Gå til innhold

Hvilken Sage Circa #2 Eller #3?


magman1

Anbefalte innlegg

Tenker å kjøpe meg en Sage Circa til finfiske i små/mellomstore elver. 

Merker jeg er litt tent på en stang i #2 kun fordi jeg ser for meg at det må være morsomt å kjøre fisk på den. Vet lite om forskjellen på kasteegenskapene mellom #2 og #3. Noen som har anbefalinger eller argumenter for og i mot de to klassene? Hva bør jeg velge?

Endret av magman1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke Circa, men tipper kl 3 blir mer brukt enn kl 2. Ville derfor ikke kjøpt en så dyr stang i kl 2. Digger kl 2-stanga mi, men blir ikke mye brukt. Lina blir fort for lett om det kommer en bris eller om man plutselig behøver å kaste litt langt. Jeg ville heller kjøpt en brukt rimelig 2'er og lagt pengene i en 3'er som også tåler ei lett firer-line (de fleste gjør det).

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme valget, i fjor vår. Mitt valg, falt på 7`9" #3. Ikke så ufattelig mer gjennomtenkt, enn at jeg ville ha en dyp stang, til samme formålene som det du foreskriver. Jeg valgte #3, fordi jeg ønsket en kort dyp stang med krefter nok, om man skulle være heldig. Circa#3 har overrasket meg stort, med enorme krefter, samt nydelig til finfiske. Takler helt strøkent alle liner i #3. Alt fra korte klumper til sitt bruk, opp til Experience. Sistnevnte er ikke feil til fiske i vann, og ved behov for litt lengde på kastene. Er du ikke for dypt utvadet, så ikke bli overrasket om du når ut ;-)

Nå har jeg #2 stenger fra før, optil flere stykker, og det som gleder meg, er at det er Circa #3`ern som blir brukt til dette fisket. Simpelthen, digger den tynne klinga og finfiske følelsen. 

Hadde Sage SP 390 før, og byttet til denne. Angrer ikke. :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å kjøpe meg en Sage Circa til finfiske i små/mellomstore elver. 

Merker jeg er litt tent på en stang i #2 kun fordi jeg ser for meg at det må være morsomt å kjøre fisk på den. Vet lite om forskjellen på kasteegenskapene mellom #2 og #3. Noen som har anbefalinger eller argumenter for og i mot de to klassene? Hva bør jeg velge?

Du bør prøve selv før du i det hele tatt velger.

Det er det absolutt viktigste.

Kanskje et kjedelig svar,men det er nok det mest riktige å gjøre.

Blås i tallet på stanga.

Endret av Tom Syversen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville først valgt lengde på stanga. Har du snelle som du skal benytte, ta med den da du kjøper stang. Snellefeste på TXL-F er "trangt".

Har SAGE TXL-F 7`10" #2. #2 lina jeg kjøpte har jeg solgt. Har Zpey Precision #3. Har ikke behov for å teste flere liner!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar. Lengde på stanga har jeg allerede valgt, så det blir 7'9'' <<l 

Når det gjelder å teste stang er jeg helt enig i at det er lurt, men jeg har ofte merket at stenger gjerne har vokst på meg når jeg har fisket en del med de. Har opplevd stenger der jeg ikke har hatt godfølelsen med en gang, men som har vært fantastiske stenger etterhvert. Har f. eks en Hardy Zenith (ikke prøvd før kjøp) som jeg ble litt skuffet over i starten, men som ble en legendarisk god stang med en gang jeg ikke brukte så mye kraft med kastearmen. Stanga kaster jo praktisk talt av seg selv!!
 

Nå har jeg #2 stenger fra før, optil flere stykker, og det som gleder meg, er at det er Circa #3`ern som blir brukt til dette fisket. Simpelthen, digger den tynne klinga og finfiske følelsen.

Hadde Sage SP 390 før, og byttet til denne. Angrer ikke. :-)

 

Godt å se en som har vært i samme sko som meg!

Dette blir vel til syvende og sist tungen på vektskålen for meg. At du ofte ender opp med Circaen sier vel sitt. Jeg går for en #3, og det er vel det som er mest vanlig på denne stangen også:) Tenker å gå for denne snellen http://www.sageflyfish.com/fly-fishing-reels/freshwater/click/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magman1.

 

Gratulerer med valget. Du kommer til å bli knallfornøyd!

 

Til det bruket du forespeilet, kan jeg med hånden på hjertet, påstå at du har gjort et riktig valg.

Som tidligere nevnt, er det ikke lett å velge i en slik klasse.

En dyp #3, er like dyp som en litt kvikkere #2. Det som er fasinerende med Circa`n, er at den har langt mye mer krefter i bunnen enn man vil tro. Og spesielt #3 i 7`9. Jeg var faktisk på lang vei til å bestille meg en Cane da jeg handlet denne.

Joda, ikke samme sjelen i en teknisk stang vil mange påpeke, med rette, men Circa`n tiltalte meg for mye til at jeg klarte å la være.

Angrer ikke!

Men skal samtidig også innrømme at jeg har lært meg å like så korte stenger til sitt bruk. Neste blir en Hardy Jet i samme kategori, men med litt mer krefter i bunndelen til litt annet bruk. 

Hvorfor i alle dager velge stenger med så relativt like bruksområder? Fordi jeg fortjener det  :P

Endret av Itte hackel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg allerede! Jeg tørrkastet litt med Circa'en i #5, og det var meget spesielt at man faktisk kjente aksjonen i stanga gjennom korken på håndtaket. Vil tippe at treeren er helt magisk å legge rolige, silkemyke presentasjoner med. På skikkelig jakt etter lettskremt fisk i liten elv vil den nok passe helt perfekt, men på blikkstille vann vil den sikkert komme like mye til sin rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...