Gå til innhold

Fluefisker Du Alt For Mye?


Gjest Unknown User

Anbefalte innlegg

Hvorfor da THJ?

Veronika, litt hypotetisk, men hvordan tror du det ville vært for deg som den eneste dedikerte fluefiskeren i forholdet?

Det hadde ikke vært noe særlig. Enten hadde jeg misstrivdes fordi jeg ikke fikk dyrke interessen ellers hadde jeg hatt dårlig samvittighet ovenfor den andre fordi jeg gjorde det. Mest sannsynlig det siste. Fluefiske er mer enn en hobby det er livsstil. :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker så mye jeg kan, og det er alt for lite.

Hvorfor?

Jo er såpass tilstede i hverdagen og virkeligheten at jeg innser at hvis jeg bare levde i "nuet" så ville andre viktige ting i livet påvirkes negativt. Tror generellt lite på sånn Carpe Diem og ...dagene-somkom-og-gikk-ikke visstejeg atdetvarlivet-snakk......

Koser meg veldig når jeg virkelig er i øyeblikket dog.....

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å gi deg et svar...

Jeg bor såpass til at jeg har et stykke å kjøre for å komme meg til noen fiskeplasser som er noe særlig. Og enda lenger til de stedene jeg virkelig trives med å fiske.

Jeg har en situasjon på jobb en periode nå som gjør at det blir mange timer ekstra som umuliggjør kveldsturer, blir for sent. Nå om dagen er det mørkt uansett, og det er litt ekstra strev å fiske i mørket, jeg liker å se.

Utover det er jeg dedikert i rollen som far og får dårlig samvittighet ved å være for lenge/mye borte.

Har jeg fått godt med fisk og det roer seg litt, så er det stadig vekk at jeg pakker sammen. Det er en ansvarsfølelse som tar overhånd, og da har jeg ikke nok glede av fisketurene når den følelsen gnager.

Ellers har jeg såpass mye 'støy' i min livssituasjon som gjør fiskingen til en tidvis nesten nødvendig terapi, eller i hvert fall en måte jeg finner roen på som gjør resten av dagene mye lettere.

Tilværelsen som omstreifende sjøørretboms langs kysten virker lokkende, samtidig har jeg folk som jeg har rundt meg som er avhengige av meg. Ansvarsfølelsen for disse gjør at jeg må prioritere, og enkelte ting er større enn meg, mitt ego og mine behov. Så slik situasjonen er nå så er det som regel kun lørdagene jeg har mulighet. Hadde behov for å hvile ut også, men behovet for å komme meg til kysten er større, så da er det opp og ut!

Håper dette gir deg et godt svar.

Mvh Truls

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg fisker for mye får bli opp til andre å bedømme . . . I mine øyne fisker jeg omtrent så mye jeg ønsker, og føler meg ikke så utrolig egoist selv om jeg er borte forholdsvis mye fra juni-august.

Er stort sett hjemme med familien resten av året, og i den sammenheng blir en fiskesesong i norge nokså kort.

Prøver i det lengste å reise på gode forhold, og holder meg heller hjemme når det meldes 5-10 m/s vind, eller under hetebølger som vi har hatt i juli de siste par årene.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

-Lars-, Hva sier kona om din hobby? Er hun helt på bølgelengde og syns at du "er hjemme" når du er hjemme?

Endret av swedeElvis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt spøk først Swede  ppcrazyeyes 

Når jeg gifta meg la jeg frem en liksomkontrakt for dragen, seff på spøk , men noe alvor ;)
Den lød som følgende: 

1. Fiske kommer først.
2. Så kommer kompisene mine, og fiske. 
3. Så kommer du som en god nr 3. 

:):)

Bryllupsbildene er fra broa på Stryken på Harestua med Broder Glenn(forlover) og fluestenger ;):) 


Jeg fisker mye, opplever sjelden noe mas, men jeg tar alltid hensyn. Dessuten trur jeg det ligger mye i hva man ofrer selv av sin egen egoisme. 
Gir man mye, får man mye tilbake.  Som Lars skriver så er jeg veldig mye hjemme og tilstede når jeg ikke fisker. 
Det er jo ikke alltid problemet ligger i din hobby, men at ens kjære ikke har hobbier. Min kone har masse hobbier og trives som meg selv meget godt i sitt eget selskap. Det er deilig å ha litt egentid for begge, men sånn funker det ikke alltids hos alle.

Gir man litt extra, for man ofte litt extra." Er støvsugern varm, og kjøkkenbenken ren når kona kommer hjem, er det sjelden noe problem med fisketur"
Jungelord med høy status i diverse syklubber ;)

Skulle gjerne fisket mye mere, men kan ikke få i pose og sekk.


 

Endret av Robban
  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med meg guttungen og kjerringa på fisketur 2-3 ganger på sommeren. På dagen hjelper jeg dem og konsentrerer meg om at de får fisk... Og det gjør de. Tar dem med på bankers-steder. Etter km 1800 er det min tur... Da slapper de av og koser seg på en hytte..

Resten av sesongen da er free to go! ....

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Lars-, Hva sier kona om din hobby? Er hun helt på bølgelengde og syns at du "er hjemme" når du er hjemme?

I mitt tilfelle så var vi nære venner i flere år før vi ble et par, så hun visste heldigvis veldig godt hva hun gikk til når hun ble sammen med meg.

Feilen mange gjør når de er nyforelsket er at de knapt nevner at de driver med fluefiske, for så å avsløre at man faktisk driver VELDIG mye med fluefiske når nyforelskelsen har roet seg ;-) Lurt å være ærlig om dette fra starten av, så blir de ikke så skuffet/overrasket når du er borte store deler av sommeren.

Husker dama hintet om at jeg var på fisking store deler av året enten jeg var hjemme eller borte de første årene, og hun hadde jo rett i det. På den tiden var jeg mentalt på fisking hele vinteren også, men har med årene fått et langt mer avslappet forhold til det hele.

Går ikke å forbanner vinteren i påvente av en ny fiskesesong lengre, og klarer til og med å fokusere på andre ting enn fluefiske om sommeren :-)

Endret av -Lars-
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med meg guttungen og kjerringa på fisketur 2-3 ganger på sommeren. På dagen hjelper jeg dem og konsentrerer meg om at de får fisk... Og det gjør de. Tar dem med på bankers-steder. Etter km 1800 er det min tur... Da slapper de av og koser seg på en hytte..

Resten av sesongen da er free to go! ....

Geir

Du fisker med andre ord ikke ørret ? ;-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må finne dere ei kjerring som hver fredag ettermiddag står klar med pakka sekk og tripper når dere kommer hjem fra jobben, fordi hu er hissig på å komme seg på tur.  Og som vet at turen må ha et interessant vann som mål.  Og som lett bærer 23 kilo.  Og som synes jeg er et forstyrrende element når hun helst vil slappe av på grasvollen, i lavvuen, i koia eller teltet med en bok.  Eller ta en topptur på egenhånd.  Og som mener det er en god ide å bo ute til mandag - bare vi står grytidlig opp for å komme oss ned til jobb tidsnok. Da får vi jo en dag ekstra.

 

50 netter i telt og koie i fjor.

 

Jeg fikk være med på alle.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiske for mye går vel knapt an! Og så er det bare å være så borte vekk at de hjemme er sjeleglad for at man kommer seg helskinnet hjem. Å avtale tider er bare tull. Postmenn og andre yre ikkefiskere bør jo ikke føle seg for trygge. Eneste er at man bør lukte fisk når man kommer hjem. Og da må man ofte bli en stund så man får tak i en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dama er møkk lei fiske-prat om fiske-fluebinding-etc etc. Nå fisker jeg ihvertfall 250 dager i året.og,ja,har fiska ifra meg 2 nydelige jenter oppigjennom......samboerskap) Hun jeg er sammen med på tolvte året nå er datter av en fuglehund/jaktprøver/jegerpappa,så hun er på en måte vokst opp med at faren hennes var konstant"på fjellet...sikker på at det har gjort det litt enklere å takle meg ;) Nå tar jeg med meg Jr så mye han vil,det hjelper litt(vi har tvillinger-gutt og jente),men hun er drittlei fisket mitt!! I starten var hun med på diverse turer nordover,men i forelskelsesfasen går som regle det meste,verre når hverdagen inntrer....Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som filmprosjektet ditt kan ha en del til felles med "Loop", filmen med Arne Næss´filosofi og tale som bakteppe..
Mener å huske et ganske stilig øyeblikk i filmen, hvor en klatrer blir satt litt til veggs(sic.). ang. dette med å glemme andres oppfattelse og ønske om deltagelse på deres interesser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Folk må gjerne fiske så mye de vil for meg, og miste både kjerringer, unger og jobb. Men jeg må si at jeg har minimal respekt for folk som tar seg tredagers og snylter på fellesskapet for å fiske med flue. Da er det noe fullstendig galt, og noe som gjør meg til tilhenger at fem karensdager og fjerning av en rekke velferdsgoder. Jeg betaler skatt, men ikke for å glede snyltere. 

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Men jeg må si at jeg har minimal respekt for folk som tar seg tredagers og snylter på fellesskapet for å fiske med flue.  

PUH, enda bra .....! Dette gjelder bare de som jobber i det offentlige! Vi i private bedrifter "betaler selv"!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Folk må gjerne fiske så mye de vil for meg, og miste både kjerringer, unger og jobb. Men jeg må si at jeg har minimal respekt for folk som tar seg tredagers og snylter på fellesskapet for å fiske med flue. Da er det noe fullstendig galt, og noe som gjør meg til tilhenger at fem karensdager og fjerning av en rekke velferdsgoder. Jeg betaler skatt, men ikke for å glede snyltere. 

 

Usikker på hva det har med noe av dette å gjøre, men det er lov å sitte og rulle tommeltottene og filosofere et kvarter når man kjeder seg på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PUH, enda bra .....! Dette gjelder bare de som jobber i det offentlige! Vi i private bedrifter "betaler selv"!

 

Det er nok ikke helt riktig.  Noen må betale uansett, og den kostnaden reduserer den private virksomhetens beskatningsgrunnlag.  De skattepengene må tas inn på annet vis, og det er uansett deg og meg som må betale.

 

Når det er sagt - en tredagers med fluestanga bidrar så mye til trivsel og helse at regnestykket sikkert går opp uansett.  Tenk så glad og motivert en er når man kommer tilbake etter en hyggelig tur!  Kostnad til inntekts ervervelse.  JB burde ikke være bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

 

Når det er sagt - en tredagers med fluestanga bidrar så mye til trivsel og helse at regnestykket sikkert går opp uansett.  Tenk så glad og motivert en er når man kommer tilbake etter en hyggelig tur!  Kostnad til inntekts ervervelse.  JB burde ikke være bekymret.

 

 

Hehe, jeg slo meg til ro med at jeg var enig med JB sin betraktning angående 3-dagers, og tenkte at det ikke var nødvendig at jeg skrev noe tilsvarende som det (en vurdering som ofte gjør at jeg unnlater å svare i tråder, for gode svar er allerede gitt). Men så kommer Lillevann med sine skarpe observasjoner og tanker, og jeg må revurdere, for kjernen i det han sier er filosofisk sett et dypere sverdhugg - om enn med et ironisk nesten fatalt hugg før selve banesåret gis. Hærlig  <<l

Endret av AndréB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg slo meg til ro med at jeg var enig med JB sin betraktning angående 3-dagers, og tenkte at det ikke var nødvendig at jeg skrev noe tilsvarende som det (en vurdering som ofte gjør at jeg unnlater å svare i tråder, for gode svar er allerede gitt). Men så kommer Lillevann med sine skarpe observasjoner og tanker, og jeg må revurdere, for kjernen i det han sier er filosofisk sett et dypere sverdhugg - om enn med et ironisk nesten fatalt hugg før selve banesåret gis. Hærlig <<l

Ja, selvfølgelig. Når man blir motivert og gløder av innsats etter en tredagers, så er det sannelig verdt det! Enig der altså. Skulk i vei så øker vi produktiviteten. Snakk om dypt filosofisk poeng! ;D Endret av JB.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...