421841000_thumb.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy f**n for noen skapninger. Er helt sjukt at det er lov å drive slikt med dyr. Jeg er hellig overbevisst om at hvis dette hadde vært pelsdyr i trange bur hadde det blitt ramaskrik og fakkeltog med mer...men her legges det lokk og ting skal ties ihjel så lenge bare millionene ramler inn i kassa.
 

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis denne fisken er representativ for hva de har/ hadde i mærene er det all grunn for mattilsynet å gå inn sporenstreks og kreve nedslakting av det som måtte være igjen. Ligner sterkt på dyreplageri satt i system, unnfallenhet fra myndighetenes side i forhold til tilsyn og oppfølging, og mer til...

 

For ikke å snakke om de som faktisk eier/ drifter anlegget: tenk å gå å se på dette og bare fortsette som om ingenting var galt fatt (!). Hadde de ikke rømt hadde de sikkert havnet i en kjøledisk eller på en tallerken ett eller annet sted...grøss!!!

 

Håper ikke resten av "besetningen" i "fjøset" hadde det like ille som den på bilde/ video.

 

Trist at dyr må leve under slike forhold!       

Endret av Øyvind Jensen
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...