Gå til innhold

Antall Stangringer


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er i ferd med å bygge min første fluestang. Det blir en 9´ #5 MHX i første omgang. Etter å ha lest div. lektyre om stangbygging så ble jeg noe overrasket over anbefalingen av Mudhole/MHX ang. antall stangringer. De anbefaler 11 (LDF), i tillegg til toppring. Jeg synes det hørtes litt mye ut, eller tar jeg feil?

 

Mvh Per Erik

 

 

Her er info: 

http://www.mudhole.com/Rod-Building/MHX-Fly-Blanks/MHX-F905-4-MHX-Fly-Rod-Blank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer litt hvor mange som anbefales, men en pr fot +1 er vel det mest vanlige. På 9 fot har jeg bygget med både 9, 10 og 11 selv (i tillegg til toppringen) og synes 9 eller 10 har fungert best.

Prøv deg gjerne litt frem om du allerede har kjøpt ringene, og gjør en belastningstest for å fastslå plasseringen, og bruk målene du får oppgitt som en veiledning.

Håper du blir fornøyd med stangen! Selvbygd er gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, Den "Kom i gang med stangbygging" - tråden var genial. Spesielt globalflyfisher var veldig lærerik . Har ikke motatt blanks enda, men alt annet er på plass. Så jeg sitter og tripper litt.

Kjøpte rett og slett et slikt nybegynnersett med verktøy fra Mudhole. Det får rekke i første omgang. Ellers fant jeg ut at det var morsomt å lete rundt etter stangringer, toppringer, snellefester osv. Gleder meg som et barn til blanks kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det klør i fingrene!

Er veldig gøy å sitte å sjekke ut forskjellige typer snellefester, planlegge håndtak og kombinere de med snellefestet og klinge, og finne ringer og fargekombinasjoner av trådsurringer.

Blir fort en egen hobby ut av det, for det er noe spesielt med å bruke egenkomponert/produsert stang.

Har lett for å balle på seg litt det der...

Ingen dum ide å begynne med et sett hvor alt er tilpasset. Da vet man at alt passer.

Hyggelig at du har nytte av den tråden!

Og så håper jeg du legger ut rapport om stanga, gjerne med bilder!

Mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på avstandstabellen. Det ser ut det er "normal" ring plassering i toppdelen., men ekstra ring i bunndelen. Dette får få en jevnere belastning her, og skal å en jevnere snøreføring,dvs når du slipper snøret ved i kastet skal snøre bli kjappere rett uten bukter og   er i hvertfall teorien og du skal vinne litt på det og litt mer rygg under kjøring av fisk.  Det blir i hvertfall  ikke noe tyngre toppdel og det er det viktigste. følg bruksanvisning hvis usikker. Da jeg bukte snake brand ringer for første gang, snakket jeg med eieren og han mente man hadde nytte av en ekstra ring. Nå gjorde jeg ikke det.

Endret av bendik58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det skyter dårligere med en ekstra stangring for langt ned, blir også mer friksjon ved dobbelttrekk da, pga vinkelen, så det passer min kastestil dårlig. 

At snøret glir bedre når det kommer ned i rett linje raskest mulig er riktig, men blir vinkelen mot løssnøret for stor så taper man mer enn man tjener synes jeg. 

Dette er ting som påvirkes av kastestil osv, og ting man får litt feeling med etter hvert.

 

Er kun min mening en del av dette, og ingen fasit (det som er riktig for en trenger ikke være riktig for en annen)

Og det er litt det med å bygge stenger, man tilpasser det etter egne ønsker og preferanser.

 

Gøy er det, å teste ut masse forskjellige løsninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har har heller ingen feeling for det og altid brukt ti ringer på en ni foter. Så jeg er enig med thj, men vi kaster forskjellig. En ide er kanskje å tape på ringene ev med en strikk  og ikke minst tape hun endene å prøve hva du liker best kastemessig. Hvis du tar et vanlig standard  ringplassering : Så vil du se at de i nedre del  mhx er forskjellig. Så du kan ev bygge ferdig fire øvre først og lakkere og tape på resten av ringene og prøve ut.

9' 4.5 9.5 15.25 21.75 29 36.5 44.75 54 64.5 76

Endret av bendik58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testkasting, og justeringer er jo litt av det artige, så man får noe som passer for seg selv, og det gir et spesielt forhold til stangen. I hvert fall en av tingene som gjør det.

Så prøv deg frem, og ha det gøy med det. Det er absolutt gode råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig det der med antall stangringer og plassering.

Selv tror jeg at anbefalte plasseringer og antall ringer stort sett vil fungere mer enn 

greit for de fleste.

(Når det gjelder friksjon så er jeg enig med THJ at vinkel har betydning.

Det er alltid toppringen og snørefører ringen som får mest juling.)

Angående friksjon når det gjelder det å skyte så tror jeg selv mest på at den i hovedsak

er størst mellom klinge og snøre,og ikke mellom stangringer og snøre.

Jeg vet ikke om dere er enig med meg i at enhver blanks har en medfødt aksjon?

Spenn opp blanksen og tegn av kurven.

En litt artig ting som dere kunne prøve er å spenne opp den samme blanksen med

samme belastning med for eksempel tre ringer med et snøre igjennom ringene

Toppring,mellomring og snørefører ring.

La stanga være spent opp og forskyv mellomringen.

 

Tom.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spennende det du sier der Tom S. Spenne opp stanga og tegne opp bøyningskurven ga meg en veldig god ide som jeg må prøve ut vedrørende plassering av ringene. Da kan man tegne opp ringene, måle snørets vinkel ut og inn fra stangringen, slik at den er lik begge veier, og da skal man i teorien ha den beste plasseringen av stangringene. Gjør man dette på tre oppspenninger, og kjører gjennomsnittet, så tror jeg man treffer bra.

Er ellers enig i at klingen gir mest friksjon, men går snøret i vinkler i tillegg så vil det muligens gi noe større friksjon. Så jeg tror det er lurt å trappe ned raskt til minste stangringen man bruker, men den bør ha tre-fire ringer før man er nede kanskje..

Det er min mening i hvert fall. Blir så klart marginalt det her, men litt artig å være bevisst på når man bygger. En ekstra detalj man gjennomfører stanga med liksom.

Jeg er enig med deg at hver klinge har en medfødt aksjon. Noe annet vil jo være merkelig, ut fra måten de bygges og taperes på. Så er det opp til den som bygger hvordan man ønsker å påvirke blanksen man har.

Fikk lyst til å starte et nytt prosjekt nå... Igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye betyr det nok ikke. Men litt betydning har det, og spesielt i toppdelen med vekt, og estetisk med hvordan snøret står i forhold til klingen ved belastning. Det er jo også utarbeidet såpass mange teorier om plassering av ringer, så noe vil det ha å si, og jeg heller mot å trappe relativt raskt ned til en størrelse, som fortsetter ut mot toppringen. Da gir man snøret raskest mulig en rett vei, og jeg tror det gir mindre friksjon både mot stangringer og klinge.

Jeg har også en kaste og spesielt fiskestil som gjør at jeg gjerne vil ha første ring litt lenger fra snella enn hva som er vanlig, så jeg heller litt mot å heller kutte ut en ring enn å legge til en.

Dette er jo litt å 'splitte hår', men jeg tror at hvis man er bevisst på det, og splitter alle hår som er å splittes så kan det utgjøre en liten forskjell.

Klart du har rett i at det vil ha liten betydning for de fleste. Er jo godt over kanten til nerding det her, men om ikke annet så gir det meg litt at jeg har tenkt gjennom slike detaljer på stengene jeg bygger til meg selv.

Og stangbygging er jo åpent for at man tilpasser stang og komponenter etter eget ønske.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min teori på dette er at snøret som skytes danner store kveiler, og dras gjennom første ringen i omtrent alle mulige retninger.

En liten ring vil dempe kveilene brått og brutalt, samtidig som det lager en bråere vinkel fra løssnøret og den retningen snøret skal ta ut langs stanga.

Det vil gi en stor friksjon som vil bremse snøret for brått, med redusert skyteevne som resultat.

Første ring tar av for kveilene fra løssnøret som skytes ut, den neste tar av enda litt mer, og en siste nedtrapping gjør at snøret 'bare' har fart en vei, og det er fremover. Resten av ringene bør ha samme størrelse, for at snøret skal gå rettest mulig. Om jeg bruker to snøreførerringer nederst så hender det jeg vil ha ytterligere en avtrapping før man er nede i størrelse.

Tanken bak dette er å få dempet kveilene (i mangel på et bedre ord) og få snøret raskest mulig ned til en rett vei.

Begge disse tingene tror jeg gjør at man reduserer friksjonen mest mulig.

En annen ting er belastningen og friksjonen på snøret når man kaster og trekker.

Vinkelen på snøret vil gi økt belastning og økt slitasje mot en liten nederste ring.

Håper dette er en god forklaring på hvordan jeg tenker rundt det med ringer.

Mvh Truls

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi uenige, men det er jo helt greit det.

Er mange teorier rundt dette med stangringer.

Har du lyst til å si noen ord om hvorfor du mener det er unødvendig?

De fleste teorier rundt ringer har med en form for nedtrapping, så det hadde vært gøy å hørt din teori på hvorfor det ikke er noen vits.

Alltid gøy å lære noe nytt!

Mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er fordi jeg er av den oppfatning at forskjellen mellom kontaktflaten mellom snøre og stangring

er mer eller mindre den samme om ringen er stor eller liten.

Om ringen er stor eller liten har mindre bedydning,da jeg mener at vinkelen mellom ring og snøre er det

som er det mest avgjørende.

Friksjonen er etter min oppfatning er vel så stor om ikke større mot klingen og ikke mot stangringene.

Og da særlig i bakkastet.

Prøv ut det med forhøyede ringer eller det å dreie stanga 90 grader i bakkastet.

Altså,at snøret ikke skal klistre seg til klingen i bakkastet.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar!

Har tenkt på forhøyede ringer, men mener fortsatt at det lønner seg med nedtrapping.

Men godt mulig du har rett.

Skal teste det ut med neste stang jeg bygger.

Spennende og lærerikt å teste ut forskjellige teorier og fremgangsmåter.

Mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid trodd på minst mulige ringstørrelse, ikke minst for å spare vekt. Helt til jeg fikk mitt livs fisk en blue marlin på 55 kg, Da ble alle knuter og reserveknuter (som var limt og glattet ut) satt under et vanvittig press i timevis og hovedknuten  mellom backing  og hovedlina sviktet og ble en klump ( reserveknuten holdt) og jeg måtte ha manuel hjelp hver gang  fluelina skulle inn på spolen. Nå var dette et ekstremt tilfelle som jeg nok aldri vil oppleve igjen men dog. Bygger man en femmer stang er selvfølgelig ting anderledes , men til storfisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ingen fare for sånn fisk her jeg fisker. Dessverre...

Bruker minst mulig ringer jeg også, men ikke alltid. Stang til vinterbruk med fare for ising så foretrekker jeg litt større ringer.

Men jeg har ikke samme størrelse på alle ringene, jeg vil ha en relativt stor nærmest snella, og så en nedtrapping til den størrelsen man har på resten av stanga, med tre eller noen få ganger fire til å trappe ned.

Trenger ikke veldig kraftig gods til typisk norsk kystfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...